Vuctovani sluzeb
Dobry den. Chtel bych poprosit o radu. V cervnu 2017 jsme obdrzeli vyuctovani za sluzby za rok 2016. Kazdy rok mame nedoplatky, cca 6 – 8 000 Kc. S tim uz tak nejak pocitame. Oba (ja i manzelka) jsme doma a pracujeme z domu. Ale tohle posledni vyuctovani, pri +/- stejne spotrebe s porovnanim spotreby za rok 2015, nedoplatek pres 15 000 Kc. Zadali jsme spravcovskou firmu o vysvetleni (formou reklamace), nejprve mailem – zadna odpoved. Pak telefonicky – prislibena odpoved mailem – zase nic. Pred vyprsenim lhuty na reklamci jsme jim poslali doporuceny dopis s dodejkou – znova zadna odezva. Pak pani telefonovala, ze se na to divala a ze je to spatne, aby jsme za ni prisli, prodiskutovat. Na moji zadost, at odpovi na reklamci pisemne (podrobne rozpise, jak postupovala ve vypoctech) mi rekla (do telefonu): „nerada bych to davala na papir“. Pak zase nejaky cas nic. Vec jsme predali pravnikovi. Az jemu prisla po nejake dobe „odpoved/neodpoved“, ze „pani odepsala na reklamaci, ale bohuzel nema doklad, protoze dopis byl poslan obycejne…“. Proste same lzi. A ke konkretni reklamaci napsala jen jakesi procenta (zadne konkretni cisla, jak se dostala k tomu nasemu nedoplatku): „Rozpocitava se podle " otapenych ploch“…spotrebni slozka tepla ve Vasem pripade vychazi za rok 2016 6.52 % z celkove spotreby nameru, zatim co napr. v roce 2015 byl Vas podil na spotrebe pouze 0.45 %. Muze to byt zpusebeno mensi obyvatelnosti bytu a nebytu v dome". Vim, ze se menili nejak pravidla pro to vyuctovani, ale muze byt ten rozdil (ciste teoreticky) nedoplatku az tak veliky ? 7 – 8000 navic, pri stejne spotrebe ? Dekuji moc za odpoved.
Zamysleli jste se nad tím, proč vám vznikají nedoplatky? Analyzovali jste
léta před tím (vedu si evidenci od vzniku SVJ)? Proč počítáte
s nedoplatky?
Vy jste se správcovskou firmou v nějakém vztahu?
Neanalyzovali jsme nic. Ze zdravotnich duvodu musime vytapet v zime byt na 28 stupnu (ano, vim, neni to normalni, je to moc, ale s tim nic nenadelame) a proto mame vyssi nedoplatky za teplo. To by ale az tak nevadilo. Jen nas prekvapilo, ze 7 let po sobe, priblizne stejna spotreba, priblizne stejne nedoplatky, ale najednou, za rok 2016 nedoplatek 2× vyssi, nez obvykle. Pokud se zmenili pravidla vypoctu, tak je to mozne, ale kdyby to bylo o 2–3 000 vyssi, a ne hned o 8 000…to je moc. Diky vsem za reakce, nestiham ani odpovidat…
Pokud jste schopen vytopit byt na 28 st. C, není otopná soustava řádně nastavena.
Nastavit a seřídit.
Prominte, myslim, ze vse je nastaveno spravne. Kazdy byt ma vlastni vytapeci stanici, jmenuje se to „Meibes“. Je to tedy nezavisle topeni. Pokud (treba) odjedeme na 2 mesice pres zimu na dovolenou, muzeme nastavit jakoukoliv (udrzovaci) teplotu, ale pak zpetne vytopit .. . trvalo by dlouho asi.
