odměny výboru - sociální pojištění -ano/ne?
Dobrý den, prosila bych o radu. Na zdejších stránkách jsem si pročetla problematiku odměn výboru. CHtěla jsem se zeptat, zda se nic nezměnilo oproti předchozím letům, zda stále platí odvod, dať z příjmu, plus zdravotní daň (zaměstnanec, zamestnavatel) a nic dalšího? Správce nám tvrdí, že pokud chceme odměny řešit jako zaměstnanci SVJ, pak musíme hradit i SOCiÁLNÍ pojištění/daň. Nedokládá žádné paragrafované podklady, jen ústní info ze „školení“. Vzhledem k tomu, že ten samý správce nám doporučuje uzavřít na odměny DPP, mám o jejich školeních důvodnou pochybnost. Pokud bychm přistoupili na jejich „metodický pokyn“ ohledně uzavření DPP, lze podepsáním dokumentu, že správce přebírá veškerou zodpovědnost i tu finanční za případné postihy kontrolních orgánů za tuto radu vyvinit z případných postihů SVJ? Díky Mak
P.S. Neptejte se mě, proč si „pěstujeme“ takového spráce. Hlasovala jsem proti, bohužel většina mých spoluobyvatel má pocit, že to bez nich nejde, protože to tak mají všechny baráky okolo.
Pro úplnost ještě text téhož autora z VZP tři roky stará adresovaná správci našeho sdružení:
„S platností zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, dochází k 1.1.2008 k řadě změn v oblasti veřejného zdravotního pojištění. Zásadní změnou je rozšíření okruhu osob, z jejichž příjmu je nutno odvádět pojistné a kteří se pro účely zdravotního pojištění stávají zaměstnanci. Od 1.1.2008 podléhá odměna člena statutárního orgánu, dle §3, odst.1 zákona č. 592/1992 Sb. o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, odvodu pojistného. Výkon této funkce se tak pro účely zdravotního pojištění stává zaměstnáním – dle §2, odst. 3, zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. V tomto § je odkaz na §5, písm.a zmíněného zákona, kde je jasně stanoveno, že za zaměstnance se pro účely zdravotního pojištění považuje fyzická osoba, které plynou nebo by měly plynout příjmy ze závislé činnosti a funkčních požitků podle zvláštního právního předpisu, atd. Výkon takových funkcí se tak stává pro účely zdravotního pojištění zaměstnáním a tito pojištěnci jsou po dobu trvání funkce zaměstnanci, bez ohledu na to, zda jsou vypláceni každý měsíc, nebo jenom občas. Jako zaměstnanci musí být samozřejmě přihlášeni po celou dobu trvání funkce (§8, odst.2, písm.i., zák. č. 48/1997 Sb.), v tomto případě od účinnosti zákona – tj. Od 1.1.2008. Přihlášeni nemusí být pouze ti, u kterých je jasné, že skutečně za výkon funkce nikdy žádnou odměnu neobdrží. S tímto je mimo jiných zákonných povinností samozřejmě spojena i povinnost předávat měsíční přehledy o platbách pojistného dle §25, odst.3, zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, v platném znění, přestože budou tyto přehledy ve většině případů s nulovým vyměřovacím základem.“
Miruno,
§ 25/3 zákona 592/1992 Sb. se dosud nezměnil, i když to bylo slibováno, a tak nesmyslná povinnost předávat nulová hlášení platí.
Pokud snad někdo tvrdí něco jiného, není to opřeno o platné znění zákona.
Hezký den!
Pavel
Miruno, informace, které uvádíte nejsou pravdivé. Pokud nedostnete v měsící odměnu, nemusíte nosit do pojišťovny žádné nulové přehledy a hlášení. Zaměstnanec nějaké pojišťovny vás tahá za nos. Oni to umí, myslí si,že jsou k takovým nesmyslům vyvolení. A mám to z vlastní zkušenosti!
