Placený úklid společných prostor - neprovádí se
Dobrý den,v roce 2011 byl schválen placený úklid společných prostor, který vykonával vlastník BJ. V polovině roku 2012 došlo k ukončení úklidu ze strany vlastníka a to přímo na Shromáždění VJ. Výbor neustále požaduje placení záloh za tento úklid, který se neprovádí a to z důvodu, že „systém předpisu a poskytování záloh zatím zůstal stále stejný tak, jak bylo schváleno v roce 2011 a protože oficiálně nebyl projednán systém jiný“. Je toto správné tvrzení? Domnívám se, že SVJ není bankovní ústav a nemůže vybírat zálohy za něco, co se neprovádí. Mělo tedy dojít na SVJ k hlasování o změně předpisu? Musím stále platit zálohy za úklid tak, jak bylo shromážděním schváleno, i když úklid prokazatelně není zajišťován?
Finesko,
možná jste jedna z těch, kdo si pletou zálohy na správu podle § 15 odst.
2 ZoVB s úhradou nákladů na správu (příspěvků) podle § 15 odst.
1 ZoVB. Je zde takových více, dokonce ve výborech. Někteří neváhají
falšovat účetnictví, když o splátkách vzniklého dluhu účtují jako
o přijatých zálohách na správu.
- Kdybyste hradila měsíčně příspěvek na úklid společných částí domu, můžete okamžitě přerušit placení, jestliže služba není poskytována.
- Pokud ovšem hradíte měsíčně zálohu na úklid společných částí domu, jste povinna ji hradit podle platného předpisu záloh po celé zúčtovací období. Teprve po jeho ukončení se zálohy vyúčtují a vypořádají.
lake
V předpisu „Záloh do fondu na správu domu a pozemku“ jsou kolonky vodné a stočné, teplo pro ÚV, teplá voda, elektřina k osvětlení a provozu domu, úklid a ostatní. Jelikož jsem se stala vlastníkem v době, kdy se již neuklízelo, což jsem zjistila ze zápisu SVJ a mohla jsem si výši záloh upravit, u úklidu jsem vyznačila 0. Takže chápu-li to dobře, při vyúčtování mi naběhne nějaké penále za neposkytování záloh. O zrušení těchto záloh musíme tedy dát hlasovat na shromáždění? Děkuji za Váš čas a rady.
Omlouvám se, připadá mi to zbytečně složité. Jedná se o službu a v „Zásadách rozúčtování nákladů za služby poskytované s užíváním jednotek" byl stanoven systém poskytování záloh vlastníky jednotek ve výši 100,– Kč na BJ. Tyto zásady byly schváleny shromážděním v roce 2011.
Finesko,
stále větší zmatek. Zatím jste nesdělila jednoznačně ani to, zda jde
o náklad správy domu nebo o službu. Máte zřejmě v SVJ nepořádek.
Napsala jste: „V předpisu „Záloh do fondu na správu
domu a pozemku“ jsou kolonky (…) úklid“.
Neexistuje nic co by se nazývalo „fond“. Pokud by SVJ mělo
v účetnictví nějaký fond, nejste povinna do něj přispívat ani korunu.
Proč tedy vůbec něco platíte?
Když vynechám podivné slovo „fond“, úklid je podle toho hrazen zálohově a spadá pod správu domu a pozemku. Dobrá. Jenže pak jste napsala zase něco jiného: „Jedná se o službu …“.
Probůh, Váš výbor Vám nedokáže dát do ruky jednoznačný a určitý předpis? Ani zřejmě nevíte, zda jde o náklad správy nebo o službu. Stále zde upozorňuji:
- Nedostanete-li jednoznačný a určitý předpis, ze kterého je patrné, co jsou služby a co je správa, reklamujte a nic neplaťte.
- Nedoatanete-li jednoznačný a určitý předpis, ze kterého je patrné, co se hradí příspěvkově (bez konečného vyúčtování)a co zálohově (s konečným vyúčtováním), reklamujte a nic neplaťte.
lake
Fond oprav a j. z toho důvodu, že má správce takový program a „nebude přece kupovat nový“. Zrovna tak je tam platba na Domovníka.
