Změna způsobu rozúčtování
Dobrý den,
došlo nám vyúčtování. U položky tepla je nově poměr základní (ZS) a spotřební složky (SS) 40/60, kde doposud byl 50/50.
Možná má změna svůj důvod a možná nikoli – žádnou změnu stavební či zateplovací, prostě žádnou fyzikální změnu jsme ve společenství v posledních letech nerealizovali a ani to není v plánu. Hodnota 50/50 byla používána ve shodě s §4/1 vyhl.372/2001 tj. že „vlastník“ rozdělí náklad na ZS a SS, a že ZS se určí v rozsahu 40–50%. Od počátku jsme byli ve shodě, že poměr ZS/SS bude 50/50. A byl. Určovala-li pak vyhl.372/2001, že „vlastník rozdělí“ měli jsme za to, že změnu lze provést jen na základě rozhodnutí shromáždění (vlastníků).
V §3/1 vyhl.269/2015 je uvedeno, že výši ZS určí poskytovatel – tedy SVJ a zřejmě tedy zástupci SVJ dle svého uvážení. Právo určit výši ZS, se jeví, že bylo poskytovateli ve vyhl. ustanoveno bez podmínek.
Poměr ZS/SS (50/50) používanou od vzniku společenství v předchozích letech nikdo nenapadal. Ani já. Aktuální změnu z 50/50 na 40/60 máme za neodůvodněnou a hlavně nerozhodnutou společenstvím (§5/1 zák.).
Někteří (mlčící menšina) se u nás ale domníváme, že změna parametrů či koefifientů ve výpočtu rozdělení nákladů na teplo pro konečné vyrovnání, vedoucí ke změně částek konečných vyrovnání na každém jednotlivém vyúčtování, je změnou způsobu rozúčtování dle §5 zák.67/2013. Takže nám se jeví, že dle §3/1 vyhl. sice výši ZS z nějakých důvodů „určí“ poskytovatel, ALE o jejím skutečném použití pro rozúčtování musí dle §5/1 zák. rozhodnout společenství. Zákon je pak výše než vyhláška.
Rozúčtovatel tvrdí poskytovateli a poskytovatel zase nám příjemcům služeb, že ke změně z 50/50 kamkoli jinam opravňuje §3/1 vyhl.. Poskytovatel trvá na tom, že rozúčtovatel má pravdu. My (prozatím mlčící menšina) se doníváme, že nikoli, že rozdělení nákladů na teplo a následně vyčíslení tepla, poměrem změněným bez rozhodnutí společenství je namístě reklamovat.
Zda někdo další u nás bude reklamovat nevím, ale já ano, protože mně změna z 50/50 na 40/60 přinesla razantní zvýšení podílu na nákladech za fakturovanou spotřebu tepla. Pokud je tedy změna poměru ZS/SS oprávněná, pak nic nenadělám ale pokud není, chci aby mně bylo provedeno opravné rozúčtování řádně a správné (ostatní kteří o problému ví a nereklamují ho – evidentně ze zištných důvodů, ať raději mlčí navždy viz. http://www.portalsvj.cz/…ak-dyskova-0 o nepodání námitek včas).
Zde se tedy ptám, je provedená změna poměru ZS/SS, provedena dle výše uvedeného popisu oprávněně, nebo nikoli? (nerozporuji, zda výši ZS poskytovatel určil jak ji určil, ale zda ji může bez rozhdnutí společenství použít pro rozúčtování oprávněně)
Děkuji Doležal
MMR ve svém metodickém pokynu kdysi doporučovalo poměr podle toho jestli je zatepleno (taky to chvilku bylo zcela obráceně), teď je tam doporučení podle způsobu měření. Ani slovo o tom jak dům vlastně stavebně vypadá. Zcela jinak se chová úzký dlouhý, nízkopodlažní dům (řadový) oproti věžáku. U nás polovina bytů nemá nikoho nad sebou nebo pod sebou (čtvrtina pod střechou, čtvrtina nad sklepem). Náš dům sice vypadá jako jeden, ve skutečnosti jsou to dva samostatné domy s mezerou, která je překryta dilatací. Určitě si nemůže nikdo myslet, že se přes tuto mezeru sdílí něco jako teplo. 16 bytů ze 40 je tak ve štítové stěně a má se sousedem společnou jednu stěnu 4,5×2,4 m (že by tato jedna stěna ovlivňovala teplotu ve třípokojovém bytě?) V celém domě jsou tak jen dvě čtveřice bytů, u kterých se dá mluvit o o větším sousedském ovlivňování. Tudíž většina bytů se ohřívá za své (teplo nekrade ani netopí sousedům) a proti poměru 30:70 by neměly být námitky (zdůvodňovat je druhem měření nebo zateplením).
