Pane Pavle, Vaše tvrzení o 10 % na nákladech na správu domu sice platí pro většinu SVJ, ne však pro ta, která jako to naše, rozděluje náklady podle dohody podepsané všemi vlastníky jednotek jinak, než podle spoluvlastnických podílů, protože tu máme i vlastníky garáží, kteří se nepodílejí např. na nákladech na opravy technických zařízení (rozvodů vody, plynu, společné antény, poštovních schránek apod.).
O tom, jak má vypadat přehled o stavu a čerpání záloh na správu jsem tu kdesi psala. Určitě musí obsahovat sloupce: Počáteční zůstatek, Vklady, Čerpání, Konečný zůstatek a řádky se jmény vlastníků jednotek. Sloupec „Čerpání“ by měl být rozdělen na náklady podle druhů. Ty méně významné mohou být shrnuty do položky ostatní provozní režie, ty významné si zaslouží samostatný sloupec.
Práce na takovémto přehledu není pro toho, kdo ví, kam se má do účetnictví podívat, nijak náročná.
Externí správce nám vyhotovuje přehled podle vlastníků jednotek k rozvahovému dni, protože jsme si to tak dali do smlouvy.
Potřebuje-li výbor přesné informace ke dni konání shromáždění, protože se má rozhodovat o nějaké důležité akci, jsem schopná jej dodat z kopií přijatých faktur, z údajů účetnictví a v souladu s pravidly uvedenými v dohodě podepsané všemi vlastníky cca za hodinu.
Účetnictví přitom nevedeme podle vlastníků jednotek. To se vyplatí v mini SVJ, tj. v SVJ kolem 6 členů (viz souvislý příklad v rubrice Poradna na www.klaiex.webnode.cz).
Kdo si chce počíst, najde podrobnosti v časopise Účetnictví č. 1/2008. Příspěvek o přehledech je součástí miniseriálu o tzv. „FO“ (celý miniseriál byl uveden od č. 11/2007 do č. 2/2008).
N. Klainová
Poslední komentáře