Čerpání fondu oprav na financování koupě nemovitosti

Vložil dolomit, 29. Březen 2013 - 6:47 ::

Dobrý den, chci se zeptat, zda je možné (tedy ne v rozporu s právními normami a dobrými mravy) použít finanční prostředky ve fondu oprav na financování koupě pozemku pod parkovištěm u bytového domu do podílového spoluvlastnictví členů SVJ. Dle mého názoru by prostředky ve fondu oprav neměly být na tento účel použity. Děkuji za odpovědi.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 29. Březen 2013 - 10:03

    Nemáte fond oprav. To je základní fakt a od něj se odvíjí vše ostatní. Mluvme pouze o zálohách na správu podle § 15 odst. 2 ZOVB. A postupovat je nutno podle zákona.

    Každá záloha je určena pouze na konkrétní účel. Příjemce zálohy je povinen jí takto použít a každoročně Vám její čerpání vyúčtovat (nejméně jednou ročně). Zálohy na správu domu bývají určeny pouze k hrazení nákladů na správu, provoz a opravy domu, které bude nutné vynaložit v příštích měsících i následujících letech. Jistě jste k tomu obdržel podrobný rozpis (plán výdajů provozu, údržby, oprav a dalších nutných výdajů), nebo jste měl možnost do něj nahlédnout při schvalování, takže víte, na jaké nutné budoucí náklady jsou Vaše zálohy určeny.

    Jestliže zálohy nebyly vybírány výslovně na pořízení nové věci, pak samozřejmě nemohou být na takový účel použity. Bylo by v rozporu s právem užít částky jinak než bylo schváleno a než Vám bylo tvrzeno. O změně způsobu užití záloh by muselo rozhodnout shromáždění, avšak opět pouze za předpokladu, že nový účel je nutný pro správu, provoz či opravy domu.

    Rozhodující je, že nejste povinen stát se spoluvlastníkem nové věci, neuvedené v Prohlášení vlastníka budovy. K tomu Vás nemůže nikdo donutit.

    Pozemek si mohou do spoluvlastnictví pořídit ti, kdo mají o něj zákem a samozřejmě to uhradí ze svého. Další možností je, aby se pozemek stal věcným příslušenstvím domu ve vlastnictví pouze některých vlastníků jednotek (zapsáno do Prohlášení). Opět platí, že jej uhradí pouze ti, pro které se pozemek stane společným příslušenstvím do­mu.

    lake

    Vložil dolomit, 1. Duben 2013 - 14:03

    děkuji pane lake. Situace je taková, že převážná většina členů SVJ žila v domění (nebo stále žije), že koupě pozemku se uhradí z fondu oprav. Koupi pozemku do podílového spoluvlastnictví z „vlastní kapsy“ (tedy nikoliv z dlouhodobých záloh na provoz) budou odmítat. Je tedy možné, aby pozemek do svého vlastnictví zakoupili pouze třeba jen 2 členové SVJ? Mohl by zde nastat problém, protože k několika garážím ve vlastnictví členů SVJ se lze dostat pouze přes parkoviště. S věcným břemenem by budoucí (dva) vlastníci pozemku nemuseli souhlasit. děkuji

    Vložil lake, 1. Duben 2013 - 14:52

    Ztřejmě nejste seznámen s finanční situací v SVJ. Žádný fond oprav SVJ nemá, nikdy nemělo ani nikdy mít nebude. Takže není z čeho uhradit případnou koupi. Pokud všichni vlastníci nedošli společně k názoru, že chtějí být spoluvlastníky pozemku, tak se zkrátka ten pozemek nekoupí. V čem je tedy problém?

    Kdo si pozemek nakonec koupí nemusíte řešit. To bude záležitost dohody mezi prodávajícím a kupujícím. Není-li k pozemku zatím zřízeno věcné břemeno cesty, pak právo cesty (ke garáži) již mohlo vzniknout vydržením, je-li pozemek k tomuto účelu používán 10 let. Věcné břemeno bude vloženo do katastru i dodatečně, na základě požadavku oprávněné osoby. Souhlas vlastníka pozemku k tomu není zapotřebí.

    lake

    Vložil dolomit, 1. Duben 2013 - 17:29

    Pochopil jsem a jsem si plně vědom toho, že tomu čemu správce říká fond oprav jsou ve skutečnosti dlouhodobé zálohy na správu domu – přesně tak jak uvádíte.

    Sám předseda výboru nechce hradit spoluvlastnický podíl k pozemku ze „svého“, předpokládal, že se uhradí ze zůstatku dlouhodobých záloh na správu domu. Vycházím tedy z toho, že část vlastníků bude mít stejný názor. Pozemek není k tomuto účelu používán více než 10 let, k vydržení tedy nedošlo. Pokud by pozemek pod parkovištěm byl zakoupen třeba jen dvěma vlastníky, mohou ostatní vlastníci i přes nesouhlas vlastníků pozemku dosáhnout zřízení věcného břemene?

    Ještě doplním, že pozemek pod parkovištěm patří obci, je obcí SVJ pronajímán. Přičemž na něm je zřízeno parkoviště pro obyvatele domu (členy SVJ). Změna účelu se nepředpokládá.

    Vložil lake, 1. Duben 2013 - 19:45

    Nechápu tento způsob myšlení. Zálohy, které vlastníci složili na správu domu, jsou stejně „ze svého“ jako kdyby každý sáhl do vlastní kapsy a složil peníze na pozemek. Co se odčerpá ze záloh, musí se dříve či později zase vybrat na nutné opravy a údržbu.

    Jestliže tedy je na zálohách tolik peněz, že by se z nich mohl pořídit pozemek, pak se zřejmě vybírá záloha příliš vysoká. Proč tedy všichni platí jako ovce, když tu zálohu nepotřebujete? Na koupi pozemku pak vlastníkům prostředky chybí… Vy v tom vidíte nějakou logiku? Máte sestavenu a schválenu Reserve Study? Nebo prostě jako obvykle platíte zcela naslepo předsedovi do klobouku? Odhlasujte si vrácení části zálohy a je to.
    .............­.............­.............­.......

    I když nedošlo k vydržení práva, přístup ke garáži si mohou vlastníci vymoci soudně. Předpokládám, že nemají jinou možnost, jak se do své garáže dostat. Nabyvatel pozemku s tím musí počítat.

    lake

    Vložil Viktor_SVJ, 1. Duben 2013 - 20:18

    Rad bych poprosil vsechny, kteri nemaji lakeho radi, aby davali minusy jen tem jeho prispevkum, ktere jsou opravdu spatne/hloupe. Taky ho mam obcas plne zuby, ale davat minusy vsemu, co napise, je fakt detinske – a zrovna v tomhle konkretnim pripade ma naprosto pravdu.

    Vložil Viktor_SVJ, 1. Duben 2013 - 21:51

    A nejsou mimo spis ti, kdo automaticky klikaji na minus jen proto, ze ten prispevek psal lake, bez ohledu na obsah? Myslim, ze zrovna mne nebude nikdo obvinovat, ze bych ho mel rad :). Jen bych chtel, aby se minusy davaly za obsah, ne za autora.

    Vložil Češtinářka (bez ověření), 1. Duben 2013 - 22:15

    Já dávám mínusy za absenci diakritiky. Lake píše česky, tomu mínusy nedávám.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".