Jsme v SVJ noví a výbor nefunguje.

Vložil Leni, 30. Duben 2013 - 10:47 ::

Ahoj. Třeba se tu najde někdo, kdo bude mít nápad, co dělat.
Koupili jsme byt v bytovém domě. Během roku jsme zjistili, že výbor nefunguje a správa, kterou si najímáme, naše SVJ " okrádá „, všichni si určitě umíte představit jak. ( Předražené zakázky )
Dům je nyní ve stavu před rekonstrukcí, máme 4 vchody a náš výbor vůbec nefunguje, jen podepisuje to, co dělá správa. Správa tvrdí, že má 100 % souhlas k zateplení, i když má jen 100% souhlas lidí, co byli na schůzi, správa jedná s každým vchodem zvlášť, to, co se kupuje se nenechává odhlasovat, každý vchod se řeší zvlášť, výběrová řízení se nekonají, správa firmu vybere aniž by se hlasovalo, zápis ze schůze je nerelevantní, je toho spousta, v podstatě bordel na kolečkách.
Řekli jsme si, že se zeptáme ohledně nesmyslů napsaných v zápise ze schůze předsedy výboru, tak jsme mu napsali email, pak ještě jeden a ještě jeden, ve kterých byly jen faktické dotazy, nic osobního, ani obtěžujícího. Předseda výboru na emaily nereaguje, i když nám před tím tento email dal. Mezi sousedy roznáší obsah emailu, co jsme zasílali, a tvrdí, že on nic neví, žádné firmy nevybírá, funkci dělá zdarma a protože ji nikdo nechce dělat. Jinak je ale na všech dokumentech podepsaný on. Správa zařídí, on podepíše, SVJ zaplatí. Rozhodli jsme se, že emaily s dotazy znovu zašlem, ale doporučeně poštou, protože on asi může říct, že emaily neviděl. V dotazech se v podstatě ptáme na to, proč je v zápisu ze schůze psáno že je rozhodnuto o té a o té firmě a podobně, že tomu nerozumíme, proč nevybírá a nehlasuje SVJ, když stanovy domu mluví jasně, že bychom chtěli také zápisy z minulých schůzí a smlouvu se správou, prostě něco, co by nám dalo odpověď na otázku, proč v našem domě rozhoduje správa a ne SVJ, tak jak by to mělo být. Můžete mi někdo poradit, jaké konkrétní kroky podniknout ? Jsme zvyklí na to, jak SVJ má fungovat a tady je to dům důchodců, dům před rekonstrukcí a tímto stylem se obáváme, že to bude hodně zlý. Ve fondu je velké prd, z drbů víme, že správa si sem dala švagra na výmalbu vchodů, výmalba je prostě strašná ( nebudu zbytečně rozvádět ), ale za 4 vchody o 3 patrech jsme dali 120000, bez boků schodiště, bez zábradlí. Teď řekli, že tento malíř bude postupně pokračovat boky schodiště, zábradlí. A to nám ještě zbývají sklepní rozsáhlé prostory v hrozném stavu, neumím si představit konečnou částku. Firma ani rozsah práce se nijak nevybíral, prostě z nás dělají dojnou krávu. Jednou jsme sousedům řekli, že by bylo dobré, kdyby výbor dostával odměnu, že by se mu pak chtělo pracovat, ale sousedé že ne, že nic platit nebudou. Oni vůbec nechápou fungování SVJ, fondu, oni si myslí, že správa je něco jako dříve " BYŤÁK ", chodí tam do kanceláře pouze osobně, emailová komunikace neexistuje, ani mezi výborem a správou, nám vstávají vlasy na hlavě. Vyúčtování tady neznali, o to jsme letos žádali my a správa nám ho poslala v rozlepené obálce po sousedce, která ho nechala ležet na zemi za dveřmi. Víme a známe pravidla SVJ, ale nemáme zkušenost, jak se bránit konkrétními a jasnými kroky, abychom se nevysilovali, nechceme se dohadovat s cizími lidmi na schodech, to nám nevyhovuje, rádi bychom to řešili věcně a fakticky. Bojíme se, že zateplení, které si teď správa určilo jako 100 % odsouhlasené, bude zase udělané špatně, protože oni nechali hlasovat o zateplení pouze jednoho boku domu, vůbec neznáme firmu, kolik to bude stát, nic, ale v zápisu je, že se " bude dělat zateplení “.

