Vážený SVJL a ostatní. Opět opakuji, je nutné načíst ustanovení Prohlášení vlastníka, kde v souladu se zákonem jsou stanovena „nějaká“ pravidla pro příspěvky na správu … .
Dále máte možnost, lépe řečeno povinnost, ve stanovách společenství stanovit v „části hospodaření“ pravidla hospodaření dle potřeb vašeho společenství a provozních záležitostí domu. (Každý dům je má odlišné.)
Pro inspiraci vkládám text možného znění stanov ve věci hospodaření společenství:
ČÁST PÁTÁ HOSPODAŘENÍ SPOLEČENSTVÍ Pravidla pro tvorbu rozpočtu společenství, pro přispívání na správu domu a pozemku a pro úhradu cen služeb poskytovaných na základě smluv sjednaných společenstvím
ČI. XVI Hospodaření společenství a způsob nakládání s jeho majetkem
1. Společenství hospodaří s finančními prostředky poskytovanými členy společenství jako:
- krátkodobá záloha na úhradu nákladů za služby spojené s užíváním jednotek,
- příspěvek na dlouhodobou zálohu na úhradu nákladů na správu a údržbu domu a pozemku jakožto společných částí; k uvedenému účelu společenství zřizuje Fondy, např. Fond oprav a Fond společenství.
Společenství hospodaří s dalšími finančními prostředky získanými v rámci činnosti společenství. 2. Finanční prostředky zálohově poskytnuté vlastníky jsou závazkem společenství vůči vlastníkům jednotek. 3. Finanční prostředky dle odstavce 1. písm.a) tohoto článku, se za daný hospodářský rok vyúčtují jednotlivým vlastníkům dle ustanovení čl.XVII těchto stanov proti skutečně vynaloženým nákladům. 4. Nevyčerpané finanční prostředky dle odstavce 1. písm.b) tohoto článku v daném hospodářském roce se převádí do následujícího hospodářského roku. 5. V případě převodu nebo přechodu vlastnických práv jednotlivých jednotek se zůstatky dle odstavce 1. písm.b) tohoto článku nevyúčtovávají. 6. Vlastníci jednotek ručí za závazky společenství v poměru, který odpovídá velikosti spoluvlastnického podílu na společných částech domu. 7. K zajištění pravomocně přisouzených pohledávek vlastníků jednotek z povinností uvedených v těchto stanovách vzniká dnem právní moci rozhodnutím soudu oprávněným vlastníkům jednotek zástavní právo k jednotce povinného vlastníka. 8. Zasahuje-li vlastník jednotky do práv ostatních vlastníků jednotek takovým způsobem, že podstatně omezuje nebo znemožňuje jejich výkon a nesplní povinnosti uložené rozhodnutím soudu, může soud na návrh společenství nebo na návrh některého vlastníka nařídit prodej jednotky. 9. Výbor společenství informuje 1× ročně o stavu čerpání a konečném zůstatků finančních prostředků dle odstavce 1. písm.b) tohoto článku. 10. Nabude-li společenství věci, práva, jiné majetkové hodnoty, byty nebo nebytové prostory k účelům uvedeným v zákoně o vlastnictví bytů a v těchto stanovách, je povinno s nimi hospodařit pouze v souladu s vymezeným účelem. Výbor nebo pověřený vlastník může v těchto záležitostech činit právní úkony pouze na základě usnesení shromáždění, pokud v usnesení shromáždění není stanoveno jinak. 11. Společenství je povinno uplatňovat a vymáhat plnění povinností uložených členům společenství k tomu příslušným orgánem společenství a plnění závazků třetích osob vůči společenství. Výbor či pověřený vlastník odpovídají za včasné plnění těchto úkolů. 12. Členové společenství jsou z právních úkonů týkajících se společné věci oprávněni a povinni v poměru odpovídajícím velikosti jejich spoluvlastnických podílů na společných částech domu. 13. Shromáždění společenství schvaluje dlouhodobý plán oprav, podložený tvorbou finančních prostředků dle odstavce 1. písm.b) tohoto článku, s cílem zajištění řádného provozuschopného stavu domu k bydlení a dále k postupnému zvyšování technicko-ekonomického stavu domu, včetně technických zařízení domu. 14. Výbor nebo pověřený vlastník rozhodují o věcech spojených se správou domu v souladu s dlouhodobým plánem oprav, popřípadě na základě přebytku plánovaného zůstatku finančních prostředků dle odstavce 1. písm.b) tohoto článku. 15. Shromáždění společenství schvaluje způsob finančního řešení nezbytně nutných oprav nad rámec dlouhodobého plánu oprav, které nejsou finančně kryty zůstatkem dle odstavce 1. písm.b) tohoto článku. 16. V případě řešení havarijních stavů, není-li na zůstatku finančních prostředků dle odstavce 1. písm.b) tohoto článku dostatek finančních prostředků, je výbor oprávněn učinit takové kroky k zajištění finančních prostředků, aby byl havarijní stav odstraněn a bylo umožněno řádné a bezpečné užívání všech jednotek. 17. O nájmu či pronájmu prostor ze společných části domu, jakož i o případném jejich zcizení je zapotřebí jednomyslného souhlasu všech vlastníků jednotek.
