rozúčtování tepla výměník - dalkove teplo, kalorimetr a vodomer a individualni pripravu TUV
Situace: v každém bytě je 1× vodoměr a 1× kalorimetr na dálkové teplo do radiátorů a do bytového výměníku TUV
Podle jakého legislativniho postupu dochází v tomto pripade k rozúčtování (faktury) tepla tak, že se 60% dá na topení (to se dále dělí na 40%ZS – která se násobí m2 bytu a 60%SS – která se násobí náměrem kalorimetru) a zbylých 40% (faktury za teplo) se násobí m2 bytu?
Teplá voda je tak na vyúčtování vyčíslena částkou odpovídající výpočtu:
Faktura za teplo x 0,4 x plocha bytu / plocha celého domu
(tedy jakoby základní složka TUV 40% na plochu, ale z celého objemu tepla, jenže v domě není společná příprava!)
A topení: Faktura za teplo x 0,6 (tznh. zbylých 60% faktury je jakoby na
topeni)
x 0,4 ZS (a dale rozdeleno uz logicky v pomeru ploch bytu) +
x 0,6 SS (rozdeleno podle nameru toho jedineho kalorimetru, zadna polohova
korekce anebo –20+100% se podle podkladu od jiste doby (2019)
neuplatnuje)
Otázka zní:
1/ kde to má v legislativě oporu, že 40% tepla domu jde na TUV (když nejsou žádné vodoměry na TUV)? Nemyslím ZS a SS! Pochybuji ze bylo nejake usneseni k tomu.
2/ jde to nějak napadnout? V jednom roce, tuším 2020 dali 100% tepla na topení, tedy radek s TUV byl vycislen jako 0,00 – coz je dle meho nazoru spravne – jenze to se asi nekomu nelibilo, takze od dalsiho roku je to zase postaru…
3/ jak tohle resite u vas, pokud mate podobnou konfiguraci (dalkove teplo, kalorimetr a vodomer a individualni pripravu TUV)?
Dne 1.1.2024 se mění vyhláška č. 269/2015 Sb., o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům.
- „Podle jakého legislativniho postupu dochází v tomto pripade k rozúčtování (faktury) tepla tak, že se 60% dá na topení (…) a zbylých 40% (…) se násobí m2 bytu?“
Je to naprostá píčovina. Neexistuje takový legislativní postup. Pro toto vnitřní uspořádání neexistuje žádný celostátně účinný právní předpis. Vyhláška 269/2015 je pro tento případ nepoužitelná.
Ve vašem domě se totiž neposkytuje ani služba „vytápění“, ani služba „centralizované poskytování teplé vody“. Takže je vyloučeno na tyto dvě neexistující služby vybírat zálohy. Pochopitelně je také zcela nemožné rozúčtovat či vyúčtovat neexistující náklady na neexistující služby.
Poskytují se služby „dodávka tepla“, „dodávka vody a odvádění odpadních vod“, a možná i služba „vytápění společných prostorů“.
- Dodávka vody a odvádění odpadních vod – rozúčtuje se podle bytových vodoměrů. Nejsou-li vodoměry i na společných výtocích, pak společná spotřeba vody se určí odhadem a náklad se odečte před rozúčtováním nákladu na dodávku vody pro byty.
- Dodávka tepla do bytů – buď jednosložkově podle náměrů bytových kalorimetrů, nebo dvousložkově se spotřební a základní složkou (která by mohla činit 20% až 30% a pokrývá stálé ztráty v cirkulačním potrubí teplonosného media a náklady na pohon čerpadel).
- Vytápění společných prostor domu – nelze měřit, takže se určí odhadem v procentech z celkových nákladů na tepelnou energii pro dům; náklad se odečte před rozúčtováním nákladů na dodávku tepla pro byty.
Ještě vysvětlím zásadní rozdíl vašeho rozvodu od běžné propojené
otopné soustavy.
Řešení s kalorimetry je použitelné ve státech, kde se nepřihlíží
k tepelným ztrátám bytů; každý si prostě bere tolik tepla kolik
potřebuje. Energeticky náročné byty (rohové, pod střechou, nad průjezdem
atd.) jsou v nevýhodě, proto jsou při koupi levnější – ví se, že
budou mít vyšší tepelné ztráty, a tím i vyšší provozní náklady.
