Podíl nákladů kotelny

Vložil Krupp, 7. Prosinec 2008 - 12:09 ::

Dobrý¨den, privatizujeme obecní dům formou prodeje jednotlivých bytů. V domě je plynová kotelna, která vytápí pouze bytové jednotky v domě. V části přízemí se nachází kanceláře, kde byla dříve prodejna. OPBH kdysi povolilo odpojit tyto prostory od centrálního vytápění. V prohlášení vlastníka je, že na nákladech na údržbu revize atd. kotelny se majitel této jednotky podílet nebude. Dovolil bych si dva dotazy.

  1. Je to v pořádku? Připadá mi, že je to analogická situace jako v diskusi o rekonstrukcí výtahu, který vlastníci přízemních bytů neužívají. Je to součást domu a tak mají všichni vlastnický podíl a měli by se tedy podílet na těchto nákladech.
  2. Jednotka je umístěna uvnitř domu. Současný provozovatel jim nepočítá náklady na topení. Podle mého názoru by měl majitel platit, v souladu s příslušnou vyhláškou, základní složku dodávky tepla.

Děkuji za názory.

Jirka

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Matějka Jaroslav, 7. Prosinec 2008 - 13:18

    Vážený p.Jirko,

    záleží na skutečnostech, jak je kotelna zapsána v Prohlášení vlastníka. Je-li zde uvedeno jak uvádíte, že „majitel“ nebytové jednotky se podílet nebude, je to „zákon“.

    Otázkou je, kdy byla „prodejna“ odpojena. Je-li to dávno, před platností vyhlášky č.372/2001 Sb., je problematické vymáhat-uplatňovat náklady základní složky rozúčování tepla pro odpojeného konečného spotřebitele.

    Samostatnou otázkou je, kdo je-bude provozovatelem „plynové kotelny“. Součástí kalkulace ceny 1 GJ tepla jsou i stálé náklady = údržba, servis, „neinvestiční“ opravy, odorné prohlídky apod., všech technických zařízení – kotle, pojišť.ventily, MaR, systém dopouštění otopné soustavy, čerpadla, komíny, pojištění, mzdy, …

    Matějka

    Vložil E56 (bez ověření), 7. Prosinec 2008 - 15:13

    Tohle je jasný případ jednotky legálně odpojené od centrálního zdroje tepla, na tuto situaci příslušná vyhláška o rozúčtování nákladů pamatuje. Máte k disposici souhlas majitele s odpojením?

    Prohlášení vlastníka je „zákon“ pouze v případě, kdy není v rozporu se zákonem. Zákon totiž taxativně určuje společné části domu (mj. kotelna centrálního topení a rozvody tepla), od tohoto ustanovení není možné se odchýlit ani dohodou všech (Prohlášení vlastníka, nemýlím-li se, podepisují všichni).

    Vložil Matějka Jaroslav, 8. Prosinec 2008 - 21:06

    Vážená/ý E56,

    kde berete jistotu, že plynová kotelna není v „Prohlášení vlastníka“ v souladu s ustanovením §4 odst.2 písm.c) ZoVB společnou částí domu společnou jen některým vlastníků?

    Matějka

    Vložil Krupp, 7. Prosinec 2008 - 16:51

    Děkuji za oba názory. Jedná se o to, že majitelem zmíněné jednotky je obec (městská část), prodejcem bytů také a tedy i tím, kdo zpracovává prohlášení vlastníka. Stanovuje tedy výhodnější podmínky sama sobě. Jsem přesvědčen, že třeba v případě odprodeje kotelny, nebo jejího vybavení společenstvím (teď jen hypoteticky teoretizuji) by výnos připadl poměrně všem vlastníkům, tak by se naopak na nákladech na údržbu měli všichni podílet. Souhlas majitele s odpojením nezpochybňuji. Jednotka je odpojená už dlouho, byty se teprve prodávají a SVJ vzniká. Takto staré doklady nedostaneme a asi nám do toho ani nic není. Byla to dohoda bývalého majitele, vlastně sama se sebou. Fakt ale je, že každá jednotka má stanoven svůj podíl na společném majetku a podle něj by měla přispívat na péči o něj. Je možné změnit hlasováním obsah prohlášení vlastníka? Podle vzorových stanov snad ano.

    Co se týče rozpočítání nákladů na otop, prostudoval jsem podrobněji vyhlášku 372, §6 odst. 2 a vidím, že mám pravdu. Pustím se do sporu s obcí.

    Jirka

    Vložil E56 (bez ověření), 7. Prosinec 2008 - 17:15

    Změnu prohlášení vlastníka řeší § 11 odst. 4 ZoVB, ale ne výkladově zcela jednoznačně.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".