První kroky SVJ
Dobrý den,
rád bych vás zde poprosil o pár rad. Tyto informace se mi zaboha nedaří
najít na internetu.
Tento týden jsme zakládali SVJ. Nikdo z vlastníků nechtěl dělat
předsedu (je nás jen 6 jednotek tak máme jen předsedu) a protože jsem jako
jediný kvůli katastru založení SVJ potřeboval, tak jsem se toho ujmul
sám.
Teď mi ale není jasné několik věcí:
- Můžu jako předseda schvalovat smlouvy sám? Mám na mysli zejména věci jako pojištění, bankovní účet, atd. Ve stanovách máme klauzuli že o určitých výdajích můžu rozhodovat sám, ale pouze v případě jednotlivých nákladů. Jak to je se stálými náklady? Musí je schvalovat shromáždění?
- Když nemáme zatím stanovené žádné zálohy na služby, mohu je stanovit já sám jako předseda, nebo je musí schválit shromáždění? Mohu je následně sám změnit (v případě že zjistím že zálohy nejsou dostatečné)?
- Můžu jako předseda být zároveň zapisovatel na shromáždění? Ve stanovách máme pouze že zápis ze shromáždění podepíše předseda a zapisovatel a nikde nemůžu najít jestli to může být jedna osoba.
- Co je to záznam jednání? Máme ho ve stanovách jako součást zápisu a já nechápu co to je. Domnívám se správně že to jsou věci které se projednávaly a eventuálně námitky?
Dobrý den, chci se zeptat, kolik % je pro přijetí zapisovatele na shromáždění? Ve Stanovách nic nemáme, kde mám najít kolik je potřeba procent? (obyčejně je to nadpoloviční většina přítomných členů, ale nemohu to najít)
Moc děkuji Valchová
„Ve stanovách máme pouze, že zápis ze shromáždění podepíše předseda a zapisovatel.“
Pokud není uvedeno, že předseda nemůže být současně zapisovatem, potom se může jednat o tutéž osobu. Zákon to nezakazuje. Nic nebrání osobě, aby stejnou listinu podepsala ve více rolích, judikatorně to je vyřešeno. Počet podpisů na listině přitom nehraje roli (stačí, když se osoba podepíše jednou), pokud je zřejmé, v jakých rolích podepisuje.
- Jak které. Pojištění – ANO, Bankovní účet – ANO, pokud stanovy nestanoví jinak, Smlouvu na dodávku tepla a TÚV – ANO, pokud je možný jediný dodavatel, např. dálkové vytápění, Vodné a stočné – ANO, elektřina pro spol. prostory – ANO, pronájem nebytových prostor – NE, smlouva o úvěru – NE, mandátní smlouva – NE, smlouva o dílo – NE. Důležité je, co máte ve Stanovách, co je vyhrazeno pro Shromáždění k jednání.
- Jak na co. Musíte být trochu konkrétní.
- Může to být jedna osoba. Samozřejmě je lepší, pokud to jsou osoby dvě.
- Jedná se o písemný záznam, kde je uvedeno, co se konalo, kde se to konalo, kdy se to konalo, kdo tam byl a jak hlasoval. Námitky zaznamenávat nemusíte.
Pokud budete mít potřebu, klidně mi napište.
Pan Korky se pokouší radit, ale bez znalosti situace. Dejte si pozor na takové popletené „rady“.
- Kdo a jakým způsobem právně jedná za právnickou naleznete v rejstříku SVJ. Pan Korky samozřejmě netuší co tam máte uvedeno, takže jeho „radu“ ignorujte.
- Ohledně záloh na poskytované služby si přečtěte § 4 zákona č.67/2013 Sb: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2013-67#p4.
- Jestliže se píše o dvou osobách (předsedající a zapisovatel), pak je zřejmé, že zápis musí být podepsán dvěma osobami. Nikoliv jedinou osobou. Je to z důvodu kontroluy správnosti. Pan Korky Vám zde radí švindlovat a obcházet stanovy.
- Podle § 157 NOZ platí pro zápis z jednání voleného orgánu právnické osoby: „Je-li rozhodnutí přijato, zaznamená se na žádost člena voleného orgánu, který návrhu odporoval, jeho odchylný názor.“ Takže zaznamenávat námitky musíte. Pan Korky napsal nesmysl, který by Vás mohl dostat do potíží.
lake
Na tomto portálu jsou tři druhy přispěvatelů:
• ti, kteří nevědí, a proto se ptají.
• ti, kteří vědí, a proto odpovídají.
• ti, kteří nevědí, a přesto odpovídají.
Pan Korky patří do třetí skupiny.
- Tazatel zmiňuje ve svém příspěvku, že je jediným členem statutárního orgánu.