Bez dovolení autora z referátu VZP přidám do diskuse jeho odpověď na shodný problém v jiném občanském sdružení:
Od 1. ledna 2008 došlo k rozšíření okruhu osob, které se pro účely zdravotního pojištění považují za zaměstnance. Mezi tyto osoby patří např. i členové volebních komisí, výborů, funkcionářů v občanských a zájmových sdruženích, dobrovolných spolcích apod., pokud jim z této činnosti plyne, nebo by měl plynout, příjem podle § 6 zákona o daních z příjmů. Tyto osoby nevykonávají svojí funkci jako závislou činnost, tudíž nemůže jít o pracovně právní vztah podle zákoníku práce. Nelze proto v těchto případech uzavírat dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, protože ty se řídí zákoníkem práce. V případě těchto osob vzniká pro účely zdravotního pojištění zaměstnání na základě funkčních požitků vyplácených podle § 6 odst. 10 písm. b) zákona o daních z příjmů. Nelze proto postupovat podle výjimky uvedené v ustanovení § 5 písm. a) bod 6) zákona č. 48/1997 Sb. Dnem nástupu do zaměstnání u těchto osob je podle ustanovení § 8 odst. 2 písm. i) zákona č. 48/1997 Sb. den nástupu do funkce. Za den ukončení zaměstnání se považuje den skončení výkonu funkce. Oznamovací povinnost je zaměstnavatel povinen splnit do osmi dnů ode dne nástupu do zaměstnání či ode dne ukončení zaměstnání. V případě, že by měli členové výboru sjednány dohody o pracovní činnosti, resp. o provedení práce na činnosti, které jsou spjaty s výkonem funkce, není možné tyto dohody uznat a VZP ČR bude po případné kontrole tyto odvody požadovat a to samozřejmě i zpětně. S tím je spojeno i vyčíslení případného penále dle §18, zákona č. 592/1992 Sb. o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění.
Mak,
mohu jen uvést, co platí dnes ve 12,52 hod. Chemický Mirek připravuje změny, ale paragrafované znění jsem zatím nečetl.
Rada, aby členové výboru měli na výkon funkce uzavřeny DPP je navádění k trestnému činu. Nedoporučuji.
Pokud budou členové výboru vykonávat funkci mimo zákoník práce, jak je to správně, tak budou platit daň z příjmu ze „superhrubé mzdy“ (že je to blbost – resp. podvod s. Tlustého na voličích – pochopil i chemický Mirek a navrhuje ji zrušit).
Dále budou platit zdravotní daň, která nemá nic společného se „zdravotním pojištěním“, protože se chová jako daň a nikoliv jako pojištění.
Sociální daň se neplatí.
Hezký den!
Pavel
lllo,
současný ministr financí uvádí jako vzdělání VŠCHT. Tak proto chemický. A navíc je jedničkou, jak na půdě Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR „prohlásil“ svým prostředníčkem pan Topolánek.
Hezký den!
Pavel
Pane Pavle, znamená to tedy, že pokud bychom uzavřeli tu DPP, pak nám před úřady nepomůže ani zmíněný „dobropis“, že správce přebírá veškerou zodpovědnost za takto uzavřené smlouvy na základě jako doporučení? Vyjadřuji se asi nepřesně, ale nevím, jak lépe formulovat podstatu věci.
Mohu někde najít negativní zdůvodnění, že na SVJ sociální daň nedopadá, resp. nějaké polopatistické vyvětlení, že sociální daň ne a proč? Paní účetní správce má prostě „zdroj, který dělá kontroly“ a přes něj nejde vlak… :-/
Děkuji. Mak
Vážená Mak,
psalo se zde o této věci tolikrát, že jen velmi otrlý jedinec by to zde extra kvůli Vám znovu dokola opisoval.
Co Vám sdělil pan Pavel je pravda pravdoucí. Nelíbí-li se Vám to, nechte být a řiďte se podle Vašeho správce Neználka. Následky ponese SVJ.
lake
Vazeny lake,
já se ptám, zda je mozné důsledky toho uzavření DPP na popud správce ze sebe SVJ setřást, tj. ve smyslu spráce, který by měl být s problematikou obeznámen, proto si ho platíme, přebírá za své špatné rady zodpovědnost. Na to jsem nikde odpověď nenašla.
Pak se ptám, zda někde najdu, že se neplatí sociální, protože čtu, sociální se neplatí, ale nevím proč. V tom případě jsem na tom podobně jako paní účetní správcová, která zas tvrdí, že se platí. proto se ptám, nikoli proto, že bych zpochybňovala, jak mají odměny fungovat.
Budu ráda, když mi někdo odpoví
Mak,
ptáte se velmi správně.
Pokud máte ve smlouvě, že za vedení účetnictví, zpracování mezd atd. někdo zodpovídá, je to dobré. Nicméně až přijde kontrola na SVJ a zjistí chybu, sankce padne na SVJ, které pak může žalobou vymáhat náhradu škody po škůdci. Kolik a kdy vymůžete nevím. Uvažujte, že půjdete k českému soudu a že důkazní břemeno je na Vás. Správci asi bude připravovat smlouvu právník, Vy asi právníka ve výboru nebudete mít.
