Nejprve bych reklamoval u SVJ rozúčtování nákladů na vytápění dle § 8 odst. 2 zákona č. 67/2013 Sb.:
„(2) Případné námitky ke způsobu a obsahu vyúčtování předloží příjemce služeb poskytovateli služeb neprodleně, nejpozději však do 30 dnů ode dne doručení vyúčtování, popřípadě doložení podkladů podle odstavce 1, příjemci služeb. Vyřízení uplatněných námitek musí být poskytovatelem služeb uskutečněno nejpozději do 30 dnů od doručení námitky.“
V reklamaci vyúčtování bych uvedl odkaz na § 5 odst. 2 vyhlášky č. 269/2015 Sb.:
„(2) Na byty a nebytové prostory odpojené od vnitřního rozvodu vytápění rozúčtovává poskytovatel služeb základní složku nákladů na vytápění podle poměru velikosti započitatelné podlahové plochy bytu nebo nebytového prostoru k celkové započitatelné podlahové ploše bytů a nebytových prostorů v zúčtovací jednotce;…“
Z uvedeného je zřejmé, že je SVJ jako poskytovatel služeb povinen bytům odpojeným od vytápění vyúčtovat základní složku nákladů na vytápění, a pokud tak SVJ neučinilo, je provedené vyúčtování ostatním vlastníkům nesprávné.
Pokud SVJ do 30 dnů na reklamaci neodpoví, požadoval bych po něm zaplacení pokuty podle § 13 vyhlášky č. 269/2015 Sb.:
„§ 13
Pokuta za prodlení s nepeněžitým plněním
(1)Jestliže poskytovatel služeb nebo příjemce služeb
nesplní svoji povinnost stanovenou tímto zákonem, zejména
nesplní-li příjemce služeb povinnost oznámit změnu počtu osob, nebo
nedoručí-li poskytovatel služeb včas vyúčtování nebo
nesplní povinnosti spojené s právem příjemce služeb
nahlížet do podkladů k vyúčtování a povinnosti spojené
s vypořádáním námitek, je povinen zaplatit druhé straně pokutu,
ledaže by splnění povinností ve stanovené lhůtě nebylo spravedlivé
požadovat nebo k nesplnění lhůty došlo zaviněním druhé strany.
(2)Výši pokuty poskytovatel služeb ujedná alespoň s dvoutřetinovou
většinou nájemců v domě, nebo o ní rozhodne družstvo, anebo
společenství. Ujednaná výše pokuty nesmí přesáhnout 50 Kč za každý
započatý den prodlení. Nedojde-li k ujednání s nájemci nebo rozhodnutí
družstva anebo společenství, činí výše pokuty 50 Kč za každý
započatý den prodlení.“
Teprve v případě, že SVJ reklamaci neuzná, je možné obrátit se na soud. Rovněž tak v případě, pokud SVJ na reklamaci neodpovědělo a nezaplatí požadovanou pokutu za prodlení s nepeněžitým plněním dle citovaného § 13 vyhlášky č. 269/2015 Sb.
Poslední komentáře