Novela ZoVB

Vložil Pavel, 27. Leden 2009 - 0:23 ::

Od 3.2.2009 budou poslanci projednávat novelu ZoVB, která se ale bude týkat pouze převodu bytů ze starých družstev.

Za zmínku snad stojí, že tento návrh novely o několika řádcích byl předložen 31.7.2007 a v únoru 2009 je již ve druhém čtení! Rok a půl na jedno čtení!

Nový zákon stále v nedohlednu. A pokud ho snad bývalý šéf LRV někdy napíše (když stávající návrh dvakrát shodil), tak meziresortní připomínkové řízení, LRV, 3 čtení u poslanců, jedno u senátorů (pokud ho nevrátí) a hradní podpis (pokud ho nevrátí) vydá tak na dvě úplná volební období, při tempu našich zákonodárců. :-))

http://www.psp.cz/…xt/tiskt.sqw?…

Hezký den!

P.S. A to výše uvedená novela není zdaleka nejpomalejší. Např. Zákon o neziskových organizacích předložil Zlínský kraj 17.10.2006 a od 3.2.2009 bude v prvním čtení (skoro 2,5 v poslaneckém šupleti, než ho začali projednávat). Festina lente! jak říkají latiníci.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Pavel, 10. Duben 2010 - 2:04

    Od 13.4. se má projednávat poslední novela ZoVB v tomto volebním období.

    Má pořadové číslo 82 z celkových 212 projednávaných bodů. Pak ještě Senát a Hrad. Pokud to projde, bude to o fous.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 20. Březen 2010 - 7:45

    Novela ZoVB obsažená ve ST 843 nebyla na 75. schůzi ukončené 19.3. projednána, i když je již ve 3.čtení.

    Následující řádná schůze bude až 13.dubna, šance na schválení před volbami se silně zmenšila díky neochotě těch darmožroutů něco dělat.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 12. Únor 2010 - 12:31

    Páni poslanci již nechtějí do voleb 2010 jednat a tak se asi novela, která prošla až do 3. čtení, nebude realizovat.

    I když páni poslanci tvrdí, že zákony, na kterých bude shoda, by projednat mohli.

    Nový zákon v nedohlednu, tak by alespoň tuto malou novelu mohli pustit. Zajímavé je, že ST 843 je čtvrtým nejhledanějším tiskem v současné době. Ale to je těm darmožroutům jedno.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 21. Červen 2009 - 0:58

    Sněmovní tisk 266 byl dne 17.6.2009 schválen ve třetím čtení, ale bez pozměňováků na které se nejvíce čekalo.

    Ty jsou uvedeny duplicitně i v ST 843 a tak je šance, že projdou.

    ST 819 je vzhledem k výše uvedenému asi nadbytečný.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 6. Květen 2009 - 0:15

    Na tuto novelu se má navléknout několik § z nového ZoVB, který se odkládá až po volbách.

    Novela by měla řešit mj. hlasovací kvora, korespondeční hlasování, změnu ve společných částech domu a několik dalších věcí.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 17. Květen 2009 - 12:56

    V PS je návrh avizované novely, která se má projednat jen v jednom čtení a tak je šance, že by mohla platit od 1.1.2010:

    http://www.psp.cz/…xt/tiskt.sqw?…

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Diktát menšiny (bez ověření), 18. Květen 2009 - 17:16

    Předkladatelé svůj návrh nemohou myslet vážně. Zatímco v návrhu nového ZoVB ze srpna 2008 je zakotveno, že o běžných záležitostech rozhoduje nadpoloviční většina všech hlasů (což je v souladu s úpravou nakládání se společnou věcí podle ObčZ), v nynějším návrhu novely ZoVB z května 2009 se běžné záležitosti rozhodují v extrémním případě pouhými 15,01 % všech hlasů, když dosud bylo zapotřebí nejméně 25,01 % všech hlasů.

    Předkladatelé přitom neváhají psát, že návrh posiluje právní jistoty vlastníků. No.

    Vložil G.X, 18. Květen 2009 - 20:02

    pouze jsem návrh prošel. V mnoha společenstvích se pohybují těsně kolem limitu 50% na schůzi , nebo spíš pod a SVJ je neakceschopné, když schůze nemůže ani po opakované, svolání hlasovat. Takže to mě přijde jako celkem rozumné. Je to 30%, vaše 1/7 resp. asi myslíte 15 procent a to považuji za dezinterpretaci.

