Vyúčtování služeb za 2017 dříve než za 2016, jaké hrozí problémy
Dobrý den,
správcovká firma chce dodat vyúčtování služeb za rok 2017 dříve než za rok 2016. Ano takové má naše SVJ zpoždění…
Správcovská firma přebírala účetní výstup od účetních předchozího správce, zdržovala s předáním vyúčtováním za 2016 až do začátku roku 2018. Našli jsme nakonec chyby v položkových součtech, chtěli jsme nějaké položky v nákladech vypustit. Slibovali, že opraví, ale teď po dvou letech opravovat nechtějí. Ať prý opraví předchozí správce, když uzavíral smlouvu s předchozí účetní firmou. Myslím, že data za 2016 nemají vůbec v jejich účetním softwaru. Předchozí účetní firma jim dala jen listy pro každý byt a několik základních tabulek. Tzn. nechtějí vše z faktur zadávat a vyhotovovat…Nevím jestli přistoupit na tu původní verzi vyúčtování služeb, sice zaplatíme na některých položkách více, ale nejsou to tak vysoké částky po rozúčtování na vlastníky několik stovek Kč na byt.
Když se budeme soudit ztratíme spoustu času. Nedoplatky a přeplatky nebudou vyřešeny, vychází celkem více nedoplatků než přeplatků pro vlastníky, tzn. SVJ by přišlo o příjem. Narušené vztahy mezi vlastníky, budou se logicky zlobit hlavně všichny s přeplatky na správce a všechny s nedoplatky…Nedokážu si představit, že bychom vyúčtování za 2016 ignorovali a nejdříve akceptovali a vyrovnali závazky vyúčtování za 2017.
Vím, že se blíží tříletý termín promlčení k podání reklamace vyúčtování za rok 2016. Lhůta počíná běžet ode dne, kdy právo mohlo být uplatněno poprvé. Ale co když vůbec vyúčtování za 2016 vlastníkům nezašlou a rovnou zašlou 2017? Jak to případně zamítnout, co když někteří zaplatí a některým bude vyplaceno? Výbor z řad vlastníků nemáme, nikdo nechtěl vykonávat, funguje u nás externí předseda (jednatel té správcovské firmy).
Možnost reklamovat vyúčtování služeb za 2016 je tedy do konce dubna, respektive do 1.5.2017?
Jaká další hrozí rizika pokud by nakonec předali vlastníkům dříve vyúčtování za 2017 než za 2016?
Děkuji.
Pan „Vložil .“ se zase emočně vylil. To jste jim to nandal…prostě tvrďák. Na dotazy jste ale vlastně neodpověděl. Jenom se snažíte „smáznout“ někoho kdo se informuje a snaží se dát věci do pořádku.
K věci. Pokud vynecháte v.s. za 2016 a přeskočíte na 2017 nemusí přesně navazovat kromě jiného také stavy např. vodoměrů a dalších měřidel. Jak píšete, nevyřešení v.s. může způsobit napětí v domě, nebudou vyrovnány pohledávky a závazky SVJ. Účetní závěrku za 2016 je také třeba vytvořit z nějakých podkladů, tedy i z výstupů z v.s. za 2016. Asi bych spíše akceptoval tu původní verzi kde je v nákladech něco co jste tam mít nechtěli, když ta položka/y není tak vysoká. Ale ideálně stihnout reklamovat nebo oficiálně urgovat doručení v.s. za 2016 do konce termínu promlčení.
Navíc při vynechání vyúčtování z předchozího roku a přeskočení rovnou na rok následující hrozí:
- pokud bude mít vlastník nedoplatek za rok 2016 třeba 10 000,–Kč a přeplatek
za rok 2017 např. 5 000,–Kč. Správce mu pošle přeplatek 5 000,–Kč za 2017 a promlčí se nedoplatek 10 000,–Kč za 2016 (z nevyhotoveného, nezaslaného vyúčtování služeb), bude SVJ v minuse 5 000,–Kč. Částky dosaďte libovolně, například dle skutečnosti.
