oprávnění podepisovat
Chtěl bych se zeptat, kdo v rámci SVJ zodpovídá a může podepsat a odsouhlasit dodavatelským firmám např. výměnu vodoměru u paty domu, revize výtahu. Může to být jakýkoliv člen, nebo pouze členové výboru?
Nedívejte se do stanov, ani do živnostenského rejstříku, ani do rejstříku SVJ.
Pouze a výhradně ZoVB § 9 odst. 13.
lake
Nejsem členem výboru SVJ a chci se zeptat, jak bych měl postupovat, když výměnu vodoměru u paty domu, která proběhla na podzim 2009, firmě podepsal „řadový“ člen SVJ, výbor má k dispozici „pouze“ kopii předávacího protokolu. Teď kolem této výměny vodoměru vzniklo několik nejasností, protože rozdíl mezi odečtem vodoměru u paty domu a součtem bytových vodoměrů představuje roční spotřebu přibližně 1/4 bytů celého domu, což nám bylo sděleno teprve před předáním ročního vyúčtování! Já a ještě někteří další členové odmítáme tento „nevysvětlitelý“ a řádně „nevysvětlený“ rozdíl podílově uhradit. Děkuji za pomoc!
Problém nemá naprosto nic společného s otázkou, kdo podepsal výměnu. Jsou-li měsíční náměry vodoměru zjevně mimo průměr předchozích let, reklamujte u dodavatele vody, a to co nejdříve. V případě úspěšné reklamace se vrací pouze částka za předchozí fakturační období, to jest za poslední měsíc.
lake
Jak mohu něco reklamovat u dodavatele vody, když jsem se o skutečnosti staré 4–5 měsíců dozvěděl jako „řadový“ člen až nyní?
Pane JiMik72,
Vy sám samozřejmě u dodavatele nic reklamovat nemůžete. Moje rada byla formulována pro vaše SVJ jako celek. Pouze SVJ jako odběratel je smluvním partnerem dodavatele vody.
Zdá se, že ve vašem domě výbor SVJ nepostupoval s péčí řádného hospodáře, jestliže podstatný rozdíl náměrů za delší období objevil teprve při ročním rozúčtování. Bývá dobrým zvykem při měsíčních odečtech fakturačního vodoměru porovnávat spotřebu s průměrem předchozích let. Jedině tak se lze vyhnout nepříjemným překvapením, se kterými se dodatečně nedá už nic dělat.
lake
Pane JiMik72,
Pokud se výbor rozhodl nic neřešit, požadujte od nich úhradu zvýšených nákladů od doby, kdy zjistili zvýšený odběr, avšak zůstali nečinní. Jde-li o poruchu fakturačního vodoměru (stále to nevíte), pak každý měsíc se rozdíl zvětšuje. Nepodá-li statutární orgán reklamaci dodavateli, budete za rok 2010 platit ještě více.
Členové SVJ jistě mohou "rozhodně nesouhlasit" s rozúčtováním za rok 2009, ale to je také vše, co mohou dělat. Vodoměr změřil, částka byla fakturována, musí být nějak rozúčtována.
Reklamace vodoměru ve vlastnictví dodavatele se řeší montáží nového a odesláním původního k metrologickému ověření do autorizované zkušebny. Zjistí-li se odchylka nad povolenou toleranci, zaplatí dodavatel rozdíl mezi maximální hranicí této tolerance a skutečnou odchylkou, a to za poslední fakturační období (bývá 1 měsíc). Nezjistí-li se odchylka nad povolenou toleranci, naúčtuje vám dodavatel částku za demontáž, montáž a ověření vodoměru.
Pokud porucha byla na starém vodoměru, reklamace několik měsíců po jeho demontáži nepřichází v úvahu. Znovu zdůrazňuji potřebu kontroly náměrů fakturačního vodoměru 1x měsíčně.
lake
Dovoluji si nesouhlasit s tvrzením o měsíčním fakturačním období. V našem více než 100 tis. městě je čtvrtletní. Rozdíl mohl vzniknout např. i z následujících příčin:
- byl osazen patní vodoměr s nevynulovaným počítadlem a někdo „zapomněl“ zohlednit tento počáteční stav
- bytové vodoměry jsou zčásti nefunkční (mají prošlou dobu použitelnosti – 4 roky TUV, 6 let SV, mohou se zadrhávat a pod.)
Měsíčně kontroluji náměry 40 bytů a porovnávám s patním vodoměrem i s vodoměrem TUV na objektové předávací stanici a odchylky jsou do 2%.
Rád bych ještě věděl, jak se můžeme bránit, když pravděpodobně nový vodoměr nebyl cejchovaný, nebo starý proměřoval a došlo k nějaké „nestandardní“ manipulaci a během výměny dalším nejasnostem, které by bylo zdlouhavé popisovat a ve kterých má rovněž prsty správce. Můžeme úhradu rozdílu (nebo alespoň částečnou úhradu) požadovat po členu SVJ, který tuto výměnu podepsal, ale není členem výboru SVJ a tudíž k podepsání neměl oprávnění? Lze podniknout nějaké právní kroky proti podepisujícímu, nebo výboru SVJ, že tomu nezabránil a „nechal to být“ a nezabránil finanční ztrátě SVJ? Děkuji za odpověď!
Pane JiMik72,
k Vašemu poslednímu dotazu jak se můžete bránit:
To záleží na tom, co můžete bezpečně dokázat. Můžete prokázat, že došlo k nějaké "nestandardní manipulaci" s vodoměrem? Můžete prokázat v čem měla spočívat a kdo ji provedl? Můžete prokázat, že členové výboru zanedbali některou svou povinnost uloženou stanovami nebo usnesením shromáždění, např. neprováděli pravidelnou kontrolu vodoměru se zápisem měsíčních stavů do sešitu?
Poznámce "pravděpodobně nový vodoměr nebyl cejchovaný" nerozumím: máte ten vodoměr teď ve sklepě, takže je označený plombou či samolepkou s uvedením roku ověření, nebo není?
Úhradu po tom kdo podepsal podle mého názoru požadovat nemůžete: jednak nevím, z jakého titulu byste ji mohli žádat, druhak nevím, jak byste ji vyčíslili, jestliže nevíte kdy a na kterém vodoměru vlastně rozdíl vznikl. Nevíte tedy ani to, zda podepsání protokolu o výměně vodoměru má či nemá nějakou spojitost se zvýšeným náměrem.
Pokud u vás věci fungují tak, že kdokoliv může vpustit cizí osobu do sklepa a potvrzuje písemně to, k čemu není oprávněn, pak si musíte v první řadě udělat v SVJ pořádek vy sami a váš výbor.
lake
podívejte se do stanov nebo do živnostenského rejstříku. Za družstvo nebo SVJ vystupuje předseda, ale smlouvy a ostatní úřední dokumenty většinou musí podepsat předseda + 1 člen výboru. Rozhodně ale ne kdokoli z domu, kdo jde zrovna okolo
Poslední komentáře