V ČR se tradičně náklady na vytápění neurčují podle náměrů, nýbrž
přihlíží se k tepelným ztrátám místností. Postup této lživé hry na
rozúčtování je, že se kouzlí s různými čísílky, korekcemi a
koeficienty tak, aby každý hradil obdobnou částku na 1 m2. Bez ohledu na
skutečné tepelné toky a tepelné ztráty jednotlivých místností. Pro tento
způsob „socialistického rozúčtování“ je ovšem systém s kalorimetrem
naprosto nevhodný.
Justitianus
Předpokládám, že to není ojedinělý dům a takových bude spousta.
Předpokládám, že při prodeji krajních bytů developer toto neřešilk a tedy aby byly krajní byty levnější je sci-fi.
Pokud se dívám na ten jeden rok, kdy se TUV „zkušebně“ vynechala, tak i tam zůstalo rozdělení faktury na ZS40% a SS60%.
Tak, a teď mi řekněte, jak by bylo lze dotlačiti SVJ k tomu, aby tu TUV vodu z výpočtu vynechal , přece mu nemohu tlumočit, že je to pí.....?
Chce to legislativní oporu případně vědět – jak se to dělá jinde? Barák zateplen.
Myslím že se tu vyjadřovali i lidi z rozúčtovacích firem jako ARTAV aj?, ty by mohli mít povědomí o tom, jak se to dělá jinde ve stejné konfiguraci?
Osazovat zbytečný vodoměr TUV je blbina.
Zajímá mne hlavně, jak by to mělo být „správně“ a co nejobjektivněji.
Nechat to jednosložkově je asi blbina, fakturu nemám, ale jistě tam budou fixní náklady (paušál) a pak ty tep.ztráty oběhu.
Ale tak jak je to nyní to vychází fakt asi brutus:
TUV+TopZS40 = 0,64 x faktura x m2 Topení SS60 = 0,36 x kalorimetr (bez korekce)
Tedy skoro 2/3 (64%) se plati (rozdeli) dle podilu – bez ohledu na spotrebu tepla, tj i kdyz neodeberete ani kWh tepla :-)
No vlastne podle noveho zakona to ma byt beztak az 70% (po 10% navyseni stran SVJ) na zakladni slozku na zateplenym baraku, tak premyslim jestli to vlastne neni „nadcasove“ a „spravne“?
Akorat ze tedy to nikterak neresi ty krajni byty, ktere budou bity.
- „Předpokládám, že při prodeji krajních bytů developer toto neřešil a tedy aby byly krajní byty levnější je sci-fi.“
Developer prodal byty za tržní ceny. Je tedy zbytečné zkoumat proč toto
neřešil. Každý kupující však věděl, že při dodávce tepla přímo do
bytů přes bytové výměníky bude nemožné použít běžný způsob
rozúčtování nákladů podle zákona 67/2013 a podle prováděcí vyhlášky
269/2015.
Služba „dodávka tepla“, která je ve vašem domě poskytována,
není výslovně upravena žádným celostátně účinným právním
předpisem. Nelze žádným rozumným způsobem odhalit na jaký účel
vlastník jednotky použil odebranou tepelnou energii. To totiž vůbec nelze
zjistit bez instalace druhého kalorimetru v každém bytě.
- „Tak, a teď mi řekněte, jak by bylo lze dotlačiti SVJ k tomu, aby tu TUV vodu z výpočtu vynechal, přece mu nemohu tlumočit, že je to pí.....?“
Samozřejmě je to píčovina. Proč byste to nemohl tvrdit, když je to pravda pravdoucí?
- Žádný poskytovatel neposkytuje v domě službu „vytápění“ ani „centralizované poskytování teplé vody“ podle 2013/67/§3/1. To přece nemusíte prokazovat. Je to údajný poskytovatel, tedy SVJ, kdo by byl povinen tvrdit a prokazovat opak.
- V domě neexistuje ani jeden příjemce služby „vytápění“ ani „centralizované poskytování teplé vody“ podle 2013/67/§3/1. To přece nemusíte prokazovat. Je to údajný poskytovatel, tedy SVJ, kdo by byl povinen tvrdit a prokazovat opak.
