PENB, lži a peníze
Českou republikou obchází strašidlo: strašidlo PENB, neboli průkaz energetické náročnosti budovy. Viz zákon č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií, http://www.tzb-info.cz/…reni-energii.
Hysterie, která se okolo průkazů energetické náročnosti rozpoutala od 1. ledna 2013, nemá obdoby.
Vlastníci jednotek jsou bombardováni lživými tvrzeními, že bez PENB nemohou od 1. ledna 2013 uvažovat o prodeji jednotky. Jsou strašeni pokutami „až do výše 100000 pro majitele budovy a 50000 Kč pro vlastníka jednotky“. Tvrdí se, že bez PENB je byt na trhu neprodejný. Dezorientované a zmatené prodávající nabádají některé realitní kanceláře, aby se co nejrychleji spojili se spřátelenými specialisty, kteří jim za „bezkonkurenční ceny“ průkaz vystaví.
Přečtěte si toto vymývání mozků zde černé na bílém: http://sdeleni.idnes.cz/…sdeleni.aspx?…
Ty „bezkonkurenční ceny“ za zpracování PENB jsou dnes na úrovni
6000 až 15000 Kč. Viz další vymývání mozků zde: http://byznys.lidovky.cz/…-penize.aspx?….
Jde o zlatý důl pro lobbisty, kteří si PENB prosadili do zákona. Je třeba
vlastníky jednotek oškubat, rychle, rychle, než se vzpamatují a než se
začnou ptát jak se věci vlastně mají.
- Toto celé divadlo je lež.
- Strašení pokutami je lež.
- Zákon neobsahuje to, co je Vám tvrzeno ze všech stran.
- Nenechte se napálit.
- Nechovejte se jako stádo, proboha.
O tom, že v zákoně vůbec není to, co se vám všichni snaží namluvit, jsem napsal pár příspěvků v jiné diskusi. Přečtěte si je a myslete hlavou.
http://www.portalsvj.cz/…sti-budovy-0#…
http://www.portalsvj.cz/…sti-budovy-0#…
Na závěr: Zákon rozprostírá povinnost společenství sestavit PENB do delšího časového úseku. Termíny jsou do 1. ledna roku 2015, 2017, 2019 (podle velikosti budovy). Času je tedy dost a dost. Mezitím se zvýší konkurence mezi energetickými specialisty a ceny průkazů spadnou na třetinu. Právě proto se všichni snaží hned teď rozdmychávat hysterii a těžit z uměle zvýšené poptávky po zbytečných průkazech, které zákon ještě nepožaduje. Teď na tom totiž vydělají nejvíc. Nenaleťte jim.
lake
Souhlas s clankem. Ja se o to tedka az s odstupem casu zacal zajimat a byl jsem v soku, co nekteri jsou schopni nabizet jako nutnost a dokonce psat o pokutach za poruseni. Pronajímame s manželkou teďka byt a prostě jsem napsali G z důvodu, že PENB není, jsme ochotní doložit vyučtování energií za poslední tři roky a dobrý. Žádný stres, považuju to za zbytečnost.
Po čase jsem se podíval na skutečnost, jak se vyvinuly Energetické štítky a srovnal je s názory v této diskuzi.
Opět jsem se přesvědčil, že predikce co bude a nebude nemají smysl.
Tak například názor, že cena mezi 6000 – 15000 Kč půjde na třetinu. Byla to pouhá mýlka. Cena se udrželi.
Nebo další názor. Energetické štítky se zruší. Po 2 letech se schválila novela, která tuto povinnost ještě zpřísňuje – viz. např. zde:http://www.energeticky-stitek-domu.cz/…-od-1–7–2015
Myslím, že přikazovat někomu, aby si jen tak pořídil štítek je vážně blbost. Na druhou v něm vidím smysl při prodeji a pronájmu. Stejně jako u ledniček se rozhodujeme dle energetické třídy, tak PENB u bytů a domů nám podle jednotné srovnávací roviny sděluje, co můžeme od nového bydlení očekávat.
