Účetnictví SVJ
Je v pořádku, když SVJ platí zálohu na el. energii ČEZU, částku si rozpočítají mezi příslušné byty a tuto platí na účet SVJ každý měsíc každý byt, společně s rozpočítanou částkou na jednotlivé byty na pojištění nemovitosti a fondem oprav? Dohromady tvoří ty tři částky 500,– Kč a takto to pod jménem chodí na účet SVJ. Patří ta rozpočítaná částka na el.energii k účtu 324? např. 100 (324100) a pojištění k účtu 324? např. 200 (324200), fond oprav je dán – 955000. Na rozpočítávání vodného mají jednu osobu, která všem bytům rozpočítá kolik, kdo má platit (každý byt má svůj vodoměr a dále je jeden hlavní), tuto každý byt zaplatí na účet SVJ, tyto částky dohromady dají částku došlé faktury – tuto celou zaplatí SVJ z účtu vodárnám. Svoz odpadu řeší podobně, jedna osoba – tomu určená – koupí známky na odvoz, zaplatí to na pokladně dané obce, vezme sebou pokladní doklad o zaplacení s hlavičkou SVJ, tento jí proplatí SVJ z účtu a ta stejná částka se rozpočítá na daný počet bytů a tuto každý byt uhradí na účet SVJ. (je to pokaždé jiná částka a v jinou dobu). Bude se vyúčtování týkat výše zmiňovaných 324100, 324200?, když vodné, popelnice, nákup potřeb a další náklady řeší takovouto cestou, že to někdo koupí, přinese doklad a tento se mu uhradí z účtu SVJ a dále se buď hned rozpočítá mezi počet bytů a tyto byty částku uhradí na účet SVJ, popřídě je něco hrazeno z fondu oprav. Děkuji za vyjádření.
Dobrý den, myslím, že to pan lake vystihl dobře. My to tak máme (v předpisu máme 1) dlouhodobou zálohu na opravy a údržbu, 2) zálohu na správu a provoz domu – pojištění, provozní výdaje, poplatek na odměny, poplatek na správu (tam patří např. mzda účetní) a 3)zálohu na služby spojené s bydlením – elektřina,odpad, výtah, úklid, rozúčtování tepla,vodné, stočné, teplo. Vše je dle podílů (tedy vlastně dle m2) vyjma vody a tepla protože máme měřiče v bytech).Ann
Ještě jsem zapomněla dodat, že tyto položky jsou samozřejmě v předpisu na příspěvek (tedy částky jsou vykalkulované dopředu) a po zúčtovacím období bod 1) a 2) se vyúčtovává s tím, že přebytek se převádí na účet SVJ do dalšího roku, 3) se vyúčtovává lidem (vznikne jim buď přeplatek nebo nedoplatek). Ann
Paní Mlčochová, napřed si ujasněte, co je ve vašem SVJ podřazeno pod správu domu a co pod služby. Teprve pak, až to srozumitelně oddělíte, lze se zabývat odpovědí na Váš dotaz.
- Pro snášení nákladů na správu platí § 15 odst. 1 (podle spoluvlastnických podílů, nedohodli-li se všichni jinak). Výše záloh na tyto náklady musí být odsouhlasena shromážděním a sdělena vlastníkům jednotek (§ 15 odst. 2 ZoVB). Zálohy se s vlastníky nevypořádávají (§ 15 odst. 3). Může jít (účetně) o zálohu krátkodobou nebo dlouhodobou.
- Při nákladech na služby a způsobu jejich rozúčtování se postupuje podle celostátně platného předpisu; není-li takový, pak podle Prohlášení, nebo podle Stanov, nebo podle usnesení shromáždění (§ 9a odst. 2, § 11 odst. 4 ZoVB). Náklady na služby se rozúčtují, zálohy se vyúčtují a vypořádají zpravidla jednou za zúčtovací období. Jde vždy o krátkodobé zálohy.
Zákon o vlastnictví bytů se však nijak nezabývá povinností hradit zálohy na služby, ani způsobem určení jejich výše, ani tím, co vlastně jsou v SVJ „služby“. Viz též zákon č. 526/1990 Sb. o cenách.
lake
Paní Ivano, na vaší otázku myslím nelze odpovědět. SVJ platí zálohu na el. energii ČEZu. Ano, to je v pořádku. „částku si rozpočítají mezi příslušné byty a tuto platí na účet SVJ každý měsíc každý byt, společně s rozpočítanou částkou na jednotlivé byty na pojištění nemovitosti a fondem oprav?“ SVJ si nemůže žádnou částku rozpočítávat mezi příslušné byty, atd.
Proč na vaši otázku nelze odpovědět? Protože pokud děláte účetní pro nějaké SVJ tak nejdříve byste si měla ve vlastním zájmu nastudovat Zákon o vlastnictví bytů a snad i Zákon o účetnictví. Moje rada není ironická a je myšlena v dobrém slovy smyslu.
Poslední komentáře