Měsíční paušální náhrada nákladů členům výboru
Dobrý den,
jsme malé SVJ o 15 členech. Za správu a účetnictví jsme platili 230Kč za byt(měs.fa na SVJ na 3450 Kč), statutární orgán nikdy (existujeme 5let) neměl vyplaceny odměny. Se správcem jsme nebyli spokojeni, na Shromáždění jsme se dohodli, a odsouhlasili, že správci dáme výpověď a správu a účetnictví si budeme dělat sami. Členové výboru budou nadále pracovat bez odměny, budou však dostávat měsíčně každý 500 Kč jako paušální částku za náhradu výdajů za telefony, za používání vlastního PC a internetového připojení, scaneru, za případný další kancelářský materiál. Nic dalšího „kancelářského“ již nesmějí předkládat k proplacení, tj. v nákladech SVJ nebudou náklady např. za tonery, za kancelářský papír, za kopírování, za děrovače, za sešívačky,apod. V „kancelářských“ nákladech bude pouze poštovné. Účetní agendu včetně vyúčtování služeb bude vykonávat člen výboru, který je profesí účetní, s ním bude uzavřena na zpracování účetnictví dohoda o provedení práce na vedení účetnictví, za 1500 Kč hrubého měsíčně (čili zdanění srážkovou daní, bez pojistného). Celkový náklad pro SVJ tak bude za měsíc 3000 Kč místo původních 3450 Kč. Chtěla jsem se dotázat, jaký názor máte na toto řešení? Děkuji za názory.
vést jeden rok evidenci skutečných nákladů včetně prokazatelných účtů a paragonů, tyto sepsat a předložit shromáždění vlastníků ke schválení jako základ paušálních náhrad. Ty lze zvyšovat o inflaci. V usnesení je jasně popsáno co paušál obsahuje a na co se nevztahuje. Rozhodně to nejsou záležitosti, které se pravidelně neopakují jako třeba vše kolem oprav domu. Tam to řešíme smlouvou o dílo většinou s důchodcem a jedná se o částky, které nezakládají platbu daní a soc. nebo zdrav. poj.
Dává to logiku. Problém je, že každý člen výboru (jsme 3) máme doma svůj vlastní PC, multifunkční tiskárnu (s kopírkou a scanerem), každý máme svého poskytovatele internet.připojení. Mobil samozřejmě také používáme svůj soukromý. Takže mi jde o stanovení odpovídající náhrady za používání těchto našich soukromých prac.pomůcek. Zapisovat hovory(jména,čas,délku), zapisovat si odeslané maily za SVJ a studium předpisů na netu? Zapisovat si počet kopií a z čeho/proč/ jsme to dělali, spotřebu na jeden vytištěný papír pro SVJ atd… Nic moudřejšího mě nenapadá.
Už teď mi je jasné, že mě s tím zbývající dva statutáři pošlou do háje, takže budu soupisy „co kde kdy jak proč čím kolikrát atd“ vytvářet sama :-(
figurovalo dopravné (prokazatelné jízdenkou), kopie výpisů hovorů od operátorů a vždy každý úkon navazoval. Např. tel. dotaz u prodejce hasební techniky, jízdenka, paragon za nákup hasícího přístroje atd. Také nákup papíru do tiskárny, nákup nového toneru (jeden za rok) a účet za poskytovatele netu. Dávali jsme jen provoz jednoho počítače protože v praxi bychom stáli před problémem jak prokázat 100% využití jen pro SVJ u všech členů výboru. Pro referenční rok jsme náklady brali jen od předsedy a pouze významnější položky od členů.
Ing. Předseda ve vedlejším vláknu pro Vás provede separaci požadovaných informací za 300 Kč za každou započatou 1/4 hodinu práce.
Od Matildy to nebyla rada. V některém vláknu chtěl tazatel získat informace, které mu snad chtěl výbor a správní firma poskytnout za uhrazení 300 Kč za každých 15 minut.
Důležité je, zda budete spokojení více, než s původní správou. Výbor 3 členy je velký luxus na 15 bytů. Můžete zvolit pověřeného vlastníka plus ten účetní. Ušetříte 2× 500 Kč. Aby nedošlo ke zneužití, může být určen ještě jeden, který bude spolupodepisovat doklady do banky (hrazení faktur).
Dík za vysvětlení, ohledně info v příspěvku Matildy. Tak to je hustý…
Váš návrh ohledně pověř.vlastníka je neproveditelný.
Já pověřeného vlastníka dělat nebudu/nechci.
