Schvalování výtahů

Vložil Klaris, 25. Duben 2017 - 22:00 ::

Dobrý den, v našem domě chtějí dodatečně instalovat výtah. Musíme při schvalování získat 100% souhlas? Ve stanovách máme uvedeno, že k přijetí usnesení se vyžaduje souhlas nadpoloviční většiny hlasů přítomných členů společenství,…Pokud se však jedná o změně stavby, jakož i o podstatných změnách týkajících se společných částí domu, je vyžadován souhlas všech členů společenství. Předem moc děkuji.

  • výtah

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Vložil tep (bez ověření), 26. Duben 2017 - 6:46

Jde o modernizační akci, potřebujete získat povolení k vestavbě výtahu od 75% vlastníků. To znamená, že ne všichni, kteří vám dají povolení k vestavbě výtahu, ho budou financovat. Výtah totiž nemusí financovat všichni vlastníci bytů – nemůžete nikoho nutit, aby platil něco, co nebude používat a pak půjde o společnou část domu ve výlučném užívání skupiny vlastníků, kteří podle § 1180 NOZ budou plně vestavbu i následný provoz financovat. Je nutné, aby ti vlastníci, kteří chtějí vestavbu realizovat a výtah provozovat, sepsali dohodu ve které stanoví, jak budou vestavbu financovat a jak budou následně přispívat na provoz výtahu. Též by v dohodě mělo být, jakým způsobem se mohou k provozu výtahu v budoucnu přidat i ti vlastníci bytů, kteří se přidají až později. U nás v dohodě máme ustanovení, že zaplatí svůj podíl na investici a začnou přispívat na provoz výtahu. V dohodě dále je, že výlučné užívání výtahu trvale patří k bytu, takže automaticky přechází na případného nového vlastníka bytu. Též v dohodě máme, že provozovatelé výtahu při hlasování v záležitostech výtahu mají sílu hlasu dle podílu na vestavbě výtahu. V účetnictví SVJ pro financování vestavby výtahu je jeden analytický účet, druhý máme pro financování provozu výtahu. Přeplatky záloh na provoz výtahu na konci roku nevracíme, ale střádáme prostředky na případné dražší poruchy v budoucnu, až skončí záruka na výtah. V účetnictví výtahu máme zajištěno, že kdo nechce výtah používat, ten na výtah nic nedává. Tak naplňujeme ustanovení § 1180 NOZ.

Vložil Pavel II (bez ověření), 26. Duben 2017 - 17:08

Jedna se o podstatnou změnu společné části takže souhlas podle stanov. U nás je to 100%. Vlastníci, kteří budou chtít výtah realizovat sepíší smlouvu o výstavbě.

Vložil AsiTak, 26. Duben 2017 - 9:56

„Výtah totiž nemusí financovat všichni vlastníci bytů – nemůžete nikoho nutit, aby platil něco, co nebude používat a pak půjde o společnou část domu ve výlučném užívání skupiny vlastníků – společná část se vyznačuje tím, že vlastní všichni ale to protiřečí s popsaným způsobem financování, dále institut výlučného uživání je jen pro jednu osobu.
Nejedná se tady o příklad přídatného spoluvlastnictví dle NOZ § 1223 a další?

Vložil Pavel II (bez ověření), 26. Duben 2017 - 17:10

Výtah nemusí vlastnit všichni. Pokud bude realizován v prostorách, které vlastní všichni (ted ne vně budovy) potřebují stavebníci souhlas všech.

Vložil tep (bez ověření), 26. Duben 2017 - 19:46

Pojali jsme vestavbu výtahu jako modernizační akci – získání bezbariérového přístupu ke všem bytům – a stačilo nám získat souhlas 75% hlasů. Tak – tak jsem ji získal – musel jsem argumentovat a přemlouvat vlastníky. Pavle II, vestavbou výtahu se v našem domě zvětšila plocha společných prostor, kam může vstoupit kdokoliv – jednak navařením nástupních ploch v nadzemních podlažích a kdokoliv si může přivolat výtah do kteréhokoliv poschodí! Dnes nezkoušejte vstoupit ve 4.podlaží do míst, kde může jezdit výtah, bylo by Vás škoda. Kvórum 100% hlasů pro vestavbu výtahu nemá opodstatnění. Já osobně nechápu, když někdo nedá souhlas k vestavbě výtahu, i když ho to nebude nic stát, a když i vidí, že ve vyšších podlažích jsou staří lidé se zdravotními problémy a schody pro ně znamenají velkou bariéru! Za dva roky fungování výtahu ho využila několikrát i záchranná služba. Nosit nemocné po schodech není nic příjemného! Nevíte náhodou, proč stát v posledních letech začal dotovat i vestavbu výtahů? Asi před měsícem záchranka vezla na pojízdném křesle ze sanitky sousedku, která doma spadla a zlomila si nohu. Přemýšlejte, prosím, a nestrašte se 100% souhlasem. Už těch potřebných 75% souhlasů je až-až! Nyní jste asi mladý a zdravý, ale nemusí to tak být navždy.