Na trhu s byty pozoruji za posledních 5 let velký posun. A to následující: Kdo má dobrou energetickou třídu, tak se s tím chlubí. Zájem je jednoznačný. Má smysl stavět a prodávat úsporné byty/domy.
Energetický štítek je jediná věc, která dokáže byty/domy z hlediska energetické náročnosti srovnat.
Zdá se, že průkazy energetické náročnosti budov (PENB) skončí jako obvykle: jako zbytečná šaškárna, kterou nám nadělili tupohlaví zákonodárci.
Nikdo štítky zatím nechce, ani kupci, ani prodávající. Viz: http://www.ceskatelevize.cz/…y-je-mizivy/.
Jestliže PENB pro budovu je zpracován, je naprosto nedůvěryhodný, protože se – jako obvykle v tomto státě – nekontrolovatelně švindluje a podplácí při jeho vypracování. Viz: http://www.ceskatelevize.cz/…i-nezajisti/.
A pokud snad PENB pro dům existuje a je dokonce zpracován poctivě, pak nevypovídá absolutně nic o energetické náročnosti jednoho konkrétního bytu. Prodávající bytu neprokáže průkazem vůbec nic. Kupec bytu pak může tento drahý papír hodit rovnou do koše.
Neoficiální informace: ministerstvo údajně připravuje změnu zákona, aby se tento nesmysl vrátil kam patří: do hrobu. Bude tam ležet vedle jiných zelených nesmyslů, které zákonodárci v posledních letech vyplodili:
- masivní podpora výroby fotovoltaické elektřiny na padesátém stupni severní šířky,
- produkce biopaliv, která zamořují ovzduší při pěstování i při spalování a vyžadují zvýšenou spotřebu nafty u zemědělské techniky,
- podpora elektromobilů, které potřebují k výrobě i likvidaci svých nebezpečných baterií tolik energie, že se tím nic neušetří.
lake
Ještě jste zapomněl na nesmyslné energetické audity, ale to na věci rozhodně nic nemění. Jinak se s tímto hodnocením nedá než souhlasit.
Petr Patočka VIPA CZ s.r.o.
K otázkám kolem PENB vydalo Ministerstvo průmyslu a obchodu dokument „Často kladené dotazy k zákonu č. 406/2000 Sb.“ (publikováno: 26.2.2013, autor: odbor 32100).
Nemívám ve zvyku klást důraz na různá vysvětlení, metodické pokyny a podobné texty, neboť mají nulovou právní platnost. Ovšem je mnoho čtenářů, kteří těmto dokumentům věnují zvýšenou pozornost a domnívají se, že názory „přímo od panstva shora“ jsou důležité.
Pro tyto čtenáře doporučuji seznámit se se zněním dokumentu http://www.mpo.cz/…t120161.html.
lake
Jsou tam dobré nesmyly, např. tento: cituji: PENB je dokument, který každému vlastníkovi bytové jednotky v daném SVJ nebo stávajícímu resp. budoucímu majiteli rodinného domku poskytne informace o stavu celé budovy.
PENB v žádném případě neposkytně informace o stavu celé budovy ani vlastníkovi ani zájemci o koupi bytu. Na základě těchto informací se následně SVJ rozhodne, která opatření pro snižování energetické spotřeby v celém domě provede a v jaké posloupnosti. Tak za prvé: SVJ se následne nerozhodne, když tak se rozhodnou vlastníci jednotek v domě. A když se nerozhodnou? Tento canc je k tomu těžko donutí. Ten výklad MPo je stejný jako je celé MPO. Co jiného bychom čekali, že z nich vypadne. PENB není nic jiného jenom canc, který pramálo vypovídá o spotřebe energie v domě. Nehledě na to, že tam vůbec není např. spotřeba elektřiny a plynu v bytě. Každý byt má svůj elektroměr a plynoměr. Nic jiného, jenom canc na entou a to jsem to ještě nedočetl do konce.
PENB v žádném případě neposkytně informace o stavu celé budovy ani vlastníkovi ani zájemci o koupi bytu
A vy jste, pane, salonni teoretik? Nebo uz jste nejaky PENB mel v ruce, abyste byl schopen si tam ty informace najit?
