užívání společných prostor

Vložil milos1, 23. Říjen 2023 - 19:10 ::

před devíti lety jsem si napsal o radu jak se mám zachovat vůči vlastníkům kteří si přivlastnili část společných prostor bez toho že by to schválilo shromáždění došlo to tak daleko že jsem podal trestní oznámení na policii čr byl mi doručen dopis v kterém bylo sděleno že jim shromáždění souhlas nedalo a že vlastníci jsou ochotni se mnou dohodnout na užívání těchto prostor do dnešní doby k tomu nedošlo a na shromáždění jsem neměl šanci s tímto rozhodnutím shromáždění seznámit musím říci že jsem už neměl sílu na to abych se s nimi dohadoval a tak jsem smířil s tím že to užívat nemohu ale v současné době se stalo že výbor přerozděluje další prostory lidem kteří proti mne dříve vystupovali na základě obliby a profese, žádné finanční vyrovnání neproběhlo i když jsem o to žádal výbor písemnou formou .Dopisi a žádosti i z dřívější doby mám uschovány včetně písemných odpovědí od předsedy výbory z té doby . Jinak se ptám musí mít vlastníci písemný souhlas od jednotlivých vlastníků ve 100%? mluví o tom nový občanský zákoník? Děkuji vám za radu.

  • společné části

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Vložil filNad52, 16. Říjen 2024 - 5:29

Přečetla jsem na toto téma hodně názoru. Malé SVJ ( 11 vlastníků), 5 velkých sklepů, které si pronajmou za směšnou cenu. V SVJ 3 vlastníci pronajímají byt a je jim vše volné. Ostatní vlastnici mají smůlu, většina rozhodne o užívání i jejich majetku. Chápu to správně! F

Vložil Hubert (bez ověření), 24. Říjen 2023 - 0:38

OK, jsou tu nejake predpisy, ale neuvadite krome kompenzace, jak moc to zasahlo do Vasich prav.

Predpokladam, ze spolubydlici v jinych patrech asi do Vasich prav nijak zasahovat nebudou. Krome financnich kompenzaci neuvadite zadne jine reseni.

Vložil milos1, 27. Říjen 2023 - 18:29

finanční kompenzace mi nabídnuta nebyla i když jsem o ni požádal ,přístup do těchto prostor nemám kromě sušárny prádla mně však vadí věc jak výbor jde o užívání věci opět řešit za pomoci shromáždění a jak v poklidu řeší co kdo bude užívat aniž by bral v úvahu právní řád a vlastnictví ,konkrétně u nás ve vchodě je k dispozici velká kočárkárna +malá,fotokomo­ra,prádelna sušárna 1,fotokomoru nikdo užívat nechce jelikož je vlhká ,prádelnu také ale ostatní je obsazeno vlastníky k vlastnímu užívání ve druhém vchodě je rovněž obsazena sušárna ,ostatní vlastníci se o nic nezajímají i když jsou tu rodiny které zápasí z korunou

Vložil Hubert (bez ověření), 24. Říjen 2023 - 0:40

U nas nektere prostory proste pronajimame za symbolicke ceny, ktere jednou rocne vyplacime.

Vložil Ana (bez ověření), 17. Říjen 2024 - 5:48

U nas tu symbolickou korunu prevedou do “FO”.

Otazka je, jak muze clen se zasadit o to, aby se symbolická koruna valorizovala a aby bylo členu vyplaceno.

Tomu vyplacení se musí hlasovat A záleží na většině? Anebo je to právo každého jednoho člena?

Dovedu si představit, že pak odhlasují, že jsem povinen vložit do fondu oprav částku odpovídající vyplacené sumě.

Vložil Justitianus, 23. Říjen 2023 - 21:21

Ohledně užívání společných prostor je rozhodující pouze obsah prohlášení. O tom jste ale nenapsal vůbec nic. K výlučnému užívání společné části a změně prohlášení je nutný souhlas všech dotčených vlastníků (§ 1169).

SVJ není oprávněno na tom nic měnit. Výbor není oprávněn na tom nic měnit. Shromáždění není oprávněno o tom rozhodovat, ani nic v prohlášení měnit.

Žádat o cokoli výbor byl nesmysl, který Vám nemohl přinést žádný výsledek ani žádné finanční vyrovnání. Výbor není osoba ! Obracet se na policii byl nesmysl, který Vám nemohl přinést žádný výsledek. Policie kašle na drobné neshody mezi spoluvlastníky; toto nemá v popisu práce.

