Rozpočet SVJ v NOZ a ve stanovách

Vložil cleverservis, 10. Listopad 2016 - 20:31 ::

V NOZ je rozpočet SVJ zmíněn pouze v §1200, Stanovy obsahují alespoň:

  1. pravidla pro tvorbu rozpočtu společenství.

Ve stanovách, v pravidlech pro tvorbu rozpočtu by mělo být uvedeno, že společenství sestavuje vyrovnaný rozpočet předpokládaných nákladů na správu domu a pozemku a finančních zdrojů na jejich úhradu na každé účetní období, kterým je kalendářní rok. Vyrovnaný rozpočet znamená, že součet předpokládaných ročních nákladů na správu domu a pozemku se rovná součtu všech plánovaných finančních zdrojů na jejich úhradu. Výsledky plnění rozpočtu schvaluje shromáždění v rámci schválení zprávy o hospodaření společenství.

Přidat do stanov do oddílu – Do působnosti shromáždění patří:

  • schválení rozpočtu společenství

Jednou z položek plánovaných finančních zdrojů je i příspěvek (rozuměj obecně povinost podílet se na celkových nákladech na správu domu a pozemku) od vlastníků (v účetní formě příspěvku nebo zálohy) na správu domu a pozemku. Tímto způsobem je možné určit celkový roční příspěvek (příspěvek nebo záloha) od vlastníků na správu domu a pozemku aniž by se vybíralo naslepo do klobouku formou Kč/m2 (nikdo nedokáže říct, jestli to je málo nebo hodně).

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil jpinkava, 11. Listopad 2016 - 9:57

    Jste velký optimista … bylo by fajn mít „vyrovnaný“ rozpočet ovšem, když plánujete nebo již máte rekonstrukci (a splácíte úvěr), máte neplatiče, nastane havarijní situace apod., moc Vám to nepomůže. Budete (si) muset půjčit(i za cenu vyšších úroků) nebo předepsat mimořádný příspěvek (ovšem kolik vlastníků bude schopno dodat okamžitě např. částku 10 tis.? … Proto je lépe plánovat rozpočet jako mírně přebytkový.
    Každý rozumný hospodář samozřejmě plánuje ale také vytváří právě pro tyto případy přiměřenou rezervu (kdesi jsem četl o cca 10–15%). Především z důvodu jednoduchosti a transparentnosti bych proto přispívání dle m2 nezavrhoval (ve většině výborů nejsme žádní „ajnštajni“, abychom řešili složité výpočty a odhady trendů a plánovali na 30 let dopředu – reálně tak na 5 let, no a platit si experty ??? …). Při sledování výdajů a nákladů dokáže téměř každý propočítat, že na běžnou správu domu spotřebuje např. při příspěvku 10Kč cca 8Kč a zbytek je rezerva. Pokud se plánují větší výdaje opět lze přepočtem na m2 odhadnout potřebu když vím, kolik je již „naspoříno v klobouku“. Lépe se tak vše kalkuluje a snadněji odhaduje. To není vybírání „naslepo“. V normálním SVJ ty peníze nikam nezmizí a jsou pořád vlastníků, pokud je rezerva po více letech příliš vysoká, lze příspěvek adekvátně zkrátit anebo nevyužitou část vrátit … I u záloh na služby zatím převažuje trend raději mírně „přeplácet“ měsíčně než pak „doplácet“,jde jen o nastavení rozumné výše …

    Vložil Jar (bez ověření), 11. Listopad 2016 - 10:32

    Pinkavo,

    když někdo dává do jedné položky

    • běžnou údržbu,
    • opravy
    • splácení úvěru
    • „spoření“ na budoucí rekonstrukci
    • rezervu na nečekané havárie

    tak je to buď neschopný blb anebo podvodník, který klame vlastníky takovýmto předpisem.

    Nikde nevidím, že by rozpočtu předcházela analýza stavu společných částí a plán na jejich údržbu a opravy, plán rekonstrukce, ocenění těchto prací, návrh na tvorbu rezervy atd. Díle postup proti neplatičům, např., smlouvy na splátky úvěru. Rozpočet je pouze závěrem této analýzy.

