objednání služby pro SVJ - pravomoci

Vložil Václav Kadlec, 18. Únor 2013 - 17:13 ::

Dobrý den, včera přinesl vlastník nebytového prostoru z našeho SVJ paragon (resp. jeho kopii) za havarijní službu (zámečnictví) s tím, že se o víkendu nemohl dostat přes poškozený zámek ke své jednotce – nebytovému prostoru. Tyto prostory jsou společné a konkrétně se jedná o 1/3 interiérové dveře, které oddělují prostor hlavního vstupu od sklepních prostor domu.

Otázky jsou tedy následující:

  1. jedná se v tomto případě o tzv. havarijní stav (jako např. při havárii plynovodu nebo vodovodu), kde může opravu objednat kterýkoli z vlastníků?
  2. má vlastník bytové jednotky nebo nebytového prostoru právo svévolně objednávat službu, aniž by o této skutečnosti informoval výbor společenství?
  3. plyne povinnost SVJ toto uhradit, když nebyla výborem společenství služba objednána, nebo jde na vrub dotyčné osoby?

Děkuji předem za příspěvky. Nashledanou.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Hubert (bez ověření), 20. Únor 2013 - 2:54

    To uz by jako neodkladna havarie slo brat.

    Plati pravidlo, kdo objednava ten plati.

    Za SVJ jedna predseda, v nepritomnosti mistopredseda.

    Pokud to mate jako pravidlo, hned bych to zrusil. Prusvih je, ze nekteri zamecnici si nevedi co za to rict … videl jsem i desetitisicove castky.

    Osobne bych mu vynadal, ze nikomu nic nerekl, navrhnul mu zaplaceni poloviny ( mohl zkusit poprosit nekoho jineho o klice, mozna ze nikdo v dome nebyl ) … ale asi nejvetsi prusvih mozna bude ze se musi delat nove klice pro vsechny.

    Normalne o tom ve vyboru hlasujte, nebo to dejte odhlasovat schuzi vlastniku – vrcholny organ … schvalne jestli uhodnete jak to dopadne.

    a odhlasujte nova pravidla, aby jste temto neoznamenym vydajum hned zabranily.

    Udela to jeden a budou to pak delat i ostatni.

    Vložil Zdenek 22, 19. Únor 2013 - 9:28

    Pravděpodobně nebudete mít ve stanovách nic o způsobu řešení havarijních či naléhavých oprav. V tom příápadě bych doporučil použití zdravého rozumu.

    Vložil lake, 20. Únor 2013 - 8:02

    V případě, že stanovy neobsahují předepsaný postup, který je třeba dodržet při opravě, pak nelze odpovědět na otázky č. 1 a 2. pana Kadlece. K jeho otázce č. 3:

    Nebude se postupovat (jen) podle „zdravého rozumu“, jak napsal pan Zdenek. Bude se postupovat zejména podle Občanského zákoníku. Ustanovení ObčZ § 454 zní: „Bezdůvodně se obohatil i ten, za nějž bylo plněno, co po právu měl plnit sám.“.

    Půjde tedy o náhradu účelně vynaložených nákladů na opravu splečné věci. To může ten, kdo náklad vynaložil, požadovat přímo na SVJ – právnické osobě. Cituji z rozsudku Nejvyššího soudu 22 Cdo 5330/2008:

    „… povinností společenství je obstarat nutné opravy společných částí domu. Pokud tyto opravy provede a zaplatí vlastník jednotky, může jít o plnění, které vlastník jednotky vynaložil namísto společenství. Proto je takovou věc třeba posoudit i podle § 454 obč. zák. V případě úspěchu žaloby by rozúčtování nákladů na jednotlivé vlastníky jednotek bylo již věci společenství, jak vyplývá i z § 13 odst. 7 byt. zák.“.

    Popletené fantazie pana Huberta ukazují, jak vypadá „rada“ od osoby, která o věci nic neví.

    lake

    Vložil lake, 18. Únor 2013 - 17:31

    Přečtěte si stanovy o tom, co v nich máte o havarijní službě či nahlašování neodkladných zásahů. My to nevíme. Teprve z toho lze odvodit jak měl vlastník jednotky postupovat a lze určit zda tak postupoval.

    lake

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".