Dekuji za Vase odpovedi. Jiste je pravda, co vsechno pisete. Problem ale je, ze tady nic nefunguje. Bytovy dum, jak byl postaven pred 10 lety, tak schuze (Shromazdeni) SVJ byla asi jen 3×. Ted naposled, v lednu 2018, zvolana asi po 5 letech – seslo se nas asi 45 % (hlasu) a nebyli jsme usnasenischopni. Ten vybor SVJ (predseda + 2 clenove) taky nekomunikuje, 2 z nich tady (v baraku) nebydli (jen pronajimaji svoje byty), a ten treti se tady zdrzuje jen malo. Z 55 bytovych jednotek je majiteli pronajimano asi 48. Nikoho nic nezajima, nikdo se o nic nestara. Na toho „pravnika“ jsme se obratili ze zoufalstvi (kdyz nam nikdo neodpovida ani na doporucene dopisy), ale vidime, ze taky spatna volba. Jiz nam byla nabidnuta pomoc s kontrolou toho vyuctovani sluzeb, tak uvidime… Dekuji vsem za reakce. Jeste doplnuji: vsichni vedi, ze Vybor SVJ muze byt funkcni jen 5 let, pak ma probehnout volba noveho vyboru. Vsude to takhle udaje je – u nas ne :-). Tady plati jina pravidla :-), tady se cas zastavil, 10 let je jako nic…:-)
Tam, kde se vlastníci neazajímají o správu svého majetku to funguje tak, jak to funguje. Třeba tak, jak to popisujete vy. Tak se do toho zkuste pustit a dejte to do pořádku. Nečekejte ovšem od nikoho žádný vděk ani žádnou odměnu, dokonce ani žádnou podporu. Bude vás to stát hodně úsilí a spoustu volného času. Musíte si rozmyslet, zda to za to stojí. Nebo můžete zvolit variantu, že byt prodáte a koupíte si nějaký jiný někde, kde to funguje.
Varianta prodeje bytu za podmínek, který zde vlastník bytu popisuje bude zřejmě problematická. Kdo by si koupil byt v domě, kde nic nefunguje? Kdo vystaví nabyvateli bytu dokument, který bude obsahovat údaje o tom, zda prodávající bytu společenství něco dluží či nedluží? Podle jakého dokumentu bude nabyvatel platit zálohy za služby a příspěvky na správu domu? Existuje pane Vladimíre ve vašem společenství nějaký dokument obsahující práva a povinnosti vlastníka bytu vůči společenství a podle jakých pravidel se vaše společenství řídí?
Pane Juro, dekuji i Vam za reakci. Predpis za placeni zaloh za sluzby jsme samozrejme dostali. Krome tohoto sporu (o to posledni vyuctovani) nemam zadne nedoplatky. A pri pripadnem prodeji bytu by jsme snad z nich dostali (spis „vydreli“) potvrzeni o nulovem dluhu. Stanovy SVJ jsou taky k dispozici. Kolem nas bezne prodali nekteri vlastnici v dome svoje byty (kdyz se divam na katastr – jsou tam tak 2–3 nove jmena kazdy rok). Ale mate pravdu, pokud by to kupoval nekdo ne na investici, ale na bydleni, jiste by se zajimal podrobneji a nekde by mohl nastat problem…Zatim ale temer vsichni novi, co koupili od puvodnich vlastniku, pronajimaji. A tech par, co koupili pro sebe , na vlastni bydleni – je to s podivem, ale skutecne se nezajimali o zadne podminky (ted na te lednove schuzi jsme s nimi bavili o tom). Kazdeho laka vetsinou ta poloha v centru…
Dekuji za odpoved. Nad tim jsme taky uvazovali, ze byt prodame a odstehujeme se. Hledame zatim pronajem, az kdyz najdeme vhodnou lokalitu ( a na zkousku tam budeme par mesicu bydlet), budeme hledat byt ke koupi. Tady jsme kupovali novostavbu (developersky projekt), tak jsme nevedeli, jak se to pozdeji vse vyvine…Perfektni byla poloha. Prakticky v centru, 2× velke potraviny (+ spousta dalsich obchodu, posta, vlak, bus, lekar, proste vsechno do 3–10 minut pesky,nemame auto, tak velka vyhoda teto polohy…). Nove bydleni se pak hleda obtizne, nektere vymozenosti, co jsme doted meli, asi uz na ne nedosahneme, takze nejaky kompromis…Jeste je ve hre varianta: vlastni byt pronajimat (a taky se o nic nestarat, jak ostatni, jen skontrolovat, jestli vam najemnik zaplatil, ze jo, ale i o to se musite starat, vim jak muzou byt nekteri najemnici problemovi…) a sami bydlet v pronajmu (zatim).