Kdo je poplatníkem sociální daně (nepřesně nazvané pojistné na sociální zabezpečení) je uvedeno v § 3/1/b v bodech 1 až 15 zákona č. 589/1992 S.. V těchto bodech nejsou vyjmenováni např. členové představenstev, členové dozorčích rad a členové výborů SVJ. Pokud nejsou vyjmenovaní, neplatí.
Podle bodů 1 a 2 se platí u pracovního poměru a u dohody o pracovní činnosti. U dohody o provedení práce se neplatí (zatím, je přichystaná novela, že se bude platit u částek nad 5 000 Kč).
Hezký den!
Pavel
práce ve výboru není zaměstnání, ale práce ve statutárním orgánu. pak se platí daň z příjmu a zdravotní pojištění. Pokud má Vaše SVJ výbor jako zaměstnance – vůbec Vám nezávidím – kromě spousty pracovních smluv, musíte kromě sociálního za zaměstnance platit a hlásit spousty dalších věcí (z titulu zaměstnavatele) a na odměny samozřejmě nemusíte uzavírat ani DPP (kde se také odvádí odvody dle platných předpisů) jste orgán a odměn dostáváte jako orgán.
Teď jste mě trochu zmátl, ten obrat „brát jako zaměstnance“ použil správce, my prostě máme klasicky zvolený výbor SVJ, kterému byly odsouhlaseny odměny x,– čistého/měsíčně,–, plus jsme si vypočítali, kolik by měli být náklady (zdrav. a daň z příjmu) SVJ, hrazené ze záloh na správu. Nyní nám správce sdělil viz výše.
Mak,
on je trochu nepořádek v termínech. Členové výboru
1)nejsou zaměstnanci podle zákoníku práce, protože se neřídí zákoníkem práce
2)jsou zaměstnanci podle § 6/2 zákona o daních z příjmů
3)jsou plátci zdravotní daně podle § 4 zákona č. 48/1997 Sb.
4)nejsou poplatníci sociální daně podle § 3 zákona č. 589/1992 Sb.
Takže členové výboru jsou i nejsou zaměstnanci, jsou plátci ale nejsou poplatníky.
Členové výboru se z hlediska odvodů berou jako zaměstnaci, z hlediska ZP však nikoliv.
Tím jsem Vám doufám udělal dokonalé jasno. :-))
Hezký den!
Pavel
Nejsem si opravdu jistá, jestli je vhodné používat termínu „sociální daň“, protože nic takové neexistuje. A i když je sociální pojistné ve své podstatě daní, tento termín se vůbec nepoužívá a může to ty, kteří se v tom nevyznají nebo kteří jsou začátečníci, hodně plést. Nemyslíte?
KJ,
já se naopak domnívám, že je vhodné nazývat věci správnými jmény. Pokud je něco daní, je vhodné to nazývat daní už proto, že to není pojištěním.
Většinou k tomu dodávám, že tato daň je nepřesně nazývána pojištěním, abych nepletl ty, kteří se v tom nevyznají, jak pravíte. Toto své upozornění ale nechci psát do každého příspěvku.
Nemáte pravdu, že se tento termín vůbec nepoužívá, např. já a mnoho dalších přispěvatelů ho používáme na odborných servrech již několik let. Tento termín dále používají např. členové NERVu a pan Kalousek.
Pan Kalousek dokonce připravil novelu zákona o daních z příjmu, kde má být tento pojem zakotven, aby si začátečníci (jak pravíte) daně nepletli s pojištěním.
Novela je od 3.6.2011 ve veřejném připomínkovém řízení, můžete k ní dát připomínky:
http://eklep.vlada.cz/eklep/page.jsf
V novele se mj. praví:
„Daň z úhrnu mezd v sobě bude zahrnovat současné pojistné na důchodové pojištění, pojistné na nemocenské pojištění, pojistné na veřejné zdravotní pojištění placené zaměstnavatelem, úrazové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Cílem této právní úpravy je zjednodušení a zpřehlednění současného systému pojistného na sociální zabezpečení a na veřejné zdravotní pojištění.“
Hezký den!
Pavel
Všechny členy statutárních orgánu SVJ může těšit to, že jsou postaveni na úroveň politiků a jiných vyvolených účinkujících ve statutárních orgánech různých společností, kteří za svoji účast berou tisícové nebo i milionové odměny (viz např. sazka a jiné) Statutární orgán jako statutární orgán. Před zákonem jsme si všichni rovni. Ať dostaneš 200 stovky nebo 200 000, podmínky jsou stejné. Už tam chybí jenom to, že ti statutáři, co v SVJ nedostanou nic platí také odvody z nějaké průměrné odměny. Tu lze lze staticky jednoduše zjistit.
Poslední komentáře