Reklamace vyúčtování služeb a podnět k prošetření ČOI - zvláštní odpověď a co dál
Dne 27.4.2016 jsem podal reklamaci vyúčtování služeb za rok 2015 (nesmyslná čísla u odečtu na měřičích radiátorů). Protože mi dodavatel služeb (SBD) do 30 dnů neodpověděl, podal jsem podnět k prošetření k ČOI pro porušení § 19 odst. 3 zákona č.634/1992 Sb. ČOI to prošetřila, ale neshledala porušení povinností .....
viz odpověď od ČOI.
1) Podle ČOI byla reklamace vyřízena a oprava Vyúčtování služeb 2015 mi prý byla zaslána 13.5.2016 jako obyčejný dopis (podle interního seznamu odeslané pošty kontrolované osoby tj. SBD). Já jsem ale žádný dopis nedostal. Co si mám o tom myslet, to jako stačí, aby si SBD do nějakého interního seznamu pošty napsalo, že poslalo dopis a je vše v pořádku? Můžete se k šetření ČOI a postupu SBD někdo vyjádřit? Připadá mi to, že to ČOI vyřídila tak, aby "se vlk nažral a koza zůstala celá".
2) Dole v dopisu od ČOI mě žádají o sdělení, zda jsem od SBD obdržel opravené Vyúčtování služeb za rok 2015. Asi před 14 dny jsem ČOI na uvedené emaily (...@coi.cz) zaslal email a sdělil, že jsem žádné opravené Vyúčtování služeb za rok 2015 neobdržel. Co si mám o tom myslet, to je ze strany ČOI konec nebo bude nějaké pokračování (ČOI zatím na můj email nijak neregovala).
Obecně jsem takovýto výsledek nečekal, poradíte jaké mám možnosti, protože žádný dopis s opraveným Vyúčtování služeb 2015 jsem neobdržel.
Výši přeplatku tady teď nechci řešit, jde mi pouze o neodržení lhůty 30 dnů, protože dle § 19 odst. 3 zákona č.634/1992 Sb. = Marné uplynutí této lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy.
Díky
Může proto příjemce-spotřebitel dle §19/3 č.634/1992 Sb „smlouvu“-ustanovení stanov-dotčené usnesení shromáždění resp. předpis měsíčních plateb nějakým způsobem vypovědět tj. odstoupit od nich..?
- COI šetří POUZE termíny, nikoli obsah (již v COI-FAQ si lze přečíst, že obsah řeší soud, nicméně jen ve Vašem případě SBD je malý lumpík, a nikoli desperát)
- ano, COI BOHUŽEL postačí interní seznam, napsaný nepřítelem na klozeťák. Já sem to udělal (kdysi) tak, že jsem šel na poštu a nechal si vyjet výpis všech doporučených zásilek dodaných na konkrétní poštovní adresu (funguje to samozřejmě POUZE pro zásilky zaslané nikoli „obyčejně“). Tento výpis jsem zaslal na COI a rozporoval jím výpis, který COI při jeho šetření předal nepřítel a s žádostí aby bylo COI-prošetření znova a řádně. A bylo. COI ho provedla znova, a zjistilo se, že nepřítel si SKUTEČNĚ svoje záznamy vymyslel (samozřejmě nebylo uvedeno, že si je vymysleli ale jejich právník uvedl „že záznamy se nepodařilo dohledat“ a proto mi milostivě zasílají vyřízení reklamace i nyní (neuvedli „opakovaně“ – to bych rozproval znova)). Výsledkem bylo započetí správního řízení, a podle šeptandy (protože mi samozřejmě šimlové oznámili, že nejsem účastníkem správního řízení i když jsem ho inicioval jako spotřebitel) byla jim udělena správní pokuta tehdy cca 10.000.
- myslet si můžete co chcete. Důležité je co uděláte. prostě se na COI obraťte se stížností, že NIC nedělají (samozřejmě ne po 14-cti dnech ale po 30 – viz. lhůty v zák.500/2004). Dále je nutné akceptovat, že dle vyhlášky má veřejnoprávní půvdce (tedy i COI) povinnost na zaslaný email reagovat proti-emailem ve kterém bude přiděleno interní číslo a …bla bla bla a to ASAP (tzn. do následujícího pracovního dne). Pokud se tak nestalo, můžete podat stížnost … a pak se kousnout (nevím jak teď po změně v křesle vedení ČOI, třeba se to již změnilo)
- pokud jde o nedoručenou listinu od SBD – počkejte ještě na konec lhůty (30-dní). Pak podejte stížnost COI pro donucení SBD jednat a to prostřednictvím opakované a nyní citelnější finanční újmy udělené COIkou (nemůžete se u COI dovolávat té pokuty, ale pouze opakovaným otravováním COI splnění povinnosti, kterou COI uložila podnikateli-SBD).
Vy bydlíte v družstevním bytě (jste člen družstva), nebo ve vlastním bytě a jste člen SVJ? Je ve vašem domě SVJ? Podal jste reklamaci správné osobě?
Ano, reklamaci jsem podal správné osobě tj. SBD. SVJ u nás vzniklo až letos tj. 2016. Jsem vlastník bytu, nečlen SBD.
Proč jste po 30 dnech podával podnět na ČOI? Nebylo by bývalo lepší normálně zavolat na družstvo a zeptat se na stav reklamace. Pravděpodobně byste se dozvěděl, že Vám obyčejným dopisem opravené vyúčtování odeslali 13.5., tedy to samé, co Vám ve svém vyjádření napsala ČOI.
