Pozdní reklamace vyúčtování
Dobrý den,
mám tento problém: jsem spoluvlastnice bytu z 25% (a další
3 spoluvlastníci mají také po 25% a bydlíme ne různých adresách (adresy
dle katastru nemovitosí)). Podala jsem sama (pouze já) reklamaci na
nepřiměřenou spotřebu TUV.
- Reklamace byla zamítnuta, proto, že údajně nemám většinu dle
Občanského zákoníka §139/2 (chyběly podpisy spoluvlastnic). Já jsem ale
byla s ostatními vlastnicemi zajedno.
To jsem tedy následně doložila (reklamaci jsem pouze zkopírovala a doplnila o podpisy dalších dvou spoluvlastnic; žádné plné moci jsme si navzájem pro řešení neudělili a nic takového jsme ani Správci nepsali).
- Reklamace byla opět zamítnuta proto, že údajně „nebyla podána
včas“ (do 21 dnů od doručení Vyúčtování)
(odpověď mi byla doručena 25-tý den, avšak POUZE mně (dodejkou) jako prvnímu stěžovateli).
I když jsem tedy neměla včas (do 21dnů) reklamaci podepsanou alespoň
3-mi spoluvlastníky – co s tím dále mohu dělat? Postup Správce mi
připadá jako účelová obstrukce. Správce vyžadoval pro přijetí reklamace
podpis >50% dle §139/2 ObčzZ. Je tedy reálné abychom se stížností
u ČOI dovolaly toho, že Správce nesplnil povinnost dle §19/3 zákona
634/1992 (nevyřízení reklamace ve lhůtě) neboť neinformoval všechny
vlastnice zvlášť (nebo alespoň ty uvedené v reklamaci) a byl nucen ji tedy
opětovně řešit?
děkuji za nápady
Alena
Paní Aleno,
postup správce je protizákonný. Buď se mýlí a nezná Občanský
zákoník, nebo to na Vás jen zkouší.
Podle § 139 odst. 2 ObčZ „o hospodaření se společnou věcí rozhodují spoluvlastníci většinou počítanou podle velikostí podílů. Při rovnosti hlasů nebo nedosáhne-li se většiny anebo dohody, rozhodne na návrh kteréhokoliv spoluvlastníka soud“.
Toto ustanovení se tedy týká výhradně rozhodování mezi spoluvlastníky navzájem. O takový případ se však zde nejedná. Reklamaci vyúčtování úhrady za službu nelze podřadit pod hospodaření se společnou věcí (bytovou jednotkou); jde o právní úkon směrovaný navenek třetí osobě mimo okruh spoluvlastníků.
Na Vaši situaci se proto použije jiné ustanovení zákona. Podle § 139
odst. 1 ObčZ „z právních úkonů týkajících se společné věci
jsou oprávněni a povinni všichni spoluvlastníci společně a
nerozdílně.“
Toto ustanovení se týká jednání spoluvlastníků navenek a platí pro Váš
případ. Pojem „společně a nerozdílně“ znamená JEDEN ZA
VŠECHNY – VŠICHNI ZA JEDNOHO (ano, jako u třech mušketýrů). Tedy
kterýkoliv ze spoluvlastníků může jednat za ostatní a činit právní
úkony týkající se společné věci.
Jestliže jste jako podílový spoluvlastník bytu podala reklamaci, jde nepochybně o reklamaci uplatněnou včas, bez ohledu na to, že nebyla podána všemi spoluvlastníky.
K tomu doporučuji, aby si pracovníci správce prostudovali rozsudek Nejvyššího soudu 33 Cdo 3948/2007 ze dne 20. 4. 2010, http://kraken.slv.cz/33Cdo3948/2007 který se v příslušné části podrobně zabývá rozdílem mezi „hospodařením se společnou věcí“ (§ 139 odst. 2 ObčZ) a „právním úkonem týkajícím se společné věci“ (§ 139 odst. 1 ObčZ).