Pokud někdo dočetl až do konce a rád by nám něco poradil, děkuji moc. My teď budeme posílat naše námitky předsedovi výboru doporučenou poštou, ale dál nevíme, jak se účelně bránit. Právník by byl drahý, i když už o něm začínáme uvažovat.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Leni, 5. Květen 2013 - 8:44

    Dostala jsem emailovou odpověď od předsedy výboru, že nemá lautr nic, co by mi mohl dodat a aby mi vysvětlil situaci, tak před lety funkci z donucení přijal, ale bylo mu slíbeno, že je to pouze formalita a i nadále se bude o vše starat správce, tak jako to vždy bylo. Napsal, že ani neví, na co se ptám, že stanovy nemá načtené.

    Můj dotaz. Zajímá mě, jestli správce může mít ve smlouvě s námi, že rozhoduje kompletně o hospodaření s našimi penězi ? Nebo je nějaká hranice, kam smluvně zajít nemůže ? Ve stanovách je klasika, zodpovídá výbor a stará se výbor. Právě jsem psala správci o smlouvu s námi, ale úplně jsem se do toho zamotala, je mi předsedy líto, vůbec neví, která bije a asi jen já jediná vidím, že je a bude hůř. Shodou okolností správce je pán a jeho paní má ičo na zprostředkovávání obchodu a služeb, ona sedí v kanceláři a lidi z domu za ní chodí jak na národní výbor. Já si jen říkám, že úplné pravomoce mít nemůžou, protože proč by psali do zápisu ze schůze, že shromáždění je usnášení schopné ve všech bodech, přitom se jednalo o zateplení, kde sice všichni přítomní zvedli ruku ( něco přes polovinu lidí, přitom prezenční listina chybí ) a v zápisu tudíž stojí, že se bude zateplovat, protože to má 100 % souhlas. Neřekli kým, za kolik, jen je v zápisu u několika bodů, že nabídnou firmy k výběru předsedovi výboru, přitom předseda nic nevybírá, dělá to jen jak řekl " formálně ". Takže co včíl ?

    Vložil svjvmt, 5. Květen 2013 - 9:16

    Napřed si Leni musíte sama načíst kolem SVJ co je třeba ať se v tom sama orientujete. Pak se nemůžete ptát co může správce. Pochopitelně správce dělá jen to, co se mu uloží, dovolí, je to služebník zrovna jako výbor. Odpovězte si na otázku: čí je barák? Ale nesmuťte, takových SVJ kde to lidi nezajímá je. Přesvědčujte aby se o své starali. Takže včil se do toho dejte. A proč to předsednictví nevezmete sama?? S takovým předsedou to nepůjde. Běžte se poptat do SVJ, kde to funguje.

    Vložil Leni, 5. Květen 2013 - 11:20

    Já vím, jak to funguje. Mám ještě jeden byt a tam funguje SVJ skvěle. Výbor taky. Ale ptám se proto, že jsem zde na portále četla, že strašně záleží na smlouvě se správou. Tam jsou prý určené jejich pravomoci. Já pokud bych jednala jen podle stanov, tak už je rozpráším na kopytech. Ale zatím jsem se nedostala k té smlouvě. Zajímá mě, jestli v té smlouvě fakt může být cokoliv, že si z nás můžou dělat dobrý den za naše peníze, nebo jestli je tam nějaká hranice, například že ohledně zásahu do fasády a pod. stejně musí být 100 % souhlas SVJ atak. Podle mě je vždy společenství na prvním místě, i kdyby bylo ve smlouvě cokoliv.

    Vložil Krupp, 5. Květen 2013 - 11:43

    Povinnosti a pravomoci správce by ve smlouvě měly být stanoveny. Ve skutečnosti ale nejsou často povinnosti plněny a naopak pravomoce bývají překračovány. Záleží na tom, co si výbor a vlastníci nechají líbit. Zásahy, které vyžadují 100% souhlas vlastníků pochopitelně správce rozhodnout nemůže. Nejdříve zjistěte, co vlastně ve smlouvě je. Jirka