Pokud je poměr základní a spotřební složky v zákonných mezích, s jakýmkoli požadavkem v tomto ohledu nemáte šanci uspět. To Vám ovšem nebrání získat na svou stranu vlastníky s většinou hlasů a nebo v rozúčtování a vyúčtování služeb hledat jiné chyby.
Společenství přece rozhodlo. Nedomníváte se náhodou, že mělo rozhodnout shromáždění? Ne, nemělo, mělo rozhodnout společenství. Měla byste si ujasnit, co je společenství. Vaše vyúčtování je v pořádku, 40/60 je v pořádku a je oddůvodněné. Vymýšlíte nesmysly.
- „… (bez ověření)“: „Nedomníváte se náhodou, že mělo rozhodnout shromáždění? Ne, nemělo, mělo rozhodnout společenství. “
Diskutující „… (bez ověření)“ se mýlí. Nezná zákon.
Netuší, že „rozhodnutím společenství“ je v tomto případě pouze řádně přijaté rozhodnutí shromáždění jako nejvyššího orgánu SVJ (§ 1208 písm. d).
☀ Existuje možnost, že stanovy SVJ se odchylují od zákonné úpravy a svěřují tuto pravomoc statutárnímu orgánu. Tazatel ale nic takového netvrdil ani neprokázal. Je to tedy jen teoretická spekulace.
☀ Další možnost je, že dělení 50/50 bylo v minulosti schváleno bezformálně, s konkludentním (nevysloveným, tichým) souhlasem všech vlastníků jednotek. Dokladem schválení jsou v tomto případě jednotlivá vyúčtování z předchozích let: bylo v nich opakovaně používáno dělení 50/50, a nikdo proti tomu nikdy nepodal námitku. Tím je prokázána existence dohody o způsobu rozúčtování.
Justitianus
Tazatelka neuvedla žádné podrobnosti, akorát kňučí. Možná je to ve stanovách nebo v pravidlech správy domu, a to neuvedla. Takže diskutující … může mít pravdu. A taky nemusí. Vše je spekulace. Můžeme oba dva spekulovat do aleluja.
Proč zde tvrdíte, že společenství nerozhodlo? Nic o tom zřejmě nevíte. Požádal jste už (postupem podle § 8 odst. 1 zákona č. 67/2013 Sb.), aby Vám SVJ doložilo své rozhodnutí o způsobu rozúčtování? Jaký je obsah toho rozhodnutí? Kdy bylo přiato? Kým bylo přiato? Fakta, fakta, fakta!
Podle § 1208 platí, že do působnosti shromáždění patří schválení druhu služeb a způsobu rozúčtování cen služeb na jednotky. Určení poměru ZS a SS nepochybně spadá pod „způsob rozúčtování cen služeb na jednotky“. Pokud ve stanovách nemáte něco exotického, pak platí právě toto. Změna (nebo potvrzení dosavadního rozdělení 50/50) je tedy plně v pravomoci shromáždění.
Tuto záležitost tedy podrobně upravuje pouze § 1208 zákona č. 89/2012 Sb.. Nikoli zákon č. 67/2013. A už vůbec ne pouhá prováděcí vyhláška. To píšu pouze obecně. Bez odpovědí na mé dotazy k tomu nemohu napsat nic dalšího.
Justitianus
mám za to, že dle §5/1 zák. o službách může být změněn způsob rozúčtování pouze po rozhodnutí společenství tzn. i poměr ZS k SS. Nynější poměr 40/60 považuji chybný. Je namístě, opravné rozúčtování. Děkuji DoležalOdpověď zástupce SVJ písemně:
podle najatého rozúčtovatele určuje výši základní složky poskytovatel – viz §3/1 vyhlášky 269/2015. Rozúčtovatel je odborná firma a navrhnul nám s ohledem na vyšší spravedlnost při rozdělení nákladů na teplo abychom určili základní složku v nejspodnější povolené výši, tudíž se výše spotřební složky dostane na 60%.Odpověď zástupce SVJ verbálně:
Změnu poměru složky základní a spotřební, stejně jako změnu tepelných koeficientů nelze z logiky věci považovat za změnu způsobu rozúčtování. Tou by pro příklad: byla změna rozúčtovacího kritéria z podílu na podlahové ploše na podle počtu osob. Rozúčtování s poměrem 40/60 tedy považujeme za správné a vyrovnání z něj plynoucí, za splatné do 4-měsíců. Tudíž ani nemáme zapotřebí mít k uvedenému rozhodnutí shromáždění. Postačí rozhodnutí v rámci SVJ.
