Problém: co zahrnují náklady na služby...?

Vložil Šárka (bez ověření), 18. Červen 2023 - 9:38 ::

Dobrý den,

v §2/d se uvádí: „…náklady na služby cena služeb ujednaná s dodavatelem NEBO celkové náklady na poskytování služeb; …“.

Ve stanovách ani jiných dokumentech ani rozhodnutích o uvedeném, nic extra uvedeno nemáme.


Ve vyúčtování 2021 mám náklad na služby za úklid cca 40.000 Kč/dům. Nevím o žádné nespokojenosti jiných členů SVJ z rozúčtováním nákladů.

  • SVJ mi sdělilo, že: rozúčtovalo náklad na firmu, která v domě myje podlahy a SVJ prý postupovalo dle §2/d věta první PŘED částí „nebo“

Ve vyúčtování 2022 mám náklad na služby za úklid cca 80.000 Kč/dům. Někteří vlastníci hlasitě remcali, že jim náklad na úklid z roku na rok rapidně vzrostl.

  • SVJ mi sdělilo, že prý postupovalo dle §2/d věta první ZA částí „nebo“ a přiúčtovalo náklady na:
    • úklid opakov. (sekání trávníku, úprava zeleně),
    • úklid mimoř. (odvoz kontejnerů – nábytek ze sklepů),
    • úklid mimoř. (nezjištěné čuně pozvracelo a pokálelo spol.schody),
    • úklid mimoř. (nezjištěný vandal posprejoval výtahovou kabinu),
    • úklidy mimoř. (odštěnicování ve spol.prostorech a některých bytech),
    • úklidy mimoř. (dezinfekce, dezinsekce, deratizace ve sklepech),

Ve vyúčtování 2023 má být náklad na služby za úklid opět cca <40.000 Kč/dům. Zástupci SVJ reptalům slíbili (ačkoli věděli, že některé mimořádné náklady na úklid se mohou opakovat), že pro rok 2023 nebudou do nákladů počítat to, co započítali v r.2022.

  • SVJ mi sdělilo, že: rozúčtuje zase způsobem použitým v r. 2021. Zda použije firmu jako v r.2021 nebo DPČ, prý zatím nemá ujasněno, natož rozhodnuto (rozhodnutí SVJ!).

V domě máme dvou-výměrové byty (55m2 a 70m2) a jeví mi, že pokud část nebo celý náklad na služby nebude zahrnut k rozúčtování, bude podíl na nákladech na službu buď částečně nebo zcela „dle podílu“ (nikoli ale způsobem dle §5/2 zák.).


Dle mne, je změna výše nákladu k rozúčtování (v důsledku vynechání/přidání) změnou způsobu rozúčtování, lavírující mezi způsoby „dle podílu“ a „dle §5/2“.

Dle SVJ prý nejde o změnu způsobu a právě spojka „nebo“ uvedená v §2/d prý umožňuje rozúčtovat náklady buď celkové nebo náklady s dodavatelem ujednané.


Dotazy:

  • co přesně se míní pojmem „cena služeb ujednaná s dodavatelem“ a co pojmem „celkové náklady na poskytování služeb“?
  • lze pro rozúčtování nákladů na služby, záměňovat použití „ceny služeb ujednané s dodavatelem“ za „celkové náklady na poskytování služeb“,
    bez rozhodnutí dle §5/1 zákona?
  • lze tvrdit, že „celkové náklady na poskytování služeb“ jsou součtem všech nákladů bez rozlišení – viz gramatické rozlišení v §2/d za spojkou „nebo“?
  • lze do nákladů na úklid započítávat náklad na „sekání trávníku“ – v mém případě jde o částku z DPP s jedním ze vlastníků? (na první pohled to nevypadá odlišně od mytí podlah společ.prostor, firmou nebo na DPČ)
  • lze do nákladů na úklid nezapočítávat náklady na mimořádné úklidy? Anebo, které výše jmenované už vyúčtovat ve službách nelze?

děkuji za odpovědi, Šárka

  • služby

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Vložil Šárka2 (bez ověření), 27. Červen 2023 - 7:55

