Zpráva o hospodaření
Jaký předpis upravuje povinnost výboru SVJ předkládat schůzi vlastníků zprávu o hospodaření SVJ, a jak často? Je možno ve stanovách SVJ tuto povinnost vypustit? Výbor SVJ považuje za dostatečné, informovat scůzi vlastníků pouze o stavu účtu.
Dobrý den, pro mě byla má první zpráva o hospodaření docela oříškem. Náš správce funguje v režimu účetnictví Pohoda a tento software já samozřejmě jako laik neznám. Výstupy z něj pro mě byly docela peklem a vytvořit na těchto výstupech zprávu o hospodaření se zdálo být neproveditelné. Nakonec jsem ale našel způsob, jak podat snadno potřebné informace a zároveň provést kontrolu hospodaření správce – zde návod:
Vezměte si výpisy z účtu za celý rok. Na zhačátek zprávy napište stav na začátku a na konci roku. Dále zapiště obraty (kolik bylo na účet během roku posláno a kolik z něj odešlo). Máte. Dobře.Teď vypište veškeré příjmy svj. Částka která na účet přišla za rok, musí být součtem vámi všemi hrazených záloh za celý rok. Pokud to nesedí a přišlo méně, pak nejspíše máte něco v pokladně u správceš, který pochybil a včas nepřeposlal na účet.Pokud tam máte více než se mělo vybrat, budou to nějaké resty neplatičů…je třeba tyto jiné přijmy dohledat, rozumět jim a zapsat je do zprávy tak, aby součet přijmů seděl s tím, co v roce přišlo na účet svj. Jdeme na výdaje: Výdaje máte pravidelné i nepravidelné, nákupy a tak. Nejsnadnější je, vypsat je měsíc po měsíci, leden: výdaj1, 2, 3.....v excelu je to brnkačka. Levý sloupec popis výdajů, pravý částka. Všechny výdaje dohromady musí dát sumu výdajů na účtu. Fajn a teď je třeba kadždý výdaj doložit fakturou nebo účtenkou, aqby bylo jasné, kam peníze šly a zda oprávněně. No a to je v podstatě celé. Pokud vám sedí tohle, jakákoli další informace – třeba koli se vrátilo na zálohách (pozor, ne jmenovitě, jen celková suma)je už jen pozitivní informací navíc pro členy svj. Marek
Dobrý den, předně je třeba si uvědomit, že hospodaření zprostředkovávající SVJ je takřka ve 100% hospodaření s penězi jednotlivých vlastníků poskytnutých SVJ ve formě záloh ať ji krátkodobých (služby), tak dlouhodobých (FO-DZ).Vlastníci by měli mít dostatečně průkazné informace, jak se s jejich prostředky, hispodaří. SVJ na své výročním shromáždění má povinnost schválit roční uzávěrku a bylo by vhodné schválit i finanční plán dalšího, či dalších období. Výroční zprávy má povinnost předložit správce, kde by měl SVJ informovat, jak je postaráno o majetek vlastníků, dle dispozic, které obdržel od SVJ, s pozdravem, Petr Vávra
Souhlasím, ale mě jde spíše o to podle jakých konkrétních právních
předpisů je toto stanoveno a zde toto musí být zakotveno ve stanovách či
ne. Správce dělá každoročně účetní uzávěrku, která však je pro
mnohé nesrozumitelná. Chtěl bych vědět, zda je toto povinností výboru
vůči shromáždění vlstníků, tedy zda má za povinnost informovat jednou
ročně o tom, kolik bylo spoluvlastníky do fondu oprav zaplaceno a co bylo
z tohoto fondu konkrétně uhrazeno, včetně peněz na drobné výdaje. Zda
toto musí být ve stanovách a v případě že to tam není, jaký právní
předpis toto výboru ukládá.
Bavor
Účetní závěrku sestavuje ten, kdo vede účetnictví, čili většinou externí správce. Povinností výboru SVJ je předložit účetní závěrku shromáždění ke schválení (Vzorové stanovy Čl. VII odst. 3 písm. e). Účetní závěrka obsahuje rozvahu, výkaz zisku a ztráty a přílohu. Tyto části účetní závěrky mají předepsaný obsah viz vyhláška č. 504/2002 Sb. Výbor by měl vlastníky poučit, co vlastně mají schvalovat. Pokud jim to nedovedou členové výboru vysvětlit, měli by o vysvětlení požádat toho, kdo ji zpracoval. Bohužel se dost často stává, že ani účetní netuší, co účetní závěrka obsahuje, protože ji automaticky vyhotovuje používaný program.
Podrobné vysvětlení jednotlivých částí účetní závěrky obsahuje publikace Společenství vlastníků jednotek vydaná nakladatelstvím Bilance (informace viz www.bilance.cz).
Schválením účetní závěrky přebírají vlastníci jednotek odpovědnost za správnost vedení účetnictví (do schválení má za správnost účetnictví odpovědnost výbor SVJ). Mimo jiné potvrzují i správnost výše závazků, za které ručí. Takže schvalování účetní závěrky má zásadní význam.
Zpráva o hospodaření je elaborát, který zpracovává externí správce nebo výbor. Pokud pro vás platí vzorové stanovy (č. 371/2004 Sb.) a váš dům spravuje externí správce, potom patří podle článku V odst. 2 vzorových stanov mezi povinnosti správce předložit jednou ročně shromáždění vlastníků zprávu o činnosti správce, zejména o finančním hospodaření, o stavu finančních prostředků každého vlastníka atd….. viz písm. d).
Tady už nejde o účetní výkazy, jako v případě účetní závěrky, ale o srozumitelné vysvětlení, jak SVJ hospodařilo. Pozornost bude jistě věnovaná podrobnému vysvětlení pohledávek a závazků, ale navíc i tvorbě a čerpání tzv. „fondu oprav“.
Píšete, že Váš výbor SVJ považuje za dostatečné, informovat schůzi vlastníků pouze o stavu účtu. Tak takovou informaci bych jako vlastník považovala za naprosto nedostatečnou.
- Finanční prostředky na běžném účtu se významně mění každým dnem. Informace poskytnutá v době konání shromáždění není skoro určitě aktuální.
- I kdyby byla informace aktuální, nevypovídá stav běžného účtu o ničem. Obvykle jsou na něm jednak přijaté zálohy do tzv. „fondu oprav“ a jednak přijaté zálohy na služby. Část finančních prostředků na účtu může být použita na plánované akce, část musí obvykle na účtu zůstat, protože představuje přeplatky služeb, které musí být s vlastníky jednotek finančně vyrovnány.
N. Klainová
Poslední komentáře