Pronajem pozemku v podílovém vlastnictví

Vložil Radan Knettig, 4. Únor 2017 - 13:03 ::

Dobrý den, zajímalo by mne, jak by bylo nejlepší postupovat. V našem domě jsou v přízemí mimo jiné nebytové prostory, které vlastní spoluvlasntíci. Jsou v nich provozovány bar, restaurace a vinárna. Tyto prostory jsou vestavěny částečně přímo pod dům, částečně pod střechu, která vzadu z domu vybíhá. Ta pokračuje i nad část chodníku. Vše patří do spolupodílového vlastnictví, včetně pozemku, který leží pod domem, nebytovkami i střechou vybíhající nad chodník. Takže celý pozemek i pod chodníkem patří podílově vlastníkům. Restaurace v letním období provozují zahrádky, které jsou postaveny částečně na společném pozemku a částečně na sousedním pozemku města. Můžeme jim pozemek v našem spoluvlastnictví pronajmout? Můžeme omezit v této nájemní smlouvě provozní dobu zahrádek a také nařídit vyklizení prostoru mimo tuto dobu? Kdo musí o takové smlouvě rozhodnout? Jsou to jednotliví vlastníci, nebo to může podepsat výbor SVJ?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil °° (bez ověření), 5. Únor 2017 - 11:04

    Podle ZoVB § 9a(1)c) bylo společenství oprávněno uzavírat smlouvy ve věcech nájmu jednotek ve spoluvlastnictví všech vlastníků jednotek. Proto jste mohli mít takové smlouvy uzavřeny společenstvím. Toto ustanovení (o oprávnění společenství uzavírat smlouvy ve věcech nájmu jednotek ve spoluvlastnictví všech vlastníků jednotek) však nebylo převzato do úpravy bytového spoluvlastnic­tví NOZ

    To znamená, že společenství už k tomu není oprávněno, a spoluvlastníci nebytové jednotky musí takové smlouvy uzavírat sami podle ustanovení o podílovém spoluvlastnictví § 1126 a následující (podílové spoluvlastnictví se uplatní i v případě správy pozemku, je-li v podílovém spoluvlastnictví).

    Rozdíl je také v tom, že když mělo podle ZoVB společenství oprávnění uzavírat takové smlouvy, stačil k tomu podle ZoVB souhlas většiny. Nyní se bude postupovat podle podílového spoluvlastnictví NOZ a k odsouhlasení je podle § 1129 potřebná (rozhodnutí o významné záležitosti) dvoutřetinová většina hlasů spoluvlastníků, respektivě podle § 1132 souhlas všech spoluvlastníků v případě rozhodnutí, na jehož základě mají být práva spoluvlastníků omezena na dobu delší než deset let.

    Vložil anon1234 (bez ověření), 4. Únor 2017 - 14:47

    pronájem odsouhlasuje shromáždění, stačí 50% přítomných, pokud nemáte ve stanovách vyšší kvorum. smlouvu podepisuje člen(ové) výboru – záleží, co máte ve stanovách, zda stačí podpis předsedy nebo je třeba podpis 2 členů. do smlouvy si můžete dát ohledně provozní doby zahrádek co chcete, ale je třeba mít na paměti, že město může provozní dobu zahrádek regulovat rovněž.

    Vložil Radan Knettig, 5. Únor 2017 - 19:14

    No, město omezuje provoz zahrádek, ale například na víkend až do půlnoci, což v bytovém domě není moc příjemné. Proto bych rád, abychom si to my omezili jen do 22 hodin.

    Vložil MartinII, 4. Únor 2017 - 13:55

    Vy jste výbor nebo vlastník který toho mnoho neví ? Řeší to dle NOZ pochopitelně vlastníci. V katastru nemovitostí máte jistě jako vlastníky uvedeny všechny vlastníky bytů v bloku (domě). Restaurace snad podnikají na základě nájemní smlouvy podepsané vlastníky, či ne ? Výbor by to mohl řešit pouze na základě plné moci, pokud některý vlastník je upoután na lůžko, v zahraničí, možná i ve vazbě nebo výkonu trestu. Stejně tak by uvedení mohli pověřit kohokoli jiného.

    Takže co řešíte ?

    Nebo se ptáte na spoluvlastnictví dle § 1115 až § 1157 ?

    Vložil Radan Knettig, 5. Únor 2017 - 19:11

    Problém je, že hospody jsou sice v pronájmu, ale ne od vlastníků bytových jednotek, ale od vlastníků nebytových jednotek, kterým je hlasitý provoz zahrádek úplně jedno, protože v domě nebydlí. Když město domy prodávalo, tak nebytové jednotky prodalo zvlášť. Takže o nich nemůžeme rozhodovat. Proto se díváme aspoň na to, jak můžeme regulovat provoz vně restaurací. Na pozemku, který patří všem do podílového vlastnictví.

    Vložil MartinII, 6. Únor 2017 - 9:04

    I když jste to ve druheém příspěvku konečně zpřesnil, tak já jsem to stále nepochopil. „Můžeme jim pozemek v našem spoluvlastnictví pronajmout ?“

    Pokud to někdo pochopil, nechť poradí. Já bych se nejdříve podíval na cuzk.cz jak to s vlastnictvím pozemků je.

    Vložil Radan Knettig, 7. Únor 2017 - 21:11

    Je to takto. Pozemek pod domem, pod provozovnami i pod střechami nad chodníkem patří společenství. To tvoří majitelé bytů společně s majiteli nebytových prostor (jsou také členy společenství vlastníků jednotek) Vlastníci nebytových prostor pronajímají provozovny hospodám a také provozují zahrádky. Jde mi o to, kdo může podepsat smlouvu na pronájem pozemku pro provozování zahrákdy. Asi už jsem z dalších příspěvků pochopil, že to budeme muset vyřešit na schůzi společenství vlastníků, aby měli možnost se vyjádřit všichni vlastníci.

    Vložil MartinII, 8. Únor 2017 - 9:23

    Nebyty a byty jsou nyní „jednotky“.

    Přispivatel °° (bez ověření) 5. Únor 2017 – 11:04

    „Podle § 9a ZoVB(1)c) bylo společenství oprávněno… . Toto ustanovení … však nebylo převzato do úpravy NOZ“

    • – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

    Smlouvy může uzavírat vlastník. To co o vlastnictví píšete (že některé pozemky vlastní jen někdo), jste si ověřil na cuzk.cz ?

    „Restaurace provozují zahrádky postavené částečně na společném pozemku a částečně na sousedním pozemku města“.

    Pokud je platná smlouva, tak co chcete dosáhnout ?

    „Můžeme jim pozemek v našem spoluvlastnictví pronajmout, omezit, nařídit vyklizení ?“

    Pátrejte po znění smluv a porovnejte s vlastnictvím pozemků. Něco by vám mělo vysvětlit město „částečně na sousedním pozemku města“.

    Vložil Radan Knettig, 8. Únor 2017 - 18:41

    Nikde jsem nepsal, že pozemky vlastní jen někdo. Všechny pozemky jsou ve vlastnictví společenství. Město tvrdí, že zahrádky povoluje jen na svém pozemku. Ale provozovatelé staví zahrádky už pod střechami, kde jsou pozemky společenství. Na to ale nemají žádnou smlouvu. Asi mi to takto stačí. Díky Radan Knettig

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".