SVJ se následne nerozhodne, když tak se rozhodnou vlastníci jednotek v domě.
Fascinuje me, kolik lidi na tomto portale pravidelne plytva energii na takovehle vety. Ano, rozhodnou se vlastnici. A jak? Hlasovanim na Shromazdeni SVJ, kterym typicky schvali nejake usneseni. A jelikoz je Shromazdeni nejvyssim organem SVJ, je podle mne naprosto v poradku formulace „SVJ rozhodne“, kdyz rozhodnuti ucinil nejvyssi organ daneho SVJ.
A když se nerozhodnou? Tento canc je k tomu těžko donutí
Tento canc slouzi k tomu, abyste pri nakupu nemovitosti, v pripade SVJ typicky jedne jednotky, mohl dopredu zjistit, jake provozni naklady na energie muzete ocekavat – a zda a jake jsou moznosti snizeni techto nakladu. Nevim, proc byste od toho cancu cekal, ze by mel „donutit“ stavajici vlastniky k jakemukoliv rozhodnuti. Tito vlastnici maji vlastni rozum a PENB je pro ne voditkem k tomu, jaka usporna opatreni zvazit.
Nehledě na to, že tam vůbec není např. spotřeba elektřiny a plynu v bytě. Každý byt má svůj elektroměr a plynoměr
A proc by to tam proboha melo byt? Jestli ma nekdo v byte pestirnu marihuany nebo misto tapet akvarka nebo 24/7 pece cukrovi pro vsechna vnoucata, to prece je pro kupujiciho jednotky naprosto irelevantni informace, ON to delat nebude.
V této chvíli, kdy nemáme relevantnější výklady, oceňuji tento odkaz na daný dokument.
Vadí mně ale, že autorka dokumentu Bc. Jozefína Slabionová z odboru elektroenergetiky Ministerstva průmyslu a obchodu, přináší v odpovědi na oktázku č.16 znovu trochu zmatku tvrzením, že je SVJ vlastníkem budovy.
Otázka 16
Dle § 7a je vlastník budovy nebo SVJ povinen zajistit zpracování
průkazu. V případě prodeje (nebo pronájmu) bytu v bytovém domě ve
vlastnictví členů SVJ se dokládá průkaz zpracovaný na celý dům anebo
průkaz na bytovou jednotku? Je možné zpracovat průkaz jen na bytovou
jednotku?
Odpověď p. Slabionové
a) SVJ jako vlastník budovy je povinno zajistit
zpracování PENB do termínů uvedených v § 7a, odst. 1 písm. c),
V odpovědích je několikrát uvedeno, že v případě, kdy SVJ odmítne na žádost vlastníka jednotky (zajistit a) předložit mu na vyžádání PENB, vlastník bytové jednotky bez ohledu na SVJ nechá vypracovat PEN na svoji vlastní samostatnou bytovou jednotku a vlastní náklady (viz § 7a, odst. 3 písm. a, b).
V citovaném § 7a, odst. 3 písm. a, b je jen uvedeno, že vlastník jednotky je povinen předložit průkaz (před uzavřením smlouvy týkající se koupě jednotky) a předat průkaz (nejpozději při podpisu kupní smlouvy). Přesný termín nechá vypracovat a na vlastní náklady tam uvedeny nejsou. Jak si to kdo vyloží, nechám na posouzení každého.
Bez komentáře nechám použití termínu fond oprav SVJ v odpověďi na otázku č.34.
Přidávám ještě argument racionálního zákonodárce. Viz např. nález Ústavního soudu Pl. US 41/02.
Existuje rozšířené tvrzení (které zde kritizuji), že údajně SVJ má nějaké povinnosti i v případě, kdy jiná osoba (vlastník jednotky v domě) prodává svou jednotku. Tento závěr je zjevně nesmyslný, jak prokážu.