Vůbec váš komentář nechápu. Jste jen vlastník, nebo člen výboru,
nebo dokonce jeho předseda? Jestli to druhé, tak tam nemáte co dělat.
Správní firmu platíte, tak musí dělat to, co potřebujete a tak, jak jí to
zadáte. A samozřejmě to musí udělat v termínu, jak chcete. Pochopitelně
jim za to platíte. Nebo si najděte jinou.
Jestli jste vlastník, tak to musíte požadovat od výboru.
Rovněž nechápu, co chcete kouzlit s položkami v nákladech. Dejte tam ty,
které tam patří. Nakonec stejně všechno zaplatí, respektive už zaplatili,
vlastníci. Ty, které patří do nákladů na služby, tak jako službu a ty
ostatní jako náklad na správu nebo provoz a údržbu. Proč meditujete,
jestli v některých položkách služeb zaplatíte víc nebo míň? Zkuste se
nad tím zamyslet a jestli jste člen výboru, tak nad sebou.
Hezký den. Jirka
Nevím co nechápete, je to jasně uvedené už v textu:
„Výbor z řad vlastníků nemáme, nikdo nechtěl vykonávat, funguje u nás externí předseda (jednatel té správcovské firmy).“
Problém bude asi v tom, že jim tam ty náklady nechce zařadit a přepracovat ta správcovská firmy, co to údajně slibovala. Viz. citace:
„Slibovali, že opraví, ale teď po dvou letech opravovat nechtějí. Ať prý opraví předchozí správce, když uzavíral smlouvu s předchozí účetní firmou. Myslím, že data za 2016 nemají vůbec v jejich účetním softwaru. Předchozí účetní firma jim dala jen listy pro každý byt a několik základních tabulek. Tzn. nechtějí vše z faktur zadávat a vyhotovovat.“
Proto odhaduji, že ten správce asi zvolil taktiku „natlačit do kouta“, sliboval, protahoval a kasíroval, když vybral dost peněz a blíží se lhůta promlčení, tak otočil, že v.s. neopraví. Tzn. odhaduji, že budou muset udělat sami nebo někým cizím nebo bude správce chtít zaplatit navíc. Členové SVJ asi neumí vypracovat, nevím.
Teď to trošičku chápu. Udělali jste největší možnou hloupost, když
jste zvolili externím předsedou jednatele správcovské firmy. To jste
čekali, že to může fungovat, když úkoluje, odměňuje a kontroluje sám
sebe? Teď jen sklízíte, co jste zasadili.
Nejvyšším orgánem je shromáždění. Tak mu vezměte přístup k účtu,
pohrozte, že už nedostane ani korunu a přikažte mu, že to musí udělat
podle vašeho rozhodnutí. A jestli to neudělá, tak ho žeňte hodně
daleko.
Co čekáte, že se tu dozvíte? Někdo vám dá za pravdu, ale pořádek si
musíte udělat sami. Nikdo jiný to za vás neudělá.
Hezký večer
Jirka
Ale stejně tak to může fungovat v případě, když dělá předsedu nějaký vlastník. Pokud ho nebudou vlastníci kontrolovat, může to dělat stejně jako externí předseda.
To, že nemají výbor a vede jim správu externí předseda nemusí být vždy problém. Pokud u nich není z vlastníků nikdo, kdo by uměl a současně chtěl správu vykonávat, nemají moc na výběr než najmout někoho zvenčí. Problém je zejména v tom, že se u nich podle mne většinově neshodnou a nekontrolují správce pravidelně, ze zjištěných kontrol fakticky nekonají, resp. pokud konají, tak s velkým zpožděním. Otázkou je kdo tomu správci platil/platí za pozdní, chybné (nebo žádné dodání…) výstupů z účetnictví. Má externí správce sám přístup k bankovnímu účtu? Sám se „kontroluje“, vyplácí si sám za pseudo správu? Na druhou stranu, pokud to u nich nikdo neumí či nechce dělat správu, funguje často argumentace bývalých statutárů: „proč bych to měl dělat zase já a všichni ostatní vlastníci se povezou“, „už jsem toho udělal dost, ať něco dělá ten a ten vlastník“, „nemám čas..“ apod. Do té doby bude externí správce zneužívat jejich většinového nezájmu a zkoušet až kam může zajít. V SVJ musí být alespoň jeden vlastník (ideálně více vlastníků), který umí a chce být statutárem a vlastně se částečně obětuje. Současně pak v SVJ potřebuje statutár alespon polovinu hlasů, tzn. spolupracujících vlastníků pro celou řadu důležitých rozhodnutí. V opačném případě mohou externí správci zneužívat situace nezájmu vlastníků od dění v SVJ.
