Povinné
Na serveru idnes.cz je článek k povinnné instalaci ITN a v něm je mimo jiné uvedeno
…Takovým chybám může zabránit dálkový přenos dat, který umožňuje získání informací o spotřebě na dálku. V nabídkách výrobců měřidel je už několik let, od roku 2017 bude povinný.
Chápu dobře, že bude povinně v nabídce prodejců? Nebo bude povinnost je instalovat?
Předpokládám, že to co bude instaováno před tímto datem, bude do konce své životnosti OK
Martine,
uložit povinnost prodejcům asi nepůjde ani za 3 roky, doufám. :-))
Povinnost instalovat měřáky na vodu a cosi na teplo, oboje s dálkovým odečtem, se připravuje. Jen doufám, že se nechá doběhnout původní životnost/certifikace.
Co je ale horší, připravuje se směrnice EU o častějším odečítání vody a tepla než jednou ročně. Odečítači mají velký zájem, abyste měl každý měsíc informaci, kolik jste spotřeboval. Ale asi to neudělají zadarmo. :-))
Hezký den!
Pavel
směrnice EP a Rady 2012/27/EU hovoří v čl. 9 měření, že koneční zákazníci budou vybaveni individuálními měřiči. Ale v kapitole I. předmět, oblast působnosti… v čl.1, bod 23)uvádí – konečným zákazníkem je fyzická nebo právnická osoba, jež nakupuje energii pro své vlastní konečné využití.
To tedy znamená, že konečným zákazníkem je vlastník nemovitosti, společenství vlastníků
Na ostatní konečné uživatele jsou náklady za centrální dodávku tepla k vytápění, teplé vody a případně dalších služeb rozdělovány v souladu se zákonem č. 67/2013 Sb., který uvádí: poskytovatele služeb (tedy ten kdo nakoupil teplo, teplou studenou vodu atd.)jí dle rozděluje na příjemce služeb – tedy nájemce bytu, vlastníka jednotky.
Takže pan Sůra, když psal článek nebyl pravdivě a cele informován a bohužel si předané informace ani neověřil.
zdraví, věra
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU ze dne 25. října 2012 už platí rok a půl.
2012/27/EU § 10 (2) Měřiče nainstalované v souladu se směrnicemi 2009/72/ES a 2009/73/ES musí umožňovat přesné informace o vyúčtování na základě skutečné spotřeby. Členské státy zajistí, aby koneční zákazníci měli možnost snadného přístupu k doplňujícím informacím o historické spotřebě, jež umožňují podrobnou vlastní kontrolu. Doplňující informace o historické spotřebě zahrnují: a) souhrnné údaje za období nejméně uplynulých tří let nebo za období od vstupu smlouvy o dodávkách v platnost, je-li toto období kratší. Tyto údaje odpovídají intervalům, za něž byly získány obvyklé údaje pro vyúčtování; a b) podrobné údaje na základě času spotřeby za jakýkoli den, týden, měsíc a rok. Tyto údaje jsou konečnému zákazníkovi zpřístupněny prostřednictvím internetu nebo rozhraní měřiče za období nejméně 24 uplynulých měsíců (…). Zdroj: http://eur-lex.europa.eu/…exUriServ.do?… |
Mimochodem, proto zde vytrvale upozorňuji, že nikdo dnes netuší co se má
v bytech instalovat do 31.12.2014. Pokud by to měly být přístroje podle
evropské směrnice, nebudou to ani běžné měřiče tepla, ani běžné
indikátory (IRTN). Ty prostě požadavku této směrnice nevyhoví. Ani stát
neví co chce, když rok a půl otálí s vydáním příslušné
vyhlášky.
---------------------------------------------------------------------------------------
Zajímalo by mne, zda existuje celosvětově alespoň jedna jediná vědecká studie, ze které by vyplývalo tvrzení „každodenní odečty = větší úspora tepla“.
Já takovou vědeckou studii s podloženými výsledky neznám. Jedna jediná kdyby byla… Ovšem evropští kormidelníci mají ve věci jasno. Vědí přesně co občané potřebují a bez čeho se neobejdou.