Při prodeji či pronájmu jednotlivé jednotky neexistuje legální možnost, aby se SVJ o této skutečnosti vůbec dozvědělo. Vlastník jednotky nemá totiž uloženu zákonnou povinnost informovat SVJ předem o svých plánech na budoucí prodej či pronájem. Při tom zpravidla inzeruje a nabízí jednotku celé měsíce před tím, než skutečně dochází k uzavření smlouvy. Pokud bychom snad povinnosti SVJ obsažené v § 7a odst. 2 zákona vztáhli i na tento případ, pak při pouhém pokusu o inzerování pronájmu či prodeje kterýmkoliv z vlastníků jednotek v domě by SVJ mělo uloženu tuto nesplnitelnou povinnost:
- „Vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek jsou povinni (…) zajistit uvedení ukazatelů energetické náročnosti uvedených v průkazu v informačních a reklamních materiálech při 1. prodeji budovy nebo ucelené části budovy, 2. pronájmu budovy nebo ucelené části budovy.“.
Ponechám nyní stranou, že zákon se zde ani slovem nezmiňuje o prodeji či pronájmu jednotky. (K tomu viz příspěvek PENB, lži a peníze 7.) Pojďme se zamyslet nad údajnou povinností SVJ.
Jak by asi SVJ mělo tuto povinnost zajistit? Dovedete si to přestavit? Jak se SVJ má dozvědět kde všude vlastník jednotky hodlá inzerovat? Do kterých poštovních schránek vhazuje nabídky, na které sloupy lepí své inzeráty, ve kterých realitních novinách inzeruje? Jak by mohlo SVJ přinutit vlastníka jednotky k tomu, aby si nechal vnutit texty inzerátů s povinným obsahem? Jak by mohlo SVJ (jako Velký Bratr) donutit vlastníka jednotky, aby předkládal SVJ všechny tyto texty ke kontrole, k cenzuře a k doplnění povinných informací?
Racionální zákonodárce by při tvorbě zákona jistě neuložil společenství povinnost nesplnitelnou, ani takovou, kterou by SVJ přebíralo povinnosti jiné osoby, ani takovou, kterou by SVJ bylo nuceno zasahovat do soukromoprávní sféry jiných osob bez právního důvodu.
V právním státě je pochopitelně vyloučeno vázat povinnosti na skutečnost, o níž není jisto zda nastane, kdy nastane a o níž nemá povinná osoba žádnou možnost se dozvědět. Takový postup zákonodárce by byl nejen neracionální, ale i protiústavní.
Kdyby racionální zákonodárce skutečně měl v úmyslu uložit SVJ nějakou povinnost při prodeji CIZÍ jednotky, postaral by se, aby zároveň také uložil povinnost vlastníkovi této jednotky informovat SVJ o svých záměrech ohledně prodeje či pronájmu, a to v dostatečném předstihu.
Zákonodárce však nic takového neučinil a naznačenou právní úpravu nepřijal. Protože jde o racionálního zákonodárce, pak platí, že jeho cílem nebylo přijetí protiústavní právní úpravy, ani uložení nesplnitelné právní povinnosti.
Z uvedeného plyne, že neexistuje žádná povinnost SVJ ohledně případu, kdy vlastník jednotky prodává či pronajímá svou jednotku. Výklady, které bez důvodu tvrdí opak, jdou zcela mimo rámec zákona a navíc předpokládají existenci neracionálního zákonodárce.
lake
Nevím proč mám ten pocit, že se nás tu snažíte za každou cenu přesvědčit, abychom se na to vys.ali a pak nesly důsledky sami.
To, že i kdyby byla pravda to, co tu píšete ve svých monolozích, tak nic nebrání tomu, aby byl PENB zpracován dříve (nyní pomíjím to, že cenový rozsah může být opravdu velký).
Nikdy a nikde jsem nenapsal, že SVJ by nemělo pořídit PENB pro dům. Psal jsem pouze o tom, že nyní jsou ceny vyšroubované a začíná se rozvíjet hysterie. Panika ohledně PENB je přiživovaná lživými tvrzeními a desinformacemi v rozporu se zákonem.
