Pravni, odborne nazory, vyklady k ne/vyuctovatelnosti vsech druhů zaloh, prispevků a způsobu rozuctovani v SVJ.
Pravni nazor, vyklad pravnika na členěni financi a ne/vyuctovatelnosti všech druhu zaloh, prispevků v SVJ.
Clanek ze dne 11.07.2019
https://nedoma-advokatka.cz/…oprav-v-svj/
Odborny nazor, vyklad ucetniho, daňového poradce na Účtování nákladů a záloh na správu domu včetně jejich vyúčtování.
Clanek ze dne 26.12.2014.
https://www.svjaktualne.cz/…6nqBz7PzgjA/
Zakladni princip, cleneni uctovani v SVJ.
Clanek ze dne 15.12.2016.
Není pravda, že se zálohy na správu vyúčtují vždy. Zálohy na správu, pokud to nevyžadují stanovy, se nevyúčtují ve smyslu vypořádání formou nedoplatků či přeplatků. Nevyčerpané zálohy se převedou do následujícího období.
To je úplně běžné. Zálohy na správu se vlastníkům vyúčtují tak, že je předložen přehled vybraných záloh s jejich čerpáním (tj. podrobným uvedením všech nákladů na správu). Vypořádání přeplatků nebo nedoplatků se neprovádí, zůstatek nevyčerpaných záloh s převede do následujícího období.
Někde to dělají uvedením celkových vybraných záloh všech vlastníků a uvedením jejich čerpání. Někde to dělají uvedením vybraných záloh každého jednotlivého vlastníka a čerpání těchto záloh případajícího na každého vlastníka.
Vyúčtování vč. vypořádání tj. vyplacení přeplatků nebo vybrání nedoplatků na konci účetního období si myslím, že se provádí v menšině SVJ.
Autorka textu zastává názor, že „2)příspěvky na správu domu a pozemku rozúčtovávané poměrně na jednotku“ se „neprovádí se vyúčtování ve smyslu každoročních přeplatků a nedoplatků“. Do této kategorie dává řadu nákladů, u nichž není dopředu známa jejich výše a nejde tedy přesně stanovit výši zálohy (např. bankovní poplatky, nový PC, když se starý rozbije apod.). V takovém případě vzniká rozdíl mezi předepsanou částkou (pokud všichni zaplatí tak i vybranou částkou) a skutečnými náklady. Například mohlo být za SVJ být předepsáno 20 tis., ale náklady byly 30 tis. Pokud se neprovádí každoroční vyúčtování přeplatků a nedoplatků, tak jak se tento rozdíl zaúčtuje a kdo ho zaplatí?
Osobně jsem zastáncem toho, že pokud možno vše je třeba chápat jako zálohové platby a každoročně zpracovávat vyúčtování všech těchto položek. Pak k podobným potížím nedochází.
Příspěvky na správu domu a pozemku se hradí z FO. Výbor SVJ musí vypracovat plán nákladů na budoucí období hrazených z FO a tomuto plánu musí být přizpůsobena výše příspěvků jednotlivých členů SVJ do tohoto fondu. Úpravu výše příspěvků musí schválit většina na shromáždění. Nemůže se pak stát, že náklady jsou vyšší, než vybraná částka. Jiná je situace u FS, kde je vhodné provést roční vyúčtování přeplatků a nedoplatků a ty vyúčtovat. Nedojde tak k možné kumulaci nedoplatků za více období a každý rok je ve FS vyrovnán.
Píšete:
„Například mohlo být za SVJ být předepsáno 20 tis., ale náklady byly 30 tis. Pokud se neprovádí každoroční vyúčtování přeplatků a nedoplatků, tak jak se tento rozdíl zaúčtuje a kdo ho zaplatí?“
Pokud by byl zůstatek vybraných příspěvků na správu menší než náklady na správu, tak musí shromáždění rozhodnout o mimořádném příspěvku, který by pokryl všechny náklady na správu.
V praxi by k tomu mělo dojít ale zcela výjimečně, protože měsíční záohy/příspěvky na správu podle předpisu by měly počítat s určitou rezervou tak, aby na konci roku zbýval zůstatek nevyčerpaných příspěvků, který se převede do následujícího období, aniž by se provádělo vypořádávání přeplatků či nedoplatků.
Služby: Nařízení č. 366/2013 Sb. – nařízení
vlády č. 366/2013 Sb., o úpravě některých záležitostí souvisejících
s bytovým spoluvlastnictvím
§ 8 Činnostmi týkajícími se správy domu a pozemku z hlediska správních
činností se rozumí zejména
….
=b) stanovení a vybírání předem určených finančních prostředků od
vlastníků jednotek jako záloh na příspěvky na správu domu a pozemku,
stanovení záloh na úhrady cen služeb a jejich vyúčtování a
vypořádání,
Vzhledem k tomu, že nelze předvídat množství odebraných komodit které
služby poskytují, tyto dodávky lze financovat pouze zálohově. To už
neplatí, zařadíme-li do služeb i úklid nebo odvoz odpadu.
Správa domu a pozemku: stejná citace jako pro služby
…
=b) stanovení a vybírání předem určených finančních
prostředků od vlastníků jednotek jako záloh na příspěvky na správu domu
a pozemku,
=c) … řádné hospodaření s finančními prostředky, …
=d) uplatňování a vymáhání plnění povinností vůči jednotlivým
vlastníkům jednotek, které jim ukládají jiné právní předpisy nebo
vyplývají ze stanov společenství vlastníků jednotek a z usnesení
shromáždění vlastníků jednotek přijatých v souladu s jinými
právními předpisy a se stanovami společenství vlastníků jednotek, a
další § …
Na financování “Správa domu a pozemku” jsou uvedeny jen obecné principy
realizace konkrétního případu výkonu je ponechán na manažerské
rozhodnutí (stanovení účelů určení a finančních částek, lhůty
realizace /krátkodobé, dlouhodobé/, způsob vybírání finančních částek
/zálohy, příspěvky/, způsob kontroly platební kázně, vymáhání dluhů,
kontrola výsledku hospodaření, zda vyúčtování výsledku, zda
vypořádání výsledku,…).
A jak to může i vypadat v praxi…
stanovení účelů určení – tvorba „fondu oprav“
a finančních částek – schválená sazba /Kč/m2/měsíc/ tvorby „fondu
oprav“ ,
lhůty realizace /krátkodobé, dlouhodobé/ – vedeno na účtu pro
dlouhodobé s čerpáním i pro krátkodobé účely,
způsob vybírání finančních částek /zálohy, příspěvky/ –
příspěvky,
způsob kontroly platební kázně – bez kontroly,
vymáhání dluhů – bez vymáhání,
kontrola výsledku hospodaření, zda vyúčtování výsledku, zda
vypořádání výsledku – zůstatek výsledku hospodaření „fondu
oprav“ je převeden do dalšího ZO.
Odkazované články obsahují popis známých metod účtování některých „specifik“ SVJ, zase bez odpovědi na dětinskou otázku „a prooč?“. A proto se ptám, komu vznikne a jaký prospěch nebo újma tím, že zaúčtujeme za spol část domu rekonstrukci střechy (TZ) za 2 mil. stejně, jako opravu schodišťového spínače za 200 Kč?
Poslední komentáře