problémy ve splečenství
Dobrý den, měla bych několik otázek ohledně funkčnosti výboru v našem společenství.
- Ve stanovách máme uvedeno, že funkční období výboru jsou 2 roky. Co se stane, pokud nedošlo k převolbě? Zanikají mandáty představenstva nebo mají stále možnost vystupovat jako orgán?
- Lze uspořádat novou volbu výboru a změnit usnesení, pokud neuplynula lhůta 60 dnů od zapsání do rejstříku?
- Věc nejdůležitější. Máme možnost provést rekonstrukci účetnictví nezávislou kontrolou v případě, že ve stanovách je uvedena možnost pouze k nahlédnutí? Má správce ( nemající živnost k vedení účatnictví )povinnost vydat nám všechny doklady související s účetnictvím a vedením ostatní agendy? A kdo je nejlepší, aby takovou agendu provedl? 4 roky nikdo nemá přehled o účetní agendě společenství.
- Co dělat, když předsedkyně výboru odmítá udělit souhlas s kontrolou účetnictví? Sesbírali jsme podpisy k provedení kontroly účetnictví většiny vlastníků jednotek a s tím hodláme požádat o vydání. Je to reálné?
- Čím lze ručit úvěrové společnosti při čerpání úvěru. Zákonná povinnost ukládá ručit každému vlastníkovi svým podílem. Je k tomu potřeba souhlas či podpis vlastníků? Co jsou směnky a za jakých podmínek se vystavují? Před dvěmi lety jsme začali čerpat úvěr ve výši 2.500 000,– a bylo nám řečeno, že byty neručíme.
Děkuji moc za rady. V současné době bojujeme :((
ad1) vycházím z analogie Obchodního zákoníku – funkční období členů představenstva a.s. je 5 let a poté, pokud nedojde k „převolbě“ ze zákona zaniká. Zápis statutárního orgánu v rejstříku má pouze deklaratorní charajter, rozumějte, nemá vliv na právní status zániku funkce. Na druhou staranu obchodní zákoník řeší jednání v „dobré víře“. Vím, že zde nejde o obchodní společnost, ale určitou analogii bych zde dovozoval. Doporučuji informovat rejstříkový soud o zániku mandátu a nesouladu skutečného stavu se zapsaným. V zákoně o vlastnioctví bytů je uvedeno, že pro vedení, řízení ve věcech rejstříku platí obdobně obchodní zákoník a o.s.ř. ad 2) volbu výboru lze uspořádat kdykoliv, musíte jen dodržet podmínky stanovení zákonem o vlastnictví bytů a stanovami pro svolání shromáždění ad3) pokud se dostanete k účetním dokladů a zaplatíte odbornou firmu máte tuto možnost. jako člen společenství máte podle mého názoru nárok na to nejen nahlížet do účetnictví, ale i pořídit si z něj kopii. společenství je „zvláštní druh právnické osoby“ neboť „vše je všech“ ad4) předsedkyni odvolejte,m resp. její nesouhlas je bezvýznamný, neboť většina chce něco jiného a musí se podřídit. vyzval bych předsedkyni písemně k vydání dokladů s upozorněním, že výkon fuánkce je osobním závazkem, což znamená, že za případnou škodu ručí celým svým majetke, resp. při výkonu funkce je povinna postupovat s péčí náležitého hospodáře. možná skončíte v konečené fázi i u soudu, ale nědky není jiné řešení. ad 5) ručíte dle výše podílu, což je v podstatě skryté ručení bytem, resp. celým majetkem do výše hodnoty podílu na úvěru. nevím jak máte postavené stanovy, ale o úvěru musí hlasovat shromáždění a musí byýt v případě, že jde o úvěr na rekonstrukci pro 3/4 všech vlastníků. Omlouvám se za případné překlepy, ale myšlenky jsou rychlejší než prsty.
- Zákon netvrdí nic o konci funkčního období. Vzrové stanovy ano, bohužel.
- Ano.
- Ať nahlíží a kontrolují. – Ano, na základě usnensení shromáždění. – Nějaký profesionální správce.
- Podpisy ne, rozhoduje shromáždění.
- Je potřeba souhlasu na shromáždění.
Předesílám, že nejsem právník. Přesto bych rád vyjádřil svůj názor. Ad 1. Podle mě výbor právně neexistuje, protože ho, jak chápu z Vašeho sdělení, shromáždění opakovaně nezvolilo=nepotvrdilo ve funkci. Pak nutně následuje svolání shromáždění vlastníky, kteří mají alespoň 1/4 hlasů (viz stanovy), atd… Jinak ve stanovách, které doufám máte také (pokud ne, platí vzorové vydané nařízením vlády) je i zmínka o možnosti odvolat člena výboru.
Ad 2. ? (nedokáži odpovědět)
Ad 3. Budeme-li vycházet z odpovědi na bod 1, nemělo by jít o neřešitelnou situaci. Navíc, pokud výbor, resp. jeho členové způsobí škodu porušením právní povinnosti (napadá mne správa svěřeného majetku), nese za ni právní odpovědnost. Nevím, jestli správce pobírá nějakou odměnu – pokud dle pracovní smlouvy (provedení práce, vedlejší pracovní poměr), je zaměstnancem SVJ, nikoliv výboru – ten právně již neexistuje. Pokud to dělá na smlouvu o dílo nebo mandátní smlouvu, musí mít živnostenský list, jinak neoprávněně podniká. Jestli to dělá zadarmo, pak po příslušném vysvětlení situace (výbor bez mandátu) si snad dá říci. Rozhodně je vždy lepší jednat smírně, alespoň zpočátku. Jednou z povinností výboru (viz stanovy) je také předkládání účetní závěrky ke schválení shromáždění.
Ad 4. Zřejmě nemáte zvolenou kontrolní komisi nebo alespoň kontrolora. V každém případě je až zarážející snaha výboru mařit jakoukoliv kontrolu účetnictví… Předsedkyně výboru už asi není předsedkyní (viz bod 1).
Ad 5. Zmiňujete jakousi úvěrovou společnost. Pokud to není banka, tak těžko říci, jaké ručení přijala jako záruku splatnosti úvěru. Jinak o zřízení zástavního práva k jednotkám má právo rozhodnout opět pouze shromáždění (viz stanovy). Rozhodně doporučuji zjistit znění úvěrové smlouvy.
Přeji pevné nervy a rozhodnost.
pablo
Poslední komentáře