Obecnou „definici úklidu“ nemáme (alespoň jsem ji nenašla ani ve stanovách ani v rozhodnutích). Nákladem na „úklid“ se u nás rozumí hlavně náklad uvedený na smlouvě mezi úklidovou-firmou a SVJ. A tam je za „1× týdně setření podlah + 2× týdně vestibul“ se stanovuje odměna 8000 Kč/měsíčně. Důvod: v r. 2013 bylo přijalo rozhodnutí společenství, že tyto činnosti „úklidu spol. prostor“ bude dělat externí firma.
V r. 2013 jsme asi mohli definovat „činnosti úklidu“ i tak, že do něj patří i „odvoz kontejnerů včetně nákladu za uložení na skládce, výzva k firmě zajišťující stírání podlah aby vyčistila podlahu znečištěnou výkaly či zvratky, vyčistění výtahové kabiny od sprejera apod.“. To jsme ale neudělali, protože tyto okolnosti do tehdy (2013) nenastaly a nás tehdy ani nenapadly.

Zástupce SVJ teď připustil, že rozúčtování nákladu na „sekání, odvoz a likvidaci trávy“ nemusí být v souladu s §7/c nařízení 366/2013 a že se na to ve výboru podívají. Pokud to prý bude nezbytně nutné, provede SVJ opravu až ve vyúčtování-2023 (v r.2024) aby se nemuselo platit opravné rozúčtování znova.

Podle zástupce SVJ jsou služby „DDD“ službami typu „úklid“ a „špína, hlodavčí výkaly, zvratky, sprejerství, apod.“ nelze považovat za „společné části domu“ jako neodělitelnou součást nemovitosti tzn. ve smyslu technických částí domu, stěn, rozvodů, technolog. zařízení (STA, FVE, kotelna, IPTV, apod.)… a činností spojené s těmito službami tudíž nemohou spadat pod správu domu. Náklady na ně musí být od nabytí účinnosti NOZ a §1/3 zák. o službách rozúčtovány a vyúčtovány. A proto vyúčtování 2022 jsou ty mnou výše vyjmenované náklady a reklamace toto namítající prý bude s tímto vysvětlením zamítnuta.

Tvrzení „…posprejoval výtahovou kabinu) – to není úklid, to je náklad služby výtahy …“ se mi zdá nesmyslné. Jak souvisí ničení majetku s nákladem na provoz výtahu? Jako že by si „sprejerství“ někdo objednal?

Všichni zde shodně tvrdí, že náklady, které nám SVJ naúčtovalo, naúčtovat nesmí, ale nikdo neuvedl argumentaci, po které by zástupci našeho SVJ couvli a reagovali jinak než zamítnutím a doporučením, abych se obrátila na soud. Soudit se kvůli alikvótní částce menší než cca 2000 (tj. bagatelní) jistě nebude žádný člen SVJ.

Šárka

Vložil tak (bez ověření), 27. Červen 2023 - 10:53

Úklid je každopádně služba. A to úklid čehokoliv v domě. Úklid kabiny výtahu nemůže patřit do služby výtahy, protože je to úklid. Služba výtahy jsou náklady na provoz výtahu. A úklid tam nepatří. Výtah se přece musí uklízet stejně, jako cokoliv jiného. A to i v případě, že je posprejovaný (dejte do výtahu kamery, problém sprejování a poškozování tím jednoznačně vyřešíte). „Podle zástupce SVJ jsou služby „DDD“ službami typu „úklid“ a „špína, hlodavčí výkaly, zvratky, sprejerství, apod.“ nelze považovat za „společné části domu“ jako neodělitelnou součást nemovitosti tzn. ve smyslu technických částí domu, stěn, rozvodů, technolog. zařízení (STA, FVE, kotelna, IPTV, apod.)… a činností spojené s těmito službami tudíž nemohou spadat pod správu domu.“ – konec citace. Špína se musí uklidit, no samozřejmě, že v nemovitosti, kde jinde by se mělo uklízet. Kotelna. Předpokládám, že kotelna je v domě proto, aby se dům vytápěl a vyráběla se teplá voda. Kotelna je součásti služby – nevím jak to nazýváte – topení, teplo nebo tak nějak a součáti výroby teplé vody. Náklady na kotelnu se tedy dělí na náklady na vytápění a na náklady na teplou vodu. Pokud je STA ve vašem vlastnictví, tak nejde o žádnou služby, je to správa domu, je tedy součátí nákladů za opravy. Pokud by to byla služba, tak signál do bytů by muselo zajišťovat svj a pak by svj muselo kromě vlastníků podle zákona taky platit televizní poplatek. A to určitě neplatí, protože ten signál nezajišťuje. Oprava antény a satelitu je jako jakákoliv jiná oprava v domě, není to služba. Pokud anténa na vašem domě patří např. nějakému družstvu, pak je to služba. To je ale váš problém, že si to necháte líbit. Pořiďte si svoji anténu. IPTV nevím co je. Pokud jste si schválili něco, co se jeví jako evidentní nesmysl, tak je to pouze váš problém. Pak to platí až do schválení něčeho smysluplnějšího. Ale předseda je tam od toho, aby ty služby byly smysluplně definované, nejlépe ve stanovách. Musím vás ovšem upozornit, že takové přesné definici se brání různí správci, říkají, že to není portřeba. Je to potřeba, pak si nikdo nemůže do služeb vnášet vlastní tvořivost a dávat tam, co jej zrovna napadne.