    Vložil Leni, 5. Květen 2013 - 12:09

    Přesně, jen nevíte jaká je lhůta k reklamaci zápisu ze schůze ? Oni do toho zápisu napsali všechno jako hotovou věc a já to chci zastavit. Určitě to odhlasované není, jak oni píšou, že jo atd. Výběr firem není atd. Naplánovali si tam další práce dělníka, který tady neuvěřitelně šolichal minulý rok za neskutečnou sumu, na kterou jsem valila oči ve vyúčtování. To, co udělal, je jakoby nic nedělal a teď má pokračovat, já už ho tu nechci vidět, ani kdyby to dělal zdarma. On má pokračovat další částí domu a v tom zápisu je to napsané tak, že " bude pokračovat schodištěm " , a to je zařazeno do třetího bodu asi ke třem jiným záležitostem, týkajícím se něčeho úplně jiného a je tam " všichni přítomní souhlasí s bodem č. 3. Takže tam není ani jméno chlapa, co to bude dělat, ani za kolik, ani rozsah práce, nic, prostě bude pokračovat se schodištěm, určitě se pak dozvíme až z vyúčtování, že si za 4 vchody vzal jak za pražský hrad. :-) Je tam tedy nějaká lhůta k té reklamaci zápisu ze schůze ? Je záhadou, jestli mi správce tu smlouvu dá, předsedovi trvalo týden, než mi odpověděl.

    Každopádně jestli nic nenajdu ve smlouvě nestandartního, okamžitě začnu jednat. ( I když zatím nevím jak, aby to mělo účinek )

    Vložil LIBEREC (bez ověření), 1. Květen 2013 - 15:22

    A co takhle za něco výbor pochválit a nebo si vyzkoušet práci předsedy a místopředsedy??Ší­lená a nevděčná práce,jen pro silné nervy.Předseda SVJ.

    Vložil Magda 3 (bez ověření), 1. Květen 2013 - 17:07

    Nevděk světem vládne. Za to, co předvádí někteří členové výborů opravdu nevděk sklízí. Položte si otázku, proč vůbec jste ve výboru. Jste tam kvůli tomu, aby vám byl někdo vděčný? Osobně jsem tam byla proto, že jsem měla pocit, že dělám něco pro svůj majetek a mám za to pár korun. Dnes vím, že jsem to vůbec nedělala bůhvíjak. Oznámkovala bych se tak za 3-. Informace jsem ale poskytovala, s lidmi se domlouvala a nikdy jsem neměla dojem, že jsou nevděční. Naopak. Občas i někdo poděkoval,i lahvinku jsem dostala. Jak chcete, aby byl někdo vděčný arogantnímu výboru, který se k vám chová jako k otravnímu hmyzu. Možná by bylo dobré zapřemýšlet, zda výbor nemá na tom nevděku hlavní podíl. Možná, kdyby výbor komunikoval a vysvětloval a zapojil vlastníky,tak by mu vlastníci i moho chyb odpustili a možná by se našli i tací, kteří by si Vás za tu práci vážili. Ale ono je to vždy a hlavně o lidech a né o funkcích a tuto funkci často zastávají lidé, kterých si nevážíme. Magda
    PS Tímto se omlouvám všem báječným výborům a lidem, o kterých tu není řeč.

    Vložil Leni, 1. Květen 2013 - 16:31

    Četl jste o čem jsem psala ? Výbor vůbec nefunguje. Není za co chválit, řeším postup, jak se dostat k informacím. Práci předsedy si ráda vyzkouším, ale k tomu jsme zatím nedospěli.

    Vložil Dvořák (bez ověření), 1. Květen 2013 - 17:09

    Jak nedospěly k práci předsedy. Není nic jednoduššího než výbor odvolat a sama kandidovat do výboru. Udělejte to co nejdřív a pak dejte vědět jak Vám to jde a jak Vás všichni chválí(ALE NEDIVTE SE ŽE VÁS VŠICHNI CHVÁLIT NEBUDOU,KAŽDÝMU SE NEZAVDĚČÍTE A PAK POZNÁTE JAKÝ TO JE,ŽE I KDYŽ SE TO SNAŽÍTE DĚLAT CO NEJLÍP TAK VÁS STEJNĚ NĚKDO BUDE KRITIZOVAT). Z toho co popisujete bych výbor zkusil odvolat co nejdřív. Rozhodně bych jako výbor nenechal správce rozhodovat o tom kdo bude u nás ve vchodě co opravovat. Nechám si od nich poradit co by bylo nutné nebo dobré opravit, ale kdo to bude dělat, tak do toho mi správce mluvit nebude. Vím moc dobře koho oni mají nasmlouvaný na takový opravy a těm bych nesvěřil ani výměnu žárovky na chodbě.

