vlastníci mají danit platby tří vlastníků za terasy

Vložil astera, 25. Červenec 2013 - 15:28 ::

V roce 2010 jsme koupili dům do SVJ, v domě jsou na střeše tři byty s terasami (přístupné jen pro vlastníka bytu), které tvoří zároveň střechu bytů pod nimi (nejsou v prostoru). 50 let neopravované, zatéká, teče po fasádě atd. Vlastníci je mají zapsané v Prohlášení vlastníka tak, že ji mají zapsanou u bytu –kuchyň, pokoj, terasa X m2 (s poznámkou, že terasa se nezapočítává do podlahové plochy jednotky rozhodné pro stanovení podílu na společných částech domu).

Na shromáždění před dvěma lety jsme se dohodli,že vlastníci těchto začnou platit trvale měsíční příspěvky na náklady spojené se správou domu a pozemku navýšené o částku placenou z plochy terasy (stanoveno na 50 % částky za 1 m2) – od určitého termínu. SVJ se zavázalo financovat všechny opravy a rekonstrukce těchto teras, přičemž vlastníci se starají o běžný úklid, čištění odpadových sítek, okapů atd. Bylo to řádně schváleno. Tři vlastníci skutečně platí.

Teď jsme před podpisem smlouvy na rekonstrukce teras ve výši cca 460tisíc. Měla by se dělat v září.

Dnes mi volala účetní z družtva, měli prý audit a auditor tvrdí, že příjem z plochy teras do FO je příjmem vlastníků. V návaznosti na výši podléhá tento příjem zdanění.Tzn., že bude vyčleněn z běžného fondu oprav a veden v účetnictví samostatně. A každý vlastník si bude muset každý rok tuto částku přihlásit do svého účetnictví – ať už sám nebo dát to zaměstnavateli. Všichni vlastníci! To snad není možné! Co to je za nesmysl! Lidé, kterým je do teras houby, odsouhlasili jejich rekonstrukci, jsou ochotni uhradit to třem vlastníkům za jejich symbolické platby do fondu oprav a teď je ještě budeme za to trestat tím, že mají nějakou částku každý rok dávat sami do svého účetnictví,jako že to je jejich příjem? Akdyž jednou zapomenou, tak za pár let budou platit penále statisíce!!! Je to skutečně tak?

Auditor tvrdí, že tři vlastníci nemají plochu teras zapsanou na katastru, ale přitom ji mají v prohlášení vlastníka a jako takový byt kupovali. My plochu teras nemáme ve společných částech domu. Jak to tedy je?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil X (bez ověření), 25. Červenec 2013 - 16:59

    Především přestaňte používat termín fond oprav, zejména když mluvíte s účetní nebo auditorem. To si pak nemůžete rozumět. Žádný FO nemáte.

    Na správu domu můžete přispívat i v jiném poměru než podle velikosti spoluvlastnických podílů, jak je máte zapsány v KN. Vy jste si dohodli, že se podíly na nákladech na správu domu vlastníků s terasami zvětší tak, jako by plocha jejich bytů byla větší o polovinu plochy terasy. To je vaše právo, do toho nikomu (ani auditorovi) nic není. Podmínkou je písemná dohoda všech vlastníků. Pokud ji máte a doručíte na FÚ, tak nic nedaníte.

    Jiný váš problém je, že ze záloh na správu domu můžete uhradit pouze opravu společných částí domu. Osobně si myslím, že terasa, která je současně střechou, je společnou částí domu. Pokud budete oprávněně trvat na tom, že není, pak si to vlastníci teras musejí zaplatit sami. To by se jim ta dohoda o zvýšeném podílu na nákladech pěkně prodražila.

    Vložil Upřesňovač (bez ověření), 25. Červenec 2013 - 17:04

    Není pravdou, že by se dohoda musela doručovat na FÚ. Předpokládám, že váš mylný názor nedokážete podložit platným právem.

    Vložil X (bez ověření), 25. Červenec 2013 - 17:57

    Upřesňovači, nevím o co vám přesně jde. Když vás FÚ vyzve, tak tam naklušete a doručíte, o co si řeknou. Nebo narážíte na to, že FÚ na SVJ obecně kašlou. Nebo na to, že pokud SVJ nemá zdanitelný příjem, tak nemusí podávat daňové přiznání.

    No dobrá, opravuji se. Písemnou dohodu doručíte na FÚ teprve tehdy, až si ji výslovně vyžádá.

    Vložil lake, 25. Červenec 2013 - 16:49

    Ńa úplném počátku je nutné říci: opět se tu objevuje nesmyslný pojem „fond oprav“. Jakmile někdo použije v souvislosti se SVJ označení FO, zavání to zmatkem, účetním nebo právním průšvihem.

