27 Cdo 3499/2023 Doručování emailem
Doručování proostřednictvím poskytovatele poštovních služeb je
propracováno a řešeno v judikátech po desítky let. V doručení datovou
schránkou je teď už taky jasno. Zbývá ovšem email, který se
k doručování užívá velmi často, ale není sám o sobě průkazný, ani
neexistují zákonná pravidla upravující podrobnosti jeho použití.
Nejvyšší soud nedávno přišel se zajímavými závěry ohledně doručení emailu.
Jednalo se o email odeslaný předsedovi družstva. Předseda namítal, že email mu nebyl doručen, protože v době dodání do emailové schránky měl předseda dovolenou. V první řadě soudy se vyjádřily, že předseda nemá nikdy „dovolenou“, takže tato výmluva je lichá. Jde o výkon funkce, která trvá nepřetržitě 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu. Povinností statutára se nelze dočasně zprostit.
Krajský soud v Ostravě – vycházeje z komentářové literatury a judikatury Nejvyššího soudu – konstatoval, že české právo je založeno na teorii dojití, podle které účinky právního jednání nastávají v okamžiku, kdy projev vůle nepřítomné osobě dojde, tj. kdy se projev vůle dostane do sféry dispozice adresáta tak, že tento má možnost se s obsahem projevené vůle kdykoliv seznámit.
Adresát hmotněprávního jednání doručovaného elektronicky má možnost se s tímto jednáním seznámit pouhým otevřením e-mailové schránky, což je možné kdekoliv, kde má k dispozici výpočetní techniku a internet. K argumentaci žalobce soud uvedl, že skutečnost, že adresát právního jednání nemá důvod otevřít e-mailovou schránku proto, že „čerpá dovolenou“, příp. že žádnou korespondenci neočekává, nelze považovat za objektivní překážku dojití. Není rovněž podstatné, zda žalobce byl nebo nebyl povinen svou e-mailovou schránku otevřít. Významné je, že tuto možnost objektivně měl.
Soud tak uzavřel, že žalobci bylo Oznámení doručeno řádně a včas prostřednictvím e-mailové komunikace dne 29. 10. 2021, resp. dne 1. 11. 2021, a žalobu zamítl. Judikát byl potvrzen Vrchním soudem v Olomouci jako soudem odvolacím. Nejvyšší soud pak ohledně užití emailové schránky upřesnil:
21. Z řečeného se podává, že doručit právní jednání lze i pomocí e-mailové schránky. Má-li se zásilka dostat do dispoziční sféry adresáta, musí být zjevné, že adresát e-mailovou schránku běžně užívá, popř. odesílatele vyzval, aby uvedenou e-mailovou adresu použil, a musí být nepochybné, že e-mail byl uložen do e-mailové schránky adresáta (…). 22. V poměrech projednávané věci žalovaná doručovala Oznámení dovolateli prostřednictvím jeho pracovní e-mailové schránky, kterou běžně užíval, přičemž uložení e-mailů s Oznámením dne 29. 10. 2021, resp. 1. 11. 2021, do e-mailové schránky dovolatele bylo mezi stranami nesporné. Za těchto okolností – při aplikaci shora uvedených judikatorních závěrů – je zřejmé, že Oznámení bylo ve sféře dispozice dovolatele již dne 29. 10. 2021, a ten se s ním mohl seznámit pouhým otevřením e-mailové schránky. 23. Lze přitakat závěru odvolacího soudu, resp. soudu prvního stupně, že „čerpání dovolené“ nepředstavuje v dané věci objektivní překážku, pro kterou se dovolatel s Oznámením nemohl seznámit. Dovolatel přehlíží, že osoba povolaná do funkce člena orgánu společnosti je členem orgánu po celou dobu od vzniku funkce do jejího zániku, takříkajíc „24 hodin denně, 7 dní v týdnu“. (…) 25. Jen pro úplnost Nejvyšší soud dodává, že volba způsobu doručování prostřednictvím e-mailové komunikace s sebou přináší mnohé nevýhody (její kvalita není nijak právně upravena), nicméně pak je na odesílateli, aby nesl následky případných vad v doručování uvedeným způsobem (srov. usnesení Nejvyššího soudu ze dne 27. 2. 2018, sp. zn. 23 Cdo 3214/2017, uveřejněné pod číslem 45/2019 Sb. rozh. obč.). Pokud je však nesporné, že e-mailová zpráva byla uložena do e-mailové schránky adresáta, kterou adresát běžně užívá, lze – při absenci objektivních překážek doručení – uzavřít, že zásilka se dostala do dispoziční sféry adresáta. |
Justitianus
Poslední komentáře