S pozdravem K.D. za výbor SVJ
pokud se Vám nelíbí, že jsme o tom ve výboru rozhodli, tak proti tomu něco dělejte. Případnou reklamaci Vám pane Doležale, ale zamítneme. Vysvětlení jste dostal písemné.
Ve stanovách nemáme žádnou zmínku o rozúčtovacím poměru. Stejně tak, tam nemáme ani, že by rozhodnutí shromáždění předalo právo rozhodnout o změně výše ZS výboru (tedy SVJ).
Já se domnívám, že změna poměru ZS/SS i v našich podmínkách náleží výhradně shromáždění. Ale neptám se z pozice většiny, která by mohla výbor zkrotit v jeho konání. Ptám se aktuálně za sebe jako příjemce služeb, tedy toho kdo má zaplatit razantní zvýšení podílu na nákladech za fakturovanou spotřebu tepla.
Pokud je moje domněnka (že naše vyúčtování je chybně vyčísleno, pokud v něm není použit dosavadní poměr 50/50) správná, pak musím jistě podat reklamaci. Ta mi ale bude zamítnuta. A potom co? Mám se řídit §7/3 cit. „Splatnost nedoplatku neovlivňují takové vady vyúčtování, které nemají vliv na vypočtenou výši nedoplatku“ tj. neměl bych zaplatit a mám čekat až SVJ podá žalobu na mne, nebo mám podat žalobu já a za velké peníze nějak dokazovat, že máme pravdu (mlčící menšina). Ale, mám ji???
Rozhodnutí tedy u nás zřejmě přijato nebylo. NE shromážděním
vlastníků.
Stačí Vám to takhle, pane Justitianus?
Doležal
Podle toho co uvádíte jste vlastník bytu, který netopí a obírá o teplo sousední byty. Změnou základní a spotřební složky vám stouply náklady a vám se to nelíbí.
„Podle toho co uvádíte jste vlastník bytu, který netopí a obírá o teplo sousední byty. Změnou základní a spotřební složky vám stouply náklady a vám se to nelíbí.“ (Vložil § (bez ověření), 9. Květen 2023 – 18:43)
Právě naopak.
vyúčtování není podivné, drží se platné legislativy, jenže problém je v tom, že pokud 50% středových bytů má náměr dílků 0 – 5, pak při rozdělení ZS a SS na 40:60 je cena za dílek je dost vysoká (kdy se částka SS – tedy 60% celkové faktury za teplo podělí počtem naměřených dílků). Tudíž „netopiči“ zaplatí max 80% průměru a ti ostatní, kteří alespoň trošku temperují se nejsou schopni dostat do rozpětí –20% – +100% a mají většinou +102 či +104% průměru a tudíž se jim napočítá cena dvojnásobná průměru. Pak v důsledku tohoto 20% bytů – zejména okrajových platí v celkovém součtu více než 65% nákladů celého domu. V pořádku by to bylo tedy, pokud by rozdíly v naměřených dílcích nebyly v průměru na radiátor 500 dílků, kdy u 36 radiátorů ze 142 je naměřena 0 a u 52 radiátorů naměřeno od 3 do 29 dílků za celou sezonu (v podstatě se jedná o středové byty) Takže poměr ZS a SS na 40:60 zvýhodňuje právě „netopiče“, protože kdyby to bylo 50:50 bylo by to přesnější a nejlepší by bylo rozdělení na m2.
Někdy by bylo fajn se zamyslet a výpočty udělat takové, aby z toho ti „netopiči“ nevyšli vždy lépe, mají totiž výhodu jak polohovou, tak i díky teplu ze stupaček či trubek, které vedou „skrz“ jejich byty mají teplo a rodiny pod střechou a nejhůře v nástavbách platí jak mourovatí.
Iva Bonyoma Lutchima, ve vašem domě jsou nesprávně stanovené koeficienty.
Celá výpočtová metoda je založena na přesném zjištování náměrů „dílků“, ale to nemůže fungovat: indikátory jsou pouze na některých otopných tělesech v bytech! Stoupací a vratné potrubí ÚT – to jsou samozřejmě také otopná tělesa, která předávají do bytů teplo celých 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu. Bez regulace a bez načítání dílků.