    Píšete: „… auditor tvrdí, že příjem z plochy teras do FO je příjmem vlastníků.“
    Tak se obrátíme přímo na pana auditora. Dejte mu to prosím přečíst.

    Za prvé, pane auditore:
    SVJ nemá v účetnictví žádný „fond oprav“. Víte jistě jako auditor velmi dobře co jsou fondy právnické osoby a na kterých číslech se o nich účtuje. Víte velmi dobře, že k vytváření fondu musí být založen oddělený bankovní účet a schválena písemná pravidla pro tvorbu a čerpání tohoto fondu.

    Za druhé:
    Víte také, pane auditore, že do fondů směřuje vlastní (zdanitelný) příjem právnické osoby. A samozřejmě jste procházel účetnictví SVJ a víte velmi dobře, že SVJ takový příjem nemá – když nepočítám smluvní pokuty od dodavatelů, pár stovek úroku z prodlení od neplatičů, či úrok z termínovaného účtu SVJ, příjem za kopírování dokumentů a podobné drobnosti. Z toho by se asi žádný „fond“ nenaplnil, viďte?.

    Za třetí:
    Neexistuje žádný „příjem z plochy teras do FO“, protože SVJ na takový nesmyslný účel není vůbec oprávněno cokoliv vybírat – ani korunu. SVJ předepisuje platby záloh na správu, případně příspěvků na správu podle v účetnictví již vložených výdajových položek. Je to obsaženo v zákonu č. 72/1994 o vlastnictví bytů.

    Za čtvrté:
    Kdyby snad SVJ mělo jakýkoliv fond (což nemá), naplňovalo by jej jedině z vlastních zdrojů, které jsou zdanitelným příjmem SVJ – právnické osoby. Nemohlo by se ani náhodou jednat o zdanitelný příjem vlastníků jednotek. Pohádka o „vyčleňování z fondu“ a zdanění je zmatek nad zmatek. Si pletete příjemce s plátcem a právnickou osobu SVJ, která vede účetnictví, s jednotlivými fyzickými osobami? No nazdar, to bude ten audit vypadat …

    A Vám, pane/paní astero, doporučuji na sto honů vyhýbat se jakýmkoliv zmínkám o zlatém prasátku, o létajícím koberci a o fondu oprav – ať už je to v účetnictví, v předpisech záloh či v zápisech ze schůzí shromáždění. Tyto tři záhadné objekty totiž v SVJ neexistují.

    lake

    Vložil Upřesňovač (bez ověření), 25. Červenec 2013 - 17:07

    Není pravdou, „že k vytváření fondu musí být založen oddělený bankovní účet“. Předpokládám, že váš mylný názor nedokážete podložit platným právem.

    Vložil astera, 25. Červenec 2013 - 16:51

    Astera Lake, moc Vám děkuji, už poněkolikáte jste mi opravdu pomohl, plácám se v tom, dělám co mohu, dala jsem si s dalšími členy výboru za cíl postupně opravit obálku domu (loni střecha), letos terasy, pak fasády, pak dvůr, do března 2016 vyměnit výtah – vše se snažíme dělat tak, aby vlastníci měli dům v pořádku… ale taková uřednická tyranie – to už je i na mne moc. Stačili památkáři, taky máme v domě kryt, který musíme spravovat, co Vám budu psát. Někdy má člověk pocit, že už to dál nepůjde, že s větrnými mlýny nedokáže válčit – tak DÍKY!

    Vložil Nortonik, 26. Červenec 2013 - 11:17

    Píšete, že se musíte starat o kryt ve vašem domě. Pokud se o něj opravdu staráte tak, aby byl funkční, máte nárok na příspěvek. Pokud by jste ho nechtěli vůbec (můžete z něj mít společné nebytové prostory, které se dají třeba pronajímat), stačí zažádat o vyjmutí tohoto úkrytu ze seznamu úkrytů. Toto vše se dělá na krajském velitelství hasičů.

    Vložil astera, 25. Červenec 2013 - 15:30

    Astera jen pro vysvětlení – máme správce domu (bývalé OPBH), spíš jen formálně, ale dělají pro nás účetnictví, starají se o výtah atd.

    Vložil Jaroslav Jaroslav, 26. Červenec 2013 - 7:30

    pokud by nakonec FU dospěl k názoru, že se jedná o příjem z pronájmu společných prostor, který by měl být příjmem vlastníků. A pak se do 6 tisíc za rok k příjmu nepřihlíží, pokud příjemce nepodává daňové přiznání z jiných důvodů – v našem domě se to týká 90% vlastníků – dostanou papír „potvrzení o příjmu“ který zahodí.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".