ČI. XVII Úhrada nákladů spojených se správou domu a pozemku a úhrada za služby
1. Vlastníci jednotek jsou povinni vždy do 15. dne daného měsíce na účet společenství poukazovat předepsanou finanční částku, jež obsahuje:
- krátkodobou zálohu na úhradu nákladů za služby spojené s užíváním jednotek dle Čl.XVI odstavce 1. písm.a) těchto stanov, stanovenou výborem dle předpokládaných nákladů pro dané období,
- příspěvek na dlouhodobou zálohu na úhradu nákladů na správu a údržbu domu a pozemku dle Čl.XVI odstavce 1. písm.b) dle těchto stanov; výši příspěvků si určí vlastníci jednotek na shromáždění zpravidla vždy na kalendářní rok dopředu tak, aby byly finančně zajištěny předpokládané náklady spojené s údržbou, opravami a revizemi domu, jakož to společných částí domu a jejich zařízení, včetně pozemku:
- Údržba – údržbou se rozumí soustavná činnost, kterou se zpomaluje fyzické opotřebení a předchází poruchám a odstraňují se drobnější závady, není-li obsahem provozních nákladů dle odst.1 písm.a) tohoto článku.
- Oprava – opravou se odstraňují účinky částečného fyzického opotřebení nebo poškození za účelem uvedení do předchozího nebo provozuschopného stavu, není-li obsahem provozních nákladů dle odst.1 písm.a) tohoto článku. Uvedením do provozuschopného stavu se rozumí provedení opravy i s použitím jiných než původních materiálů, dílů, součástí nebo technologií, pokud tím nedojde k technickému zhodnocení.
- Rekonstrukce – rekonstrukcí se rozumí zásahy do majetku, které mají za následek změnu jeho účelu nebo technických parametrů.
- Modernizace – modernizací se rozumí rozšíření vybavenosti nebo použitelnosti majetku.
2. Záloha na náklady za služby spojené s užíváním jednotky dle odstavce 1. písm.a) tohoto článku sestává z nákladů: vodné a stočné, teplo pro otop a ohřev TUV, provoz výtahu, odvoz likvidace TKO, elektrická energie za osvětlení společných prostor a společných zařízení, úklid společných prostor (chodeb a schodiště, chodníku, ploch garážových a parkovacích stání), pojištění domu, provozní náklady zvláštních technických zařízení – vjezd do garážových stání, odměna správci domu. Výše této zálohy se stanovuje podle nákladů předcházejícího roku v návaznosti na vývoji cen. Vlastník jednotky může v odůvodněných případech dohodnout odlišnou výši stanovení těchto záloh. Rozúčtování nákladů za služby spojené s užíváním jednotky se provádí podle obecně závazných předpisů. Zálohové platby na náklady za služby spojené s užíváním jednotky se každoročně vyúčtovávají jednotlivým vlastníkům dle skutečné výše nákladů a záloh za jednotlivé služby vždy za kalendářní rok nejpozději do čtyř měsíců po uplynutí hospodářského roku. Přeplatek se vrátí do 1 měsíce po vyúčtování jednotlivým vlastníkům, ve stejné lhůtě je vlastník povinen uhradit vyúčtovaný nedoplatek na účet společenství. Tento postup platí, pokud není obecně závazným předpisem nebo rozhodnutím cenového orgánu stanoven jiný postup.
Při absenci obecně závazných předpisů se rozúčtování provede takto:
Bytové jednotky a nebytové komerční jednotky
- Náklady za vodné a stočné se rozúčtují dle faktury vodárenské společnosti na jednotlivé jednotky
v poměru dle naměřených hodnot poměrových vodoměrů studené a teplé vody v jednotce. Součástí oprávněných nákladů vodného a stočného jsou provozní náklady zařízení na změkčování vody na vstupu do domu. Pravidla rozúčtování vodného a stočného jsou uvedena v příloze č.2 těchto stanov.
- Úhrada nákladů dešťovného, bude-li účtováno, se rozúčtuje v poměru dle velikosti spoluvlastnických podílů vlastníků jednotek na společných částech domu a parkovací ploše.
- Náklady tepla na otop se dělí na složku základní a spotřební. Základní složka činí 40% nákladů na otop a rozúčtuje se na jednotlivé jednotky v poměru podle velikosti vytápěné plochy jednotky. Spotřební složka činí 60% nákladů na otop a rozúčtuje se na jednotlivé jednotky podle naměřených hodnot poměrových měřičů tepla.
