Poplatek za psa
Má SVJ právo požadovat od vlastníka psa poplatek? Musí mít tento poplatek zakotven ve stanovách SVJ? Děkuji za odpověď, Kadlecová
Je zcela v kompetenci Shromáždění vlastníků jednotek, aby na své schůzi schválilo zvýšení zálohy na úklid ve společných prostorách domu chovatelům psů. Nenazývejte to „poplatek za psa“ aby to nikoho nedráždilo. Nemusí to být ani ve Stanovách, abyste vždy se změnou částky nemuseli hned měnit i Stanovy. Stačí na to zápis ze Shromáždění, pokud rozhodne nadpoloviční většinou přítomných podílů. To je nejvyšším orgánem SVJ. Znám spoustu SVJ, kde již léta vybírají +100,–Kč/měsíc. Ono když venčíte psa vícekrát za den, tak se v chodbách nadělá hodně nad rámec běžného týdenního úklidu (o hovinkách se ani nezmiňuji). Pokud psa nevenčíte, zaděláváte si na průser s týráním zvířat.
Za prvé:
Jirka H. nemá pravdu. Pouhá změna výše záloh nemá žádný vliv na
rozúčtování nákladů na služby. Takže tato rada pana Jirky je
zmatečná.
Za druhé:
Je možné, že v SVJ tazatele jde ve skutečnosti o změnu v rozúčtování
nákladů na službu „úklid společných prostor“, ale pak to nemohou
nazývat „poplatek za psa“!!!
Pan Jirka se mýlí i v této věci, když radí jen odhlasovat na shromáždění změnu způsobu rozúčtování služby. Toto tvrzení je nesprávné – je v rozporu se zákonem. Tímto způsobem nelze v SVJ měnit způsob jakým se stanoví jednotlivým vlastníkům jednotek úhrady za služby.
Podle § 1200 odst. 2 NOZ platí:
Stanovy obsahují alespoň: (…) pravidla pro (…) úhradu cen služeb a
pro způsob určení jejich výše placené jednotlivými vlastníky
jednotek.
Z uvedeného plyne, že způsob rozúčtování nákladů na služby je možno měnit (s účinky vůči všem vlastníkům jednotek) pouze změnou stanov SVJ. Není-li nový zůsob rozúčtování služeb součástí stanov vložených ve sbírce listin rejstříkového soudu, pak vlastníci jednotek mohou novoty ignorovat.
Justitianus
Pane Justitianus
- Nemusíte se tak sáhodlouze rozepisovat. Už na začátku jsem psal, a vyplývá to i z mého článku, že se jedná o úklid společných prostor.
- Způsob určení příspěvku a rozúčtování ať si do Stanov samozřejmě dají, ale já psal o aktuální výši příspěvku (částku může schválit Shromáždění a nemusí měnit Stanovy).
Víte sám, že řešitelné to je.
Pane Jirko, nepravdivě tvrdíte: "… ale já psal o aktuální výši příspěvku (částku může schválit Shromáždění a nemusí měnit Stanovy).
Opět stejná chyba! Ke změně způsobu rozúčtování nákladů na služby je nutná změna stanov v části upravující rozúčtování nákladů na služby.
A mimochodem, nepsal jste prve nic o žádném příspěvku. Psal jste
o zálohách. To je něco úplně jiného než konečná platba, a proto byl
i Váš první text nesprávný. Pokud si to už nepamatujete, cituji tedy co
jste napsal:
… je zcela v kompetenci Shromáždění vlastníků jednotek, aby na své
schůzi schválilo zvýšení zálohy na úklid ve společných
prostorách domu".
Takže zopakuji: I toto je nesmysl. Není možné zvýšit zálohy na úklid jednotlivému vlastníkovi jen proto, že má psa, nebo proto, že nosí zelenou košili, nebo proto, že nezdraví manželku pana předsedy. Ostatně nemělo by to ani žádný smysl: v konečném vyúčtování nákladů na služby by mu SVJ bylo povinno přeplatek vrátit v každém případě.