- Souhlas
- Mýlíte se. Ve Stanovách není uvedeno, ani nikde v zákoně, že se se musí jednat o dvě osoby. Toto bych pochopil, pokud by se jednalo o osobu zapisovatele a ověřovatele zápisu. Pokud například vede předseda shromáždění a má k dispozici PC, kde může zaznamenávat postup shromáždění, může dělat i zapisovatele. Stejně tak třeba může být i osobou pověřenou sčítáním hlasů.
- Shromáždění není volený orgán. Odlišné stanovisko se zaznamenává do zápisu z jednání Výboru SVJ.
A věnujte se diskuzi a nikoliv hodnocením přispěvovatelů či lidí, kteří odpovídají na dotazy. K tomu je zde tlačítko hodnocení.
Děkuji za vaši odpověď, ale ještě pár věcí mi není jasných.
Ve stanovách a rejstříku máme napsáno že zastupuji SVJ ve všech
záležitostech samostatně, ale také je ve stanovách že o druhu služeb a
schválení výše příspěvků a záloh rozhoduje shromáždění.
Jak je to tedy se smlouvami na služby jako je například to pojištění,
musí je schválit shromáždění? A co třeba revize? Ve stanovách máme že
revize se nehradí z dlouhodobých záloh, musím tedy revize a jejich
zaplacení nechat schválit shromážděním?
Dále mám ještě jeden problém, notářka nám za založení SVJ poslala
fakturu se splatností za 20 dní ale shromáždění může proběhnout až za
30 dní (od pozvánky). Ve stanovách máme že mimořádný příspěvek
schvaluje shromáždění, mohu teď legálně vybrat peníze na notářku
z vlastního rozhodnutí?
Ad 4) shromáždění sdružení není volený orgán ale předpokládám že
toto i tak platí. Toto je zdroj mého tápání ohledně zápisu. Všude se
píše o zápisu z jednání voleného orgánu ale shromáždění přece
není volený orgán.
1.) Zastupování samostatně – to pro Vás znamená, že pokud budete provádět nějaký právní úkon, ke kterému jste zmocněn na základě nějakého usnesení či jako člen statutárního orgánu, například podpis smlouvy, tak nepotřebujete k tomu podpis někoho dalšího. Na rozdíl od SVJ, u kterých je třeba právní písemný úkon platný pouze s podpisem předsedy a dalšího člena výboru. 2.) O službách a příspěvky – shromáždění se rozhoduje o tom, jakou částku bude každý majitel přispívat do DZO, shromáždění rozhoduje o tom, jakým způsobem se bude uklízet a například schválí smlouvu na úklidovou službu a její rozúčtování. Vy budete ten, který ji dle bodu 1 podepíše. 3.) Pojištění domu – nejedná se o věc, kterou by mělo schvalovat shromáždění, pokud toto nemá vyhrazeno ve Stanovách. Smlouvu na pojištění můžete uzavřít bez souhlasu Shromáždění. Navíc v tomto pojištění můžete mít zahrnutou i pojistku k Vaší trestněprávní odpovědnosti jako statutárního orgánu SVJ. Těžko donutíte jít všechny vlastníky do pojišťovny podepsat smlouvu na uvedenou nemovitost. Nehledě na to, jak by to vypadalo při případném pojistném plnění. 4.) Revize – berte to tak, že Vy jako statutární orgán máte odpovědnost za to, že ty revize budou provedené. Co byste dělal, kdyby Shromáždění řeklo, že se dělat nemají? Stačí taková odpověď? 5.) Placení – nechte schválit Shromáždění, jakým způsobem se rozúčtuje. 6.) Zaplacení revizí – to hradíte z účtu, pokud nemáte vybranou zálohu, tak až budete vědět, jak se to rozpočítá. Tak se to dá do vyúčtování za dané období dle schváleného klíče. 7.) Odkud chcete vybírat peníze. Osobně si myslím, že když se s notářkou spojíte, tak pochopí, kdy budete moci peníze zaslat. 8.) Zápis z jednání voleného orgánu je například zápis z jednání výboru.
Pojištění – nechte si zaslat nabídky nebo projednejte na pojišťovnách a nechte rozhodnout shromáždění. Smlouvy s dodavateli, bankovní účet a kdo bude dělat účetnictví si zajistíte sám nebo si najdete správce, kterého schválí shromáždění. O výši záloh vč. příspěvku na správu rozhoduje shromáždění i jeho změně. Musíte mít přece z předchozích let nějaké měsíční předpisy. Zapisovatel by měl být jiný vlastník na schůzi. Záznam je asi zvukový, ale snad to ani nebude třeba, když je vás tak málo. Pokud nejste ještě jako SVJ zapsaní v rejstříku, tak bankovní účet ani smlouvu s vámi nikdo nesjedná. Ten váš dům asi byl předtím v nějakém vlastnictví, tak minulý vlastník musí ukončit veškeré smlouvy s dodavateli, bude vyúčtována elektřina společných prostor, plyn, voda,…
Poslední komentáře