Vložil tep (bez ověření), 26. Duben 2017 - 11:59

Tím, že skupina vlastníků pořídí novou společnou část domu, stane se vlastnictvím všech vlastníků, pokud se nezmění spoluvlastnické podíly v domě. Změna spoluvlastnických podílů vyžaduje souhlas 100% vlastníků a stačí jeden vlastník, aby to zablokoval. U nás pro ovládání výtahu je nutné mít čip, takže ti, co výtah sice též vlastní, ale nezaplatili svůj podíl na něm, výtahem nikam neodjedou, pokud si je někdo jiný nepřivolá. To, že se společná část domu ve výlučném užívání skupiny vlastníků spravuje obdobně jako přídatné spoluvlastnictví, je věc formální, ale je dobré o této možnosti vědět. Tak nám to poradila právnička, která sepsala návrh dohody o společné části domu – výtahu. K této dohodě nepřistoupili všichni vlastníci bytů – nikoho nenutíme. Mohou k ní přistoupit kdykoliv později, až splní požadavky dané právě touto dohodou o užívání. V uvedené dohodě není nic o formě vlastnictví výtahu a právě diskutující na tomto portálu mě přesvědčili, že v našem případě nejde o přídatné spoluvlastnictví. Asi tak – nechci se motat v bludném kruhu kvůli nepodstatné formě vlastnictví, hlavně že výtah jezdí.

Vložil Oldřich Staněk (bez ověření), 26. Duben 2017 - 7:30

Děkuji za zajímavý příspěvěk a odpověď. Máme zájem o výstavbu výtahu v našem SVJ přístavbou ze dvora domu bez vlastníků jednotek v přízemí a prvním patře. Zbytek členů chce využít k financování výstavby částečně Fond dlouhodobé zálohy a zbytek nákladů uhradit z úvěru. Nemůžeme se dohodnout jak úvěr splácet – zda splátka bude rozpočítána na každý byt ve stejné výši nebo se musí rozpočítat podle podílu bytu na společných částech. Prosím o odpověď a argumenty, které tu kterou verzi podporují. Staněk

Vložil tep (bez ověření), 26. Duben 2017 - 8:09

Pokud skupina vlastníků jednotek od r. 2014 (co platí NOZ) platila příspěvky určené na pořízení výtahu, tak je můžete použít. Pokud ne, tak ve společných prostředcích nemáte nic na budoucí společnou část domu ve výlučném užívání skupiny vlastníků (výtah) a měli byste začít přispívat na tento účel co nejdříve na účet SVJ – je na Vás, v jaké výši to bude. Uvědomte si, že pokud chcete výtah hradit formou půjčky SVJ, tak za půjčku ručí i ti, kteří výtah nebudou používat, tak byste se k nim měli náležitě chovat. Skupina bude muset platit i za stavební povolení a za vše, co s výtahem souvisí. Je jedno, zda je výtah v budově či u ní, pokud pozemek vně budovy patří SVJ. Jinak byste museli zaplatit i pozemek a eventuálně i přístupovou cestu k výtahu.

Vložil janica, 26. Duben 2017 - 7:54

Úvěrový specialista nám spočítal splátky jednotlivých vlastníků podle podílů na společných částech.

Vložil tep (bez ověření), 26. Duben 2017 - 8:16

Co navrhl úvěrový specialista, je jen jedna z možností. Je rozhodující, na čem se dohodne skupina vlastníků – investorů. U nás jsme se dohodli, že zaplatíme všichni stejný podíl a síla hlasů při hlasování o provozování výtahu bude odpovídat výši podílu, tedy bude stejná. Jak si to uděláte v SVJ, takové to budete mít.

Vložil § (bez ověření), 26. Duben 2017 - 7:36

Tady se to různými fondy jenom hemží. Lakě měl pravdu.

Vložil tep (bez ověření), 26. Duben 2017 - 8:34

Nepsal jsem o fondu, ale o analytickém účtu. Jak jinak chcete dostát požadavkům § 1180 NOZ bez náležitého zaúčtování?

Vložil § (bez ověření), 26. Duben 2017 - 8:51

A kdo reagoval na Vás? O fondu psal pan Staněk (Fond dlouhodobé zálohy a zbytek nákladů uhradit z úvěru.).

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".