Vložil Iptv (bez ověření), 27. Červen 2023 - 12:46

https://www.google.com/search…

To je TV po internet protokolu

Vložil tak (bez ověření), 27. Červen 2023 - 13:16

No když si vlastníci objednají IPTV přes společnství, tak to samozřejmě musí platit jako službu. Internetovou televizi si každý vlastník má zařizovat sám svojí vlastní smlouvou s konkrétní společností poskytující tyto služby. To není záležitost svj.

Vložil Justitianus, 27. Červen 2023 - 9:51
  • Šárka: „Všichni zde shodně tvrdí, že náklady, které nám SVJ naúčtovalo, naúčtovat nesmí, ale nikdo neuvedl argumentaci, po které by zástupci našeho SVJ couvli a reagovali jinak než zamítnutím a doporučením, abych se obrátila na soud.“

Vítejte v SVJ !


Konečně jste pochopila, že ve společenství se jednotlivec neprosadí. A už vůbec ne racionálními argumenty. Rozhodující totiž není co si myslíte Vy, i kdyby to byla geniální myšlenka. Rozhodující je co si myslí většina členů při hlasování.

Nic Vám nebránilo sepsat definici služby „úklid společných prostor“, navrhnout změnu stanov a přesvědčit ostatní. Měla jste na to čas celých 10 roků.

☀ Pod úklid zpravidla spadá předvídatelná pravidelně se opakující činnost, kterou se odstraňují následky běžného opakovaného užívání společných prostor domu (nanesená špína na podrážkách), nebo následky běžných fyzikálních jevů (usazování prachu, špinění oken, sníh na schodech).

☀ Naopak pokud pachatel jednorázově ohrozí, změní nebo poškodí společné části (§ 1175 NOZ), je povinností SVJ vymáhat škodu na škůdci. Není-li možné škůdce zjistit, pak SVJ je povino odstranit ohrožení, změnu nebo poškození společné části na svůj náklad, jako osoba pověřená správou domu. Jde o typický náklad na správu.


V SVJ máte takové statutáry, jaké jste si sami zvolili. Oni nezhloupli teprve s přijetím funkce. Máte ve stanovách nejasná a neurčitá pravidla, a teď se zlobíte, že máte nejasná a neurčitá pravidla. Pochop kdo můžeš.

Justitianus

Vložil Krupp, 27. Červen 2023 - 10:17

Ne všichni si ale uvědomují, že i náklady SVJ na správu uhradí všichni vlastníci. Když píšete, že SVJ uhradí poškození na svůj náklad, znamená to, že tento náklad zaplatí stejně všichni vlastníci. Jen se jim to rozpočítá podle jiných pravidel než náklad na služby, v tomto případě na úklid.