Jediný možný způsob už jsem uvedl: změnit stanovy např. tak, že náklad na službu „úklid společných prostor“ se od následujícího zúčtovacího období bude rozúčtovat podle počtu osob a psů v bytech. Teprve po této změně stanov by SVJ mohlo upravit i výši záloh na služby s přihlédnutím k počtu psů (s účinností změny od prvního dne následujícího zúčtovacího období).
Justitianus
Pokud by mělo dojít ke změně poměru výše příspěvků jednotlivých vlastníků jednotek na správu domu a pozemku určeného ve stanovách SVJ založených schválením stanov 100% vlastníků jednotek dle NOZ ,souhlasím s tím, že změnu výše za „psí služby“, by bylo možno docílit pouze změnou stanov.
U jednotek vzniklých před 1. 1. 2014 za účinnosti ZOVB by takové řešení bylo nově možné rovněž jedině v případě, že by o tom všichni vlastníci jednotek uzavřeli písemnou dohodu o změně prohlášení podle § 1169 odst. 2 NOZ, neboť v § 1180 NOZ se píše, že nebylo–li určeno jinak, tak přispívá vlastník jednotky na správu domu a pozemku ve výši odpovídající jeho podílu na společných částech.
Pokud tato SVJ, mají ve svém prohlášení vlastníka uvedeno, že jsou vlastníci jednotek povinní přispívat na správu domu a pozemku, dle velikosti svého podílu na společných částech, tak to určeno je a bez změny PV to stále platí.
Viz. ukázka z PV, uloženého na KN:
Pravidla pro přispívání spoluvlastníků domu na výdaje spojené se správou, údržbou a opravami společných částí domu.
Vlastníci jednotek jsou povinni přispívat na výdaje spojené se správou, údržbou a opravami společných částí domu a pozemku (dále jen „správa domu“) podle velikosti svých podílů na společných částech domu, jestliže nedojde k jiné dohodě všech spoluvlastníků.
Náklady na správu domu představují zejména:
- náklady na údržbu, opravy a rekonstrukce a modernizace společných částí domu
- pojištění domu
- náklady spojené s pozemkem patřícím k domu
- odměny členům samospráv
- ostatní přímé náklady vztahující se k domu
konec citace z PV.
Pouhým rozhodnutím shromáždění, přijatým nadpoloviční většinou hlasů přítomných vlastníků jednotek či vyšší většinou uvedenou ve stanovách pro schvalování usnesení shromáždění, nemůže být rozhodováno o změně poměru výše příspěvků jednotlivých vlastníků jednotek na správu domu a pozemku, aniž by předtím bylo postupováno podle § 1169 odst. 2 NOZ.
Hezký sváteční den.JaVa
Pane JaVa, je zjevné, že si směšujete dohromady dvě různé platby: úhrady na správu domu a úhrady za služby, spojené s užíváním bytů.
Jde o dva nesouvisející právní důvody k platbám, účel použití plateb je odlišný, a každá z těchto úhrad se řídí podle jiného právního předpisu (zákon č. 89/2012 Sb. versus 67/2013 Sb.).
Jakýsi „poplatek za psa“ zmíněný tazatelem v úvodním příspěvku by nebyl ani platbou na správu domu, ani úhradou za služby. Měli bychom se shodnout na tom, že jediné možné započítávání psů je přes pravidla rozúčtování nákladů na služby.
Justitianus
Zdravím a prosím o názor na způsob definice poplatku správní firmě za výkon správy domu.
Jedná se o službu, nebo o náklad na správu domu a pozemku, nebo náklad na vlastní správní činnost? V naprosté většině případů, se tyto poplatky správní firmě rozúčtují mezi vlastníky jednotek rovným dílem, tedy předpokládám, že se jedná o náklad vlastní správní činnosti. Nicméně tento náklad není uveden ve výčtu nákladů vlastní správní činnosti v § 1180 odst. 2. obč. zák. ani § 17 nařízení vlády č. 366/2013 Sb. Tyto uvádí mj. toliko náklady na odměňování osoby, která dům spravuje nebo členů jejích orgánů. Osoba odpovědná za správu domu a pozemku je však buď původní vlastník budovy s podílem na společných částech výšším než 50 %, vlastníky zvolený správce, nebo vzniklo-li SVJ, pak je to právnická osoba SVJ (§ 1190 a § 1192 o.z.). Zřejmě se tedy se nejedná o externí právnickou nebo fyzickou osobu, která na základě příkazní smlouvy, vykonává pro SVJ,některé činnosti(např.vedení účetnictví apod) a pak by se i tento příspěvek, měl hradit dle velikosti podílu na společných částech domu.
