zúčtování fondu oprav mezi městem a SVJ
Dobrý večer, mám dotaz ohledně zúčtování plateb do fondu oprav mezi městem a nově vzniklým SVJ. Náš konkrétní případ:
- podle zákona došlo ke vzniku SVJ v březnu 2011 (zapsán třetí vlastník na katastru)
- i přes naše urgence u správce a na městě, že musí svolat ustavující schůzi do 60 dní od data vzniku SVJ, jsme byli odkázáni na to, že si městské zastupitelstvo odhlasovalo svolání této stavující schůze až na chvíli, kdy v domě bude mít město již pouze 50%ní podíl (v domě celkem 37 různě velkých jednotek)
- ustavující schůze SVJ proběhla tedy až v říjnu 2011 s několika měsíčním zpožděním
Do této doby platili a stále ještě platí noví majitelé bytů dle svých předpisů na účet města, s tím, že se peníze zúčtují ve prospěch SVJ po jeho vzniku a založení účtu.
Na říjnové ustavující schůzi se poprvé odsouhlasila výše příspěvku do fondu oprav dle jednotlivých podílů s platností od listopadu 2011. Před touto schůzí bylo pouze v kupních smlouvách k bytům uvedeno, že výše příspěvku do fondu oprav odpovídá výši nájemného (to, co platili nájemníci jako nájem se po odkupu jednotky do OV stalo ve stejné výši jejich platbou do fondu oprav od doby, kdy se stali vlasníky jednotek). Platilo tedy, že od března až do doby převodu každé bytové jednotky platilo město za každý vlastněný byt do fondu oprav ve výši nájmu a po převodu tuto částku platil nový majitel.
Nyní již máme jako SVJ založený účet a správce proto připravil pro město podklady pro zúčtování příspěvků do fondu oprav od března 2011, které nám mají být převedeny na účet. U bytů, které byly městem pronajímány a poté prodány nájemníkům, je v přehledu plateb uveden příspěvek do fondu, který skutečně odpovídá výši nájemného (92,– Kč za metr). Naším problémem jsou však nově vestavěné byty, které jsou od dokončení prázdné a město se je marně snaží prodat. Nájem v nich tedy nikdy stanoven nebyl a tak se na městě sami rozhodli, že za tyto byty nám do fondu oprav zúčtují platby ve výši pouhých 30,– Kč za metr. V prohlášení vlastníka jsou byty zaneseny a je tam také výslovně uvedeno, že platby do fondu oprav jsou hrazeny podle velikosti jednotlivých podílů. Je možné, aby nám tedy u tří nově vestavěných neobsazených bytů (které vlastní město) město takto jednostranně upravilo příspěvek do fondu oprav? Jakou formou se proti tomuto rozhodnutí můžeme bránit a donutit město, aby nám za tyto byty doplatilo do výše odpovídající jejich podílu, tedy 92,– Kč za metr? Děkuji, Xproch
Všichni vlastníci jednotek jsou povinni řídit se zákonem, pokud neuzavřeli dohodu o jiném způsobu přispívání.
Jestliže máte o příspěvcích na správu uvedeno v kupních smlouvách, že jejich výše činí 92 Kč/m2, pak tato částka byla (podle ZoVB a znění vašeho Prohlášení) platná od března do října pro všechny vlastníky jednotek v domě bez rozdílu.
Máte dvě možnosti:
(a) vymáhat na městu uhrazení rozdílu 92-30=62 Kč/m2 měsíčně, nebo
(b) vrátit část zaplacených záloh tak, aby příspěvek každého vlastníka jednotky do listopadu byl právě 30 Kč/m2 měsíčně.
P.S.: Přestaňte laskavě používat matoucí pojem "fond oprav". V SVJ žádný fond nemáte. I kdyby byl, neměli byste povinnost platit do něj ani korunu.
lake
Dobrý den, lake,
děkuji za Vaši odpověď. Mám na to stejný názor a v pátek máme jednání se správcem, kde budeme výši plateb za prázdné byty rozporovat.
