SVJ - úklid společných prostor
Dobrý den, mohu požádat o radu? SVJ – úklid společných prostor, doposud hrazeno spolu s dalšími náklady (voda, teplo, el.energie atd. v ročním vyúčtování (v placených službách). Nyní požaduje SVJ hradit tento náklad z dlouhodobé zálohy na opravy.
Děkuji P.
Jedná se o službu, která se každoročně zúčtuje, neboť platíte zálohy viz. zákon č. 67/2013 Sb.§ 3
Vymezení a rozsah služeb (1) Službami jsou zejména dodávka tepla a centralizované poskytování teplé vody, dodávka vody a odvádění odpadních vod, provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, ÚKLID SPOLEČNÝCH PROSTOR V DOMĚ, odvoz odpadních vod a čištění jímek, umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu, provoz a čištění komínů a odvoz komunálního odpadu.
- petra67: „Nyní požaduje SVJ hradit tento náklad z dlouhodobé zálohy na opravy …“
Váš dotaz je nesrozumitelný, neurčitý a nejednoznačný.
Je celkem jedno co kdo „požaduje“ – možná nemusí dostat vůbec nic. Rozhodující pro posouzení je kdo rozhodl a o čem rozhodl. Tazatelko, o těchto zásadních skutečnostech jste nenapsala ani slovo.
Mohlo by se případně jednat o rozhodnutí protizákonné, absolutně neplatné [1]. Takže: Bylo či nebylo o této změně řádně rozhodnuto shromážděním podle 2012/89/§1208/e/? A pokud snad ano: jak zní schválený text přijatého rozhodnutí?
Justitianus
Poznámka 1: Například absolutní neplatnost pro porušení veřejného pořádku (§ 245 s přihlédnutím k § 1/2). Platby na služby spojené s užíváním bytů mají totiž ze zákona speciální daňový režim, který je odlišný od plateb na správu domu. To nelze svévolně změnit ani u plátce, ani u příjemce těchto plateb.
Dobrý den, omlouvám se za neúplný dotaz..
- SVJ hradilo každý rok náklady na úklid jako službu
- úklid je veden jako záloha na služby (je uvedena v ev.listu)
- od 1.1.2025 rozhodlo shromáždění vlastníků, že se již tyto
náklady nebudou hradit jako služba (požadují změnu v ev.listu – zrušení
této zálohy)
- od 1.1.2025 – bylo na shromážděním vlastníků odsouhlaseno:
„Úklid v domě bude hrazen z fondu oprav jako údržba budovy“.
- ve vztahu k SvJ jsem účetní. Argument z mé strany, že toto ale není
možné mi bylo řečeno, že jsou to jejich finanční prostředky a mě
do toho nic není.
Děkuji za odpověď P.
Děkuju za upřesnění. Podle 1991/563/§11 platí, že účetní doklady jsou průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat (…) obsah účetního případu a jeho účastníky, (…) podpisový záznam podle § 33a odst. 4 osoby odpovědné za účetní případ a podpisový záznam osoby odpovědné za jeho zaúčtování.
O nákladu tedy budete v účetní knize účtovat podle obsahu účetního případu. Za správné určení obsahu účetního případu odpovídá ten, kdo je odpovědný za účetní případ. Touto osobou Vy nejste (je jí nejspíše člen statutárního orgánu, který připojil na doklad svůj podpisový záznam).
Vy jste pouze osobou odpovědnou za zaúčtování účetního případu. Bude-li tedy účetní doklad označen „Správa domu a pozemku – úklid společných částí“, zaúčtujete to jako náklad na správu domu a pozemku a nemusíte se starat o další souvislosti.
Justitianus
Vaše SVJ (statutární orgán) není oprávněno jakkoliv měnit
účtování služby „úklid“ a účtovat ji jako náklad proti dlouhodobým
zálohám.
Mimochodem, jak tento nesmyslný návrh statutární orgán odůvodnil?
„SVJ – úklid společných prostor, doposud hrazeno spolu s dalšími náklady (voda, teplo, el. energie atd. v ročním vyúčtování v placených službách. Nyní požaduje SVJ hradit tento náklad z dlouhodobé zálohy na opravy“
- – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Kdo / co je SVJ ? Vy jste také čen SVJ. Výbor není SVJ, ale jen statutár SVJ. Nejvyšším orgánem SVJ je shromáždění. Dle toho se zařiďte. Pokud máte úklid veden v Evidenčním listu (EL) rozpisu záloh jako službu, tak to je služba. Nebo jste dostali všichni změnu (nový) EL, kde služba „úklid zmizela“ ? To jste nám neprozradila, takže těžko dostanete uplatnitelnou radu.
Poslední komentáře