Co k tomu dodat. Pouze to, že máte v svj jeden obrovský bordel. Vždyť vy nemáte ani svůj vlastní výbor. Nikdo nic nekontroluje, vše necháte na nějakou cizí firmu a teď se divíte. Ten problém, který máte v svj si musíte vyřešit vy sami, nikdo to za vás nevyřeší. Nemůžete se domnívat, že vy si budete jenom bezstarostně bydlet a nějaká firma bude kolem vás poskakovat. Té cizí správcovské nebo účetní firmě je to úplně jedno, ta pouze podniká, aby vydělala. Z textu vyplývá, že jste měnili správcovskou nebo účetní firmu a ta druhá není asi o nic lepší, než ta předchozí nebo nemá podklady. Ale to je váš problém, ne problém té firmy. Já vím, že se vám to nebude líbit, ale je to tak. Jak hrozí rizika? Žádná. Vlastníci nedostanou vyúčtování, z účtu se nevyplatí přeplatky ani na účet nepřijdou nedoplatky, bude vás to jako vlastníky stát pouze víc peněz. Pokud máte více nedoplatků, tak máte špatně nastavené platby. To je ale opět pouze a pouze váš problém. Namísto toho, abyste se všichni sešli a ten váš nepořádek vyřešili, tak prý máte narušené vztahy. Tak si v tom žijte, jsou to vaše peníze a váš majetek. Vaší filozofií pravděpodobně je, že vy pouze vlastníte byty a někdo cizí se vám o to vaše dobré bidlo bude starat, tak se nyní divíte. Nebude, niko se vám starat nebude,to vám tady napíšu jasně a srozumitelně. Musíte se starat sami. Tak se pokuste vlastníky svolat a vysvětlete jim to, třeba to někomu dojde. Vždyť vy ani nevíte, jaké smlouvy uzavírají ty firmy za vás mezi sebou. Pokud se chcete s někým soudit, tak se suďte nejlépe sami se sebou pro svoji naivitu a s prominutím hloupost. Tak ať se vám to povede.
Pod žlučovitý výlev „Vložil .“ přidávám odkaz k věci. Toto není ojedinělý případ.
„V souladu s § 7 zákona č. 67/2013 Sb., je potom společenství
vlastníků jako poskytovatel služeb povinno vyúčtovat vlastníkům jednotek
jako příjemcům služeb výši nákladů a záloh za jednotlivé služby
a doručit vlastníkům jednotek vyúčtování nejpozději do
4 měsíců od skončení zúčtovacího období.
Zúčtovací období je přitom dle § 2 odst. 2 písm. b) zákona č. 67/2013
Sb. nejvýše dvanáctiměsíční a jeho počátek určí společenství jako
poskytovatel služeb. Standardně přitom bývá zúčtovací období od
1.1. do 31.12. daného roku. V takovém případě je tedy společenství
povinno doručit vlastníkům vyúčtování do konce měsíce dubna
následujícího kalendářního roku a případný přeplatek na zálohách
vyplatit vlastníkům do 4 měsíců od dne doručení vyúčtování
vlastníkům, není-li jiná dohoda.
V případě, že společenství nedoručí vyúčtování
včas, vzniká mu dle § 13 zákona č. 67/2013 Sb. povinnost
zaplatit pokutu ve výši 50,– Kč za každý započatý den
prodlení, není-li rozhodnutím shromáždění stanovena jiná
pokuta.“
Poslední komentáře