Vladimíre, nedělejte si iluze, že je to někde ideální a že zrovna vy budete mít štěstí ideál nalézt. I kdyby bylo ideálních společenství nasekáno (četba zde na portále vás zaručeně poučí), nic a nikdo není na věky, tj. změní se partaje v domě a vše může být jinak. Pokud vás uspokojuje stávající lokalita, začněte se raději seznamovat s problematikou, předpisy a konejte, trvejte na svých právech. Nic není zadarmo, i v tom právě teď ideálním společenství byste po čase mohl zažít rozčarování a možná by to rozčarování přineslo jenom to, že se seznámíte s příslušnou legislativou.
Pane Vladimíre, když reklamujete, měl byste vědět, co reklamujete. Nestačí napsat, že jste měl před rokem přeplatek a teď máte třeba nedoplatek. Rozdíl 7–8 tis. je teoreticky možný velice snadno. Na takto nekonkrétní reklamaci se nedá odpovědět. Musíte napsat, na co si konkrétně stěžujete. Buď je špatně odečet, nebo myslíte, že je špatně výpočet. Máte i možnost i požádat o předložení podkladů. Musíte ale být schopen zjistit, že je v nich chyba a poukázat na ni. Jinak máte smůlu. V čem chcete, aby vám právník pomohl? Jirka
Pane Jirko, dekuji za reakci. Pravnika jsme oslovili hlavne proto, ze s nami nikdo nekomunikoval (neodpovidali na doporucene dopisy). Ale ten „pravnik“ je taky „trida“. Poradil nam poslat spravcovske firme nejakou „predzalobni vyzvu“, kterou nam ochotne vypracoval. Po odeslani te vyzvy se konecne ozvala ta spravcovska firma jemu (pravnikovi-dali jsme mu plnou moc na zastupovani) s tim vysvetlenim/nevysvetlenim. A na dotaz, co stim, odpovedel, ze by to asi zaplatil (tech 15 000 nedoplatek)…ze jemu se do toho neoplati jit, ze jsou to relativne „male penize“…Moje zkusenosti s pravniky (asi nemam na ne stesti) jsou takove, ze kazdy chce vytezit pro sebe maximum, za nic neruci/nezodpovida, a vam se moc nesnazi pomoct. Kdyz uz za neco zaplatim (casto nemale penize) , ocekavam taky nejakou kvalitu…asi jsem snilek (nebo hlupak), no…
Pane Vladimíre, ono vám nebylo na co odpovídat, když jste se ptal na nesprávném místě a navíc špatně. Do roku 2015 platila jiná vyhláška, kdy jste mohl platit maximálně 140% průměrné spotřeby. Od roku 2016 můžete platit 200%. Pokud jste topil na 28 stupňů, je to důvod, proč náklady na topení výrazně stouply. Paní od správcovské firmy tomu nemusí rozumět a především vám nemá důvod odpovídat. Měl jste se obrátit na SVJ. Pokud vám to nevysvětlil právník, je to blb, jako většina ostatních, přerušte s ním kontakty a nic mu neplaťte. Předseda SVJ tomu taky třeba nerozumí, ale někdo by mu měl odpověď zpracovat. Pokud ale nedokážete věcně argumentovat, máte smůlu. Chyba je i v použité metodice, kdy máte indikátory, které naměří dvojnásobek náměrů většiny ostatních a nejsou schopny změřit přestupy tepla od vás do okolních bytů, když máte doma 28 stupňů. S tím nic neuděláte. Jediné řešení je, topit méně. Jirka
O vyúčtování tohoto tady je dost, zkuste pohledat. Říkáte, že jste věc předal právníkovi, tak ať Vám poradí, ale:
- s žádnou správcovskou společností se nebavte, pokud jste členem SVJ tak s ní nejste v žádném právním vztahu.
- z žádnou ochechulí ze správcovské společnosti se osobně nebo telefonicky nebavte (je pravděpodobné, že Vám bude lhát), maximálně jedině písemně, ale za mě to jsou vyhozené peníze a ztráta času
- ohledně vyúčtování a vůbec celkově, komunikujte výhradně s SVJ písemně dopisem s dodejkou
- znáte z.č.67/2013 Sb., v.č.269/2015 Sb.,n.v. 366/2013 Sb.? Znáte své stanovy?
-co Vám poradil právník, když se ptáte tady?
Moc jste toho nepsal, ale pokud jste si jist, že vyúčtování je vadné je nesplatné.
Poslední komentáře