Vymezení služeb
Kolika procenty společenství rozhodne, co jsou služby (v jeho společenství, jinde to může být jinak, jestli správně chápu, co se zde už probíralo)? V zákoně o bytech jsem to nenašel. Děkuji.
Ing. Veselý Jaromír, Polička
Vážení diskutující,
v souladu se ZoVB a stanovama vašeho společenství by mělo být na začátku jednání schůze shromáždění konstatováno a po té v zápise uvedeno např.:
Zápis schůze Shromáždění společenství vlastníků jednotek ze dne …
Zahájení provedl paní ………. a přivítala přítomné. Bylo konstatováno, že na schůzi shromáždění společenství vlastníků bytových jednotek je přítomno celkem ………… podílů hlasů vlastníků, tj. …………..% z celkového počtu 1022300 podílů hlasů, shromáždění je schopné usnášení dle Stanov společenství vlastníků, jelikož jsou přítomni vlastníci jednotek, kteří mají většinu hlasů, tj. více než 50%, přičemž:
- K přijetí usnesení je zapotřebí nadpoloviční většiny přítomných hlasů, tj.více než 255576 podílů.
- K přijetí usnesení o věcech, které jsou obsahem prohlášení vlastníka dle § 4 Zákona 72/94 Sb., o schválení nebo změně stanov, o uzavření smlouvy o zástavním právu k jednotkám a o rozúčtování cen služeb na jednotlivé vlastníky jednotek je zapotřebí tříčtvrtinové většiny přítomných hlasů, tj.více než 383363 podílů.
- Ćlen výboru nebo pověřený vlastník je zvolen, hlasuje-li pro něj nadpoloviční většina hlasů všech vlastníků, tj.více než 511151 podílů.
- K přijetí usnesení o změně účelu užívání stavby a o změně stavby je zapotřebí souhlasu všech vlastníků jednotek.
- K přijetí usnesení k věci modernizace, rekonstrukce, stavební úpravy a opravy společných částí domu, jimiž se nemění vnitřní uspořádání domu a zároveň velikost spoluvlastnických podílů na společných částech domu, postačuje souhlas tříčtvrtinové většiny všech vlastníků jednotek; tj.více než 766725 podílů.
1. Schůze schválila orgány schůze:
- řídící schůze:
- zapisovatel jednání:
- pro presenci:
- pro sčítání hlasů při hlasování:
- ověřovatele zápisu a usnesení:
2.
Matějka
Pane Veselý, současný zákon skutečně nepřesně popisuje služby, většinou operuje pojmem správa. Již se zde v několika příspěvcích objevila snaha vymezit pojem služeb. Pokud jste SVJ vzniklé dle §9/4 ZOVB, jsou někdy pojmy správa a služby uvedené v prohlášení vlastníka, nahlédněte do něj. Službami obvykle bývají: dodávka tepla, teplé vody, studené vody, případně další. milan
Praktický ukazatel pro oddělení služeb od správy je způsob nakládání s financemi:
Na správu jsou vybírány zálohy, avšak nevyčerpané roční přeplatky se vlastníkům nevracejí. Nárok na vrácení zálohy původnímu vlastníkovi není ani při prodeji jednotky. Vznikl by pouze při zániku SVJ (přechod na podílové spoluvlastnictví podle Obč.Z, zánik domu).
Služby jsou financovány dvěma způsoby:
(a) zálohy v předem určené výši, které se vyúčtují a případný přeplatek/nedoplatek se vrací/doplatí po ukončení zúčtovacího období (typicky jeden rok),
(b) platba se stanoví dodatečně ve výši skutečných nákladů za předchozí období (používá se u menších nepravidelných výdajů)
lake
Diskutér s přezdívkou lake zde doporučuje jak prakticky rozpoznat, zda daný náklad patří pod správu či služby, podle způsobu jeho úhrady a vyúčtování.
Logika je přitom přesně obrácená:
To, zda daný náklad patří pod správu či služby, je rozhodující pro způsob jeho úhrady a vyúčtování.
Šárko,
Psal jsem o "... oddělení služeb od správy". To, že zálohy na správu domu a pozemku se nevracejí, je přece jasně dáno v §15 ZoVB.
Jestliže se společenství rozhodne, že určitou konkrétní část zálohových plateb nebude vracet na konci roku, pak fakticky tyto částky přeřadilo pod správu.