Klidně se nechte co nejdříve oškubat, dokud jsou ceny PENB ještě předražené. Zlatokopové čekají právě na Vás. Sto tisíc budov a domů s PENB po 10000 Kč je 1 miliarda korun českých. Přispějte tedy zlatokopům a státu na daních, je to samozřejmě Vaše právo. Ale rychle, později už ceny prudce klesnou…
Můžete se nechat hnát se stádem, bát se a třást se, kdykoliv se některý úředník SEI či ministerstva upšoukne. Tomu se říká vstřícná předposranost. Nebo se můžete chovat jako svobodný občan, dodržovat zákony a jednat podle vlastního rozumu. Každý máme svou volbu.
Mějte se pěkně.
lake
V pohodě.
Ještě by mě zajímalo, koho že to bude kdo kontrolovat po 1.4.(teoreticky), když podle zákona nebude skoro nikoho kontrolovat až do léta.
Pojem „jednotka“ a pojem „ucelená část budovy“ mají odlišný obsah a nejedná se o totožné pojmy. Nelze je tedy vzájemně zaměňovat, jak z neznalosti činí někteří vykladači zákona č. 406/2000 Sb.
Pojem „jednotka“ pro účely zákona o hospodaření energií byl převzat ze zákona č. 72/1994 o vlastnictví bytů. Viz poznámka pod čarou č. 5. Pojem „ucelená část budovy“ je samostatná legislativní zkratka použitá pouze v zákoně č. 406/2000 Sb. Význam obou pojmů je tento:
- „Ucelenou částí budovy [je] podlaží, byt nebo jiná část budovy, která je určena k samostatnému používání nebo byla za tímto účelem upravena“ (zákon č. 436/2000 Sb. § 2 odst. 1 písm. q).
- Jednotkou je „byt nebo nebytový prostor nebo rozestavěný byt nebo rozestavěný nebytový prostor jako vymezená část domu podle zákona č. 72/1994 Sb.“ (zákon č. 72/1994 Sb. § 2 písm. h).
Z uvedeného je zřejmé, že oba pojmy mají odlišný obsah a nelze je v právním předpisu navzájem zaměňovat. I když v obou je obsažen pojem „byt“, nejde významově o totéž:
- Byt jako „ucelená část budovy“ je jakýkoliv zkolaudovaný byt i v domě nerozděleném na jednotky (např. v majetku družstva či obce).
- Byt jako „jednotka“ podle zákona č. 72/1994 Sb. je pouze takový byt, který se nachází v budově rozdělené Prohlášením vlastníka, je v režimu ZoVB a má svého vlastníka jednotky.
Závěr: Jednotka je něco jiného než ucelená část budovy. SVJ má zákonem uloženy pouze povinnosti při prodeji či pronájmu „budovy nebo ucelené části budovy“. Nemá však uloženu žádnou zákonnou povinnost ohledně PENB v případě, kdy v domě dochází k prodeji či pronájmu jednotky ve vlastnictví jiné osoby.
lake
Já jen doplním, že já jsem zaznamenal cenové rozpětí za tuto službu v rozmezí 4–50 tisíc. Kupodivu každá firma tvrdí že jejich cena je správná a především ti dražší trvají na tom, že levněji to nejde udělat. Cenové rozpětí v rozsahu více než desetinásobku ceny ZA TO SAMÉ mi přijde naprosto neuvěřitelné.
Předseda
K celostátnímu vymývání mozků slouží tvrzení, že prodej ucelené části domu společenstvím vlastníků je údajně totéž, jako prodej jednotky jednotlivým vlastníkem jednotky. V obou případech prý vzniká povinnost nechat zpracovat průkaz. Toto tvrzení ovšem není pravda: zákonodárce velmi dobře rozlišuje, co se má dít při prodeji uskutečněném vlastníkem budovy nebo společenstvím a co se má dít při prodeji uskutečněném jednotlivým vlastníkem jednotky.
