Kontrola rozúčtování nákladů na provoz domu
SVJ jako samostatná právní jednotka vznikla z SBD, které pro ni vykonává funkci správce. Vlastník bytu v této SVJ zjistí, že správce rozúčtovává platby na byty (zejména v položkách Údržba a opravy, Vodné za společné prostory a Teplo) jinak, než je stanoveno ve smlouvě o převodu družstevního bytu do osobního vlastnictví, kterou toto SBD podepsalo. Na opakovanou výzvu, aby správce tento rozpor vysvětlil, odpoví řadové pracovnice ve smyslu „vše v pořádku“, ale nereagují pracovníci, kteří rozhodují o způsobech výpočtů a kteří jsou tím odpovědni za z toho vzniklé škody, způsobené některým vlastníkům bytu. Když na tento reklamovaný rozpor v rozúčtování nereagují přiměřeně ani staronoví funkcionáři výboru SVJ (dřívější samosprávy), má vlastník bytu, nespokojený s výši rozúčtovávaných plateb, tři možnosti řešení – „nechat to plavat“, soud či trestní oznámení. Překontrolování reklamovaných výpočtů rozúčtovávaných plateb je jednoduché a časově nenáročné. Neřeší-li odpovění praovníci příslušné finanční rozdíly, jde pak o úmyslné finanční zvýhodňování některých vlastníků bytů v SVJ. V SVJ, kde se zveřejňuje minimum základních ekonomických údajů (a kde nebyl zvolen žádný revizní orgán) nemá vlastník bytu možnost překontrolovat si správnost příslušných výpočtů. A platí zde tradované konstatování, že „úředníci SBD – správce si ve finančních věcech dělají co jim libo“. Správce (a výbor SVJ) také nechce zveřejnit vlastníkem bytu požadovaný přehled výše plateb jednotlivých bytů v rozpisu dle položek výdajů – nákladů. V případě zveřejnění by bylo asi co vysvětlovat. Existence speciálního dohlížecího či kontrolního orgánu činnosti SVJ by vlastníkům bytů usnadnila řešit problémy a nedostatky, s kterými se nyní musí zabývat soudy či policie.
S pozdravem Brousilx
Dobrý den, potřebovala bych poradit. Při kontrole konečného vyúčtování jsem zjistila, že platba za vodu a světlo je počítaná na 51 jednotek (nemáme vodoměry)a platba za úklid a odvoz popelnic je počítaná na 41 jednotek.V domě máme fit klub, kdy prostory jsou v majetku městské části a ta ho pronajímá. Služby jsou mu počítané na 10 jednotek, o této skutečnosti jsme byli informováni na schůzi spol.vl.Ale nikde již není uvedeno, že zmíněný fit klub nehradí úklid společných prostor a odvoz odpadu.Při dotazu na správní firmě mě bylo řečeno, že za úklid nebylo placeno, protože fit klub nefungoval(nezakládá se na pravdě) a odpad má hrazený jiným způsobem, proč ostatní služby platil mě nikdo nebyl schopen vysvětlit.Při dotazu vzneseném předsedovi společenství mě řekl, že vše prověří. Ale závěrečné vyúčtování je již hotové a někteří výrazně doplácíme právě za tyto služby.Jakým způsobem lze postupovat v tomto případě,máte někdo zkušenosti. Díky za odpověď
Pokud jsem to dobře pochopila tak jde o úklid spol. prostor a odvoz odpadu.
1. Úklid spol. prostor – musíte podat na závěrečné vyúčtování reklamaci.
2.Odvoz odpadu – nájemce fitka by měl mít opravdu svoji smlouvu na odvoz odpadu a platit sám za svoje popelnice. Zkuste to zjistit ve firmě, která odpad vyváží. Také se to dá zjistit tak, že se zeptáte (necháte si ukázat fakturu), za kolik popelnic platí SVJ (např. máte 4 popelnice ale platíte jen za 3 – pak to znamená, že 1 popelnici platí fitko…).
Jinak také podejte reklamaci a chtějte vidět podklady, ze kterých se při vyúčtování vycházelo. Na to máte právo.
Vážený p.Brousilx,
co tak využít svého práva člena společenství a kandidovat do výboru společenství vlastníků jednotek a aktivně se tak podílet na správě domu a majetku vašeho a ostatních vlastníků, a odstranit tak případné nedostatky v účetní agendě společenství.
Matějka
Omlouvám se,preferuji konstruktivní řešení. Je evidentní, že tyto i jiné problémy jsou rozšířeny, či možná i konstatovat, že je lze zneužít.Není jednodušší vložit patřičnou změnu do patřičného zákona- než se trnitě domáhat svého práva?
<dl>
<dt>Podobným problémem je i „zveřejnění vlastníkem bytu
požadovaný
přehled výše plateb jednotlivých bytů v rozpisu dle položek
výdajů –
nákladů“. Upřesním i podobný problém</dt>
<dd>čerpání "zálohově poskytovaných příspěvků na správu domu
" na
bytovou jednotku/vlastníka bytu/ , nebo na skupinu vlastníků ze
společného
vchodu(bloku).</dd>
<dt>Pokud můžete sdělte popř. kdokoliv</dt>
<dd>odkaz, kde najdu v zákonech oprávnění jako vlastník bytu
tyto
Výkazy,sestavy požadovat?</dd>
<dd>Je argumentem „důkazní břemeno“ plátce- tedy vlastníka
bytu ,aby
měl účetní podklady k dispozici z hlediska
zodpovědnosti?</dd> </dl>
Rád bych uvedl tema do širší diskuse, pokusím se o to.
„V SVJ, kde se zveřejňuje minimum základních ekonomických údajů (a kde nebyl zvolen žádný revizní orgán) nemá vlastník bytu možnost překontrolovat si správnost příslušných výpočtů.“
Naprostý nesmysl. Tuto možnost má vlastník ze zákona.
Žádnou komisi na to nepotřebuje.
(Neplést s možností kontrolovat cokoliv, kdykoliv, na počkání. Takovou možnost vlastník nemá.)
Poslední komentáře