Účetní závěrku sestavuje ten, kdo vede účetnictví, čili většinou externí správce. Povinností výboru SVJ je předložit účetní závěrku shromáždění ke schválení (Vzorové stanovy Čl. VII odst. 3 písm. e). Účetní závěrka obsahuje rozvahu, výkaz zisku a ztráty a přílohu. Tyto části účetní závěrky mají předepsaný obsah viz vyhláška č. 504/2002 Sb. Výbor by měl vlastníky poučit, co vlastně mají schvalovat. Pokud jim to nedovedou členové výboru vysvětlit, měli by o vysvětlení požádat toho, kdo ji zpracoval. Bohužel se dost často stává, že ani účetní netuší, co účetní závěrka obsahuje, protože ji automaticky vyhotovuje používaný program.
Podrobné vysvětlení jednotlivých částí účetní závěrky obsahuje publikace Společenství vlastníků jednotek vydaná nakladatelstvím Bilance (informace viz www.bilance.cz).
Schválením účetní závěrky přebírají vlastníci jednotek odpovědnost za správnost vedení účetnictví (do schválení má za správnost účetnictví odpovědnost výbor SVJ). Mimo jiné potvrzují i správnost výše závazků, za které ručí. Takže schvalování účetní závěrky má zásadní význam.
Zpráva o hospodaření je elaborát, který zpracovává externí správce nebo výbor. Pokud pro vás platí vzorové stanovy (č. 371/2004 Sb.) a váš dům spravuje externí správce, potom patří podle článku V odst. 2 vzorových stanov mezi povinnosti správce předložit jednou ročně shromáždění vlastníků zprávu o činnosti správce, zejména o finančním hospodaření, o stavu finančních prostředků každého vlastníka atd….. viz písm. d).
Tady už nejde o účetní výkazy, jako v případě účetní závěrky, ale o srozumitelné vysvětlení, jak SVJ hospodařilo. Pozornost bude jistě věnovaná podrobnému vysvětlení pohledávek a závazků, ale navíc i tvorbě a čerpání tzv. „fondu oprav“.
Píšete, že Váš výbor SVJ považuje za dostatečné, informovat schůzi vlastníků pouze o stavu účtu. Tak takovou informaci bych jako vlastník považovala za naprosto nedostatečnou.
- Finanční prostředky na běžném účtu se významně mění každým dnem. Informace poskytnutá v době konání shromáždění není skoro určitě aktuální.
- I kdyby byla informace aktuální, nevypovídá stav běžného účtu o ničem. Obvykle jsou na něm jednak přijaté zálohy do tzv. „fondu oprav“ a jednak přijaté zálohy na služby. Část finančních prostředků na účtu může být použita na plánované akce, část musí obvykle na účtu zůstat, protože představuje přeplatky služeb, které musí být s vlastníky jednotek finančně vyrovnány.
N. Klainová
Poslední komentáře