Stavba zahradního domku na předzahrádce ve výlučném užívání

Vložil Petr (bez ověření), 9. Únor 2025 - 10:56 ::

Dobrý den,

mám v plánu koupit byt v novostavbě v přízemí, ke kterému bude zahrada k mému výlučnému užívání dle prohlášení vlastníka. Zahrada bude celkem velká (140m2) a rád bych si na ni umístil montovaný zahradní domek o velikosti cca 10m2. V domě jinak není moc kde uložit zahradní techniku, zahradní nábytek apod., nerad bych to měl vše někde pod plachtou, i z hlediska estetického. Prosil jsem developera, zda by mi při výstavbě rovnou zařídil i zahradní domek. Bohužel mi sdělil, že základovou desku i přívod elektřiny zajistí, ale zahradní domek mi musí schválit SVJ, které samozřejmě zatím neexistuje. Je to pro mě docela zásadní kritérium viz výše popsané důvody.

Pokud požádám na shromáždění SVJ o povolení domku a bude zamítnuto, zásadně to ovlivní využitelnost zahrady a mně to asi významně zkazí radost z nové nemovitosti. Máte někdo zkušenosti s tím, kolik je třeba hlasů na schválení? Asi to bude odlišné v různých SVJ, ale alespoň obecně… :-)

Pokud mi to SVJ zamítne a já si tam přesto domek umístím, jakou má SVJ reálnou možnost mě donutit domek odstranit? Nejsem žádný rebel, chci si připlatit za domek, který bude ladit s architekturou domu (cena takového mini domku pak bude cca 250 000 Kč)a sám developer mi říkal, že mnou vybraný domek na zahradu je v souladu se vzhledem domu a líbí se mu, bohužel však nemůže obejít SVJ. Jen mi přijde zvláštní, že zaplatím 1 000 000 Kč za zahradu a pak mi soused, který bude bydlet na úplně druhé straně domu bez výhledu na moji zahradu, zamítne umístění zahradního domku. To by mě asi dost mrzelo.

Děkuji všem za odpovědi

Petr

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Justitianus, 9. Únor 2025 - 17:48
    • „Zahrada bude celkem velká (…) a rád bych si na ni umístil montovaný zahradní domek o velikosti cca 10m2.“

    Vaším cílem tedy je provést vlastní stavbu na cizím pozemku. K tomu byste ovšem musel získat souhlas všech spoluvlastníků pozemku. Do katastru bude zapsáno právo stavby ve prospěch vlastníka zahradního domku. Nebo si ten pozemek napřed odkupte. Do kupní ceny se ovšem nezapočítá částka, kterou jste zaplatil developerovi za pouhé užívací právo k plácku o rozměru 140 m2.

    • „Bohužel mi sdělil, že (…) zahradní domek mi musí schválit SVJ …“

    To je totální nesmysl! SVJ s tím nikdy nebude mít nic společného. Až SVJ vznikne, bude to pouhý sluha, údržbář a opravář. Nebude mít žádné právo rozhodovat o nakládání s cizím majetkem.

    • „Pokud požádám na shromáždění SVJ o povolení domku …“

    Klidně můžete požádat i výhybkáře na lampárně, nebo sestru v dětském zubním středisku, s naprosto stejným výsledkem: nedosáhnete ničeho. Právnické osobě SVJ do toho vůbec nic není.

    • „… kolik je třeba hlasů na schválení?“

    Na žádné hlasy se nehraje. O svém majetku rozhodují spoluvlastníci mezi sebou. Ke změně prohlášení se vyžaduje písemný souhlas vlastníka jednotky, jehož práv a povinností se změna dotkne; to v tomto případě znamená souhlas každého vlastníka jednotky (§ 1169), a také souhlasy všech osob oprávněných z věcného práva (zástavní věřitelé).

    • „Pokud mi to SVJ zamítne a já si tam přesto domek umístím …“

    SVJ nemá právo rozhodovat o umístění cizí stavby na cizím pozemku, má však právo Vaši „černou“ stavbu nechat zbourat a suť odklidit – to vše na Váš náklad. Dělejte jak myslíte, a pak nám sem napište jak jste dopadl, a kolik Vás to celé stálo na prohraných soudních sporech a na platbách za likvidaci černé stavby. Rádi si to přečteme.

    • „Jen mi přijde zvláštní, že zaplatím 1 000 000 Kč za zahradu a pak mi soused, který bude bydlet na úplně druhé straně domu bez výhledu na moji zahradu, zamítne umístění zahradního domku.“

    Přesně jste vystihl princip bytového spoluvlastnictví. Mimochodem, neexistuje žádná „Vaše“ zahrada. Už Vás na to zde jiní upozornili třikrát. Kdy to konečně pochopíte? Někteří lidé mají peníze, ale chybí jim selský rozum.