Pokud se naopak rozhodne, že ze záloh na údržbu výtahu bude na konci roku vracet všechny nevyčerpané přeplatky, pak tím tuto částku fakticky zařadilo mezi služby.
Všechno souvisí se vším, logika je obousměrná. Je pouze nutno pohlídat, aby částky byly v účetnictví vedeny na správných účtech.
lake
Jenže právě tohle společensví udělat nemůže, aspoň legálně ne, neboť zákon jasně říká, že služby je třeba s vlastníky účetně vypořádat, zatímco příspěvky na správu se nevypořádávají. Sám jste to napsal.
Šárko,
nechtějte, abych se vás zeptal, kde v ZoVB nebo v kterémkoliv právním předpisu je uvedeno co jste napsala, tedy že "... tohle společensví udělat nemůže, aspoň legálně ne".
lake
Je to přesně tam, odkud jste sám výše čerpal, když jste poměrně podrobně a v souladu se zákonem popisoval rozdíly mezi způsobem úhrady a způsobem vyúčtování správy a způsobem úhrady a způsobem vyúčtování služeb.
Taky bych ráda věděla, kolika procenty je třeba rozhodnout o tom, které náklady jsou náklady na správu, a které na služby.
Uvedu na příkladu, proč mě to zajímá. SVJ zařadilo náklady na úklid společných částí domu (odměnu uklízečce) do nákladů na správu. Na nákladech se podílejí vlastníci podle spoluvlastnických podílů na společných částech domu.
80 % hlasů všech členů SVJ po nějakém čase požadovalo, aby se náklady na úklid rozdělovaly podle průměrného počtu osob v jednotce. Nebylo jim to nic platné, protože se nedohodli všichni.
Stačí 80 % hlasů všech členů k tomu, aby byl úklid převeden mezi služby a aby se tak obešel poměrně přísný požadavek zákona na dohodu všech, má-li se náklad rozdělovat jinak než podle spoluvlastnických podílů?
Děkuji za odpověď. N. Klainová
Členění na „správu“ a „služby“ nepatří k vyjmenovaným speciálním případům hlasování, takže soudím, že jde o obecné hlasování a tedy postačí nadpoloviční většina na usnášeníschopném shromáždění. Jedině pokud to bylo definováno v Prohlášení, ke změně je zapotřebí tříčtvrtinové většiny přítomných hlasů podle §11/4 ZoVB.
lake
Pane lake, děkuji, myslela jsem si to. Ustanovení upravující účast na nákladech na správu a na služby jsou velmi nevyvážená a dají se lehce zneužít.
N. Klainová
Členění na „správu“ a „služby“ nepatří k vyjmenovaným speciálním případům hlasování pravděpodobně proto, že zákonodárce vůbec nepředpokládá, že by se o tomto členění hlasovalo.
Z textu zákona o bytech lze nabýt dojmu, že služby jsou určeny (ať už výčtem nebo definicí) někde jinde, ne že by o tom, co jsou služby, mělo probíhat hlasování.
Jinak by bylo možné obcházet nutnou dohodu všech podle § 15/1 snadno přeřazením celé správy pod služby. Neboť co jiného než služba je správa domu?
Nebo naopak, bylo by možné služby přeřadit pod správu, neboť co jiného než správa domu a činnosti související jsou služby?
O rozlišování pojmů správa a služby se tu diskutovalo docela hodně před dvěma lety i před rokem. Jestli si chcete počíst, podívejte se sem:
http://spolecenstvi.okinfo.cz/node/894…
N. Klainová
Tam se řeší, co jsou služby. Mě spíš zajímá, kolika procenty se rozhoduje o tom, co jsou služby, pokud o tom společenství vůbec může platně rozhodovat.
Zákon říká, kolika procenty se rozhoduje o rozúčtování služeb. Pochybuji o tom, že by se to, co jsou služby, platně rozhodlo menším procentem, jaké zákon stavoví pro způsob rozúčtování služeb.
Neboť jak jste zde výše ukázala a jak jinde souhlasně s Vámi uvádí i diskutér s přezdívkou lake, rozhodnutím o tom, co jsou služby, se současně rozhoduje o rozúčtování služeb, o čemž je třeba rozhodovat v souladu se zákonem.
Poslední komentáře