Pouhým odečítáním se žádná úspora nedosáhne. Dozvím se například, že dne 22.12.2012 jsem spotřeboval 0.157 GJ k vytápění bytu, kdežto dne 22.12.2013 jsem spotřeboval 0.013 GJ. K čemu mi tyto údaje budou? Pokud v onen den v roce 2012 byla venkovní teplota –6°C, zataženo a nárazový vítr, kdežto v roce 2013 bylo +9°C a slunečno, pak i ouředník z Evropské rady snad chápe, že spotřeba se lišila. Proč se lišila závisí nejvíc na počasí. A to ještě neumíš regulovat směrnicí, milý ouředníku …
Co mi tedy tato čísla řeknou a jak je použiji například pro šetření teplem dne 22.12.2014? Nijak. Budu přece v bytě topit vždy podle tepelné pohody uvnitř místnosti.
lake
A co pomocí „indikátorů“ naměříte? A jak podle toho chcete regulovat? Naměřím, že soused zdola zavřel topení a odjel? A když to zjistím – přestanu kvůli tomu topit taky?
Pokud opravdu máte něco s řízením systémů, musíte vědět, že vytápění velkého domu lze řídit pouze jako celek a ne regulací desítek jednotek, které o sobě nevědí a přesto se výrazně ovlivňují.
„Pouhým odečítáním se žádná úspora nedosáhne.“
Ale odečítáním s vyhodnocením ano. Doufám, že firmy budou kromě dálkového odečtu nabízet i inteligentní vyhodnocení, stejně jako Google pošle správci webu email, pokud ze dne na den dojde k výraznému zpomalení jeho stránek nebo obdobné změně.
Lidi jsou ve velké většině neinformovaní a o správu domu se nezajímají. V domě mého příbuzného (novostavba bytovky) se vlastníci několik let absolutně nestarali o legislativu SVJ, správu domu prováděla firma vybraná developerem a oni jen platili dle předpisu. Ze spánku je probralo až to, když elektrické nahřívání podlahy u vjezdu do garáže zůstalo zapnuté od zimy přes celé léto a faktura ze elektřinu vyběhla o desetitisíce Kč. V tomto konkrétním případě by měsíční vyúčtování služeb ušetřilo dost peněz i životní prostředí.
Obdobně u tepla lze takto odhalit např. otevřené či rozbité okno přímo nad radiátorem v suterénu, kam jinak nikdo nechodí (reálný případ z našeho domu).
Milý vari, v jaké odečítací firmě jste zaměstnán? Vaše 2 pohádky stojí proti mnohonásobnému zvýšení nákladů na odečítání pro statisíce domácností.
Vážený anonyme, nejsem zaměstnán v žádné odečítací firmě (ani bych to nepovažoval za lukrativní byznys), jen rozporuji kategorické tvrzení, že odečítáním se žádná úspora nedosáhne. Kromě příkladů, které jsem uváděl, si můžete najít další, třeba pí PeDuPles na tomto portálu uváděla:
„Další, velmi čerstvý příklad – přišla velmi vysoká čtvrtletní faktura na vodu, neodůvodnitelná přirozeným nárůstem. Smluvní správce i výbor strávili hodiny a hodiny běháním po vchodech a zjišťováním, zda je všechno v pořádku. Napřed společné rozvody, pak byty. Výsledek? Protékal celé tři měsíce záchod v bytě, jehož majitelka odjela v červnu na chatu a vracet se bude v říjnu. Nebyl to první takovýto případ…“
Aby nedošlo k mýlce, netvrdím, že zmiňované nařízení je v pořádku a vše se má řešit uvalováním dalších povinností, zejména když cena těch měření překročí finanční úsporu. Na druhou stranu, kdyby detailní a aktuální informace o spotřebě byly standardem, věřím, že by se ušetřilo dost peněz, energie i sporů nad nečekaně vysokými fakturami.