    Vložil Leni, 1. Květen 2013 - 17:19

    Pravidla SVJ jsou jasná, správce je náš služebník. Ono to tak podle mě dopadne, že předseda výboru položí funkci a zeptá se mě, když jsem tak chytrá, jestli budu kandidovat, že to nikdo nechce dělat. Já jsem pro, ale za finanční odměnu, což se obávám, že lidi neschválí. Zdarma o to ale určitě zájem nemám, mám dvě děti, volný čas je pro mě k nezaplacení, ale pro nefungující SVJ bych to udělala za finanční odměnu. Já vím, že mě nikdo chválit nebude, ale nevadí mi to, stačí mi, když vše bude šlapat, jak má. Nejvíc se bojím toho, že by nás správce dostal do velmi nepříjemné situace, barák je před rekonstrukcí a správa se na nás pase řádně, jak by začla pořádná rekonstrukce, k čemuž se schyluje, je s námi amen.

    Vložil Magda 3 (bez ověření), 1. Květen 2013 - 17:44

    Leni, nechte si to zaplatit, připravte se na to, že každý nebude se vším souhlasit a že to nějaký čas zabere. Hlavně ať vy z toho máte dobrý pocit. Pokud budete s lidma komunikovat, tak většina bude rozumná. Držím pěsti. Magda

    Vložil Pavlína3, 30. Duben 2013 - 19:32

    Ahoj Leni, jste v domě noví. Píšete, že je tam hodně důchodců. Komu myslíte, že budou věřit, předsedovi, kterého znají léta,nebo někomu kdo se právě přistěhoval? Takže pokud to s fungováním domu myslíte upřímně, musíte o tom sousedy přesvědčit konkrétními činy. To je posekat trávu okolo domu, uklidit sklepy, zamést atd. Šťouráním do výběru firem nikoho nepřesvědčíte, protože si mohou ostatní myslet, že naopak chcete zakázky pro své známé. Takže navrhuji, přesvěčte sousedy, že to myslíte dobře a potom pracujte ve výboru SVJ také a zadarmo.

    Vložil svjvmt, 1. Květen 2013 - 9:13

    Vás mít Pavlíno v baráku, tak to by bylo terno, nebyla by třeba žádná uklízecí četa. A co náves, šla byste zametat? Nebylo by lepší tlačit na výbor, ať jedná tak jak má? Jak usilovnou prací ve prospěch … přesvědčí o tom, že je někdo okrádá? Na hodné se dojíždí.

    Vložil lake, 30. Duben 2013 - 21:08

    Co napsala Pavlína je naivní nesmysl. Dům není pionýrský tábor, aby nováček chodil škrabat brambory a zasypávat záchody vápnem. Leni je vlastník jednotky a má právo vědět co se děje s jejími penězi. Vůbec se nebude zabývat desítkami ostatních ovcí v domě, které poskakují a bečí jak předseda pískne.

    Jde jí o její peníze, její vyúčtování, její zálohy. Proto Leni nebude ani okopávat zákonky, ani tančit, aby se zalíbila těm, kteří v domě o ničem nerozhodují. Leni se bude domáhat svých práv. Buď se může pokusit kandidovat do výboru, nebo přesvědčit ostatní, nebo ať se obrátí na soud jakmile shromáždění neschválí některý její oprávněný požadavek.

    Jinak to bohužel nejde. Zdejší diskuse jsou plné líčení o neochotných výborech, s nimiž si vlastník celé roky poníženě dopisuje a doprošuje se – a je celou dobu považován za obtížného prudiče. Tak takhle slušně to prostě nefunguje, po dobrém se ničeho nedosáhne. Je třeba vybrat jeden případ, v němž vlastník má šanci na úspěch, a ten prohnat přes soud.

    Bohužel za platnosti právního paskvilu zvaného zákon č. 72/1994 Sb. a při kvalitě zdejších soudů nezbývá než čekat jak se předseda senátu vyspal a hádat, zda si přečetl zákon o vlastnictví bytů alespoň jednou.

    lake

    Vložil Leni, 1. Květen 2013 - 9:15

    Díky za srozumitelnou odpověď. Já jsem člověk, který rád řeší věci fakticky. Věcně. Nerada se dohaduju s lidmi na schodišti. Mám ráda podklady, účty, vše v pořádku, spravedlivě. Tenhle portál jsem neznala, jsem za něj ráda. To, že se tu řeší podlézání výboru a snaha o slušnou formu, to si umím představit, člověk se cítí bezmocně. No nic, vím, že je třeba mít vše podloženo písemně, tak budu žádosti zasílat výboru doporučeně a pak asi skončíme u toho soudu, protože z doslechu vím, že předseda ani neví, že za SVJ zodpovídá, on je naštvaný, že po něm někdo něco chce, když to přeci dělá zdarma a z donucení. Já mám k tomu vztah, šla bych do toho, ale nikdy ne zdarma, na našem domě bude ještě hodně práce a taky si myslím, že předseda má nějaké povinnosti, které dělat zdarma ve volném čase, kterého je málo, je nerozum. Je třeba nějaké motivace k práci, to, že barák lidi zajímá, jsou za jedno, chtějí transparentnost, nenechat se okrádat. Oni radši zaplatí předražené zakázky, než aby ocenli předsedu, který to pomůže ohlídat a dá lidem svobodu hlasování, výběru. Díky.