Ten chlapík, co se přistěhoval a je ochotný dělat „technickou část správy domu“ vyjma plánu a organizace povinných revizí, které jsou každým rokem stejné a tím ho zatěžovat nebudeme, není vůbec ochotný se zatěžovat jakoukoli jinou administrativou, statutára nikdy nedělal a vím, že by do toho sám nešel, pokud bych tam nebyla já. To byly totiž jeho podmínky.
Zbylý třetí člen to nikdy předtím nedělal, je také nově zvolený-předchozí statutár se odstěhoval pryč a funkci hned složil. Váš návrh mu dám přečíst a dám vědět, co mi na to řekl.
Zdá se mi, Petře, že jste ještě spořivější, než ti naši důchodci v domě. Dosud jsme měli správce, kterému jsme platili 3450 Kč měsíčně tj. 230 Kč za byt. Já jsem po odstěhování obou statutárů chtěla složit funkci také, kvůli potřebě kontrolovat činnost správce a ukazovat mu chyby a komunikovat o nich a pak opakovaně kontrolovat, jestli je napravil. Toho času mi to spolykalo více, než bych to dělala sama, proto jsem chtěla skončit. Pověřeným vlastníkem by se ze zákona stal majitel největšího bytu(důchodce), který bere antidepresiva a téměř nevychází ven. Na Shromáždění sice byl, ale ničeho se neúčastnil. Proto jsem oslovila jediné mladší vlastníky, kteří se přistěhovali a nakonec jsme se na Shromáždění dohodl, jak napsáno v úvodním příspěvku.
„Pověřeným vlastníkem by se ze zákona stal majitel největšího bytu(důchodce), který bere antidepresiva a téměř nevychází ven.“
To žádný zákon nestanoví.
„Pověřeným vlastníkem by se ze zákona stal majitel největšího bytu“
Ani tohle žádný zákon nestanoví. Možná jste to myslela tak, že pokud by o tom, kdo bude pověřeným vlastníkem, rozhodoval soud, vzal by patrně v úvahu velikosti spoluvlastnických podílů, zejména pokud by se podstatně lišily.
Nicméně jako rozumné zákonné ustanovení si to dokážu představit: Není-li pověřený vlastník zvolen, stává se jím vlastník s největším spoluvlastnickým podílem. (neplatí)
Špatně jsem si pamatovala ustanovení v §9 kolem pověř.vlastníka, tak vím, že se příště kouknu do zákona a stanov, ale ta situace nenastala,tak jsem tam nenahlížela. Naštěstí jsem to nikomu v domě neříkala, tak jsem si ostudu trhla jen tady :-)
Nebuďte blázni, za ty peníze budete pouze otroci zbytku domu. Jak píšete, jste ve funkci 5 let, tak už byste měli vědět, co to obnáší. Za 500,– se o dům starat nelze. Komunikovat s vlastníky, dodavateli, shánět a kontrolovat opravy, studovat předpisy,… Ale už jste si to odhlasovali, takže tento názor je stejně zbytečný.
Zkuste nám odpovědět na otázku, jestli byste to za ty peníze dělala sama…
Ano, po celou dobu existence jsem ve výboru, po celou dobu existence jsme si nevyplatili žádné odměny, tj. odpovídám na dotaz, dělám to 5 let zadarmo. Mám dospělé děti a ty bydlí ve svých bytech, v novostavbě na sídlišti, a vím, jaké odměny jsou vypláceny statutárním orgánům tam, takže přehled mám.
Na opravy není moc peněz (převaha důchodců, bohužel jednočlenných domácností), a protože převaha těchto vlastníků nechce rekonstruovat a opravovat, co „nehoří“, tak to tak je, protože oni mají většinu hlasů, čili 4 vlastníci, kteří by rádi opravovali a rekonstruovali, jsou vždy přehlasováni.
Přistěhovala se sem-byt zde koupila (po úmrtí důchodce :-)) mladá dvojice, muž rozumí stavařině a sám nabídl, že se bude o dům starat bez nároku na odměnu, že má radost, že v takovém domě bydlí, moc se mu tu líbí. Je tu totiž jinak klid a on prostě obdivuje staré domy a staré věci a tak. (jen přítelkyni má mladou :-)
Zkorigovala jsem ho na shromáždění v tom smyslu, že pokud bude organizovat a zajišťovat rekonstrukci stoupaček/čeká nás/, pak to bude časově náročné a rozhodně jednorázovou odměnu za akci dostane, protože pokud by se od nás odstěhoval, tak už to nikdo nebude chtít dělat po něm. Už jen výběrové řízení na dodavatelskou firmu stojí čas. A pak tak 2týdny dohlížet a organizovat práce při výměně…
Dále jsem prosadila na shromáždění, že v případě rozsáhlejší opravy (jako je npř. ta výměna stoupaček, pak budeme muset opravit taky střechu) najmeme jako SVJ odborný stavební dozor. Nehodlám nést odpovědnost za něco, čemu nerozumím, a neuměla bych to ani v případě nutnosti vyreklamovat.