Moje rada zní: spojit se s družstvem a požádat je o znovuzaslání opraveného vyúčtování. Jistě to vyúčtování existuje, silně pochybuji o tom, že by si existenci vyúčtování a jeho odeslání inspektor ČOI vymyslel.
Reklamaci jsem poslal doporučeně a s dodejkou. Kdyby dělali svojí práci dobře, a za kterou berou peníze, žádnou reklamaci jsem posílat nemusel. Já tady nejsem kvůli nim, ale oni kvůli mně. Snad si nemyslíte, že jim budu ještě volat, aby mi laskavě zaslali odpověď na mojí reklamaci.
Já předpokládám, že výsledkem Vašeho snažení mělo být správné vyúčtování.
K tomu byste se rychleji dostal, kdybyste zvolil postup, který jsem uvedl.
Ale je to Vaše věc, já znám i jedince, který reklamoval vyúčtování prostřednictvím podnětu na Specializovaný finanční úřad, takže mě už nic nepřekvapí.
Pro Petr87a spol. Jestliže reklamuji vyúčtování (dokonce doporučeným dopisem s doručenkou) a následně mi je sděleno, že mi opravné vyúčtování bylo zasláno obyčejným dopisem, tak už na tomto chování správce je něco podivného. Přeci se budu jistit – jako zákonný správce – že jsem řádně a prokazatelně na reklamaci reagoval, takže odešlu nové přepracované vyúčtování doporučeným dopisem nebo ho předám přímo proti podpisu toho, kdo vyúčtování reklamoval. Už samo o sobě, že pošlu odpověď nebo přepracované vyúčtování obyčejným dopisem nebo dokonce údajně vhodím do schránky, je opravdu podezřelé. Pak je to tvrzení proti tvrzení a zbytečně se problém s reklamací vyúčtování protahuje – to přeci není v souladu se zdravým rozumem a naopak to nahrává na spekulaci. Takže potom musí správce prokázat, že opravné vyúčtování řádně dodal. A jak to bude správce prokazovat??? Zřejmě např. svědectvím svého kamaráda nebo dalším členem výboru, který bude svědčit, že vyřízení opravného vyúčtování bylo vhozeno za jeho přítomnosti do schránky člena společenství nebo do schránky ČP. A i to je problém, protože ČP může obyčejnou zásilku ztratit, což je nedohledatelné nebo i ze schránky v domě se dá následně vhozený doklad šikovně vytáhnout – i to se mi stalo a následně za týden jsem pomačkanou plnou moc od jiného vlastníka ve schránce našla, přitom jsem měla e-malem potvrzeno, že mi plná moc byla vhozena do schránky již před týdnem.
Proč většina statutárů dělá věci komplikovaně, když se dají dělat jednoduše a se zdravým selským rozeumem??? I vyúčtování se dá dělat přehledně, kdy bez větších problémů zjistíte, zda Vaše zálohy na služby a provoz jsou nastaveny správně a zda vyúčtování je OK. Bohužel je zřejmě zázrak na takové statutáry natrefit-zvolit. Buď tomu nerozumí nebo rozumí tak, že vymýšlí některé kulišárny, jen aby vlastníky odradili od jakékoliv kontroly.
Nevím, proč oslovujete zrovna mě, já s tím, co jste napsala, zcela souhlasím.
Můj předřečník nepsal nic o způsobu doručení jeho reklamace. Proto jsem předpokládal, že způsob doručení poštou je v pořádku.
Tím, že doporučuji přistupovat k situaci pokud možno bez zbytečného zásahu státních orgánů, se rozhodně nezastávám rozúčtovatelů, kteří řádně neplní své povinnosti. Ono se skutečně může stát, že nedoručení vyúčtování je omyl, nikoliv zlý záměr.
// Teď jsem si všiml, že o doručení s dodejkou můj předřečník psal, jen později než v úvodním příspěvku, to jsem přehlédl a omlouvám se.
Vy znáte jedince, kteří reklamovali vyúčtování prostřednictvím SFÚ a já se jim nedivím.
Ono je totiž Petr87 slušnost na korespondenci odpovídat, a když se jedná o klienta – čímž vlastník ve vztahu ke správě domů je, měla by se správa snažit se svým chlebodárcem jednat slušně.
Neodpovídat na jakýkoliv dopis, a zejména reklamaci, ve které jde o peníze, je přinejmenším neslušné.
Samozřejmě, odpovědět na korespondenci je slušnost, také naprostá většina správců s vlastníky normálně komunikuje.
Podle šetření státního orgánu v našem případě odpovězeno také bylo. To, že se občas nějaký dopis ztratí, se prostě stává. A trvám na tom, že ve chvíli, kdy nevím, proč se mi nedostalo odpovědi, je lepší zvednout telefon a zkusit zjistit stav věci, než se rovnou obracet s podnětem na inspekci.
Jak jsem psal, neexistuje moc věcí, které by mě ve vztahu k vyúčtování služeb ještě mohla překvapit.
Ale zasílat reklamaci prostřednictvím podnětu na SFÚ když jsem se standardní cestou o reklamaci ani nepokusil, mi přijde zbytečné a nelogické.
Standardně máte reklamaci vyřízenou do 30 dnů, ale podnět SFÚ může prošetřovat i několik měsíců. Tak tomu bylo i v případě, který osobně znám. Neexistuje proto jediný důvod, proč nepodat reklamaci nejprve standardní cestou. V naprosté většině SVJ jsou reklamace řešeny a vyřešeny.
Poslední komentáře