    Vložil lake, 1. Květen 2013 - 10:05

    Leni, to je neštěstí. Většina neschopných předsedů má stejnou výmluvu: „Já to dělám zdarma (nebo skoro zdarma)“.

    • Kdyby prostě řekl: „Já to neumím, jsem neschopný“, pak by to alespoň bylo všem jasné a ostatní by se podle toho zařídili. Je například možné svěřit činnosti správy domu solidní správní firmě.

    • Kdyby řekl na shromáždění: „Kašlu na vás, vy ovce, dělám to po svém a vy mi do toho kecat nebudete“, pak by to taky bylo všem jasné a ostatní by se podle toho zařídili.

    • Nebo kdyby si řekl jednoznačně o peníze, bylo by to taky jasné: cení si svou práci pro SVJ na X Kč měsíčně. Buď mu to dáte, nebo končí. Ale toto neschopný předseda nikdy neudělá. On by musel za ty peníze také odvádět nějakou hmatatelnou práci pro ty, kdo ho platí! Proto raději říká „to nejde“, neodpovídá na dopisy a emaily a na potkání vysvětluje, že za to vlastně není dostatečně zaplacen.

    Leni, vyplňte si TEST Jak schopný je váš výbor? (http://www.portalsvj.cz/…-vas-vybor-0).

    lake

    Vložil tazatel jaryn, 1. Květen 2013 - 13:45

    Lake je velmi rozumný ale na druhou stránku velký mistifikátor. Jeho názor: "Leni, to je neštěstí. Většina neschopných předsedů má stejnou výmluvu: „Já to dělám zdarma (nebo skoro zdarma)“. hraničí s názorem člověka a nyní ať se na mě opravdu nemocní lidé nezlobí – člověka debilního. Jenom neschopní, líní (Lakeho zastánci) vlastníci strpí takového předsedu výboru nebo celý výbor. Prostě jací vlastníci – takový výbor !!!!

    Vložil Leni, 1. Květen 2013 - 13:55

    Máte pravdu, jaký SVJ, takový výbor. Taky se divím, jak to tady mohlo v takovým nepořádku fungovat. Mám pocit, že lidi v domě by si nechali líbit cokoliv. Nerozepisovala jsem se o konkrétních průšvizích v domě, ale věřte, že je to síla. Teď potřebuju všechno zjistit, písemně a budu vyžadovat dodržování předpisů. Jen nechápu, co s tím, co píšete, má společného Lake.

    Vložil Jan II (bez ověření), 2. Květen 2013 - 15:46

    lze dobře vidět, že před koupí domu nejsou informace o ceně, lokalitě nebo energetické náročnosti (PENB) tak důležité jako jak v domě funguje správa. Zejména v paneláku nad 30 bytů těžko něco napravovat.

    Vložil františek 123 (bez ověření), 30. Duben 2013 - 21:15

    Lake, souhlasím.

    Vložil Magda 3 (bez ověření), 30. Duben 2013 - 20:18

    Myslím, že to myslíte dobře, ale přijde mi to dost naivní. Představa, že bude Leni chodit po baráku a uklízet a za to bude odměněna zápisy ze schůze se mi moc nezdá. Nemyslím, že máme někoho lustrovat, zda to myslí upřímně. Ona chce jenom informace, které nedostává a neví, jak se k nim dostat. Myslím, že je normální, pokud dojde ke změně vlastníka, že by měl bez problémů dostat zápisy ze schůzí a shromáždění a další bez toho, aby šel sekat trávu. Nevím, proč se tolik lidí diví, že vlastník chce informace, aby mohl zkontrolovat, že má správné vyúčtování a že chce vědět, kam tečou jeho peníze. To je přece úplně normální, ne? Vím, že většina vlastníků se nezajímá. Ale nezajímá se o vlastní majetek. Co je tak podezřelého na tom, že se někdo zajímá. To přeci není podezřelé, ale zodpovědné!!!Magda

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".