    Justitianus

    Vložil Petr 2 (bez ověření), 10. Únor 2025 - 9:45

    Velmi děkuji za odpověď. Já samozřejmě vím od začátku, že ten pozemek není a nikdy nebude můj, to jsem zcela jasně napsal v mém dotazu, kde jsem napsal výlučné užívání, což je zcela jasně právně definovaný pojem. Napsal jsem slušný dotaz, na který jsem žádal slušnou odpověď a ne rozbor splátek hypotéky, příp. radu o chovu slepic :-D Chápu, že v internetových diskusích je snadné odhodit slušnost a klesnout k základním vlastním pudům konkrétního jedince. Všem, kteří se vyjádřili konkrétně k mému dotazu velmi děkuji a vážím si toho :-) Věřím, že odpovědi pomohou v budoucnu dalším jedincům zorientovat se ve stejné problematice a možná si uvědomit problémy spoluvlastnického bydlení. Já jsem si zde uvědomil, že toto nechci, radši si připlatím 2–3 mio (pro budoucí rádce ohledně hypotéky, ano, i na to mám peníze :-D) a koupím si rodinný dům, kde mi nikdo nebude říkat, co si na zahradě smím či nesmím postavit :-)

    Ještě jednou díky všem věcným příspěvkům a hezký den všem slušným lidem, vlastně i těm neslušným, jsem od srdce dobrák a jinak to neumím… :-)

    Petr

    Vložil radka2222 (bez ověření), 10. Únor 2025 - 10:48

    a koupím si rodinný dům, kde mi nikdo nebude říkat, co si na zahradě smím či nesmím postavit :-)

    nejrozumnější rozhodnutí vašeho života.

    Vložil Zahradnice (bez ověření), 9. Únor 2025 - 15:23

    To dělá cca 7000 Kč/m2.

    Slušná cena.

    Můžete chovat slepice, vejce jsou teď výnosný artikl.

    Vložil + (bez ověření), 9. Únor 2025 - 14:46

    Jenom blázen zaplatí 1 milion za zahradu, která nebude jeho.

    Vložil Petr 2 (bez ověření), 9. Únor 2025 - 15:55

    Já bych byl rád za odpověď k mému dotazu :-D Chápu vaše rozhořčení, ale je to Praha a celková cena bytu je přes 10 mio, takže ta cena za zahrádku je adekvátní v dané lokalitě a já ji akceptuji, ale toho se dotaz netýkal :-D

    Vložil radka2222 (bez ověření), 9. Únor 2025 - 19:23

    není to cena za zahrádku. ta nikdy nebude vaše. bez souhlasu ostatních na ní nemůžete postavit vůbec nic. rozhořčen jste asi vy, odpovídající ne :-)

    Vložil Hypoteční kalkulačka (bez ověření), 9. Únor 2025 - 16:58

    Kolik si plánujete půjčit? 10 000 000 Kč
    Jak dlouho chcete splácet? 30 let

    Měsíčně zaplatíte 51 205 Kč

    • pojistné 4 604 Kč
    Roční úroková sazba 4,59 %
    RPSN 5,48 %
    Celkem zaplatíte 20 136 868 Kč
    Vložil Petr 2 (bez ověření), 9. Únor 2025 - 17:24

    Mám v plánu si půjčit 1 500 000 a do 5 let zaplatit, takže toto mě netrápí, trápí mě víc můj dotaz na který jsem zatím nedostal odpověď. Každopádně děkuji všem, co se zapojili do diskuse :-)

    Vložil radka2222 (bez ověření), 9. Únor 2025 - 19:24

    a opakovaně. jen ty odpovědi odmítáte akceptovat a čekáte, až vám někdo řekne, že si tam můžete postavit co chcete.

    Vložil radka2222 (bez ověření), 9. Únor 2025 - 11:37

    vy nezaplatíte milion za zahradu, protože zahradu nemůžete koupit. vy kupujete jednotku a podíl na společných částech. máte jen podíl. takže bez souhlasu vlastníků samozřejmě nemůžete nic postavit. ten podíl nejsou konkrétní metry.

    Vložil Petr 2 (bez ověření), 9. Únor 2025 - 12:11

    Myslel jsem to tak, že sousední byt, totožný, bez zahrádky je o 1 000 000 Kč levnější, takže vlastně za tu zahrádku je to cca tato částka :-)

    Vložil radka2222 (bez ověření), 9. Únor 2025 - 12:58

    nemůžete koupit něco, co vám následně nebude patřit. že jste ochoten dát milion za výhradní užívání něčeho, co vám nikdy neřekne pane, s čím nebudete nikdy disponovat… je vaše věc.

    Vložil § (bez ověření), 9. Únor 2025 - 11:48

    „bez souhlasu vlastníků … nemůžete nic postavit“

    Souhlas. Prosím o upřesnění, jaký podíl souhlasících vlastníků je požadován. Děkuji.

    Vložil radka2222 (bez ověření), 9. Únor 2025 - 19:26

    všichni spolluvlastníci pozemku

    Vložil Petr 2 (bez ověření), 9. Únor 2025 - 12:13

    To právě ještě nevím, projekt bude hotový příští rok v létě, takže stanovy ještě nejsou k dispozici, bohužel

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".