Kdo zaplatí vodu spotřebovanou řemeslníky
V domě se vloni zateplovalo a dělala nová střecha, z toho důvodu je o poznání vyšší spotřeba vody, kterou dodavatelé potřebovali pro tyto „stavební“ potřeby. Letos ve vyúčtování spotřebu SVJ vyřešilo tak, že tuto „technickou spotřebu“ vody rozdělilo mezi jednotlivé vlastníky a z toho důvodu máme všechny byty nedoplatek na vodě. Podle mě to není správný postup.
Zajímalo by mě ale, jaký by měl být správný postup. Formálně vzato zadavatelem investic je samozřejmě SVJ a SVJ by tedy mělo tuto vodu pro dělníky zaplatit? (tedy SVJ by asi mělo samo sobě vystavit účet za vodu, či jak toto správně řešit?)
Druhá otázka, z jakých peněz tuto vodu „navíc“ zaplatit? Přímo z peněz určených na investici, tedy voda by byla jednou z položek rozpočtu?
Jak řešíte vodu u vás?
Loni jsme také řešili revitalizaci budovy (zateplení obvodového pláště, zateplení suterénu, rekonstrukce a zateplení střechy, rekonstrukce vstupů), bytový dům má 4 NP, 3 vchody, 36 bytů. Stavy elektroměru i vodoměru zapsány ve stavebním deníku při převzetí a předání staveniště. V SoD dohodnuto, že tuto spotřebu hradí zhotovitel (dodavatelská firma). Spotřebu jsme tedy fakturovali zhotoviteli a o tuto část bylo poníženo vyúčtování služeb pro jednotlivé vlastníky. Jen pro představu elektřina cca 1500,– Kč a spotřeba vody činila 24 m3.
„tuto „technickou spotřebu“ vody rozdělilo mezi jednotlivé vlastníky “
podstatné je ale to, co nepíšete:
- JAK „technickou spotřebu“ změřilo (měřilo ji separtáně nebo vůbec ne?)
- JAK „technickou spotřebu“ rozdělilo (vrazilo ji do služeb nebo do správy?)
Pokud je voda potřebná k realizaci nějaké „akce“, je jasné že by tato voda měla být změřena a zaplacena buď jednorázovým předpisem vlastníkům (správa domu) nebo přebytkem ze záloh na správu. jakýkoli jiný postup je vadný.
Prodej vody od SVJ k dodavateli, který ji zpětně promítne do realizační ceny fakturované zpětně tomu samému SVJ – je administrativní onanie. Jaký praktický to má význam, by měl objasnit autor takového nápadu. :)
Zkuste si položit otázku,kdo že to je SVJ,jaké má na to prostředky a od koho jsou.Jestli to vlastníci zaplatí v investici,nebo v zálohách na správu a nebo z krátkodobých záloh na vodu. Suma sumárum to musí zaplatit každý vlastník v SVj,a je úplně jedno z čeho.Investice byla na jejich majetek.Nebo že by sousedi vedle něco přispěli,nebo že by si předseda střihl nějakou noční aby mohl ze svého přispět na majetek ostaních?
Mijaa, pletete si zjevně právnickou osobu s jednotlivými vlastníky
jednotek.
Také neumíte rozeznat náklady na služby od nákladů na správu domu.
Jste na tom přesně tak, jako zmatkaři ve výboru v SVJ tazatele. Zapomněli snad ve smlouvě na hrazení vody zhotovitelem stavby. Částku za vodu spotřebovanou mimo poskytování služby dodávka vody mělo samozřejmě SVJ naúčtovat buď přímo zhotoviteli, nebo samo sobě. Ve druhém případě bylo SVJ jedním z odběratelů vody v domě a náklad mělo vést jako součást nákladu na opravu či nákladu na technické zhodnocení cizího majetku. To nemá se službami vůbec nic společného.
Ale Vám se možná líbí švindlovat v účetnictví a předepisovat vlastníkům náklady na správu, zakamuflované jako služby, a strhávat jim tuto částku z jejich záloh na služby. To není řádné hospodaření, to je Kocourkov.
lake
Pokud jste neměli ve smlouvě, jak se bude účtovat na staveništi spotřeba vody, ale i elektřiny, tak to zaplatí všichni vlastníci, rozpočítá se to na ně. Jestliže byl přidružený vodoměr a elektroměr, tak měl být zapsán výchozí a konečný stav (je to zapsáno i ve stavebním deníku) a SVJ pak naúčtuje firmě podle toho, jak platí svým dodavatelům medií nebo se dohodnou na určitém paušálu. Co není ve smlouvě nebo v jejím dodatku, tak mají vlastníci smůlu. Výbor na to neměl zapomenout.
A měli jste tu spotřebu měřenou? Odebírali řemeslníci vodu přes samostatný vodoměr?
A co máte ve smlouvě o dílo, které řemeslníci prováděli, kdo dle smlouvy platí energie (ne jen vodu, ale jistě i lektřinu použili) ?
Poslední komentáře