Děkuji předem a přeji hezký zbytek večera. JaVa
Pane JaVa, definice je jednoduchá – jde o odměnu smluvnímu správci za činnosti, uvedené ve smlouvě. Odměna externí správní firmě může zahrnovat platby za více druhů činností. Takže neumím na Váš dotaz jednoznačně odpovědět. Příklad:
- Správní firma zajišťuje pro dům údržbu a opravy podle pokynů výboru (má svůj okruh dodavatelů), dále na sídlišti zabezpečuje pohotovostní (havarijní) služby elektrikáře a instalatéra. Tato část poplatku je tedy jednoznačně náklad na správu domu.
- Správní firma zajišťuje pro SVJ odečty vodoměrů a indikátorů na radiátorech a roční rozúčtování nákladů. Jde tedy o náklad na služby spojené s užíváním bytů.
- Správní firma zajišťuje taky pro SVJ vedení účetnictví, služby notáře a změny v rejstříku společenství jednotek. Příslušná část poplatku je nepochybně náklad na vlastní správu právnické osoby SVJ.
Nejlépe bude, aby si v každém SVJ napsali co všechno pro ně smluvní správce dělá, a každou položku v seznamu pak lze zařadit do jedné ze skupin nákladů. Prostě a jednoduše se podívejte co všechno za vaše peníze správní firma zajišťuje. Pak odhadem rozhodněte, že (například) 60% z této částky jde na správu domu a 40% na vlastní správu SVJ. Nebo vše podřaďte pod ten účel, který (ve finančním objemu) převažuje.
Napsal jste o poplatku smluvnímu správci: „Nicméně tento náklad není uveden ve výčtu nákladů vlastní správní činnosti v § 1180 odst. 2. obč. zák. ani § 17 nařízení vlády č. 366/2013 Sb.“.
Poplatek (správně odměna) smluvnímu správci tam výslovně uvedena není, a ani tam uvedena být nemůže. Zákonodárce netušil kolik platíte smluvnímu správci a hlavně za co mu platíte. Každé z 65000 SVJ to má zařízeno nějak jinak, existují desetitisíce různých smluv.
Justitianus
Justitianus píšete:
„1.Správní firma zajišťuje pro dům údržbu a opravy podle pokynů výboru (má svůj okruh dodavatelů), dále na sídlišti zabezpečuje pohotovostní (havarijní) služby elektrikáře a instalatéra. Tato část poplatku je tedy jednoznačně náklad na správu domu.“
Poplatek správní firmě za výkon správy samozřejmě zahrnuje zajišťování údržby a oprav. Pokud by SVJ smluvního správce nemělo, tak by to zajišťoval výbor. Nejde o samotné provádění oprav a údržby, pouze o zajišťování oprav a údržby a tato činnost patří do výkonu funkce statutárního orgánu. Odměna za tuto činnost statutárního orgánu se pak dle § 1180 (2) rozvrhne na každou jednotku stejně, a to platí logicky i pro poplatek smluvnímu správci za tuto činnost, kterou vykonává místo statutárního orgánu SVJ.
Dále píšete:
„2.Správní firma zajišťuje pro SVJ odečty vodoměrů a indikátorů na radiátorech a roční rozúčtování nákladů. Jde tedy o náklad na služby spojené s užíváním bytů.“
Opět nesprávné tvrzení. Náklady na uvedené činnosti jsou náklady vlastní správní činnosti podle § 17 b) NV č. 366/2013
„Vymezení některých nákladů vlastní správní činnosti
Podobnými náklady vlastní správní činnosti uvedenými v § 1180 odst.
