Platnost nových norem pro staré výtahy
Máme v domě SVJ mnoho výtahů, 26let nám bez problému slouží. Teď nám inspekční zpráva „říká“ , že máme podle nových norem udělat dvě bezpečnostní úpravy. Tyto úpravy však dle výrobce a dodavatele výtahů není možné realizovat. Ted nevíme, zda výtahy nahradit novými za mnoho milionů, nebo tu lze aplikovat jistou paralelu s autem Trabant, který stále může jezdit ( nikoli po dálnicích ),ačkoli nesplňuje přehršle mnoho bezpečnostních parametrů dnešních aut…
„Máme v domě SVJ mnoho výtahů“ (Vložil Stepánek (bez ověření), 12. Říjen 2023 – 21:45)
Jeden, dva, mnoho.
Ze zákona č. 102/2001 Sb.:
§ 3 odst. 6: "Možnost dosažení vyšší úrovně bezpečnosti nebo dostupnosti jiných výrobků představujících nižší stupeň rizika není důvodem k tomu, aby byl výrobek (rozuměj ve své době jako bezpečný uvedený na trh nebo do oběhu) považován za nebezpečný.
V té zprávě bude u těch nedostatků jistě napsána i závažnost, do kdy mají být odstraněny, popř. i další doporučení.
- „Teď nám inspekční zpráva „říká“ , že máme podle nových norem udělat dvě bezpečnostní úpravy.“
To je naprosto nedostačující popis. Ptáte se tak neurčitě, jako byste ani nechtěl dostat odpověď.
Navíc píšete nesmysl už v nadpisu! Norma NENÍ právní předpis. Norma nikomu neukládá žádnou vymahatelnou povinnost. Povinnost může být uložena pouze celostátně účinným právním předpisem. O tom nepíšete nic. Dále: Technické požadavky týkající se ochrany zdraví a bezpečnosti je možné splnit jakýmkoliv způsobem; neexistuje povinnost dodržet řešení popsané v normě.
Inspektor který napsal inspekční zprávu možná vyslovil jen doporučení. O tom ale nepíšete nic. Možná při hodnocení použil normu, která se na váš výtah nevztahuje. Mohl to udělat omylem, nebo záměrně přihrává kšefty spřátelené výtahářské firmě.
Buďte ubezpečen, že pokud by výtah byl nezpůsobilý k provozu, pak by v inspekční zprávě byl vysloven zákaz provozování.
- „Ted nevíme, zda výtahy nahradit novými za mnoho milionů, nebo …“
Píšete zase nesmysl. Výtah se skládá z desítek komponentů. Pokud některý komponent nevyhovuje zákonu, řeší se jen tento komponent. Velká modernizace výtahů k odstranění bezpečnostních rizik byla v ČR zahájena v roce 2010, a byla už dávno ukončena.
Závěr: Netušíme o co jde ve vašem případě, proto nelze odpovědět.
Justitianus
Stepánku,
problém nastane, pokud by došlo k nehodě a Vy jste byl informován inspekční zprávou, že se mají udělat bezpečnostní úpravy.
Provozovat výtah podle starých norem sice můžete, ale s vědomím, že jsou tam bezpečnostní rizika.
Když bezpečnostní rizika neodstraníte, ušetříte peníze SVJ. Když se nic nestane, tak OK.
Pokud se něco stane, jde to za Vámi, protože Vy jste o bezpečnostních rizicích věděl a nekonal s péčí řádného hospodáře.
Hezký den!
Pavel
Pane Pavle,
děkuji za reakci. To, co píšete , má určitě velkou logiku. Nicméně se mně nabízí trochu jiný pohled, možná úplně chybný.
Inspekce identifikovala podle nových norem platných od 2021 ( kořeny v EU ) čtyři závady s označením „vysoké riziko“, termín odstranění do 5-ti let. Dvě odstranit lze, dvě nikoli, protože konstrukce výtahu to neumožňuje. Což asi znamená výtahy za 5 let odstavit z provozu.
Zaráží mě stanovená doba 5-ti let na odstranění, a pak stále vidím mnoho paralel v běžném životě, že dříve vyrobené a stále funkční věci se nechávají dožívat…
Bez legrace…Světu mír.
Štěpánek
Pane Štěpánku,
než jsem napsal svou odpověď, tak jsem ji konzultoval s člověkem, který je vedoucí oddělení výtahů ve velkém SBD. Starají se o stovky výtahů. To co jsem napsal je učí na školení.
Ten § 159 NOZ je dost gumový a české soudy jsou takové, jaké jsou.
Hezký den!
Pavel
Výtah je dopravní prostředek, ne věc na dožití. Proto ta přísnost. Ty normy platí pro všechny výšky budov, proto ta přísnost. Výtah musí být bezpečný.
musíte výtah odstavit z provozu. Pokud neodstavíte a stane se nějaký průšvih, půjdete do krimu Upřímně řečeno si kladu otázku, co u výtahu vyrobeného v roce 1997 může být tak fatálního, že jej nelze přizpůsobit současným normám.
platí jen dvě možnosti. Buď jsou provozuschopná nebo ne. Nelze na ně uplatňovat dodatečné požadavky na změny konstrukce.
„Výtah se skládá z desítek“ vzájemně propojených „komponentů.“
To, že výtahy 26 let bez problému slouží ještě neznamená, že jsou bezpečné. Závada, i ta fatální, se může objevit kdykoliv. Inspekční zpráva není jedna paní povídala, neberte ji na lehkou váhu.
Poslední komentáře