Ano, po celou dobu existence jsem ve výboru, po celou dobu existence jsme si nevyplatili žádné odměny, tj. odpovídám na dotaz, dělám to 5 let zadarmo. Mám dospělé děti a ty bydlí ve svých bytech, v novostavbě na sídlišti, a vím, jaké odměny jsou vypláceny statutárním orgánům tam, takže přehled mám.
Na opravy není moc peněz (převaha důchodců, bohužel jednočlenných domácností), a protože převaha těchto vlastníků nechce rekonstruovat a opravovat, co „nehoří“, tak to tak je, protože oni mají většinu hlasů, čili 4 vlastníci, kteří by rádi opravovali a rekonstruovali, jsou vždy přehlasováni.
Přistěhovala se sem-byt zde koupila (po úmrtí důchodce :-)) mladá dvojice, muž rozumí stavařině a sám nabídl, že se bude o dům starat bez nároku na odměnu, že má radost, že v takovém domě bydlí, moc se mu tu líbí. Je tu totiž jinak klid a on prostě obdivuje staré domy a staré věci a tak. (jen přítelkyni má mladou :-)
Zkorigovala jsem ho na shromáždění v tom smyslu, že pokud bude organizovat a zajišťovat rekonstrukci stoupaček/čeká nás/, pak to bude časově náročné a rozhodně jednorázovou odměnu za akci dostane, protože pokud by se od nás odstěhoval, tak už to nikdo nebude chtít dělat po něm. Už jen výběrové řízení na dodavatelskou firmu stojí čas. A pak tak 2týdny dohlížet a organizovat práce při výměně…
Dále jsem prosadila na shromáždění, že v případě rozsáhlejší opravy (jako je npř. ta výměna stoupaček, pak budeme muset opravit taky střechu) najmeme jako SVJ odborný stavební dozor. Nehodlám nést odpovědnost za něco, čemu nerozumím, a neuměla bych to ani v případě nutnosti vyreklamovat.
Náš dům je v památkové zoně, je bez výtahu, teplou vodu a topení si každý byt zajišťuje sám, takže žádná kotelna, dodavatelé pro dům jsou vodárny, el.energie pro osvětlení a svoz odpadu. Pojištění domu jsme si vždy tendrovali sami (resp. já).
Plán revizí/plyn,komíny,hasičáky apod/ za těch 5 let také dobře známe a máme kontakty na více reviz.techniků.
Takže ve finále ta časová náročnost po počátečním zaběhnutí vyjde nastejno a nebudu muset jak pitomec kontrolovat našeho placeného správce, zda nezapomněl npř. podat výpověď úklidové firmě na úklid chodníku: Přestože jsme mu poslali plnou moc k výpovědi, tak výpověď neudělal( v době, kdy začala platit změna zákona o komunikacích). A podobných radostí se správcem bylo víc, nechci tu vše vypisovat. Místo času na kontrolu správce to prostě pro dům zařídíme a budeme vědět, že je to hotovo.
Účetnictví, do kterého jsem nechala nakouknout svou kolegyni, která má účetní firmu, přestože je rozsahem malé, tak také není úplně tak, jak by mělo vypadat. A je pěkně nesrozumitelné. Přitom se dá vést i účetnictví srozumitelněji, sama mi to ukazovala i vysvětlovala na příkladu účetnictví, které vede pro své SVJ.
Tak tolik na vysvětlenou.
Zkusím ještě známého daňového poradce se zeptat na zdokladování respektive podkladovou kalkulaci k paušální částce náhrady výdajů. Pokud jsme totiž po celou historii našeho SVJ vždy jako statutáři vykonávali funkce bez jakékoli odměny, tak mám za to, že bychom mohli neprůstřelně obhájit, že těch 500 kč měsíčně je skutečně čistá-paušalizovaná náhrada administrativních nákladů. Ono to tak ve skutečnosti je, jen jak to dokázat :-) Začínám sepisovat, co běžně používáme/budeme používat a spotřebovávat, a snad to s tou poradkyní dám dohromady.
Tak díky za názory.
Poslední komentáře