Pravidla rozúčtování otopu jsou uvedena v příloze č.3 těchto stanov.
- Náklady tepla na ohřev TUV se dělí na složku základní a spotřební. Základní složka činí 30% nákladů na ohřev TUV a rozúčtuje se na jednotlivé jednotky v poměru podle velikosti plochy jednotky. Spotřební složka činí 70% nákladů na ohřev TUV a rozúčtuje se na jednotlivé jednotky podle naměřených hodnot poměrových měřičů – vodoměrů TUV.
Pravidla rozúčtování ohřevu TUV jsou uvedena v příloze č.3 těchto stanov.
- Náklady za provoz výtahu se rozdělí na bytové jednotky a nebytové komerční jednotky v poměru dle velikosti spoluvlastnických podílů vlastníků jednotek na společných částech domu, dále se rozúčtují:
- na jednotlivé bytové jednotky v poměru dle počtu osob v jednotkách, přitom platí, že členem domácnosti v jednotce jsou osoby, které tvoří společnou domácnost a jiné osoby, které byt nebo část bytu užívají po dobu, která v součtu činí nejméně 3 měsíce v kalendářním roce, minimálně však 1 osoba;
- na nebytové komerční jednotky v poměru podle velikosti plochy jednotky,
- u nebytové komerční jednotky v 1.NP se neúčtují.
Do nákladů se zahrnují provozní náklady za elektrickou energii, náklady za komplexní servis výtahu, dozorce výtahu, poplatky za telefon a běžné opravy výtahu včetně vandalismu.
- Náklady za likvidaci TKO, budou-li hrazeny společenstvím, se rozdělí:
- na jednotlivé bytové jednotky v poměru dle počtu osob v jednotkách, přitom platí, že členem domácnosti v jednotce jsou osoby, které tvoří společnou domácnost a jiné osoby, které byt nebo část bytu užívají po dobu, která v součtu činí nejméně 3 měsíce v kalendářním roce, minimálně však 1 osoba,
- na nebytové komerční jednotky, pokud nebudou mít uzavřeny samostatné smlouvy na likvidaci TKO, dle … jednotky.
- Náklady za elektřinu na osvětlení společných prostor a provoz společných zařízení v domě, mimo elektrické energie výtahu a autoplošiny, se rozdělí na bytové jednotky a nebytové komerční jednotky a garážová stání a parkovací plochu v poměru takto:
- na jednotlivé bytové jednotky v poměru dle počtu osob v jednotkách, přitom platí, že členem domácnosti v jednotce jsou osoby, které tvoří společnou domácnost a jiné osoby, které byt nebo část bytu užívají po dobu, která v součtu činí nejméně 3 měsíce v kalendářním roce, minimálně však 1 osoba;
- na nebytové komerční jednotky a na jednotlivé nebytové jednotky–garážové stání a parkovací stání se neúčtuje.
Do nákladů se zahrnují především náklady na elektrickou energii, výměny žárovek, opravy či výměny schodišťových automatů a osvětlovacích těles. Rovněž jsou zahrnuty opravy venkovních zvonků a ovládání domovních dveří.
- Náklady za úklid společných prostor v domě, mimo garážových stání a parkovacích ploch, budou-li účtovány, se rozdělí na bytové jednotky a nebytové komerční jednotky v poměru dle velikosti spoluvlastnických podílů vlastníků jednotek na společných částech domu;
- na jednotlivé bytové jednotky v poměru dle počtu osob v jednotkách, přitom platí, že členem domácnosti v jednotce jsou osoby, které tvoří společnou domácnost a jiné osoby, které byt nebo část bytu užívají po dobu, která v součtu činí nejméně 3 měsíce v kalendářním roce, minimálně však 1 osoba;
- na nebytové komerční jednotky se neúčtuje.
Do nákladů se zahrnují náklady spojené s běžným úklidem včetně generálních úklidů a na odvoz nekomunálního odpadu ze společných prostor.
- Náklady za úklid společných prostor – chodníku a údržby zeleně přináležící k domu, budou-li účtovány, se rozdělí na jednotlivé jednotky v poměru dle velikosti spoluvlastnických podílů vlastníků jednotek na společných částech domu.
- Náklady za pojištění domu se rozúčtují v poměru dle velikosti spoluvlastnických podílů vlastníků jednotek na společných částech domu.
- Náklady za správu domu, budou-li účtovány, se rozdělí na jednotlivé bytové jednotky a nebytové jednotky – komerční prostory stejným dílem, u nebytové jednotky garážového stání ve výši 40 % bytové jednotky v případě vlastníka-člena společenství, který nevlastní bytovou jednotku nebo nebytovou jednotku-komerční prostor, u parkovacího stání ve výši 20 % bytové jednotky v případě vlastníka-člena společenství, který nevlastní bytovou jednotku nebo nebytovou jednotku–komerční prostor.