Justitianus

Vložil kral10, 10. Leden 2024 - 17:22

Může výbor dát povolení jedinci který by chtěl třeba například: v nevyužitém společném prostoru kočárkárny, že si tam dá třeba kola od auta?

Děkuji za odpověď.

Vložil radka2222 (bez ověření), 10. Leden 2024 - 18:58

pokud je v prohlášení místnost uvedena tak, že se tam můžou skladovat kola od aut, tak ano. jinak doporučuji nechat skladovat v servise. do kočárkárny asi nepatří. ale třeba to ostatním vlastníkům vadit nebude.

Vložil kral10, 10. Leden 2024 - 19:02

Jinou specifikaci užití to nemá. Spíše se obávám nešvaru aby to tak nezačali pak dělat všichni, protože to jednomu prošlo.

Vložil Justitianus, 10. Leden 2024 - 17:47
  • „Může výbor dát povolení jedinci …“

V první řadě: Ten jedinec žádné povolení nepotřebuje.

Je přece spoluvlastníkem kočárkárny! Takže je oprávněn užívat ji – stejně jako ostatní vlastníci jednotek.

Omezení by mohlo být uvedeno v celostátně účinném právním předpisu (zákaz skladovat hořlavé předměty v místnostech, které nejsou ke skladování zkolaudovány). Podrobnosti sdělí hasiči z nejbližšího pracoviště HZS.

Omezení může být uvedeno i v prohlášení nebo ve stanovách SVJ (které je osobou zajišťující správu společných prostorů v domě).

Teprve po zvážení těchto skutečností by členové výboru měli/mohli začít nějak konat.

Justitianus

Vložil Kamilka (bez ověření), 15. Září 2024 - 17:28

Když je dům kolaudován s tím,že společné prostory jsou prádelna, sušárna, kolárna , kočárkárna, sklepy, tak tam nelze skladovat nic co s jmenovaným prostorem nesouvisí. Změnu užívání by muselo odsouhlasit 100% vlastníků.

Vložil Ana (bez ověření), 17. Říjen 2024 - 5:49

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89…

Novela účinná od 1.7.2020 přináší z tohoto stoprocentního pravidla výjimky, a to například právě pro změnu společných částí, při které se nemění velikost podílu na společných částech. Lze uzavřít, že pro SVJ, která se při změně společných částí „zasekla“ na jednom či dvěma spoluvlastnících, může tato změna přinést posun kupředu. Dodejme, že nové znění nyní výslovně umožní přezkoumat změnu prohlášení soudně, a proto přehlasovaní (nesouhlasící) vlastníci budou mít možnost se proti takovému postupu bránit.

Vložil Justitianus, 15. Září 2024 - 17:42

Kamilka nemá pravdu. Ke změně prohlášení v tomto případě postačí souhlas většiny hlasů všech vlastníků jednotek (2012/89/§1169/2).

Justitianus

Vložil @ (bez ověření), 4. Prosinec 2024 - 8:31

Vložil Kamilka (bez ověření), 15. Září 2024 – 17:28 Když je dům kolaudován s tím,že společné prostory jsou prádelna, sušárna, kolárna , kočárkárna, sklepy, tak tam nelze skladovat nic co s jmenovaným prostorem nesouvisí. Změnu užívání by muselo odsouhlasit 100% vlastníků.

Vložil Justitianus, 15. Září 2024 – 17:42 Kamilka nemá pravdu. Ke změně prohlášení v tomto případě postačí souhlas většiny hlasů všech vlastníků jednotek (2012/89/§1169/2). Justitianus

Kamilka nemá pravdu i když je v prohlášení uvedeno, že všechny společné prostory může vlastník užívat z titulu svého spoluvlastnic­kého práva?

Vložil kral10, 10. Leden 2024 - 19:04

V takovém případě by ale každý vlastník musel mít přesně dané metry které může využít ne? Pokud by si tam jeden roztáhl věci přes půlku místnosti a další se nevejdou.. Chápal jsem to tak, pokud je místnost určena třeba: sušárna, tak je pro sušení prádla a ne pro skladování. Pletu se?

Vložil Justitianus, 10. Leden 2024 - 20:37
  • Vložil kral10: „Pokud by si tam jeden roztáhl věci přes půlku místnosti a další se nevejdou…“

To je přece samo o sobě bezvýznamné. Rozhodující je pouze to, aby spoluvlastník nebránil v užívání ostatním spoluvlastníkům. Jakmile ostatní projeví zájem místnost také užívat, mělo by mezi nimi dojít k ujednání o způsobu užívání (pokud to není řešeno v prohlášení).