    Omílat stále dokola, že přece výbor, je pouze zastírání toho, že je neschopný nebo líný. Předpokládám, že se budete vztekat:-)

    Vložil JaVa, 11. Listopad 2016 - 13:44

    Velmi správně a hlavně výstižně jste nakladl svá slova.JaVa

    Vložil jpinkava, 11. Listopad 2016 - 12:12

    pro Vás ještě jednou a v klidu :-) diskutující obhajuje vyrovnaný rozpočet, já z praktického pohledu na život jsem spíš pro mírně přebytkový – máte s tím problém?
    Dále diskutující považuje přispívání za m2 spoření naslepo, já se snažím vyjádřit, že vše co bylo i nebylo řečeno (i Vámi),právě po analýze stavu … lze dojít poměrně přesně k částce/ m2 a tedy jednotku aniž by to bylo „naslepo“ ( přispívá dle podílů na SČD a tedy potažmo m2 PP a rozúčtování tak probíhá)Je to problém?
    V našem SVJ každý vlastník chápe, a platí jednou částkou sumu v současné době 10Kč/m2 (cca 8Kč správa domu, která je doložena plánovanými výdaji, 2Kč rezerva) no a pak někteří 19Kč/m2 splátka na úvěr SVJ). Vše účetně zachyceno na příslušných účtech a na konci roku vyúčtováno. Zbytek(moc toho nezbyde) se převede do DZ, nikdo s tím problém nemá …
    PS:Ano jsem přiměřeně líný a to mě nutí o věcech přemýšlet, nepapouškovat a hledat schůdná řešení na rozdíl od některých zdejších „rozpitvávačů“ každého paragrafu :-), samozřejmě se v lecčems mohu mýlit.
    Nevím co Vás vede závěru, že se vztekám, to spíš čiší z Vašeho (hloupého) příspěvku.
    …navíc nejste originální, pokud se nepletu větu „… tak je to buď neschopný blb nebo …“ zde svého času s oblibou používal lake … a přiznejme, měl leckdy i pravdu :-)

    Vložil Pavel II (bez ověření), 12. Listopad 2016 - 14:39

    jak vzniká ten skutečný přebytek? To nevracíte přeplatky z vyúčtování nebo jak to funguje? Každý rok mám nějaké konkrétní náklady na provoz, správu a údržbu které sečtu a rozdělím podle podílů. Dále každému vyčíslím jeho konkrétní spotřebu vody a energií a podle toho stanovím zálohy. Pokud se dohodneme na nějaké opravě na kterou se chceme skládat a neplatit hotově nebo úvěrem pak opět stanovím výši zálohy podle podílů. Vůbec k tomu nepotřebuji nějaké m2. A co se týče casch flow ano, máme vytvořenou rezervu podle podílu na které jsme se dohodli a jednorázově uhradili. Každý vlastník může z měsíčního účetnictví zjistit stav svých záloh a také je mu jasné na co se peníze použily. Ovšem ve vyúčtování dostane každý svůj přeplatek zpět do koruny.

    Vložil Vlastiks, 12. Listopad 2016 - 18:21

    Ve spoustě SVJ se může vlastníkům o měsíčním vyúčtování pouze zdát. Jsou rádi že je dostanou na konci roku.

    Vložil anonymoussss (bez ověření), 11. Listopad 2016 - 11:13

    Nejlépe analýza na 30 či ještě lépe 50 let dopředu. Co hulíte?

    Vložil LEX, 13. Listopad 2016 - 10:32

    Jinak v č. 72/1994 Sb, č. 40/1964 Sb., etc. byla vubec nekde podrobna tvorba a podminky schvaleni (kvorum dle jednotlivych staveb-tech. cinnosti) polozkoveho rozpoctu stavby, planu oprav zakotvena ci nastinena…?

    Vložil vn (bez ověření), 10. Listopad 2016 - 21:25

    Na jak by se pak měl řešit neplánovaný výdej, např. nějaká havárie, kterou nelze vyloučit.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".