Je-li prodávajícím vlastník budovy nebo SVJ, pak při prodeji nastává povinnost nechat zpracovat PENB. Při prodeji jednotlivé jednotky jejím vlastníkem tato zákonná povinnost nevzniká. Zákon sám je formulován zcela jednoznačně a velmi dobře rozlišuje dva odlišné typy subjektů, jejichž povinnosti uvádí odděleně:
- vlastník budovy či společenství vlastníků (§ 7a odst. 2),
- vlastník jednotky (§ 7a odst. 3).
Zároveň zákon rozlišuje a rovněž odděleně uvádí dva typy smluvních partnerů těchto subjektů při prodeji či pronájmu:
- kupec či nájemce budovy nebo ucelené části budovy (§ 7a odst. 2),
- kupec či nájemce jednotky (§ 7a odst. 3).
Zákonodárce šel tak daleko v pečlivém oddělení práv a povinností těchto dvou skupin, že dokonce i shodnou zákonnou výjimku z pravidla uvedl hned dvakrát – jednou pro první skupinu, podruhé pro druhou skupinu. Budu to zde doslovně citovat:
- „Vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek jsou povinni zajistit zpracování průkazu (…) od 1. ledna 2016 při pronájmu ucelené části budovy,“ (§ 7a odst. 2);
- „Vlastník jednotky je povinen předložit průkaz nebo jeho ověřenou kopii od 1. ledna 2016 možnému nájemci jednotky před uzavřením smluv týkajících se nájmu jednotky,“ (§ 7a odst. 3).
Z uvedeného je zřejmé, že povinnosti týkající se první skupiny se netýkají automaticky druhé skupiny. Zákonodárce striktně a systematicky oddělil a rozlišil společenství vlastníků, prodávající svou jednotku, od „obyčejného“ vlastníka jednotky:
- Povinnosti uložené společenství vlastníků při prodeji či pronájmu jednotky v majetku SVJ jsou obsaženy v § 7a odst. 2.
- Povinnosti uložené „obyčejnému“ vlastníkovi jednotky při prodeji či pronájmu jeho jednotky jsou obsaženy v § 7a odst. 3. Nelze to směšovat dohromady ani při velmi divoké desinterpretaci zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií.
Je zřejmé, že pouze při prodeji v první skupině (prodávajícím je vlastník budovy nebo společenství vlastníků) vzniká okamžitá zákonná povinnost nechat vypracovat PENB.
Při prodeji v druhé skupině (prodávajícím je jiný vlastník jednotky) taková povinnost nevzniká, neboť ji zákonodárce neuložil ani vlastníkovi jednotky, ani společenství. V tomto případě se uplatňuje zákoná lhůta, ve které musí PENB být k dispozici i pro tyto prodeje – do 1. ledna 2015, 2017, 2019 (odstupňováno podle velikosti budovy). Do té doby vlastník jednotky bude v souladu se zákonem předkládat kupci či nájemci vyúčtování energií.
Jen klid, nic se neděje.
lake
V zákoně se také píše, ze: … Vlastník může nahradit třemi „vyuctovanimi“.
Co když nebude chtít nebo nebude mít vše potřebné?
Mimochodem: víte, že prováděcí vyhláška k zákonu, která má
obsahovat dosud neexistující definici PENB, nebyla dosud vydána?
Možná 1. dubna 2013 …
lake
Pane Lake, probíram-li se Vašimi příspěvky včetně uvedených štítků, pak mi z toho všeho vyplývá, že SVJ mají povinnost předkládat PENB pouze v případech, kdy budovu nebo její část vlastní. Toto jsou však, podle mého,většinou výjimky. Většinou se budovy „skládají“ z byt. jednotek a společných prostor, které jsou v alikvotní části rovněž majetkem jednotlivých vlastníků jednotek. Mám pravdu? Když tak mě, prosím, opravte.Děkuji.
Paní simono, není tomu tak. Povinnost SVJ nechat zhotovit PENB nemá žádnou spojitost s vlastnictvím budovy nebo její části. Povinnost SVJ nastává ze zákona na základě pouhé existence společenství. Kdy je třeba povinnost splnit je poněkud složitější. Musela byste si přečíst nejlépe § 7a zákona, nebo podpůrně to, co zde bylo o věci uvedeno.
lake
Poslední komentáře