- Podle 2007/194/§7/2 platí, že „měření množství teplé vody připravované v zúčtovací jednotce se provádí měřením množství vody na vstupu do ohřívače“. V domě však není teplá voda společně připravována v nějakém ohřívači (výměníku) společném pro pro zúčtovací jednotku. Toto ustanovení vyhlášky se na váš dům nevztahuje.
- Podle 2007/194/§7/3/a platí, že „stanovení množství tepelné energie pro přípravu teplé vody v zúčtovací jednotce se v bytové a nebytové budově provádí a) v případě, že je teplá voda připravována v předávací stanici umístěné v budově, měřením množství tepelné energie na vstupu do ohřívače teplé vody, případně jeho stanovením ze spotřeby mimo otopné období“. Tento postup nelze použít – teplá voda není připravována v předávací stanici. Toto ustanovení vyhlášky se na váš dům nevztahuje.
- Podle 2007/194/§7/3/b platí, že „v případě přípravy teplé vody ve zdroji tepelné energie (kotelně) umístěném v budově může být měření tepelné energie nahrazeno stanovením množství paliva na její přípravu (např. podle spotřeby mimo otopné období), případně použitím vzájemného podílu spotřeby tepelné energie na přípravu teplé vody 40 % a na vytápění 60 %.“. V domě však není teplá voda připravována v kotelně, neposkytuje se služba „příprava teplé vody“, neposkytuje se ani služba „vytápění“ bytů. Toto ustanovení vyhlášky se na váš dům nevztahuje.
- Podle 2007/194/§7a/3 platí, že „v případě společné přípravy teplé vody v domě se na vstupní potrubí zásobující každý byt nebo nebytový prostor teplou vodou osadí vodoměr na teplou vodu používaný k rozdělování nákladů na společnou přípravu teplé vody v domě podle vyhlášky, kterou se stanoví měřidla k povinnému ověřování a měřidla podléhající schválení typu“. Vzhledem k neexistenci společné přípravy teplé vody nevznikla nikomu povinnost osadit bytové vodoměry na teplou vodu. Váš závěr o vodoměrech TV je tedy správný.
- Ustanovení 2007/194/§7a/4 obsahuje výslovně, že „odstavce 1 až 3 [tohoto ustanovení] se nevztahují na případy, kdy se neprovádí rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na společnou přípravu teplé vody v domě“. Toto je váš případ: v domě se neprovádí ani jedno z těchto rozúčtování.
To podvádění s jakýmisi čísílky ovšem není rozúčtováním – ani podle zákona 2013/67, ani podle vyhlášky 2007/194, ani podle zdravého selského rozumu. Opakuji, že podle 2013/67/§3/1 jsou poskytovány tyto služby: (a) dodávka tepla, (b) dodávka vody a odvádění odpadních vod. A snad i služba „vytápění společných prostor“, jestliže v nich jsou otopná tělesa.
Justitianus
Nerozumím proč zbytečně spekulujete o jakýchsi dohadech.
Není žádný rozdíl mezi rokem 2010 a letoškem. V roce 2010 platila vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj č. 372/2001 Sb., kterou se stanovila pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele.
Jak už jsem zde dvakrát zdůraznil, ani jednu z těchto služeb SVJ neposkytovalo, a ani dnes je neposkytuje. To muselo být zjevné každé osobě s rozumem průměrného člověka už v roce 2010, stejně jako je to zjevné dnes.
Justitianus
Takže vy už jste v roce 2001 všechno věděl, nejspíš jste se už nachytřený narodil…
Takže určitě nesouhlasíte s mým názorem, že tuto záležitost před rokem 2010 mohlo znát třeba 0,1 promile občanů – pokud vůbec… Dnes už to zná řádově více lidí, třeba 0,1%.
Ve výsledku to je stejně jedno, protože když by to někdo napadnul, no tak si to předsednictvo nechá odhlasovat, všem vysvětlí že tak jak to dělají je správně a stejně se s tím nic neudělala, protože soudy rozhodují pouze důležité důvody a tohle jistě není důležitý důvod, mám pravdu?
Poslední komentáře