Placený úklid společných prostor - neprovádí se

Vložil Fineska, 14. Březen 2013 - 9:49 ::

Dobrý den,v roce 2011 byl schválen placený úklid společných prostor, který vykonával vlastník BJ. V polovině roku 2012 došlo k ukončení úklidu ze strany vlastníka a to přímo na Shromáždění VJ. Výbor neustále požaduje placení záloh za tento úklid, který se neprovádí a to z důvodu, že „systém předpisu a poskytování záloh zatím zůstal stále stejný tak, jak bylo schváleno v roce 2011 a protože oficiálně nebyl projednán systém jiný“. Je toto správné tvrzení? Domnívám se, že SVJ není bankovní ústav a nemůže vybírat zálohy za něco, co se neprovádí. Mělo tedy dojít na SVJ k hlasování o změně předpisu? Musím stále platit zálohy za úklid tak, jak bylo shromážděním schváleno, i když úklid prokazatelně není zajišťován?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 14. Březen 2013 - 14:10

    Finesko,
    možná jste jedna z těch, kdo si pletou zálohy na správu podle § 15 odst. 2 ZoVB s úhradou nákladů na správu (příspěvků) podle § 15 odst. 1 ZoVB. Je zde takových více, dokonce ve výborech. Někteří neváhají falšovat účetnictví, když o splátkách vzniklého dluhu účtují jako o přijatých zálohách na správu.

    • Kdybyste hradila měsíčně příspěvek na úklid společných částí domu, můžete okamžitě přerušit placení, jestliže služba není poskytována.
    • Pokud ovšem hradíte měsíčně zálohu na úklid společných částí domu, jste povinna ji hradit podle platného předpisu záloh po celé zúčtovací období. Teprve po jeho ukončení se zálohy vyúčtují a vypořádají.

    lake

    Vložil Fineska, 14. Březen 2013 - 17:33

    V předpisu „Záloh do fondu na správu domu a pozemku“ jsou kolonky vodné a stočné, teplo pro ÚV, teplá voda, elektřina k osvětlení a provozu domu, úklid a ostatní. Jelikož jsem se stala vlastníkem v době, kdy se již neuklízelo, což jsem zjistila ze zápisu SVJ a mohla jsem si výši záloh upravit, u úklidu jsem vyznačila 0. Takže chápu-li to dobře, při vyúčtování mi naběhne nějaké penále za neposkytování záloh. O zrušení těchto záloh musíme tedy dát hlasovat na shromáždění? Děkuji za Váš čas a rady.

    Vložil bovera (bez ověření), 14. Březen 2013 - 18:08

    Ještě jste nenapsala zásadní informaci. Je ten úklid službou nebo je součástí správy domu.

    Vložil Fineska, 14. Březen 2013 - 18:33

    Omlouvám se, připadá mi to zbytečně složité. Jedná se o službu a v „Zásadách rozúčtování nákladů za služby poskytované s užíváním jednotek" byl stanoven systém poskytování záloh vlastníky jednotek ve výši 100,– Kč na BJ. Tyto zásady byly schváleny shromážděním v roce 2011.

    Vložil lake, 14. Březen 2013 - 18:58

    Finesko,
    stále větší zmatek. Zatím jste nesdělila jednoznačně ani to, zda jde o náklad správy domu nebo o službu. Máte zřejmě v SVJ nepořádek.

    Napsala jste: „V předpisu „Záloh do fondu na správu domu a pozemku“ jsou kolonky (…) úklid“.
    Neexistuje nic co by se nazývalo „fond“. Pokud by SVJ mělo v účetnictví nějaký fond, nejste povinna do něj přispívat ani korunu. Proč tedy vůbec něco platíte?

    Když vynechám podivné slovo „fond“, úklid je podle toho hrazen zálohově a spadá pod správu domu a pozemku. Dobrá. Jenže pak jste napsala zase něco jiného: „Jedná se o službu …“.

    Probůh, Váš výbor Vám nedokáže dát do ruky jednoznačný a určitý předpis? Ani zřejmě nevíte, zda jde o náklad správy nebo o službu. Stále zde upozorňuji:

    • Nedostanete-li jednoznačný a určitý předpis, ze kterého je patrné, co jsou služby a co je správa, reklamujte a nic neplaťte.
    • Nedoatanete-li jednoznačný a určitý předpis, ze kterého je patrné, co se hradí příspěvkově (bez konečného vyúčtování)a co zálohově (s konečným vyúčtováním), reklamujte a nic neplaťte.

    lake

    Vložil svjvmt, 15. Březen 2013 - 9:45

    Fond oprav a j. z toho důvodu, že má správce takový program a „nebude přece kupovat nový“. Zrovna tak je tam platba na Domovníka.