Naměřené „dílky“ se dodatečně upravují nějakými koeficienty, které kdosi kdysi odkudsi opsal, nebo si je prostě vymyslel.
Na konci toho všeho pak je přesný výsledek, získaný z nesmyslných čísel nesmyslnou metodou výpočtu na základě fyzikálně nesprávných předpokladů.
Justitianus
„nejlepší by bylo rozdělení na m2“ (Vložil Iva Bonyoma Lutchima (bez ověření), 15. Květen 2023 – 7:17)
Souhlasím.
Děkuji za upřesnění.
Pojem „způsob rozúčtování“ zahrnuje vše co ovlivňuje výslednou částku hrazenou vlastníkem jednotky. Pro změnu způsobu rozúčtování se použijí tyto právní normy:
- Podle § 6 zákona č. 67/2013 Sb. platí, že změna způsobu rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům je možná vždy až po skončení zúčtovacího období.
- Podle § 1208 zákona č. 89/2012 Sb. platí, že do působnosti shromáždění patří schválení druhu služeb a způsobu rozúčtování cen služeb na jednotky. Z toho a contrario plyne, že toto není v působnosti výboru.
Podle Vašeho popisu není splněna ani jedna z obou podmínek. Vyúčtování není řádné. Máte možnost podat námitku k neřádnému vyúčtování. Nejste povinen hradit nedoplatek. Vznikne Vám automaticky nárok na pokutu ve výši 50 Kč za každý den prodlení.
Podotýkám, že poskytovatelem služeb vskutku je právnická osoba SVJ. Ta je však ve svém vnitřním rozhodování vázána ustanovením § 1208. Statutární orgán vůbec nebyl oprávněn o této záležitosti rozhodnout; je to mimo jeho pravomoc. Proto šlo o rozhodnutí zdánlivé, které je nulitní (nemá právní účinky). Vaši statutáři jsou právní analfabeti.
Inu, za rok si takto vyděláte 50×365 = 18250 Kč.
Justitianus
„za rok si takto vyděláte 50×365 = 18250 Kč …“ (Vložil Justitianus, 9. Květen 2023 – 17:34)
… krát počet jednotlivých pochybení. Uvedená částka je za každé jedno pochybení.
Neuvádíte, jaký je Váš spoluvlastnický podíl. Na uvedeném výdělku se totiž budete podílet svým podílem (= zaplatíte si sám sobě).
Nevím, zda dávám relevantní odkaz
www.portalsvj.cz/…dle-vyhlasky
Rozúčtování poměru dle vyhlášky.
Vložil Kabourek (bez ověření), 29. Červen 2021 – 14:05 :: Vytápění
podle … činí základní složka 30 % až 50 % a výši základní složky určí poskytovatel služeb.
Je poměr základní a spotřební složky změnou, která musí být odsouhlasena dle § 5/1 zák. 67/2013, ano nebo ne?
Je poskytovatel služeb oprávněn měnit tento poměr rok co rok různě podle své libovůle?
Přidat komentář
Odpověď na otázku z MMR
Vložil Tony, 1. Červenec 2021 – 9:53
Bez jakéhokoliv komentáře opisuji, jakou odpověď byste na stejnou otázku obdržel z MMR
odpovědět | hodnocení +1
Odpověď z MMR je nesprávná
Vložil Justitianus, 1. Červenec 2021 – 11:05
Ouředník z MMR napsal tento nesmysl: „… výši poměru určí poskytovatel služeb tj. výbor“.
Ouředník MMR se samozřejmě mýlí.
Nezná zákon č. 67/2013 o službách. … že poskytovatelem služeb není jakysi „výbor“, nýbrž právnická osoba SVJ. Platí tedy, že poměr základní a spotřební složky určuje právnická osoba SVJ.
Ouředník MMR nezná ani zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. … nejvyšším orgánem SVJ není výbor, ale shromáždění. … způsob rozúčtování služeb svěřuje zákon výslovně do působnosti shromáždění (§ 1208 písm. d) zákona).
Nemůže o tom tedy rozhodovat výbor!
Justitianus
„Ouředník z MMR napsal tento nesmysl: „… výši poměru určí poskytovatel služeb tj. výbor“. Ouředník MMR se samozřejmě mýlí.“ (Vložil Justitianus, 1. Červenec 2021 – 11:05)
Panu Justitianovi patrhě ušlo, že za SVJ jedná statutární orgán SVJ, kterým je obvykle výbor.
Pana Justitiana zde musí stále někdo usměrňovat.
Poslední komentáře