Vložil Matějka Jaroslav, 11. Září 2010 - 17:57

Vážená paní Klainová, a ostatní,

děkuji za Váš názor, kterého si vážím. Přesto si dovolím s Vámi nesouhlasit, oponovat a diskutovat.

1. Dlouhodobá záloha na správu domu se tvoří v souladu s ustanovením §15 odst.2 ZoVB, kde je výslovně uvedeno: „… Výši záloh si určí vlastníci jednotek usnesením shromáždění dopředu tak, aby byly kryty předpokládané náklady, které bude nutné vynaložit v následujících měsících i v dalších letech. …“

2. V případě převodu nebo přechodu práv se nevyúčtovává nevyčerpaná záloha „na správu“ v souladu s ustanovením §15 odst.4 ZoVB: „… Při vypořádání závazku právnické osoby vůči bývalému vlastníku jednotky se nepřihlíží k zálohám, které uhradil jako zálohy podle odstavce 2. …“

Součástí zprávy o hospodaření společenství by mělo být uvedeno:

  • kolik Kč bylo převedeno z předcházejícího hospodářského roku na dlouhodobé záloze bylo převedeno celkem, tj. na jeden podíl Kč;
  • kolik Kč bylo za daný hospodářský rok na dlouhodobou zálohu vloženo příspěvků celkem, tj. na jeden podíl Kč, (stanovení případných dlužníků);
  • kolik Kč bylo za daný hospodářský rok z dlouhodobé zálohy čerpáno celkem, tj. na jeden podíl Kč, (měl by následovat výčet čerpání);
  • kolik Kč bylo převedeno do následujícího hospodářského roku na dlouhodobou zálohu celkem, tj. na jeden podíl Kč.

3. Uvádím hospodářský rok, který má, mimo výjimek dle §3 odst.2 zákona č.563/1991 Sb., 12 měsíců. Je pouze shodou okolností, že v případě společenství je nyní zákonem stanoven jako hospodářský rok „kalendářní rok“.

4. Je věcí daného shromáždění, jaké pravomoci svěří výboru společenství, tzn.do jaké výše může výbor užít finančních prostředků bez schválení předem shromážděním. Výbor musí ustát/zdůvodnit vlastníkům neplánované užití přebytku plánovaného zůstatku finančních prostředků na dlouhodobé záloze (úspory z plánovaných nákladů) či užití zůstatku k neplánovaným nákladům/výdajům. Jinak by se shromáždění mohlo někdy scházet každých čtrnáct dní.

5. Domnívám se, že žádná finanční kalkulace předem na řešení havarijních stavů není přesná. Modelový případ: vichřice strhla střechu, prší, náklad opravy (uvedení do původního stavu) přes milion, na účtě 300 tisíc, shromáždění je možné svolat až za 15 dní dle zákona, objednávka se musí vystavit, složit i záloha ve výši 50%, jednání s pojišťovnou k likvidaci minimálně 14 dní včetně zálohového plnění. Jak jinak řešit a stanovit či určit pravomoci přesněji? Poraďte prosím, především těm, kteří mají jen vzorové stanovy.

6. Co jsou „služby“ pro SVJ žádný právní předpis nestanoví, obdobně co jsou náklady na „správu“, respektive co se rozumí pojmem „správa“.

„ZoVB vůbec nevymezuje druhy služeb spojených s užíváním společných částí domu a jednotek, takže je vždy potřebné, aby buď stanovy SVJ nebo usnesení shromáždění určilo, jaké druhy služeb jsou ze strany SVJ zajišťovány či poskytovány.“ (JUDr.Jiří Čáp, místopředseda SMBD­.)

Je tedy pouze vnitřní záležitostí SVJ, kam bude zaúčtováno pojištění, či odměna správci, (zda do „služeb“ nebo na „správu“), pouze SVJ v dané záležitosti rozhoduje, ať se nám to líbí nebo ne.

7. Zvyšování plochy o 30 % či 50% v případech, že vlastníci bytů užívají terasy lodžie nebo balkony, je oprávněné. Tyto stavební prvky jsou většinou společnou částí domu, nemusí je mít všichni, či mají, především u nových staveb, různou plochu. Proč by se ostatní vlastníci, kteří neužívají tyto náležitost – u jejich jednotky nejsou, měli podílet na nákladech budoucích oprav, údržby (čištění dešťových svodů/odpadů), či kontrol apod.

Je tak možné určit v souladu se ZoVB dle:

  • ustanovení §4 odst.2 písmeno c) „určení společných částí budovy, které budou společné vlastníkům všech jednotek a určení společných částí budovy, které budou společné vlastníkům jen některých jednotek,“
  • ustanovení §4 odst.2 písmeno g) „pravidla pro přispívání spoluvlastníků domu na výdaje spojené se správou, údržbou a opravami společných částí domu, popřípadě domu jako celku,“.

Pro výše uvedené není nutný souhlas = dohoda všech, jak uvádíte Vy a jiní. Všichni vlastníci hradí příspěvky na „správu“ dle velikosti spoluvlastnického podílu. Pouze ti vlastníci, kteří mají ve výhradním užívání některou společnou část budovy určenou dle §4 odst.2 písm.c) ZoVB (terasy lodžie nebo balkony) hradí za výhradní užívání těchto společných částí budovy „nějak“ rovnocenně a jasně stanovený příspěvek navíc. (Obdoba: pronájem sušárny ze společných částí domu pouze jednomu vlastníkovi).

O výše uvedeném se rozhoduje v souladu se ZoVB §11 odst.4, kdy postačuje pouze souhlas 75% přítomých.

8. Můžeme se bavit-diskutovat o pojmu „FOND“, z pohledu účetního, z pohledu jazykového, obsahového apod. (Dle kterého právního předpisu nelze nazývat příspěvek na dlouhodobou zálohu dle §15 ZoVB pojmem „Fond oprav“? Je pouze vnitřní záležitostí SVJ, jak bude nazývat účty či podúčty ve svém účetnictví.) Dobře, budu užívat pojmy v souladu s účetní analytikou: "Účet oprav“, "Účet společenství“.

Matějka

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.