Rozpočet SVJ v NOZ a ve stanovách
V NOZ je rozpočet SVJ zmíněn pouze v §1200, Stanovy obsahují alespoň:
- pravidla pro tvorbu rozpočtu společenství.
Ve stanovách, v pravidlech pro tvorbu rozpočtu by mělo být uvedeno, že společenství sestavuje vyrovnaný rozpočet předpokládaných nákladů na správu domu a pozemku a finančních zdrojů na jejich úhradu na každé účetní období, kterým je kalendářní rok. Vyrovnaný rozpočet znamená, že součet předpokládaných ročních nákladů na správu domu a pozemku se rovná součtu všech plánovaných finančních zdrojů na jejich úhradu. Výsledky plnění rozpočtu schvaluje shromáždění v rámci schválení zprávy o hospodaření společenství.
Přidat do stanov do oddílu – Do působnosti shromáždění patří:
- schválení rozpočtu společenství
Jednou z položek plánovaných finančních zdrojů je i příspěvek (rozuměj obecně povinost podílet se na celkových nákladech na správu domu a pozemku) od vlastníků (v účetní formě příspěvku nebo zálohy) na správu domu a pozemku. Tímto způsobem je možné určit celkový roční příspěvek (příspěvek nebo záloha) od vlastníků na správu domu a pozemku aniž by se vybíralo naslepo do klobouku formou Kč/m2 (nikdo nedokáže říct, jestli to je málo nebo hodně).
Jste velký optimista … bylo by fajn mít „vyrovnaný“ rozpočet
ovšem, když plánujete nebo již máte rekonstrukci (a splácíte úvěr),
máte neplatiče, nastane havarijní situace apod., moc Vám to nepomůže.
Budete (si) muset půjčit(i za cenu vyšších úroků) nebo předepsat
mimořádný příspěvek (ovšem kolik vlastníků bude schopno dodat
okamžitě např. částku 10 tis.? … Proto je lépe plánovat rozpočet jako
mírně přebytkový.
Každý rozumný hospodář samozřejmě plánuje ale také vytváří právě
pro tyto případy přiměřenou rezervu (kdesi jsem četl o cca 10–15%).
Především z důvodu jednoduchosti a transparentnosti bych proto
přispívání dle m2 nezavrhoval (ve většině výborů nejsme žádní
„ajnštajni“, abychom řešili složité výpočty a odhady trendů a
plánovali na 30 let dopředu – reálně tak na 5 let, no a platit si
experty ??? …). Při sledování výdajů a nákladů dokáže téměř
každý propočítat, že na běžnou správu domu spotřebuje např. při
příspěvku 10Kč cca 8Kč a zbytek je rezerva. Pokud se plánují větší
výdaje opět lze přepočtem na m2 odhadnout potřebu když vím, kolik je již
„naspoříno v klobouku“. Lépe se tak vše kalkuluje a snadněji odhaduje.
To není vybírání „naslepo“. V normálním SVJ ty peníze nikam nezmizí
a jsou pořád vlastníků, pokud je rezerva po více letech příliš vysoká,
lze příspěvek adekvátně zkrátit anebo nevyužitou část vrátit …
I u záloh na služby zatím převažuje trend raději mírně
„přeplácet“ měsíčně než pak „doplácet“,jde jen o nastavení
rozumné výše …
Pinkavo,
když někdo dává do jedné položky
- běžnou údržbu,
- opravy
- splácení úvěru
- „spoření“ na budoucí rekonstrukci
- rezervu na nečekané havárie
tak je to buď neschopný blb anebo podvodník, který klame vlastníky takovýmto předpisem.
Nikde nevidím, že by rozpočtu předcházela analýza stavu společných částí a plán na jejich údržbu a opravy, plán rekonstrukce, ocenění těchto prací, návrh na tvorbu rezervy atd. Díle postup proti neplatičům, např., smlouvy na splátky úvěru. Rozpočet je pouze závěrem této analýzy.
Omílat stále dokola, že přece výbor, je pouze zastírání toho, že je neschopný nebo líný. Předpokládám, že se budete vztekat:-)
pro Vás ještě jednou a v klidu :-) diskutující obhajuje vyrovnaný
rozpočet, já z praktického pohledu na život jsem spíš pro mírně
přebytkový – máte s tím problém?
Dále diskutující považuje přispívání za m2 spoření naslepo, já se
snažím vyjádřit, že vše co bylo i nebylo řečeno (i Vámi),právě po
analýze stavu … lze dojít poměrně přesně k částce/ m2 a tedy jednotku
aniž by to bylo „naslepo“ ( přispívá dle podílů na SČD a tedy
potažmo m2 PP a rozúčtování tak probíhá)Je to problém?
V našem SVJ každý vlastník chápe, a platí jednou částkou sumu
v současné době 10Kč/m2 (cca 8Kč správa domu, která je doložena
plánovanými výdaji, 2Kč rezerva) no a pak někteří 19Kč/m2 splátka na
úvěr SVJ). Vše účetně zachyceno na příslušných účtech a na konci
roku vyúčtováno. Zbytek(moc toho nezbyde) se převede do DZ, nikdo s tím
problém nemá …
PS:Ano jsem přiměřeně líný a to mě nutí o věcech přemýšlet,
nepapouškovat a hledat schůdná řešení na rozdíl od některých zdejších
„rozpitvávačů“ každého paragrafu :-), samozřejmě se v lecčems mohu
mýlit.
Nevím co Vás vede závěru, že se vztekám, to spíš čiší z Vašeho
(hloupého) příspěvku.
…navíc nejste originální, pokud se nepletu větu „… tak je to buď
neschopný blb nebo …“ zde svého času s oblibou používal lake … a
přiznejme, měl leckdy i pravdu :-)
jak vzniká ten skutečný přebytek? To nevracíte přeplatky z vyúčtování nebo jak to funguje? Každý rok mám nějaké konkrétní náklady na provoz, správu a údržbu které sečtu a rozdělím podle podílů. Dále každému vyčíslím jeho konkrétní spotřebu vody a energií a podle toho stanovím zálohy. Pokud se dohodneme na nějaké opravě na kterou se chceme skládat a neplatit hotově nebo úvěrem pak opět stanovím výši zálohy podle podílů. Vůbec k tomu nepotřebuji nějaké m2. A co se týče casch flow ano, máme vytvořenou rezervu podle podílu na které jsme se dohodli a jednorázově uhradili. Každý vlastník může z měsíčního účetnictví zjistit stav svých záloh a také je mu jasné na co se peníze použily. Ovšem ve vyúčtování dostane každý svůj přeplatek zpět do koruny.
Ve spoustě SVJ se může vlastníkům o měsíčním vyúčtování pouze zdát. Jsou rádi že je dostanou na konci roku.
Jinak v č. 72/1994 Sb, č. 40/1964 Sb., etc. byla vubec nekde podrobna tvorba a podminky schvaleni (kvorum dle jednotlivych staveb-tech. cinnosti) polozkoveho rozpoctu stavby, planu oprav zakotvena ci nastinena…?
Poslední komentáře