Tržby za náhradní klíče
Dobrý den, chtěla bych zkonzultovat jeden účetní případ. SVJ nakoupilo v roce 2011 několik náhradních dálkových ovladačů vrat do garáže. V tomto roce byl výdaj uplatněn jako výdaj z fondu oprav.
Následně je prodávalo vlastníkům, pokud ti ztratili svoje původní ovladače. Tržby za ně byly v následujících letech, naposledy v roce 2016 (celkem 1326,– Kč). Je tato tržba daňovým základem? (Náklady jsou v roce 2011).
Předchozí správcovská firma příjmy za ovladače účtovala ve prospěch tzv. fondu oprav.
Děkuji za odpovědi.
Na zaúčtování těchto tržeb do tzv. fondu oprav (na dlouhodobé zálohy) nevidím z principu nic špatného, nicméně je potřeba vzít v úvahu následující.
V prvé řadě se domnívám, že o takovém zaúčtování nemůže rozhodnout správcovská firma, i když je to pro ní asi nejjednodušší. Co se těmito tržbami bude dít (tj. zda budou např. přiděleny na dlouhodobé zálohy), by mělo rozhodnout samo SVJ.
K otázce zdanění, tak nelze pouze říci, že nákup a dodání je pouze v jiném účetním období, jinak je to OK. V roce nákupu se klíče již objevily v nákladech, čerpání dlouhodobých záloh zase ve výnosech. Nyní se jejich prodejem generuje další příjem, jehož zdanění je potřeba řešit.
V tomto případě se ale nejedná o povinnost na straně SVJ (tj. příjem nevstoupí do jeho daňového základu), za zdanění jsou zodpovědní jednotliví vlastníci. Pro ně se ale bude povětšinou jednat o příjem osvobozený.
Jsem toho názoru, že se nejedná o prodej ale o prostředkování dodávky zboží klíčů, stejně tak jak při dodání SV u odpovídající služby s rozdílem, že transakce nákupu a dodání pro konečné využití neprobíhá ve stejném účetním období. My to účtujeme stejně, jak Vy popisujete.
Poslední komentáře