Vložil Justitianus, 18. Červen 2023 - 12:22
  • „… lze do nákladů na úklid započítávat náklad na „sekání trávníku“ … “

To přece musíte vědět Vy ! My to netušíme. V první řadě si zjistěte jak je definována služba „úklid společných prostor“. Dokud to nevíte, jenom zde plácáte naprázdno. Obecně by mohlo platit:

  • Sekání trávníku, úprava zeleně = typický náklad správy domu a pozemku
  • Odštěnicování = správa domu a pozemku, jednorázový náklad krerý nemá nic společného s úklidem
  • Desinsekce, deratizace ve sklepech = správa domu a pozemku, nemá nic společného ani s užíváním bytů, ani s úklidem

Jak už zde napsal „.. (bez ověření)“: Některé náklady které jste vvyjmenoval nemají s úklidem společných částí nic společného. Do rozúčtování služeb spojených s užíváním bytů nepatří ty náklady, které SVJ vynaložilo na zcela jiný účel, i kdyby je naúčtovala osoba, která dodává právnické osobě SVJ také nějakou službu podle zákona 67/2013 Sb..

Justitianus

Vložil .. (bez ověření), 18. Červen 2023 - 10:34

sekání trávníku, úprava zeleně – není úklid a natož úklid opakovaný odvoz kontejnerů – nábytek ze sklepů -je úklid nezjištěné čuně pozvracelo a pokálelo spol.schody – to je taky úklid úklid mimoř. (nezjištěný vandal posprejoval výtahovou kabinu) – to není úklid, to je náklad služby výtahy úklidy mimoř. (odštěnicování ve spol.prostorech a některých bytech) – to není úklid, úklidy mimoř. (dezinfekce, dezinsekce, deratizace ve sklepech – to taky není úklid Svj by mělo mít jasná pravidla, co je služba úklid. Pak není co řešit. Co je pro jedno svj úklid, pro jiné svj úklidem být nemusí. Mimořádné úklidy do služby úklid patří. Celkové náklady na úklid jsou náklady na úklid za celý rok a to jak na úklid sjednaný, tak mimořádný (pozvracení a pod), tedy na všechny úklidy, které se vyskytly v domě. Ten, kdo má připomínky naní žádný reptal. Jenom vyjádřuje, že chce mít jasná pravidla. Od toho je shromáždění, aby to vyřídilo.

Vložil ? (bez ověření), 18. Červen 2023 - 9:58

Co chcete?

(Zlepčit úklid v domě? Trestat předsedu? Absolutní spravedlnost? Ulevit si? … – to jsou jenom možné příklady)

Vložil MartinII, 18. Červen 2023 - 10:38

SVJ … postupovalo dle §2/d věta první ZA částí „nebo“ + přiúčtovalo:

  • úklid

--opakov. (sekání trávníku, úprava zeleně), –mimoř. (odvoz kontejnerů – nábytek ze sklepů), –mimoř. (nezjištěné čuně pozvracelo a pokálelo spol.schody), –mimoř. (nezjištěný vandal posprejoval výtahovou kabinu), –mimoř. (odštěnicování ve spol.prostorech a některých bytech), –mimoř. (dezinfekce, dezinsekce, deratizace ve sklepech),

  • – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Podstatné je zda tyto mimořádné náklady nad plánované vznikly a byly řádně odvedeny.

Měli byste obdržet přehled všech vynaložených nákladů. Viz § 1179 „Vlastník jednotky má právo seznámit se, … . U této osoby může … nahlížet do smluv uzavřených ve věcech správy, jakož i do účetních knih a dokladů, a pořizovat si z nich výpisy, opisy a kopie“.

Pokud jde o rozsah služeb, tak dle mne

  • odštěnicování ve spol.prostorech a některých bytech: = DESINSEKCE
  • úlidy mimoř. (dezinfekce, dezinsekce, deratizace ve sklepech),

dez-infekce, -insekce a deratizace nejsou služby ale náklad hrazený z příspěvků správy domu. Z toho plyne že byste měli nižší náklady služeb hrazené dle poštu osob, a vyšší náklady hrazené z příspěvků hrazené dle podílu v m2

Vložil .. (bez ověření), 18. Červen 2023 - 10:51

Vůbec není podstatné, zda úklidové služby byly naplánové a jak vznikly. Jak chcete plánovat pozvracení, nebo dokonce horší věci. Co bylo potřeba se uklidilo a vlastníci mají povinost uhradit náklady podle schválených kritérii. Zda to jsou právě m2, to je diskutabilní. Ale má to být schválené.

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".