2 občanského zákoníku se rozumí zejména
b)náklady na rozúčtování a vyúčtování plnění spojených
s užíváním jednotek, včetně provedení odečtů hodnot z poměrových
měřidel spotřeby vody a ze zařízení sloužících k rozúčtování
nákladů na teplo,“
Pokud správní firma zajišťuje správní činnosti, které by jinak zajišťovali členové statutárního orgánu, protože patří do výkonu jeji funkce, pak se odměna za takovou správní činnost správní firmy rozvrhne stejně, tak jako by se rozvrhla, kdyby tuto správní činnost zajišťovali členové statutárního orgánu sami.
V DZ k § 17 NV č. 366/2013 je uvedeno:
„Náklady, jejichž výše nesouvisí s velikostí jednotky, resp. s velikostí spoluvlastnického podílu vlastníka jednotky na společných částech (účtování o platbách vlastníků jednotek, správní činnost prováděná členy výboru SVJ, zaměstnanci SVJ nebo smluvním správcem, vyúčtování služeb spojených s užíváním jednotek) jsou činnosti stejně pracné a nákladné ve vztahu k malé i velké jednotce, tedy jsou v podstatě shodné pro každou jednotku. Proto se tyto náklady, blíže specifikované v návrhu nařízení rozvrhnou na každou jednotku ve stejné výši. Ustanovení návrhu nařízení vlády navazuje na § 1180 odst. 2 NOZ.“
"Proto se tyto náklady, blíže specifikované v návrhu nařízení rozvrhnou na každou jednotku ve stejné výši. Ustanovení návrhu nařízení vlády navazuje na § 1180 odst. 2 NOZ.“
V odstavci 1 § 1180 se zřetelně píše:„nebylo-li určeno jinak“.
Pokud je § 1180 „dispozitivní“,pak zřejmě záleží na „dohodě“ vlastníků jednotek, jak si rozvrhnou tyto náklady,zda stejně na každou jednotku nebo se budou řídit tím,co je již „určeno v PV“,tedy dle velikosti spoluvlastnického podílu na společných částech domu.
Přeji hezký zbytek dne.JaVa
Zákon je dle mého názoru v tomto nelogický – proč by měla být určitá činnost rozúčtována jinak jen proto, že ji SVJ svěřilo smluvnímu správci?
Čtu ale názory, že § 1180 je dispozitivní, to by situaci řešilo – SVJ si upraví rozumně ve stanovách výčet položek, které jsou rozúčtovány rovným dílem jakožto vlastní správní činnost.
Narozdíl od názoru JaVy je naopak zákon logický, protože podle něj se náklady na odměňování osoby, která dům spravuje, rozúčtují ve stejné výši a a to platí i pro odměňování smluvního správce.
Předně označení „poplatek za psa“ je nešťastný, neboť připomíná poplatek ze psů, což je zákonný pojem a jde o úhrady vybírané dle zákona obcemi.
Společenství si ale může stanovit platbu, která např. reflektuje zvýšené náklady na úklid a.j. ve vazbě na držení psa apod. Z hlediska kategorizace by to šlo podřadit pod služby. A pak ano, shromáždění o zavedení takové služby a tedy platby může rozhodnout. Toto rozhodnutí pak bude zároveň podkladem pro změnu stanov, neboť do stanov by to mělo být následně začleněno (NOZ § 1200 g) )
A kdo bude hlídat, kdo má psa a kdo nemá? Pouze nějaká drbna v domě, ta by to zvládla. To ovšem nebude průkazné. Diskutovat o poplatku za psa v svj je fantasmagorie.
Paní Kadlecová, neptejte se nás. My to netušíme. Neznáme totiž ani vaše prohlášení vlastníka budovy, ani vaše stanovy. Tam hledejte odpověď.
