Znovu k problematice účtování SVJ
Paní Klainová, pane Pavle, dnes jsem se tu ptala ohledně toho, že nám správce (SBD) nedodává závěrku. Teď jsem k tomu zjistila další informace, tak prosím o Váš odborný názor.
Údajně na nás nepohlížejí jako na právnickou osobu, protože mají smlouvu o zajišťování správy sepsanou pouze mezi SDB a jednotlivými vlastníky. Proto prý účtují jen „fond oprav“ (vím že je to nesprávný termín, ale je prostě zakořeněný) a pak ještě jakýsi jeden účet, z kterého jdou náklady typu pojištění.
A až vypovíme tyto smlouvy a sepíšeme s nimi novou smlouvu o správě, tentokrát mezi SVJ a jimi, tak o nás začnou účtovat trochu jinak. Ale prý výsledovku a rozvahu ať stejně nečekám…???
Nejsem účetní, ale tohle prostě nemůžu pochopit. I kdyby nakrásně měli pravdu v tom, že se při smlouvě s jednotlivými vlastníky účtuje jinak (ikdyž to nechápu, protože přece přesto účtují celé společenství), tak v této smlouvě mezi SBD a vlastníkem stojí, že „správce je povinen 1×ročně předložit vlastníkům zprávu o své činnosti související se správou domu vč. výsledku hospodaření domu …“ – neříká ale konkrétně nic o účetní závěrce.
Ovšem ve stanovách se už mluví o schvalování účetní závěrky.
Laicky řečeno – správce vedoucí účetnictví nám závěrku nedodá, ale výbor za ni zodpovídá a má nám ji předložit ke schválení.
Je tento stav vůbec možný? Doufám, že jsem to napsala trochu srozumitelně, jsem z toho neskutečně rozhozená… díky za pochopení.
hanaf
Já vám nevím. Když si vezmu jak dlouho jsme četl tuto diskusi a cenu co mají účetní firmy http://www.hajekcz.com/cenik .Tak to vyjde podstatně levněji výkon+ čas. A pak se to jednoduše rozpočítá ne? Mě přijde mnohem efektivnější.
Paní Hano,
1)opravdu se domnívám, že je lepší jedno téma diskutovat v jednom vláknu. Musel jsem se vracet a hledat, zda v nějakých vláknech uvádíte, že jste SVJ s právní subjektivitou.
2)pokud jste SVJ bez právní subjektivity a dosud SVJ s právní subjektivitou nevzniklo podle § 9/4 ZoVB, tak by se SVJ účtovalo jako nějaké středisko v rámci SBD a účetní závěrka by se nemusela dělat. Když není právní subjektivita, tak se na SVJ skutečně nepohlíží jako na právnickou osobu. U tak velkého SBD bych předpokládal, že pozná, kdy právně vzniká SVJ. To, že máte stanovy, spíše svědčí tomu, že jste SVJ s právní subjektivitou. Potom bych ze strany SBD považoval za nesolidní, že nenavrhlo výboru uzavření smlouvy na vedení účetnictví za celé SVJ. Výrok, že ani potom nemáte očekávat rozvahu a výsledovku je ale ze strany SBD projev neodbornosti.
3)pokud jste SVJ s právní subjektivitou, jste zapsáni v rejstříku, máte IČ, tak tady nastupuje odpovědnost zvoleného výboru, aby zajistil vedení účetnictví. To neznamená, že výbor bude účtovat, ale že ve smlouvě se správcem či externí účetní dohodne vedení účetnictví. Pokud tak výbor neučiní a Vy ho navíc na tuto skutečnost upozorníte, tak jsou členové výboru plně odpovědni za nevedení účetnictví, soukromoprávně i trestněprávně.
Hezký den!
Pavel
Pane Pavle,
velice se omlouvám za otevření nové diskuze a komplikace s tím spojené – bála jsem se, že v předchozí by ten příspěvek zapadl. Takže pro příště už budu chytřejší.
