Vložil Miruna-votrok (bez ověření), 2. Červen 2011 - 13:25

Bez dovolení autora z referátu VZP přidám do diskuse jeho odpověď na shodný problém v jiném občanském sdružení:

Od 1. ledna 2008 došlo k rozšíření okruhu osob, které se pro účely zdravotního pojištění považují za zaměstnance. Mezi tyto osoby patří např. i členové volebních komisí, výborů, funkcionářů v občanských a zájmových sdruženích, dobrovolných spolcích apod., pokud jim z této činnosti plyne, nebo by měl plynout, příjem podle § 6 zákona o daních z příjmů.   Tyto osoby nevykonávají svojí funkci jako závislou činnost, tudíž nemůže jít o pracovně právní vztah podle zákoníku práce. Nelze proto v těchto případech uzavírat dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, protože ty se řídí zákoníkem práce. V případě těchto osob vzniká pro účely zdravotního pojištění zaměstnání na základě funkčních požitků vyplácených podle § 6 odst. 10 písm. b) zákona o daních z příjmů. Nelze proto postupovat podle výjimky uvedené v ustanovení § 5 písm. a) bod 6) zákona č. 48/1997 Sb.   Dnem nástupu do zaměstnání u těchto osob je podle ustanovení § 8 odst. 2 písm. i) zákona č. 48/1997 Sb. den nástupu do funkce. Za den ukončení zaměstnání se považuje den skončení výkonu funkce. Oznamovací povinnost je zaměstnavatel povinen splnit do osmi dnů ode dne nástupu do zaměstnání či ode dne ukončení zaměstnání.   V případě, že by měli členové výboru sjednány dohody o pracovní činnosti, resp. o provedení práce na činnosti, které jsou spjaty s výkonem funkce, není možné tyto dohody uznat a VZP ČR bude po případné kontrole tyto odvody požadovat a to samozřejmě i zpětně.  S tím je spojeno i vyčíslení případného penále dle §18, zákona č. 592/1992 Sb. o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění.

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.