SVJ - služby
Dobrý den. Doufám, že mým příspěvkem nikoho nepobouřím. Jsme SVJ ze zákona vzniklé v r. 2008 a nemohu říct, že by se nám špatně žilo, umíme se v klidu domluvit např.každá bytová jednotka má své vlastní plynové vytápění. Domluvili jsme se na tom, že budeme provádět kontrolu rozvodu plynu každý rok, jak ve společných částech domu, tak i uvnitř bytových jednotek a na kontroly rozvodů uvnitř.bj. platíme zálohu. ( Máme strach, plyn se svinstvo a ne každý se chová zodpovědně, takže z bezpečnostních důvodů to prostě u nás chodí takto.) Na faktuře je cena za kontrolu společných prostor, tato částka jde z peněz na správu domu, tzv.FO, další částka na fa. uvedená se pak rozpočítá majitelům BJ. Máme takto zpracovaný ev. list , na kterém jsou stanoveny tyto položky k měs. platbám: Název Kč Typ složky Poznámka
Správa domu (fond oprav) xxx jiná Kč x m2 bj.
EL.energie společné prostory domu xxx Záloha fa.rozúčtována rozúčtována podle počtu osob
Voda xxx Záloha Roční faktura: součet poměr.měřidel = koeficient x spotřeba v bj.
Správce domu xxx Jiná Všichni stejně
Pojištění domu xxx Záloha Fa.rozúčtována podle m2 bj.
Kontrola rozvodu plynu a zařízení v bytě xxx Záloha Fa.rozúčtována podle m2 bj.
Úklid- suterén , okolí domu xxx záloha Kč x m2 bj. Zaměstnanec na dohodu o provedení práce
Úklid – schodiště 0 Záloha Uklízíme dle rozpisu Celková měsíční platba
V prohlášení vlastníka je uvedeno, že z FO(správa domu) jsou hrazeny zejména náklady na správu domu, atd. a pak pojištění domu, spotřeba energie ve společných prostorách domu. Tak si myslím, položka – pojištění domu, bychom neměli mít v rozpise, jsem na vahách se spotřebou energie ve spol. prostorách domu,to je mi dost divné, že by se to mělo platit z Fo, jak hovoří naše prohlášení vlastníků. Budu vděčný za Vaše názory akaždou dobrou radu, jak vše zjednodušit a hlavně neudělat chybu. (Doufám, že po odeslání tohoto příspěvku, rozpis zůstane ve sloupcích, tak jak jsem to zpracoval). Předem děkuji. LK.
Pro mne by to bylo srozumitelné a praktické takto:
Název | Kč | Typ | Způsob rozúčtování |
1. Správa domu a pozemku | |||
Dlouhodobá záloha | xxx | záloha | podle spoluvlastnického podílu |
Krátkodobá záloha | xxx | záloha | podle spoluvlastnického podílu |
Pojištění domu | xxx | příspěvek | podle spoluvlastnického podílu |
2. Vlastní správa SVJ | |||
Vlastní správa SVJ | xxx | příspěvek | shodná částka na jednotku |
3. Služby spojené s užíváním bytů | |||
Osvětlení společných prostor | xxx | záloha | podle spoluvlastnického podílu |
Dodávka vody do bytu | xxx | záloha | podle náměrů bytových vodoměrů |
Kontrola plynu v bytě | xxx | příspěvek | shodná částka na jednotku |
Úklid společných částí | xxx | záloha | podle spoluvlastnického podílu |
lake
Dávám vzorovému předpisu plateb Mr. Laka PLUS pro jeho přehlednost a srozumitelnost.
Dal by se ještě poněkud zjednodušit v těchto směrech:
Místo „příspěvek“ všude „záloha“ (3×),
Kontrola plynu (když už je ve službách, tato položka může zůstat ve správě domu) „podle spoluvlastnického podílu“.
Posílí se tak základní princip placení – zálohově a rozúčtování – podle spoluvlastnického podílu.
Když, je spoluvlastnický podíl dlohodobě vadně stanoven, tak podle čeho se řádně stanoví příslušné položky předpisu měsíčních plateb?
Bohužel, formátování se nezachovalo, ale myslím, že podstatné údaje se z toho dají vyčíst.
K jednotlivým položkám:
- Správa domu (fond oprav) – doporučuji přejmenovat na „Dlouhodobé zálohy na správu (Fond oprav)“. Nepočítám-li kritiku místních na téma, že FO neexistuje, tak tímto to vyřešíte ke spokojenosti všech. Termín „správa domu“ mi přijde zavádějící.
- Správce domu – správcem se může myslet SVJ, správní firma, nebo kdokoliv jiný, kdo na základě smluvního vztahu vykonává pro SVJ funkce správy. Zde by se spíše hodil termín „správa domu“, nebo „vlastní správa“. Platí každý stejně, tzn. jedná se o náklady na vlastní správu, kam budete účtovat vše, co se týká takových nákladů, což nejsou pouze náklady na správce.
- Elektřina – velmi doporučuji přispívat a rozúčtovávat podle podílu, nikoli podle osob!
Co je uvedeno v PV ohledně hospodaření, platí pouze do chvíle, než dojde ke schválení jiného postupu. Jestliže jste si schválili, že pojištění, elektřina nebo cokoliv dalšího bude hrazeno jinak, platí to, co jste si schválili. Mám tušení, že obecně to tak bývá – v PV se stanoví jen minimum samostatně rozúčtovatelných nákladů s tím, že většina nákladů půjde z FO. Je potom úkolem SVJ vyjmout z FO pravidelné náklady, vytvořit na ně samostatné položky v Předpisu plateb a účetnictví. A z FO platit opravdu jen opravy v domě nebo jiné občasné náklady, které nespadají do nákladů na vlastní správu. A samozřejmě si tam syslit finance na budoucí větší opravy.
Pozn. pro rýpaly: Ano, Fond oprav neexistuje, ale o tom tato diskuse není, tak se, prosím, zdržte komentářů na toto téma.
Poslední komentáře