Náš dům je v památkové zoně, je bez výtahu, teplou vodu a topení si každý byt zajišťuje sám, takže žádná kotelna, dodavatelé pro dům jsou vodárny, el.energie pro osvětlení a svoz odpadu. Pojištění domu jsme si vždy tendrovali sami (resp. já).
Plán revizí/plyn,komíny,hasičáky apod/ za těch 5 let také dobře známe a máme kontakty na více reviz.techniků.
Takže ve finále ta časová náročnost po počátečním zaběhnutí vyjde nastejno a nebudu muset jak pitomec kontrolovat našeho placeného správce, zda nezapomněl npř. podat výpověď úklidové firmě na úklid chodníku: Přestože jsme mu poslali plnou moc k výpovědi, tak výpověď neudělal( v době, kdy začala platit změna zákona o komunikacích). A podobných radostí se správcem bylo víc, nechci tu vše vypisovat. Místo času na kontrolu správce to prostě pro dům zařídíme a budeme vědět, že je to hotovo.
Účetnictví, do kterého jsem nechala nakouknout svou kolegyni, která má účetní firmu, přestože je rozsahem malé, tak také není úplně tak, jak by mělo vypadat. A je pěkně nesrozumitelné. Přitom se dá vést i účetnictví srozumitelněji, sama mi to ukazovala i vysvětlovala na příkladu účetnictví, které vede pro své SVJ.
Tak tolik na vysvětlenou.
Zkusím ještě známého daňového poradce se zeptat na zdokladování respektive podkladovou kalkulaci k paušální částce náhrady výdajů. Pokud jsme totiž po celou historii našeho SVJ vždy jako statutáři vykonávali funkce bez jakékoli odměny, tak mám za to, že bychom mohli neprůstřelně obhájit, že těch 500 kč měsíčně je skutečně čistá-paušalizovaná náhrada administrativních nákladů. Ono to tak ve skutečnosti je, jen jak to dokázat :-) Začínám sepisovat, co běžně používáme/budeme používat a spotřebovávat, a snad to s tou poradkyní dám dohromady.
Tak díky za názory.
Také jsem podobný blázen, jako Vy. Chtěl bych převzít vedení účetnictví od externí firmy a dělat to zadarmo a přehledně. Můžete se se mnou podělit o to, v jakém programu účetnictví vedete, popř. kam jste s odstupem času postoupila? Děkuji za jakoukoliv odpověď.
Já bych do toho za ty prachy nešel. Těch 500,– pokryje akorát tu administrativu a na odměnu nezbude nic (respektive minimum). A navíc jim přibude výrazně dost práce.
Tak já osobně plánuji rekonstrukci svého bytu, po rekonstrukci prodej a koupi jiného. Prostě udělám fakt všechno, abych mohla z tohoto domu spořivých důchodců – a především z výboru SVJ, prchnout :-) A hlavně chci balkon nebo lodžii, tady není a to mě vadí, proto ta rekonstrukce a proto ten zamýšlený prodej.
Zrekonstruuji svůj vlastní byt v osob.vlastnictví, vlastním ho a trvale v něm bydlím víc jak pět let. S rekonstrukcí vybydleného bytu jsem čekala, až se v domě přikročí k výměně stoupaček, a to proběhne nyní na podzim. Takže mohu efektivně nechat zrekonstruovat veškeré instalace, podlahy, okna.
Po rekonstrukci tento svůj byt v OV plánuji prodat, a za peníze si pořídit jiný byt v OV, který bude mít balkon či lodžii.
Kde myslíte, že je nebezpečí ztráty pro mě? Já ji nevidím.
Už chápu. A máte pravdu. pořádně si to promyslím. Byt je vybydlený – zarostlé trubky, nesprchuju se, kropím se.. Křivá stěna, příšerná nerovná podlaha. O elektroinstalaci si také myslím své.. V každém případě to musím promyslet do detailů a nechat si poradit od zkušenějšího. Díky za postřeh a upozornění!
Poslední komentáře