Poplatek ze psů je oprávněna stanovit a vybírat obec v rámci své působnosti, na základě zákonného zmocnění (§ 2 zákona č. 565/1990 Sb. o místních poplatcích). SVJ takové zákonné zmocnění nemá, stejně jako nemá oprávnění strkat nos do toho zda máte v bytě papouška, klavír či židle.
Poplatek „za psa“ či „za klavír“ by tedy SVJ mohlo vybírat jen na základě smluvního ujednání mezi vlastníky jednotek (nazývá se Prohlášení vlastníka budovy), nebo na základě smluvního ujednání mezi členy SVJ (nazývá se stanovy SVJ).
Justitianus
pane Jo, uveďte zdroj Vašich proklamací, tj. že „smluvní ujednání mezi členy SVJ se nazývá stanovy SVJ“.
Pokud já vím, jsou stanovy SVJ hlavně snůška písemných kravin, kterými se řídí bača, chce li tlouct psa … nebo tak nějak se to říká.
Stanovy se odhlasovávají nějakým kvórem, nikoli ujednávají – ale třeba máte jiný výklad známějšího vykladače práva než jste Vy sám (sestoupivší sem k nám před 5-týdny a 23-hodinami), a není to jen Vaše trollí smyšlenka.
Pokud jde o poplatky „ze psa“ nebo „za klavír“, tak objasněte, z čeho vychází Vaše přesvědčení že tím o čem lze hlasovat (tj. o správě společných částí domu) jsou i poplatky „ze psa“ a zda je Váš pes „inventář domu“. Asi bude dobrý pokud tady uvedete nějaký „psychotický“ judlikát, který nám nebude pouze vysvětlovat proč to či ono nebylo procesně projednáno, ale dozvíme se zase něco o tamarínských opicích.
Mně napadá, že při nějakých promilích se v nějakém judikátu dozvíme, že třeba pes není li již věc, že logicky nějak musí být zohledněn v rozúčtování služeb pro byt, kde je 6-dog a jeden seschlý mrož který je zde má na „množení“ (což je, mně známý případ).
Čmuchal
Pokud to máte odhlasované, proč ne. Se psem se jezdí výtahem, svítí se. Zakazuje to nějaké norma? Místní polatek za psa je pak za co? Nepíšete, jak se rozúčtovává.
Mistni poplatek za psa dle obecni vyhlasky a zakona o mistnich poplatcich je vzhledem k progresi zjevne regulacni opatreni… za prvniho psa 50, za druheho a kazdeho dalsiho psa tehoz majitele pak 100 Kc za rok, napriklad.
Ve mestech asi podstatne vice.
Není mi nutné vysvětlovat, že poplatek existuje, vysvětlete však, proč se platí i ze psů, kteří nikdy nevylezou za plot ven, nejsou odvázáni nikdy od řetězu. Co se tím reguluje? Co volně pobíhající zdivočelé kočky (dnes už asi slepice husy a pod. ne)?
SVJ a poplatek za psa, proc?
Mozna SBD ano, obec ano, pronajimatel ano, ale SVJ? S jakym oduvodnenim? Mate cenik, stanovy?
Někde rozúčtovávají služby podle podílu, jinde podle počtu osob, proč by nemělo jít rozúčtovat i podle počtu psů, když se na tom shromáždění usnese. Zákon 67/2013 §5 dovoluje si vymyslet jakýkoli způsob. Zejména služby do nichž se existence psa promítá přímo, jako úklid, osvětlení, výtah.
V současné době se můžete dohodnout nad rámec zákona o službách, pokud rozhodnutí není v kolizi se zákonem (… a s dobrými mravy), pak mohou mít stanovy různé „položky“.
Osobně se přimlouvám za větší míru tolerance a o poplatcích nejednat. Spektrum vlastníků je dost široké, třeba od vlastníků smečky až po důchodce, pro kterého je pes jediným společníkem. Zkuste nejdříve komunikovat s majiteli psů tak, aby byl pes pro osazenstvo domu minimální „přítěží“.
PS: Měli jsme psy a pokud „nadělali“, tak jsme po nich uklidili. Nikdy jsme za ty roky neměli spor se sousedy ohledně psů.
Poslední komentáře