Pane svjvmt, já toto vím také. V našem domě to bylo na počátku stejné, protože správu vykonávalo družstvo, které bylo původním vlastníkem domu. Rozpisy byly stejné jako pro družstevníky: „fond oprav“ a „odměny členům družstevní samosprávy“. Byl to jediný dlouhý seznam, ve kterém se mísily služby s náklady na správu bez rozlišení. Nebylo zřejmé co jsou zálohy a co konečné úhrady, které nepodléhají žádnému vyúčtování. Udělal jsem co zde radím: odmítl jsem podle takového neurčitého rozpisu platit. To po uritých tahanicích pomohlo.
Totéž se opakovalo v loňském roce, když se smluvním správcem stala po družstvu jiná společnost. Opět „fond oprav“, opět nepoužitelný rozpis, neschopnost rozeznat služby od správy, neschopnost rozlišit co z položek jsou zálohové platby a co konečné měsíční úhrady. Inu, měli takový software …
Opět jsem se musel ozvat s výhrůžkou zastavení plateb, pokud nedostanu řádný rozpis podle zákona. Členové výboru pochopili, že nic nechápou, a nechali mne abych to s novým správcem vyřídil. Musel jsem pracovníkům správce napsat vzor jak by rozpis úhrad a záloh měl vypadat. Sami to netušili.
A vyslechl jsem si při tom tu typickou sborovou písničku všech českých správců: „Tohle po nás nikdo nikdy nechtěl, tralala, Vy jste první komu to vadí, tralala, Vždyť tomu přece všichni rozumějí, tralala …“
lake
Pane Laku, prosím nemůžete tu uvést, jak takový rozpis má vypadat? U nás máme nového správce a vlastně dal stejný rozpis jako ten minulý.Můžete mi prosím napsat jestli to je správně? Děkuji, Evika. A toto je předpis- Předpis záloh na služby a příspěvek do FO: Osvětlení, Pojištění, Správa domu, Studená voda, Teplá voda, Teplo, Správa vodoměru SV+TUV, Fond oprav.
Přímo v předpisu měsíčních záloh je uvedeno „Záloha do fondu …“ se zmiňovanými kolonkami. V dalším textu je uvedeno „Zálohy na služby celkem, kde je součet zmiňovaných kolonek“. Zajímavé je taky prohlášení na tomto dokumentu: „Beru na vědomí tento měsíční předpis záloh do fondu pro zajištění správy domu a pozemku jakož i záloh na služby poskytované s užíváním jednotek v domě“. Pravděpodobně i tento předpis záloh je vadný. Kde jako laik mohu získat informace, abych se dokázala orientovat? Čerpám doposud ze zápisů ze shromáždění vlastníků jednotek a schůzí výboru? Vlastník, co úklid prováděl, dostával částku vybranou za 24 BJ/100,– Kč, tedy 2400,– Kč (pouze usuzuji, že bez dalšího konečného vyúčtování). Budu tedy reklamovat a žádat vysvětlení, z jakých dokumentů ale zjistím, co je služba,co se má hradit příspěvkově, co zálohově, co je součástí správy domu apod. Stále v tom plavu.
Finesko, Váš rozpis je zmatečný. Plete dohromady náklady správy s náklady na služby. Co máte dělat ohledně vadného předpisu už jsem Vám napsal. Zjistěte si také, zda vůbec existuje seznam (výčet) služeb, které jste povinna odebírat a hradit.
- Může to být uvedeno v Prohlášení vlastníka budovy jako závazek, který přešel na vlastníky jednotek popdle § 4 odst. 2 ZoVB písm. (f).
- Není-li to tam, pak povinnost musí být uložena ve stanovách (§ 9 odst. 14 ZoVB). Nepostačí rozhodnutí shromáždění.
- Není-li to tam ani tam, můžete odebírat a hradit podle Vašeho uvážení pouze některé služby – jak se Vám zachce.
Uvedené neplatí pro službu vytápění a dodávka teplé vody: u nich je odběr povinný podle celostátních předpisů a podle toho, zda Vaše jednotka je součástí zúčtovací jednotky podle § 2 vyhlášky č. 372/2001 Sb..
Ke každé jednotlivé službě musí existovat:
- definice služby (co je obsahem služby, jak často se poskytuje),
- přesná, jednoznačná a určitá pravidla pro rozúčtování služby, schválená tříčtvrtinovou většinou přítomných na usnášeníschopném shromáždění (§ 11 odst. 4 ZoVB).
Není-li toto pro některou službu splněno, odmítněte hradit zálohy, neboť by šlo o hrazení na neurčitý účel a není známo, podle čeho má být služba vyúčtována.
lake
Poslední komentáře