Edit: Příklad dalších „pohádek“ máte zde: http://www.portalsvj.cz/…nim-vodomeru
Milý vari, nerozumím tomu, proč bych se musel nechat měsíčně odečítat, protože nějaká slabomyslná osoba opustí dlouhodobě byt a nevypne si vodu. Takový argument rozhodně neberu. Já když odjíždím na 10 dní na dovolenou, tak vodu vypínám. Pokud jsou teoretické úspory minimální a náklady na zajištění těchto „úspor“ mnohonásobně vyšší, tak je to ekonomický nesmysl. Šetření, ať to stojí, co to stojí, se aplikuje pouze ve státní správě, nikoliv v soukromém sektoru.
„Pouhým odečítáním se žádná úspora nedosáhne.“
„kdyby detailní a aktuální informace o spotřebě byly standardem, věřím, že by se ušetřilo dost peněz“
Nějak se v tom začínám ztrácet.
Já jsem zástupce rozúčtovací firmy, ale stále si myslím, že stačí rozúčtování jedenkrát do roka a odečty jedenkrát za měsíc, klidně prováděné zákazníkem. (ale správný rozúčtovatel, přeci zákazníka k odečtům nepustí, alespoň to si myslí většina našich konkurentů)
Petr Patočka VIPA CZ s.r.o.
Majitelka, která v červnu odjíždí na chatu a vrací se v řijnu žádné odečítače stejně do bytu nepustí. Leda že by EU přijala zákon o zákazu pobytu na chatě.
Vážený vari,
co popsujete je klasický případ kalkulace: co zaplatím a co za to dostanu.
Já jen říkám, že je třeba napřed hodnověrně prokázat, že nasazení
nové techniky má nějaký měřitelný efekt. Jsou evropští byrokrati
schopni prokázat tento efekt? Byl nějaký pilotní projekt, zahrnující
alespoň 500 bytů, a běžel alespoň 3 roky? Kde je to publikováno, ve
kterém vědeckém časopisu, kde je odkaz na příspěvek z nějaké vědecké
konference? Jaký byl konkrétní účinek v porovnání se srovnávací
skupinou, ve které se do bytů namontovaly jen běžné indikátory? Kolik
energie se tedy ušetřilo?
Nebo snad jsou všichni tak zpitomělí z evropských výmyslů o rovných banánech a zázračných přístrojích, že se nikdo nezeptá: PROČ???
Zásadním efektem, o kterém víme, bude zvýšení výdělku firem, které vyrábějí a montuijí ty skvělé nové přístroje podle evropské směrnice. Rozúčtovatelé se již třesou, aby namísto jednoho odečtu za rok mohli odečty a zpracování údajů provádět jednou měsíčně, tedy zvýšení ceny na 900% pro každý dům.
K rozpoznání rozbitého či otevřeného okna ve sklepě není většinou zapotřebí instalovat nový elektronický přístroj na každém radiátoru, ale někdo to může vidět jinak.
lake
Souhlasím. Jej dodávám, že pokud jde o rozúčtování tepla a TUV dodávaných centrálně, musí se většinou čekat na duben, než dostanete vyúčtování a těžko si sami spočítáte, kolik Kč Vás stál „1 dílek“ odečtený v listopadu na IRTN. Avšak u samostatně dodávaného plynu, vody a u elektřiny to přece není problém – já sleduji ve svém bytě tyto hodnoty každý měsíc (ano, je to asi minuta práce) a mohu si na korunu přesně spočítat, kolik jsem v lednu spotřeboval, aniž bych musel čekat na vyúčtování v dubnu. Tudíž velmi rychle přijdu na to, že mi někde teče voda, nebo špatně měří elektroměr… Jednoduché.
A chodíte též každý měsíc kontrolovat patní vodoměr Vašeho domu? Bez toho nemůžete vyloučit nárůst účtu za vodu např. únikem ve společných prostorech.
Jinak, kdyby každý sledoval svou spotřeby tak pečlivě jako Vy ubylo by spousta problémů. Bohužel tak většina nečiní a pak se dožaduje od státu, aby jim zajistil dost tepla a dalších služeb za nízké ceny.
