Při koupi bytu si ohlídejte nedoplatky
Narazil jsem dnes na Novinkách na tento článek a moc jsem nepochopil způsob, jakým to řeší. Z článku vyplývá, že jde o dluh za služby. Při koupi si požádali o ověření bezdlužnosti prodávajícího a dluhy žádné neměl. Protože se jednalo o služby, šlo o dluhy na zálohách. Ovšem po prodeji a celoročním vyúčtování se objevily nedoplatky o jejichž zaplacení se nyní přou.
Nevím, bydlím a dělám předsedu samosprávy v družstevním domě, kde je v takových případech praxe úplně jiná. Při prodeji nebo převodu se postupuje stejným způsobem jaký používají dodavatelé energií: Provede se mimořádný odečet měřidel a podle zapsaných údajů se provede konečné vyúčtování za služby prodávajícímu/převádějícímu. Tedy se vším všudy, co jde přes správu domu (teplo, voda, odpady, úklid, výtahy, el. spol.částí, pojištění atp.) To je k nějakému určitému datu. Všechno po tomto datu jde už za novým nabyvatelem.
Těžko říci, zda nejde o nějaký PR článek.
Tahle pasáž je velmi zajímavá: „V době, kdy jsem předchozímu vlastníkovi bytu vydával potvrzení o bezdlužnosti, nic nedlužil. Zálohy měl zaplacené a termín celkového vyúčtování byl až za rok. To, že výše záloh neodpovídala realitě, za to já nemůžu. Pán měl obrovskou spotřebu vody a po přepočtu na osoby také vyšly nedoplatky na společné elektřině a službách v domě,“ tvrdí předseda SVJ.
Nic tam neuvádí o stavu podružných vodoměrů, pokud tam nějaké vůbec jsou. A poslední argument je ještě divnější. Pokud řadu služeb přepočítávali podle osob, musel by si majitel k sobě před prodejem (nebo ještě lépe před zúčtovacím obdobím), nastěhovat vícero dalších osob a poctivě je nahlásit.
Jinak vysvětlení předsedy SVJ dělá spíše dojem, že se prostě jen elegantně zbavili nadspotřeby v domě. Naúčtovali ji prodávajícímu s tím, že zneužili vakua při prodeji bytu (vakuum myšleno – jeden ochchází a je mu to fuk, druhý přichází a neví, která bije).
Většína článků na seznamu je smyšlených a účelových. Je podzim, čápi už odleteli, tak je potřeba vytáhnout něco jiného, aby bylo čím zaujmout.
U nás to děláme stejně jako vy. Vyúčtování služeb, vyúčtování záloh, patří tomu, kdo je platil. Dělat to jinak je obyčený český podvod na nového vlastníka. Ale tady je to normální. Dělat podvody patří k bontónu této společnosti.
Píšete „Při prodeji nebo převodu se postupuje stejným
způsobem jaký používají dodavatelé energií: Provede se
mimořádný odečet měřidel a podle zapsaných údajů se provede konečné
vyúčtování za služby prodávajícímu/převádějícímu“. Stejně
postupovat nejde, neboť situace je jiná. U dodavatelů energie v DOV stavu
je jeden dodavatel a jeden odběratel. Pokud odběratel končí zjistí se jeho
stav spotřeby, který se mu vyúčtuje. Nový odběratel nastoupí s nulovým
začátkem a ukončující a pokračující odběratelé nic mezi sebou
nedělí.
U SVJ společenství je v roli dodavatele, ale odběratelem služby je každá
jednotka s odběrným místem. Ke dni prodeje by se dalo vyúčtovat pokud by
se provedl odečet ve všech jednotkách a zjišťovaly skutečné náklady, to
ovšem lze, pokud dodavatelé provedou odečet dodávek a vyúčtují
fakturační lhůtu obsahující den prodeje. Dále počet prodaných jednotek
může být víc než jeden a některé i opakovaně, což znamená další
komplikaci rozúčtování. Proto u SVJ ke dni prodeje lze rozdělit
vyúčtování až po ukončení fakturační lhůty a ke konci vyúčtování
zúčtovacího období. V případě SVJ výsledek celoročního vyúčtování
služby se dělí mezi prodejcem a kupujícím pomocí dílčích odečtů ke
dni prodeje, nebo podle délky trvání vlastnického stavu.
všechny domy nemají stejné podmínky. Např. v našem případě dodává SVJ vlastníkům studenou vodu a plyn. Není problém vyúčtovat prodávajícímu jeho spotřebu k libovolnému datu a nepotřebujeme k tomu ani mimořádnou fakturu, kterou ovšem na požádání obchodník s plynem i vodárny vydají. U paneláků napojených na centrální teplo to je složitější. Podstané je co má příslušné SVJ ve stanovách.