K Vašim informacím: Ano, jsme SVJ s právní subj., od roku 2005 zapsáni v OR, máme IČO. Nevím, kolik bylo vlastníků jednotek v té době, ale myslím, že to na věci nic nemění. Nebo ano?
SBD spravovalo tyto byty jěště jako družstevní před předvodem do OV. Říkáte sám, že tak velké SBD (spravuje 12 tis. bytů) by mělo poznat, kdy právně vzniká SVJ a podle toho účtovat. Myslím si totéž a proto jsem potřebovala sehnat kvalifikované informace. Protože když se to jejich „účetnictví“ nezdá jenom mně z 12 tis. lidí, pak hodně zapochybuji o svém duševním zdraví a jestli přece jen nemá pravdu to SBD…
Nicméně teď už jsem i z tohoto portálu chytřejší, vím že teď musíme tlačit na výbor a žádat okamžitou nápravu, tj. sjednat smlouvu za SVJ nejlépe s jiným správcem. Ale jak se dá řešit to „nevedení“ účetnictví za přechozí roky 2005, 2006, 2007, 2008? To už se přejde tichým mlčením? Nebo máme chtít po nové smluvní firmě, aby společně s předchozím správcem to účetnictví zrekonstruovali?
Velice děkuji.
Hana
Paní Hano. Chápu naprosto Vaše obavy. Naše firma zabývající se správou a účetnictvím SVJ mělo již zkušenost s „nevedením účetnictví“ v jednom SVJ. Následovala rekonstrukce účetnictví-něco obdobného…Pokud byste potřebovala pomoci,nebo radu, můžete se obrátit. Jsme z Brna.tel:776658005
Paní Hano,
1)otevření dalšího vlákna k jednomu problému samozřejmě není tragedie, ale je v tom pak zmatek. Když se zaregistrujete, budou se Vám všechny nové příspěvky, které jste ještě nečetla, zobrazovat v jiné barvě
2)Podle §4/1 zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví jsou účetní jednotky povinny vést účetnictví od svého vzniku. Pokud jste zapsáni do rejstříku SVJ v 2005, tak SVJ vzniklo v 2005 nebo dříve. Vznik se neřídí dnem zápisu, jako u jiných „normálních“ právnických osob, ale ve Vašem případě podle § 9/4 ZoVB. Datum vzniku najdete na výpisu z rejstříku. Od tohoto okamžiku musí SVJ vést (podvojné) účetnictví. Sankce podle § 37/1/a ZoÚ je 6% hodnoty aktiv SVJ. Sankce by šla primárně k tíži SVJ a to by ji mohlo vymáhat po členech výboru. Trestněprávní odpovědnost členů výboru podle § 125 trestního zákona jsem tu již zmiňoval. Nejlepší asi bude zmíněné § členům výboru poskytnout.
3)od vzniku SVJ probíhaly nějaké platby, které SBD asi účtovalo na nějaké středisko. Příjmy od členů a výdaje za opravy a služby by měly být základem pro rekonstrukci účetnictví. Pokud přesvědčíte výbor, že by měl činit, bylo by vhodné účetnictví rekonstruovat. Připravte se ale na to, že výbor může říct „když jsi tak chytrá, tak si to pojď dělat sama“.
4)doporučuji si hledat nového správce, ale původnímu to samozřejmě zatím neříkat. Pokuste se s SBD dohodnout, že rekonstrukci provede. Jedině on má všechny podklady. Pokud spravují 12 000 bytů máte na něj páku, že když nevyhoví, můžete mu udělat v lokalitě „reklamu“. Sice je to trochu unfair, ale oni se férově nechovají minimálně od roku 2005.
5)ať už z SBD vytáhnete jakékoliv informace, tak bych si ohlídal nakládání se zálohou na opravy a jejím zůstatkem a stav pohledávek za členy SVJ. Variantu, že se nebude účetnictví rekonstruovat bych volil pouze jako východisko z nouze. Odpovědnost SVJ podle § 37/5 ZoVB zaniká 3 roky po spáchání protiprávního jednání.
6)jedná se o SBD Průkopník z Brna?