Součástí nákladů na správu domu pro bytové jednotky a nebytové jednotky–komerční prostory jsou i náklady na provádění odečtů podružných měřidel tepla a vody a rozúčtování nákladů.
3. Pro příspěvek na dlouhodobou zálohu na úhradu nákladů na správu a údržbu domu a pozemku dle odstavce 1. písm.b) tohoto článku společenství zřizuje tyto Fondy:
- Příspěvek do Fondu oprav I., ze kterého se hradí náklady spojené s údržbou, opravami a revizemi domu, jakož to společných částí domu a jejich zařízení, včetně pozemku.
- Výše příspěvku jednotlivých vlastníků bytových jednotek a nebytových komerčních jednotek do Fondu oprav I. se odvíjí od výše spoluvlastnických podílů na společných částech domu; pro určení výše příspěvku do Fondu oprav se připočítávají k příslušnému spoluvlastnickému poměru rozlohy teras, lodžií či balkonů ve výši 30%, jsou-li ve výhradním užívání vlastníka jednotky.
- Příspěvek do Fondu společenství, na činnost Společenství vlastníků, jakož to právního subjektu, z kterého se hradí nezbytné náklady spojené se správou domu (administrativa, poštovné, poplatky z vedení účtu, SIPO, odměna notáři, odměna za výkon funkce, apod.). Výše příspěvku jednotlivých vlastníků do Fondu společenství je za každou bytovou jednotku a každou nebytovou komerční jednotku shodná; u nebytové jednotky garážového stání a parkovací stání se příspěvek předepisuje v případě vlastníka-člena společenství, který nevlastní bytovou jednotku nebo nebytovou komerční jednotku.
4. Vlastníci jednotek jsou povinni oznámit výboru společenství počet členů domácnosti-uživatelů bytu po jednotlivých měsících a hlásit změny počtu osob nejpozději následující měsíc. 5. V případě opoždění platby dle odstavce 1. tohoto článku či nedoplatku za vyúčtování záloh služeb spojených s užíváním bytu, je dlužník povinen k dlužné částce uhradit penalizační poplatek ve výši 5% dlužné částky za každý i za započatý měsíc trvání dluhu. V případě vymáhání dluhu hradí dlužník i náklady na vymáhání dluhu, popřípadě i škody vzniklé společenství z důvodu pozdní úhrady zálohových plateb dle odstavce 1. tohoto článku 6. Na žádost dlužníka může společenství vlastníků po odsouhlasení shromážděním od sankcí dle odstavce 5. tohoto článku upustit např. z důvodu finanční tísně dlužníka na základě dlouhodobé nemoci nebo ztráty zaměstnání, pokud dlužník přede dnem své žádosti uhradí dlužnou částku záloh na náklady spojené s užíváním bytu a příspěvků do Fondu oprav a do Fondu společenství. 7. Termíny k rozúčtování nákladů a služeb spojené s užíváním bytů a nebytů:
- Kalendářní rok 1.1. – 31.12.
- Zúčtovací období, během kterého jsou trvale zajišťovány dodávky a služby poskytované k užívání pronajatého prostoru. Toto období je předmětem rozúčtování Fakturační období, během kterého dochází zúčtování, fakturace za dodávky a služby.
- Předání vyúčtování výboru společenství domu, resp. spotřebitel bude s vyúčtováním písemně seznámen, nejpozději do 30. 4.
- Reklamační období:
- 21 ti denní období od předání vyúčtování uživateli bytu či nebytového prostoru pro uplatnění reklamace rozúčtování – uživatelem (spotřebitelem) vždy nejpozději do 21.5.,
- 30 ti denní období od obdržení reklamace pro vyřízení včetně opravy rozúčtování při uznání reklamace – vždy nejpozději do 20. 6 .,
- předání opraveného rozúčtování v případě oprávněné reklamace – do 7 dnů od provedené opravy, vždy nejpozději do 27.6.
- V případě prokázání chyb v rozúčtování služeb mimo reklamační období, vznikne náklad, který bude konečným spotřebitelům rozúčtován v následujícím zúčtovacím období. Výsledek zjištění se již do ukončeného rozúčtování zúčtovací jednotky nepromítá.
- Splatnost rozúčtování nejpozději do 31.7.
- Období pro úhrady nedoplatků z rozúčtování dodávek a služeb bez uplatnění penalizační sankce je vždy do 31.7, v případě uplatnění reklamace nejpozději do 31. 8.
Pozn.: Ve výše uvedeném se rozházelo (přeformátovalo) při kopírování číslování, pro inspiraci by to neměla být ale chyba.
Matějka
Poslední komentáře