  • Vložil kral10: „V takovém případě by ale každý vlastník musel mít přesně dané metry které může využít ne?“

Ne. Společnou místnost mohou užívat všichni zároveň, nebo jen ti kdo mají zájem, nebo se mohou spoluvlastníci v užívání střídat postupně. Mohou místnost pronajmout a dělit se o příjem z nájemného.

  • Vložil kral10: „Chápal jsem to tak, pokud je místnost určena třeba: sušárna, tak je pro sušení prádla a ne pro skladování.“

Ono záleží na tom KÝM byla určena. Pokud je způsob užívání místnosti uvedený v prohlášení (např. sušárna), může se toto určení změnit jedině změnou prohlášení. Pokud je způsob užívání místnosti uvedený v „kolaudačním“ rozhodnutí stavebního úřadu, pak je možné změnit způsob užívání se souhlasem úřadu.

Justitianus

Vložil MartinII, 10. Leden 2024 - 20:58

Vložil kral10, 10. Leden 2024 – 19:04 V takovém případě by ale každý vlastník musel mít přesně dané metry které může využít ne?

  • – – – – – – –

Neznám plochu sušárny a plochu nejmenšího bytu vašeho domu. Vezměte rozum do hrsti a do ruky kalkulačku !!! Pro zajímavost můžete i sdělit kolik by to bylo. Dle vás by na něj zbyl třeba 0,5 m2.

Podíl na užívání sušárny lze uplatnit třeba dle času používání (jak navrhuje i Justitianus). Rozumní lidí (pokud nechtějí dělat naschvály) se domluví kdo kdy pere a užívá sušárnu, a nebudou si pásmem rozměřovat „svoje“ díly.

Jak se dělíte o výtah, když se u něj sejdou 2 rodiny, které se „najednou“ nevejdou ?

Vložil kral10, 11. Leden 2024 - 9:19

Nejde o schválily, jen obecná rozprava a pochopení jak se věci mají.

Vložil radka2222 (bez ověření), 10. Leden 2024 - 19:45

nepletete.

Vložil milos1, 24. Říjen 2023 - 18:27

abych se obrátil na policii mi doporučil právník kterého jsem požádal jak s tím naložit což jsem také udělal následně jsem chtěl shromáždění s tímto výsledkem seznámit ale neměl jsem šanci jelikož vlastníci kteří tyto prostory užívali mne doslova překřičeli tehdejší mu předsedovi bylo policií doporučeno aby sjednal nápravu ale to se nestalo jelikož byl s těmito uživateli v příbuzenském stavu následně mi zaslal dost nevybíravý dopis a já se smířil s tímto stavem abychom s manželkou nechodili domů tunelem jelikož jsme s těmito lidmi sousedé přes chodbu. Já bych se o to už ani nebral jenže došlo k dalšímu přerozdělování společných prostor a to opět ze strany výboru na mé připomínky že s těmito prostorami nemohou nakládat vůbec neberou v potaz a opět paní místopředsedkyně prohlásila že s tímto stavem seznámí vlastníky na nastávající schůzi vidím to jako aroganci moci.

Vložil Ana (bez ověření), 17. Říjen 2024 - 5:34

Dost nevybiravy dopis – ? Pokud vas hrube urazil (i v dopise), mohl jste konat a on mohl dostat pokutu:

Par. 7 Přestupky proti občanskému soužití (1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že

  1. jinému ublíží na cti tím, že ho zesměšní nebo ho jiným způsobem hrubě urazí,

—-

Přerozdělováním myslíte co přesně, oni si ty prostory uzamkly aniž by měli smlouvu? Chcete ty spol. prostory využívat? Nebo chcete jim znemožnit užívání?

Nebo o co vám jde?

Vložil Pronajímatel (bez ověření), 24. Říjen 2023 - 8:27

Pro pronájem společných částí není třeba měnit prohlášení vlastníka. § 1169 se tak nepoužije.

Vložil Kolemjdoucí.. (bez ověření), 24. Říjen 2023 - 14:32

Pronájem společných částí vlastníkům tj. spoluvlastníkům společných částí není možný, protože by šlo pronájem sám sobě.