Já bych zase řekl, že jde o typickou ukázku české neschopnosti aplikovat evropské směrnice, resp. o snahu naše blbá či prolobovaná pravidla (viz případ koblih balených do igelitu) svést na zlý Brusel. V té směrnici se totiž píše:
„Členské státy zajistí, aby pokud je to technicky možné, finančně únosné a úměrné potenciálním úsporám energie, byli koneční zákazníci pro elektřinu, zemní plyn, dálkové vytápění, dálkové chlazení a užitkovou teplou vodu vybaveni individuálními měřiči za konkurenceschopné ceny, které přesně zobrazují skutečnou spotřebu energie konečného zákazníka a poskytují informace o skutečné době použití.“
Osobně se domnívám, že kalorimetr za 4.000 Kč na každém radiátoru opravdu nelze považovat za „finančně úsporný a úměrný potencionálním úsporám“.
Resp. specificky pro teplo platí toto: „V budovách s více bytovými jednotkami a ve víceúčelových budovách s ústředním zdrojem vytápění a chlazení nebo s dodávkami ze sítě dálkového vytápění nebo z ústředního zdroje zásobujícího více budov se rovněž nainstalují do 31. prosince 2016 individuální měřiče spotřeby, aby bylo možné měřit spotřebu tepla nebo chlazení nebo teplé vody u každé jednotky, je-li to technicky proveditelné a nákladově efektivní. Pokud použití individuálních měřičů není technicky proveditelné nebo není nákladově efektivní, použijí se pro měření spotřeby tepla na každém radiátoru individuální indikátory pro rozdělování nákladů na vytápění, pokud dotyčný členský stát neprokáže, že instalace těchto indikátorů by nebyla nákladově efektivní. V těchto případech lze zvážit alternativní nákladově efektivní metody měření spotřeby tepla.“
Tomu rozumím tak, že stávající IRTN směrnici vyhovují.
Myslím, že neexistuje. Ale rozhodně existuje nějaká, třeba od E.V.V.E. která říká, že rozúčtování devětkrát do roka znamená devětkrát větší obrat. Plus příplatek za online data. I na to jsem zde upozorňoval.
Tady bohužel musím uznat, že si to prolobovaly rozúčtovatelské firmy sdružené v E.V.V.E.
Petr Patočka VIPA CZ s.r.o.
Přečetl jste si fantazie autora jménem Jan Sůra. Už samotný nadpis článku je nepravdivý. Uvedu zde tvrzení novináře na pravou míru:
„Náklady na teplo podle plochy bytu končí, zákon vyžaduje
měření.“
To není pravda. Neexistuje celostátně platný právní
předpis, který by výslovně vyžadoval „měření“. Existuje pouze
zákon, který (nesrozumitelným způsobem) stanoví povinnost instalovat cosi
kdesi. Nestanoví ovšem povinnost podle toho pak něco měřit či
rozúčtovat. Rozúčtování upravuje jiný předpis, zákon č.
67/2013 Sb.
"Podle zákona z roku 2012 musí mít do konce letošního roku
všechny byty zařízení na měření spotřeby tepla.
To není pravda. Takový právní předpis neexistuje, ani se
nepřipravuje. A troufám si říci, že nikdy v budoucnu nebude vydán. Teplo
lze měřit, ovšem potřebný přístroj (měřič tepla) stojí s montáží
kolem 4000 Kč a musel by být na každém radiátoru v domě, s povinným
ověřením kařždé 4 roky za 2000 Kč. Takovou povinnost si stát nedovolí
zavést.
„Za nesplnění instalace hrozí pokuta až 200 tisíc
korun.“
To je sice informace pravdivá, ale stále není známo co by se mělo
instalovat a kde. V závěru článku na iDnes je citován odborník,
který to řekl naprosto jasně. V jiné diskusi byl popsán (neoficiální)
názor pracovníků Státní energetické inspekce: „Na SEI mi ústně
potvrdili, že vyhláška není, povinnost je, ale s ohledem na neexistenci
legislativy nebude vymáhána a kontroly se vůbec nepřipravují. Příští
týden mají školení v Praze a podrobněji se poptají na prováděcí
předpis a povinnost na instalaci něčeho do bytů.“
„Za tři roky tedy čekají velké změny prakticky všechny
domácnosti v bytech – většina bude muset současné měřáky na vodu
i teplo vyměnit.“
To je evidentní nepravda, výmysl pana Sůry. Skutečnost je
jiná: Bude třeba jako obvykle vyměnit vodoměry za metrologicky ověřené,
ovšem teprve po uplynutí pěti let životnosti. Indikátory bude třeba
vyměnit jako obvykle po skončení technické životnosti baterie, která je
zpravidla 10 let. Měřiče tepla (pokud jsou instalovány) podléhají
ověření každé 4 roky a nemění se. To by byl velmi drahý špás.