„V případě SVJ výsledek celoročního vyúčtování služby se dělí mezi prodejcem a kupujícím pomocí dílčích odečtů ke dni prodeje, nebo podle délky trvání vlastnického stavu.“
nebo podle hodnot relativní klimatické náročnosti jednotlivých měsíců. Už se zde řešilo.
Kdo jej dělí?
Viz můj dotaz a 12 změn vlastníků za rok.
Je tedy SVJ povinno vyúčtovat ke změně vlastníka? Ano, ne, podle jakého zákona, paragrafu a odstavce?
Výzva ohlídat nedoplatky je celkem zbytečná neboť to ohlídat nelze. K tomu aby někdo ohlídal nedoplatky je třeba vědět co je třeba platit a u čeho lze vůbec zjistit stav uhrazení k času provedení prodeje v době přípravy obchodního případu prodeje. Samotný problém zjišťování co je třeba platit je složitá záležitost jak dokladuje jiný můj příspěvek http://www.portalsvj.cz/…nnost-platit#… a text příspěvku naznačuje, že ani p. předseda autor adviser se v tom nevyzná pak je jasný co lze očekávat od prodejců realitek. Vyúčtování porovnává rozdíl mezi platbami uhrazených záloh a částkami skutečných nákladů v členění na druh služby, jednotku, na zúčtovací období. Dopis bezdlužnosti při zjišťování dluhu porovnává rozdíl mezi platbami uhrazených záloh a částkami předepsaných záloh v členění na druh služby, jednotku, za lhůtu do data vydání dokladu bezdlužnosti. Ukazatel nedoplatku z vyúčtování nelze spočítat v době vydání dokladu bezdlužnosti. Je celkem v pořádku a legitimní, že i při neexistenci dluhu na zálohách může vznikat dluh z vyúčtování, kdy úroveň hrazení záloh je pod úrovni vzniku nákladů. Vědět, že je třeba předvídat možnost vzniku dluhu z vyúčtování nám dává možnost dát § do kupní smlouvy kde se konstatuje pravidlo vypořádání s dluhem mezi SVJ a vlastníkem minulým a novým a vlastníci mezi sebou. To závislý i na tom, co umožňuje program vyúčtování zpracovat, zda umí rozdělení výsledků vyúčtování na osobu prodávajícího a kupujícího za podmínek existence vstupních dat nebo/i dat náhradních.
Takže když se 12× do roka změní vlastník anebo družstevník, tak 12× do roka udělá Svj nebo BD dílčí vyúčtování?
Když pominu, že by to bylo iracionální, tak změna 20× za rok nelze provést technicky. Cituji ze stránek KN:
„Katastrální úřad po uplynutí lhůty 20 dnů po odeslání informace osobám, jejichž práva zapsaná v katastru se podle navrhovaného zápisu mají změnit nebo zaniknout rozhodne, že se vklad povoluje, jestliže jsou podmínky pro povolení vkladu splněny; v opačném případě návrh zamítne.“
U teoretických 20 zápisů musí uplynout lhůta nejméně 400 dní. Rok má však nejvýše 366 dní. Asi tak.
Jak jste přišel na to, že vyúčtování se dělá právě v okamžiku změny vlastníka bytu? Máte bujnou fantazii.
O dluhu při převodu bytu je zde bohatá diskuse. Např.
www.portalsvj.cz/…dle-1186-noz
www.portalsvj.cz/…-1186-a-1888
www.portalsvj.cz/…udouci-dluhy
www.portalsvj.cz/…pet-na-scene
§ 1186 opět na scéně 1
Vložil lake, 12. Únor 2014 – 13:00
Přechod dluhů existuje jedině na základě věcného břemene zapsaného v katastru, nebo na smluvním základě. Dluh za služby, stejně jako jakékoliv jiné dluhy prodávajícího vůči komukoliv, se samozřejmě mohou stát předmětem ujednání podle NOZ § 1888.
www.portalsvj.cz/…istni-rozvoj
www.portalsvj.cz/…tnictvim-noz
www.portalsvj.cz/…echodu-dluhu
Poslední komentáře