Co se týká matoucího termínu „fondu oprav“, vím, že SVJ žádný fond oprav nemá, zákon jsem četla několikrát, ale použila jsem tento výraz naprosto záměrně, protože takto to bylo uvedeno v kupní smlouvě k bytu a dokonce máme tento termín uveden i v prohlášení vlastníka. I mne to překvapilo.
Xproch
Cokoliv je ve Vaší kupní smlouvě uvedeno o fondu oprav, může se týkat pouze fondu vedeného v účetnictví tehdejšího vlastníka budovy (města) a naplňovaného z vlastních zdrojů města (z části přijatého nájemného vybíraného od nájemců bytů).
Pokud se zmiňujete o fondu oprav, můžete mít na mysli pouze tento rezervní fond ve vlastnictví města. Město může se svými prostředky na fondu oprav hospodařit podle své libovůle. Zejména nemá povinnost převést nespotřebované částky ani na SVJ, ani na vlastníky jednotek. Nemá povinnost sdělovat nájemcům jak s těmito prostředky nakládá.
Podotýkám, že zálohy přijímané městem od vlastníků jednotek před vznikem SVJ mají zcela jiný charakter, nesmějí být součástí žádného fondu a bylo nutno vést je na účtu přijatých záloh. Jde o zcela jiný zdroj. Zůstatek z hospodaření správce s přijatými zálohami je samozřejmě město povinno převést buď na vlastníky, nebo (s jejich souhlasem) na účet SVJ.
U SVJ – právnické osoby je nesmyslné hovořit o „fondu oprav“, neboť SVJ nevytváří žádný rezervní fond. Ostatně ani nemá vlastní zdroj příjmů, z něhož by takový fond vytvářelo. Částky na správu domu a pozemku mají charakter přijatých záloh a jsou tedy pro SVJ cizím zdrojem financování. Člen SVJ není povinen věnovat svému SVJ žádné dary na neexistující „fond oprav“. Máte-li v Prohlášení něco jiného, je tato část absolutně neplatná.
lake
Vlastníci jednotek přispívají na náklady na správu domu a pozemku poměrně podle svých spoluvlastnických podílů (ZVB §15, odst. 1, věta druhá notoricky známá). Děje se tak od okamžiku prvního převodu. Datum vzniku SVJ a datum konání první schůze nemá žádný vliv. Posunout první schůzi na pozdější termín je ostatně i rozumné, jinak by zástupce města mohl mít na schůzi třeba 90% většinu. Vlastníci platí svůj podíl na zálohách na správu i v případě, že jejich byt je prázdný. Jediné, na čem mohou ušetřit, jsou náklady na služby.
Pokud město neplatí stanovenou zálohu na správu, pak dluží na zálohách. Postup je stejný jako u každého neplatiče.
Clever uvádí:
Vlastníci jednotek přispívají na náklady na správu domu a pozemku poměrně podle svých spoluvlastnických podílů (ZVB §15, odst. 1, věta druhá notoricky známá). Děje se tak od okamžiku prvního převodu. Datum vzniku SVJ a datum konání první schůze nemá žádný vliv.
Tak tomu být nemusí, vlastníci až do vzniku SVJ uzavírají s původním vlastníkem „Dohodu o správě“ anebo je tato dohoda uvedena v kupní smlouvě.
Tzn., že nemusí platit, že vlastníci jednotek přispívají na náklady na správu domu a pozemku poměrně podle svých spoluvlastnických podílů, protože se dohodli jinak, a na některé náklady na správu domu mohou přispívat jinak než podle podílů.
Pokud tazatel hovoří o příspěvku do fondu oprav, nevíme zda tento příspěvek zahrnuje všechny náklady na správu domu vč. např. poplatku za správu případně jiných odměn voleným orgánům apod.
Úmyslně jsem nezmínil možnost dohody všech vlastníků jednotek, protože tazatelka se o žádné dohodě nezmínila, z původního dotazu jsem získal dojem, že žádná taková dohoda neexistuje. O výši příspěvku za prázdné byty jednostranně rozhodl jejich vlastník (tj. město). Tím změnil podíl příspěvků na správu všem vlastníkům, a to ve svůj prospěch.
Poslední komentáře