lake
zřejmě vás nepotěším…ale pokud jste reklamaci podala pozdě…tedy po uplynutí lhůty 21 dnů…tak mate zřejmě smůlu…i kdyby správce pochybil tak se bude držet platných norem…a mám pocit že ani soud v tomto nepomůže…a pokud jste vlastníkem pouhých 25% bytové jednotky…tak i v tomto má správce zřejmě pravdu…a to že potřebujete alespoň nadpoloviční většinu vlastnických podílů na bytové jednotce…aby vám bylo vyhověno…hypoteticky hrozí to že zbylí vlastníci o ničem nevědí a nic nerozporují…vzato do důsledků by se mohli cítit poškozeni vašim jednáním…bohužel i účelová konstrukce někdy světí prostředky…ve vašem případě nechuť řešit vaší reklamaci…jinak řečeno…pokud jsou nastavena nějaká pravidla (21 dní…) tak je třeba tyto pravidla dodržovat…a to bez ohledu zda se nám to líbí nebo ne…
pane „tpd“, Vy tedy myslíte, že reklamace je vyřízena (a pro mne
ztracená) – přestože Správce neinformoval VŠECHNY Vlastníky podepsané
na reklamaci (§19/3) a že pouhý fakt formálního nedostatku pro reklamaci,
změní Vyúčtování chybné na Vyúčtování akceptované? (v SVJ přeci
nejsem u soudu)
Navíc doplnění formálních podpisů spoluvlastnic bylo na PODANOU
reklamaci – nepodávaly jsme další či jinou reklamaci –
POUZE jednu.
Navíc mne zaráží – pokud bych měla plnou moc – není nikde ve Stanovách uvedeno, že bych ji musela předkládat k reklamaci či dokazovat, že jsem ve shodě s ObčZ (podle Stanov potřebujeme plnou moc POUZE pro hlasování na Shromáždění) a pokud vím vztahy v SVJ se řídí Stanovami a ZoVB.
Alena
zřejmě jsem vás špatně pochopil…měl jsem dojem že jste dávali „novou“ reklamaci s potřebným podpisy již po termínu 21 dnů…pokud se jednalo o pouhé doplnění jíž podané reklamace…tak samozřejmě je oprávněná…pokud jsem vás uvedl v omyl…tak se omlouvám…co se týká plné moci…tak u nás je praxe taková…že každý kdo jedná za bytovou jednotku a není vlastníkem musí předložit plnou moc vždy když jedná s výborem či správcem…nebo jí uloží na SVJ aby jí nemusel pořád předkládat…nevím jak to má fungovat u menšinového vlastníka…nejsem právník…ale jedno je jisté něco jiného je mýt nastudované paragrafy a něco jiného bývá praxe…jinak řečeno dohoda je vždy lepší než tahanice po soudech…které rozhodují tak jak rozhodují(různě ve stejných záležitostech)…tím vás samozřejmě nijak nenabádám aby jste snad celou věc neřešila právní cestou…hodně zdaru
Jelikož z vašeho vyjádření vyplývá, že režim správy domu ve vašem
případě se řídí podle zákona o vlastnictví bytů (ZoVB), doporučuji
zůstat v jeho působnosti i v tomto případě a nenechat se vtáhnout do
zbytečných a sáhodlouhých právních diskusí o aplikaci jednotlivých
ustanovení obč.zákoníků a jim odpovídajících příkladů ještě
delších soudních rozhodnutí (viz doporučení výše).
Pro vás je odpovědným partnerem výbor SVJ, který za výkon správy
odpovídá. Tomuto výboru dejte na vědomí, že za bytovou jednotku jste byla
ve věci reklamace vyúčtování ( příp. obecně ve všech věcech spojených
s placení, reklamací, jednání na shromáždění atd…..) pověřena
zbývajícími vlastníky vy a požádejte výbor, ať v tomto smyslu poučí
správce. Pokud správce zpochybňuje vaše oprávnění podat reklamaci,
trvejte na tom, aby vyúčtování vám předložil statutární orgán (výbor)
SVJ a jemu by jste následně předala reklamaci. Doporučuji samozřejmě
nejprve nahlédnout do vašich stanov, zda tato oblast tam není blíže
specifikována. mirek2
Poslední komentáře