Vložil Uživatel (bez ověření), 25. Říjen 2023 - 8:25

Jedná se o (bezplatné nebo placené) užívání věci, která není ve výlučném vlastnictví uživatele. Pokud z terminologickách důvodů nejde o pronájem (zákonným ustanovením zde tento názor zatím podložen nebyl), jde o vztah pronájm obdobný. Označení smlouvy stejně jako označení stran ve smlouvě není podstatné, smlouva se posuzuje podle jejího obsahu. Jistě lze namísto nájemce uvést uživatel a namísto nájemní smlouvy uzavřít smlouvu o užívání. Na podstatě věci a zde řešeného dotazu se tím nic nemění.

Vložil Hubert (bez ověření), 24. Říjen 2023 - 0:41

to ze je vse spatne uz tak nejak pochopil.

Vložil MartinII, 10. Leden 2024 - 18:39

„jak se zachovat vůči vlastníkům kteří si přivlastnili část společných prostor bez toho že by to schválilo shromáždění“

„jsem už neměl sílu na to abych se s nimi dohadoval a tak jsem smířil s tím že to užívat nemohu“

„výbor přerozděluje další prostory, finanční vyrovnání neproběhlo i když jsem o to žádal výbor písemnou formou“.

„musí mít vlastníci písemný souhlas od jednotlivých vlastníků ve 100% ?“

  • – – – – – – – – – – – – –

Výbor může konat jen v rámci toho co mu bylo povoleno ve stanovách.

Pronájem by měl být úplatný.

Tazatel nepíše nic o pronájmu, ale že vlastníci si společné prostory „přivlastnili“ (rozuměj „neoprávněně obsadili“).

Hledejte zde nebo na internetu téma „pronájem společných prostor“ a „změna prohlášení vlastníka“.

Vložil MartinII, 10. Leden 2024 - 19:20

Diskuse zde např.

www.portalsvj.cz/…-prostor-svj

Na internetu změna Prohlášení např.

www.szwarc-legal.com/…-163–2020-sb

  • – – – – –

www.rvw.cz/…-a-odpovedi/

Společné prostory SVJ a jejich pronájem: 7 důležitých otázek a odpovědí

  • Může SVJ podnikat a pronajímat svůj majetek?

Nemůže. SVJ má jediný výlučný úkol, zajišťovat správu společných prostor. Je sice právnickou osobou, ale s omezenou působností.

  • Jsou společné prostory majetkem SVJ?

Společné prostory nejsou majetkem SVJ.

  • Může SVJ společné prostory pronajímat a kdo o tom rozhoduje?

Podle platné právní úpravy může SVJ uzavřít smlouvu o pronájmu společných částí domu a dohlížet na plnění smlouvy druhou smluvní stranou. O pronájmu ale rozhodují členové na shromáždění vlastníků.

  • Komu náleží příjem z pronájmu společných prostor?

Příjmy z pronájmu společných prostor nejsou a nemohou být příjmem SVJ.

  • Kdo příjem z pronájmu společných prostor daní?

Příjem z pronájmu vzniká vlastníkům jednotek a ti tak v příslušném zdaňovacím období nesou případnou daňovou povinnost.

  • Může si společné prostory pronajmout člen SVJ?

Nic nebrání tomu, aby zájemcem o pronájem byl jeden z členů SVJ.

  • Lze společné prostory přenechat do výlučného užívání některému z členů?

Ano, v souladu s výše uvedeným.

Vlastníci jednotek vystupují v několika rolích. Především jsou vlastníky svých bytových jednotek, ale také spoluvlastníky společných prostor. A do třetice jsou členy nejvyššího orgánu SVJ – shromáždění, které rozhoduje o pronájmu společných prostor, jeho podmínkách, ale i výši příspěvků na správu domu.

  • – – – – – –

https://svjonlinemagazin.cz/…-pronajimat/

… jsem se několikrát setkal s chybným názorem, že společné prostory vlastní SVJ. … . Společné prostory vlastní společně členové SVJ. SVJ je právnickou osobou založenou za účelem zajišťování správy domu; nabývat majetek a nakládat s ním může pouze pro naplnění tohoto účelu. SVJ zároveň nesmí podnikat.

(§ 1194 a § 1195 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku)

Pokud je souhlas shromážděním udělen, výbor má mandát k tomu, aby nájemní smlouvu se zájemcem uzavřel.

Výnos v podobě nájemného náleží jednotlivým vlastníkům podle velikosti podílu.

Pokud by měl být měněn s pronájmem rovněž účel společného prostoru (z kolárny/skladu se stane truhlářská dílna), bude pravděpodobně zapotřebí změnit prohlášení vlastníků jednotek. V tomto případě postačí ke změně souhlas většiny hlasů všech vlastníků jednotek (§ 1169 odst. 2 obč. zák.).

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".