Rozúčtování podle počtu osob dle NOZ - vlastník nebytového prostoru / skladu
Dobrý den,
rád bych se touto cestou zeptal, jak je to podle NOZ s rozúčtování nákladů za úklid společných prostor nebo elektřiny za osvětlení společných prostor. Pokud se nově předpokládá, že bude závislé na počtu „nahlášených“ osob v bytové jednotce, nikoliv podle podlahové plochy a pominu-li absenci sankcí za nenahlášení osoby v bytových jednotkách, jak to bude s nebytovými prostory, které mají vlastníka právnickou osobu(tedy nejsou pronajímány) a slouží například jako sklady/obchody/fitka/kanceláře/zkušebny/restaurace?
Jaký je pak rozdíl v tom, zda má takový prostor vlastní vstup(např. obchod) a tím pádem se na svícení ve sklepě či znečištění schodů nepodílí a opačně, pokud je umístěn sklad například ve sklepě, kde k nasvícení chodeb používá společné osvícení třeba 12 hodin denně a navíc společným vchodem projde denně neurčité množství lidí.
Předem díky za odpověď, Pitrs
P.S. zatím čerpám z obecných informací, omlouvám se za nepřesnosti
A kde máte v NOZ uvedeno, že se nově předpokládá rozúčtování nákladů za úklid společných prostor nebo elektřiny za osvětlení společných prostor podle počtu osob?
Já to vyčetl z diskusí a předpokládám, že dříve či později se budeme řídit tímo: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2013-67 (konrkétně paragraf 5).
Tam je jasně stanoveno, že pokud se jako společenství nedohodneme na shromáždění dvoutřetinovou většinou jinak, tak se budou některé náklady podle d) účtovat na osoby. A vzhledem k tomu, že podle plochy je to pro firmy, které mají v domech i třetinový podíl, krajně nevýhodné, se například nám prohlasování jiného způsobu rozpočítání prosadit asi nepodaří.
Také nám píše správce, že nově se bude účtovat i poplatek za správu na jednotky, nikoliv na plochu bytů(to taky není zanedbatelná položka, cca 2000 na byt/rok). Takže buď kolem NOZ začínají poletovat babské tlachy, nebo to pěkně zatopí účetním a výborům.
§ 5 nehovoří o rozhodnutí shromáždění dvoutřetinovou většinou (to se týká nájemního bydlení), ale říká, že o způsobu rozúčtování rozhodne společenství. Společenství rozhoduje podle NOZ většinou hlasů přítomných vlastníků jednotek, pokud stanovy nevyžadují vyšší počet hlasů.
Ano, podle § 1180 NOZ příspěvky určené na odměňování osoby, která dům spravuje, nebo členů jejích orgánů, na vedení účetnictví a na podobné náklady vlastní správní činnosti se rozvrhnou na každou jednotku stejně.
Dobře, ty sankce jsem ale schválně „pominul“, protože firem podnikajících v nebytových prostorách se prostě a jednoduše netýkají.
Jinými slovy. V domě máme celé sklepní patro ve 2.PP jako nebytový prostor, který bude sloužit jako sklad či kanceláře. Vchod používají společný a osvětlení vstupu je společné se sklepy v 1.PP. Proto jsem se chtěl zeptat, jak takové firmě naúčtovat úklid či to, že využívají osvětlení společných prostor.
Dále je tu další věc. Jak se postupuje v případě, že ti poctiví nám několikrát do roka nahlásí změny počtu osob (několik bytových jednotek se pronajímá a nájemníci se často mění). Rozúčtování, pokud se nemýlím, se pak mění na všechny bytové jednotky (tedy při snížení počtu byť o jednu osobu v jednom bytě se částka placená za 1 osobu pro všechny ostatní jednotky zvýší a vice versa).
To přece nemůže navrhovatel zákona myslet vážně, že budeme tyhle informace komunikovat se správcem (máme cca 30 bytových jednotek a ke změně došlo v minulém roce asi v 10ti případech!!). To je na každý „měsíc“ změna předpisu za většinu služeb :( My totiž nemůžeme předpokládat, že seženeme 2 třetiny vlastníků, aby ponechali rozpočítání podle podlahové plachy (téměř 25 procent hlasovacích práv mají totiž firmy a 10 procent vlastníků jsou zahraniční osoby, takže to prostě neprohlasujeme).
Díky za názor k věci :)
Pitrs
„…pominu-li absenci sankcí za nenahlášení osoby v bytových jednotkách…“
Kuk na §12 zák.67/2013 a na §13/1 téhož zákona. Zdá se Vám ta sankce málo ???
Poslední komentáře