    Vložil lake, 15. Březen 2013 - 11:06

    Pane svjvmt, já toto vím také. V našem domě to bylo na počátku stejné, protože správu vykonávalo družstvo, které bylo původním vlastníkem domu. Rozpisy byly stejné jako pro družstevníky: „fond oprav“ a „odměny členům družstevní samosprávy“. Byl to jediný dlouhý seznam, ve kterém se mísily služby s náklady na správu bez rozlišení. Nebylo zřejmé co jsou zálohy a co konečné úhrady, které nepodléhají žádnému vyúčtování. Udělal jsem co zde radím: odmítl jsem podle takového neurčitého rozpisu platit. To po uritých tahanicích pomohlo.

    Totéž se opakovalo v loňském roce, když se smluvním správcem stala po družstvu jiná společnost. Opět „fond oprav“, opět nepoužitelný rozpis, neschopnost rozeznat služby od správy, neschopnost rozlišit co z položek jsou zálohové platby a co konečné měsíční úhrady. Inu, měli takový software …

    Opět jsem se musel ozvat s výhrůžkou zastavení plateb, pokud nedostanu řádný rozpis podle zákona. Členové výboru pochopili, že nic nechápou, a nechali mne abych to s novým správcem vyřídil. Musel jsem pracovníkům správce napsat vzor jak by rozpis úhrad a záloh měl vypadat. Sami to netušili.

    A vyslechl jsem si při tom tu typickou sborovou písničku všech českých správců: „Tohle po nás nikdo nikdy nechtěl, tralala, Vy jste první komu to vadí, tralala, Vždyť tomu přece všichni rozumějí, tralala …“

    lake

    Vložil Evika (bez ověření), 16. Březen 2013 - 2:00

    Pane Laku, prosím nemůžete tu uvést, jak takový rozpis má vypadat? U nás máme nového správce a vlastně dal stejný rozpis jako ten minulý.Můžete mi prosím napsat jestli to je správně? Děkuji, Evika. A toto je předpis- Předpis záloh na služby a příspěvek do FO: Osvětlení, Pojištění, Správa domu, Studená voda, Teplá voda, Teplo, Správa vodoměru SV+TUV, Fond oprav.

    Vložil Fineska, 14. Březen 2013 - 19:21

    Přímo v předpisu měsíčních záloh je uvedeno „Záloha do fondu …“ se zmiňovanými kolonkami. V dalším textu je uvedeno „Zálohy na služby celkem, kde je součet zmiňovaných kolonek“. Zajímavé je taky prohlášení na tomto dokumentu: „Beru na vědomí tento měsíční předpis záloh do fondu pro zajištění správy domu a pozemku jakož i záloh na služby poskytované s užíváním jednotek v domě“. Pravděpodobně i tento předpis záloh je vadný. Kde jako laik mohu získat informace, abych se dokázala orientovat? Čerpám doposud ze zápisů ze shromáždění vlastníků jednotek a schůzí výboru? Vlastník, co úklid prováděl, dostával částku vybranou za 24 BJ/100,– Kč, tedy 2400,– Kč (pouze usuzuji, že bez dalšího konečného vyúčtování). Budu tedy reklamovat a žádat vysvětlení, z jakých dokumentů ale zjistím, co je služba,co se má hradit příspěvkově, co zálohově, co je součástí správy domu apod. Stále v tom plavu.

    Vložil lake, 15. Březen 2013 - 10:43

    Finesko, Váš rozpis je zmatečný. Plete dohromady náklady správy s náklady na služby. Co máte dělat ohledně vadného předpisu už jsem Vám napsal. Zjistěte si také, zda vůbec existuje seznam (výčet) služeb, které jste povinna odebírat a hradit.

    • Může to být uvedeno v Prohlášení vlastníka budovy jako závazek, který přešel na vlastníky jednotek popdle § 4 odst. 2 ZoVB písm. (f).
    • Není-li to tam, pak povinnost musí být uložena ve stanovách (§ 9 odst. 14 ZoVB). Nepostačí rozhodnutí shromáždění.
    • Není-li to tam ani tam, můžete odebírat a hradit podle Vašeho uvážení pouze některé služby – jak se Vám zachce.

    Uvedené neplatí pro službu vytápění a dodávka teplé vody: u nich je odběr povinný podle celostátních předpisů a podle toho, zda Vaše jednotka je součástí zúčtovací jednotky podle § 2 vyhlášky č. 372/2001 Sb..

    Ke každé jednotlivé službě musí existovat:

    • definice služby (co je obsahem služby, jak často se poskytuje),
    • přesná, jednoznačná a určitá pravidla pro rozúčtování služby, schválená tříčtvrtinovou většinou přítomných na usnášeníschopném shromáždění (§ 11 odst. 4 ZoVB).

    Není-li toto pro některou službu splněno, odmítněte hradit zálohy, neboť by šlo o hrazení na neurčitý účel a není známo, podle čeho má být služba vyúčtována.

    lake

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".