Hezký den!
Pavel
Pane Pavle,
moc děkuji za vyčerpávajcící informace. Nepochybuji o tom, že to dopadne přesně jak říkáte Vy i pan Mirek dole – „do teď to fungovalo, pak se v tom baba začala rýpat, tak ať si to dělá sama“ :-(
A ano, jedná se o brněnský Průkoník – nejvíc zkostnatělou společnost, s jakou jsem měla tu čest. Ikdyž teď, co jsem si několikrát po sobě pročetla tu smlouvu o správě, si začínám myslet, že jsem na ně možná rozlobená neprávem. Ano, nedodávají nám (jednotlivým vlastníkům) ani zprávu o hospodaření (ve smlouvě je to uvedeno), pouze rozúčtování záloh (které je oproti jiným správcům, co jsem měla možnost porovnat, vcelku nepřehledné), ale s tím by se dalo žít. Spíše teď nabývám dojmu, že opravdu předmětem smlouvy NENÍ vedení účetnictví, ale pouze zajištění správy, provozu a oprav. Tomu by pak odpovídal fakt, že od nich ani žádnou závěrku žádat nemůžu. Nicméně tohle je jen detail a na věci, že výbor nevede účetnicví (ať už prostřednictvím správce nebo další účetní firmy), to nic nemění.
Díky, s pozdravem, Hana
Vážená paní Hano, družstvo to poznat mělo a bylo by slušné, kdyby vás upozornilo. Na druhou stranu je věcí SBJ starat se o účetnictví a uzavřít případně smlouvu o jeho provádění. Pokud družstvo nemá s SBJ smlouvu, tak nemá samozřejmě povinnost účetnictví provádět. Asi i cena za účetnictví by byla jiná než za správu FO. Mohlo i předpokládat, že účetnictví pro vás dělá někdo jiný.
Pro Krupp:
Rozumím Vaší reakci, že chyba je na straně SVJ.
Zjistila jsem toto pondělí, že to, co náš výbor považuje za účetnictví, ve skutečnosti řádnému účetnictví SVJ neodpovídá a proto tady teď zjišťuji, jak z toho ven.
Poukážu na to na další schůzi, co je příští týden. Přednesu jim argumnety, které jsem tady nasbírala. A proto bych nerada tápala, kdyby se mě ptali, jak tedy vyřešit i tu absenci závěrek za předchozí roky.
… dělá to na mě dojem, že uvedený přístup SBD je dost rozšířený. Z Vašeho úvodu je zřejmé, že o stránkách p.Klainové již víte a
věřte, že pokud jde o účetniství je jediné východisko se s tím seznámit a potom problem řešit se stávajícím správcem a podle výsledku
se případně porozhlédnout po novém. Pokud jde o tuto oblast, nemohu se zbavit dojmu, že mnoho bývalých ‚účetních‘, které léta seděly v
účtárně a odškrtávaly došlé faktury si dnes zakoupí nějaký program, nastudují příslušný manuál a nová účetní a poradenská kancelář je
na světě a za své ‚služby‘ si nechá dobře zaplatit! Doporučuji podívat se na obchodní rejstřík, zda taková ‚kancelář‘s.r.o. ctí zák. o
účetnictví natolik, aby zvěřejnila své vlastní účetnictví…
… ale účto je jen jedna stránka problému přejímání bytů do
vlastnictví a vznik SVJ. Další problém může být i dostupnost
„Prohlášení …“a stavební a jiné dokumentace objektu, kterou musí vlastník uchovat podle stavebního zák. V souvislosti s případným
přijetím nového ZoVB bude zřejmě čekat SVJ nejen novela
„Prohlášení …“ a proto je dobré domyslet, co vše bude asi
potřeba…
Přeji Vám úspěšný start a předpokládám, že Vás nepřekvapí, že
většina spoluvlastníků se bude divit o co Vám vlastně jde, když
to do
teď všechno funguje a nikdo se o nic vlastně ‚nemusí‘ starat. Mirek.
Poslední komentáře