předpis příspěvku měsíčních záloh v SVJ
Dobrý den, nedávno vzniklo naše SVJ a řešíme spousty záležitostí, tento portál nám mnohé ujasnil. Co však stále řešíme a není nám jasné, je struktura předpisu příspěvku měsíčních záloh. Máme zatím strukturu o třech základních částech. První= Dlouhodobá záloha na opravy a údržbu (ta je jasná, platí se zde podle podílů). Druhá= Zálohy na správu a provoz domu. Zde máme tyto složky: pojištění domu a výboru, provozní náklady (kopírování, telefon…), poplatek správy (zahrnuje nasmlouvanou účetní),poplatek odměny výboru. Vše se platí podle podílů. Třetí=Zálohy na služby spojené s bydlením. Zde máme tyto složky:odvoz domovního odpadu, elektřina spol. prostor, ostatní služby (např. deratizace atp.), studená voda, teplá voda, teplo-vytápění (zálohy se platí podle m2, anebo individuelně, neb máme na teplo a vodu měřidla) První a druhá část by měla být vyúčtovávána v rámci SVJ a příp. přeplatek bude přesouván do dalšího roku (máme ve stanovách). Třetí část podléhá vyúčtování jednotlivým vlastníkům(vzniknou individuální přeplatky nebo nedoplatky). Ptám se:
- Může to tak být?
- Kam zahrnout servis a služby (vyprošťovací služba) výtahu, úklid společných prostor a rozúčtování tepla (dělá nasmlouvaná firma)? Přijde nám logické, aby vše toto spadalo do správy a provozu domu, ale někteří vlastníci chtějí, aby to bylo v části třetí. Prosíme o radu a velmi za ní děkujeme. Staněk.
Pane Staňku,
Zcela nepochybně a jednoznačně jsou pro vlastníka jednotky službami pouze tyto:
- vodné a stočné pro jednotku,
- teplá voda pro jednotku,
- teplo k vytápění.
U následujících položek musíte vycházet ze způsobu jejich stanovení obcí či městskou částí (kdo je povinnou osobou, kdo je plátcem, zda se platí za počet osob, za počet jednotek (bytů), nebo za nemovitost jako celek):
- odvoz domovního odpadu
- deratizace prováděná obcí
Pokud deratizaci provádíte sami (vlastním nákladem SVJ), pak jde nepochybně o náklad na správu domu.
Následující položky bych zařadil do nákladů na správu domu, ale můžete si je hlasováním zařadit mezi služby spojené s užíváním jednotek:
- elektřina spol. prostor
- servis a služby výtahu
- úklid společných prostor
Pro nájemce bytů podle ObčZ vyúčtuje tyto položky pronajímatel, a to vždy jako služby spojené s užíváním bytů - zde není možno se odchýlit.
Rozúčtování tepla můžete považovat za službu (placenou paušálem na jednotku). Nebo za náklad správy domu. Obojí je možné, rozhodne hlasování.
lake
Domnívám se, že to tak být může.
Otázkou je, proč máte právě dvě dlouhodobé zálohy, když jejich režim vyúčtování je stejný (tzn. zůstatek se převádí do dalších období) a obě obsahují směs různých typů výdajů?
Navrhnout by se dalo, že první záloha zůstává : "záloha na opravy a modernizace " Druhá by byla krátkodobá, tzn. s ročním vypořádáním přeplatků a nedoplatů a pokrývala by administrativní činnost, a jiné položky správy domu, jejichž celková výše za rok je předvídatelná. Třetí záloha by zůstala vyloženě na služby.
Nebo ještě jinak – stanovte zálohu pro každou položku správy a služeb zvlášť, např.:
- Opravy a modernizace (tato jediná bude dlouhodobá)
- Pojištění domu
- Odpad
- Úklid domu
- Spol. elektřina
- Výtah
- Teplo
- TUV
- Odměny výboru
- Ostatní správa domu / administrativa
G.X.