lake
Omlouvám se za strohou reakci v diskuzi na idnesu, ale přeci jen se snažím o víkendu nepracovat, navíc jsem byl jen na mobilu. Takže k tvrzení pana lake bych si dovolil upozornit na jednu pasáž onoho zákona.
- Stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek
jsou dále povinni
- vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji regulujícími a
registrujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům v rozsahu
stanoveném prováděcím právním předpisem; konečný uživatel je povinen
umožnit instalaci, údržbu a kontrolu těchto přístrojů
Zdroj: http://www.tzb-info.cz/…ich-predpisu
Pane Sůro,
předpokládám, že Vy, jako novinář, se snadněji dopracujete odpovědí na otázky, které tu položil pan lake dnes v čase 22:23.
Měli by na ně umět odpovědět na MPO či v Poslanecké sněmovně.
Pro představu, jen SVJ je v ČR celkem 55 000.
Pokud nějaká vyhláška, která by měla naplnit zákon a konec konců i Směrnici EU, bude publikována ve Sbírce zákonů okolo Vánoc, jak je neblahým zvykem, tak se samozřejmě nemůže splnit do konce roku 2014. Už z důvodů dodavatelských kapacit.
Těším se na články, kterými budete informovat o této problematice.
Hezký den!
Pavel
Pane Sůro,
děkuji za reakci. Ovšem to, co citujete, nijak nepodporuje Vaše tvrzení
v uvedeném článku. Co jste napsal v zákonu obsaženo není. Z právního
hlediska je přece zřejmé, že Vámi citovaná část zákona je dnes
bezvýznamná a absolutně neplatná pro neurčitost. Chybí zákonem výslovně
předvídaný podzákonný právní předpis:
406/2000 Sb. § 7 (9) Rozsah vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími a registrujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům, měrné ukazatele tepla pro vytápění, chlazení a přípravu teplé vody a pravidla pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody stanoví prováděcí právní předpis. |
Kde je tento prováděcí právní předpis k zákonu? Vy jste s ním seznámen? Nebo snad i bez něj bezpečně víte co jsou ony tajemné „přístroje registrující dodávku tepelné energie“? Znáte jejich parametry, víte které přístroje splňují požadavek zákona a které nikoliv? Víte zda musí mít dálkový přenos, či ne? Zda musí být opatřeny pamětí k ukládání denních náměrů, nebo nemusí? A o jaké přístroje má vlastně jít? Opravdu o měřiče tepla? Byl si zákonodárce vůbec vědom rozdílu mezi měřením a registrací tepelné energie a pouhou indikací „dílků“ pomocí indikátorů, které neměří teplo ani jinou fyzikální veličinu a jsou použitelné pouze k rozúčtování topných nákladů? Budou opravdu povinné měřiče tepla na každý radiátor za 4000 Kč za kus, jak jste tvrdil bez znalosti věci? Poznáte snad dnes ze znění zákona kde v budově mají být které přístroje nainstalovány?
Já vycházím také ze znění zákona, který jste citoval. Ale docházím k jiným závěrům. Vychází mi z toho, že dnes není nikdo schopen říci co se má do 1.1.2015 hromadně montovat, ani se neví kam v budově tyto tajemné přístroje mají být osazeny. Já si nevymýšlím, jen konstatuji jaká je právní skutečnost. Neurčitý a nesrozumitelný právní předpis nemá právní účinky.
lake
mohl byste nám pane Jane Sůro, ještě jmenovat ten prováděcí předpis kde lze ten rozsah nalézt ? Protože to je ten úhelný kámen. Pokud jej uvedete a najdeme v něm ten zmíněný „rozsah“ nebude dále o čem…
Poslední komentáře