Děkuji za odpověď… dlouhodobou zálohu máme jenom jednu – „opravy a údržbu“. Dále jsou to vše krátkodobé zálohy s tím, že druhá část se vyúčtovává ročně (ne vše je přesně předvídatelné) a příp. zůstatek se převede na další rok. A ta třetí, to jsou čistě služby, které se vyúčtovávají jednotlivcům. S.
"Dále jsou to vše krátkodobé zálohy s tím, že druhá část se vyúčtovává ročně (ne vše je přesně předvídatelné) a příp. zůstatek se převede na další rok "
před tím jste uvedl, že "první a druhá část by měla být vyúčtovávána v rámci SVJ a příp. přeplatek bude přesouván do dalšího roku (máme ve stanovách). "
Nespatřuji tedy rozdíl mezi zálohou 1 a 2.
Zálohu, jejíž zůstatek se převádí do dalších období (tzn. nevypořádává se záloha vůči nákladům) , považuji za dlouhodobou.
Za krátkodobou zálohu považuji zálohu, která se ročně vypořádá vůči skutečně vzniklým nákladům, a nedoplatky jsou uhrazeny a přeplatky vráceny. Výsledek 0.
Neuvažuji podivnou alternativu zálohy, kde by záporný zůstatek byl vymáhán a kladný NEbyl vracen.
G.X.
G.X. napsal: „Neuvažuji podivnou alternativu zálohy, kde by záporný zůstatek byl vymáhán a kladný NEbyl vracen.“
Pane G.X., není zřejmé, proč takovou zákohu neuvažujete, když právě o této záloze se zde bavíme: v SVJ se vybírá „na náklady spojené se správou domu a pozemku.“ podle § 15 odst. 2 ZoVB.
Nedoplatky je SVJ oprávněno vymáhat svým jménem (§ 9a odst. 3). Přeplatky se standardně nevypořádávají ani po ukončení účetního období, ani v případě, kdy plátci skončí vlastnictví jednotky (§ 15 odst. 4).
Vypořádání této zálohy (nebo její části) není vyloučeno: může nastat např. pokud se tak usnese shromáždění (§ 15 odst. 2), nebo pokud odpadl důvod, pro který byla záloha vybírána.
lake
Jsou to služby pro jednotlivé vlastníky spojené s bydlením.Rozúčtování tepla patří do nákladů na výtápění a patří mezi služby. Úklid je služba, výtah je služba – vyprošťování z výtahu patří mezi náklady na provoz výtahu. Nejasná je vaše interpretace záloh na spotřebu SV a TUV. Podle m2 nebo podle vodoměru? Mají nebo nemají všichni vodoměry?
Proč je výtah služba? Vždyť je to společné zařízení ve společných prostorách, tedy ve vlastnictví všech, já bych to dal do provozu domu (samozřejmě vyjma spotř. elektřiny), no a rozúčtování tepla je smlouva s firmou, tedy to bych dal do správy (no, i když… když je samotné teplo služba), ten úklid jo, to do služeb. Jinak SV, TUV a teplo je individuelně dle vyúčtování z minulého roku (měřidla mají všichni na vodu i na teplo). S.
Můj názor je ten, že výtah je služba, a poplatek za používání služby se týká pouze toho, kdo to užívá. Proč musí platit vlastník v přízemí za výtah, když ho vůbec nepoužívá už z podstaty? Společná prostory jsou chodba, střecha, obvodový plášť popř. sklepy. Střecha chrání majetek všech, ale proč platit za něco, co nepoužívám? Že občas vyjedu výtahem do páteho patra k sousedovi? To by potom musel platit každý návštěvník domu, který použije výtah.
Standardně je DZO na opravy a modernizaci, která se nevyúčtovává ale převádí.Pak jsou zálohy na služby,které by se daly shrnout jako zálohy na společné části domu – provozní a běžná údržba a spotřeba (tedy i diskutovaný výtah sem patří) a poslední část jsou zálohy na služby spojené s jednotkami, pokud to nemají vlastníci samostatně (čili voda, teplo, TUV, kom.odpad atd.)
Poslední komentáře