    Za přínosnou a zároveň nebezpečnou ovažuji úpravu hlasování mimo shromáždění. Zdá se že tímto zakotvili právo naprosto kterémukoliv jednotlivému vlastníkovi tímto způsobem „svolávat hlasování“. Už vidím, jak výbor bude zahlcen hlasováními o často nesmyslných návrzích.

    G.X.

    Vložil Diktát menšiny (bez ověření), 18. Květen 2009 - 20:35

    1/7 v žádném případě není dezinterpretace, ale zaokrouhlení na zlomek s malými celými čísly. Ale máte pravdu, zaokrouhlovat by se přísně vzato nemělo, takže jsem měl raději napsat, že nově rozhodují 3/20 všech (sedmina je 3/21, takže tam skutečně chybička je, a to ve výši 1/140).

    Vložil G.X, 18. Květen 2009 - 20:53

    dobrá, jak jste tedy přišel na ty 3/20 resp. 15% ?

    G.X.

    Vložil vladislav, 18. Květen 2009 - 20:58

    Asi nezbyde nic jiného, nežli počkat, jaký „zázrak“ vyjde z dílny MMR upravený „lidovou tvořivostí“ poslanů. Jinak diskutujeme,aniž máme představu o čem.

    Vložil Pavel, 20. Květen 2009 - 1:56

    Novela je navržena pouze do jednoho čtení (§ 90/2 zákona 90/1995 Sb.). To má dva efekty a) rychlost, b)nemožnost lidové poslanecké tvořivosti.

    Buď se novela beze změn ve Sněmovně schválí a půjde do Senátu a na Hrad, nebo o ní začnou poslanci diskutovat a velmi pravděpodobně se nestihnou všechna 3 čtení. Je před volbami a tak nelze vyloučit, že nějaký dement tuto novelu potopí.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 20. Květen 2009 - 2:54

    Pokud by novela do konce roku prošla, tak bude mít většina SVJ asi problém ihned využít snížená hlasovací kvora a hlasování per rollam.

    Předpokládám, že většina stanov je opsána ze vzorových a proto v nich chybí per rollam a jsou nastavena kvora podle stávajícího ZoVB.

    Do doby změny jednotlivých stanov tedy nebude možno novelu, pokud projde, použít.

    Pouze ten, kdo má kvora postavena ve svých stanovách např. „více než 50% hlasů, pokud zákon nestanoví jinak“ by mohl novelu hned použít. Ale to jsem četl zatím jen v našich stanovách. :-))

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil E56 (bez ověření), 20. Květen 2009 - 9:44

    Je-li kvorum v zákoně i ve stanovách, má přednost zákon.

    Vložil Pavel, 20. Květen 2009 - 10:31

    Obecně souhlasím, že zákon má přednost před stanovami.

    Nicméně pokud někdo bude mít „dobrovolně“ ve stanovách kvorum 50% (jak odpovídá současnému ZoVB) a projde novela, která připouští kvorum 30%, tak se domnívám, že nemohu postupovat v rozporu s vlastními stanovami a musí se aplikovat 50%.

    V opačném případě, pokud je ve stanovách 50% a nový zákon stanoví např. 75%, tak samozřejmě nezbývá než pracovat se 75%.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Matějka Jaroslav, 20. Květen 2009 - 14:53

    Vážení, pan Pavel má pravdu.

    Bez přesného konečného schváleného znění zákona se jedná o „mlácení prázdné slámy“.

    Matějka

    Vložil E56 (bez ověření), 20. Květen 2009 - 14:43

    Záleží na přesném znění zákona, totiž zda říká kvorum je „30 % všech hlasů“, „30 % všech hlasů, nestanoví-li stanovy kvorum vyšší“ a nebo „30 % všech hlasů, nestanoví-li stanovy kvorum odlišné“.

    Vložil Pavel, 18. Září 2009 - 22:26

    Již jen na podpis prezidenta čeká novela označená jako ST 266/5. Sice se týká jen § 23/4 a § 23/5, ale je tam zvláštní přechodové ustanovení v čl. II/4, které je poněkud nejasné.

    Od 29.9. se bude projednávat ve zkráceném čtení ST 843/0, který by mohl projít do konce roku do Sb.z..

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 8. Listopad 2009 - 17:44

    Tak se novela obsažená ve sněmovním tisku 843 nějak zadrhla. Má od 30.9. po 1. čtení a nic. Do konce roku se asi nestihne. To by poslanci museli pracovat a když mají nyní ty nižší platy.....

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Anonymousx (bez ověření), 9. Listopad 2009 - 11:10

    Je to teprve navrženo na projednávání ve výborech v listopadu. Snad se to poté do konce roku stihne i s druhým a třetím čtením ve sněmovně (může být během jedné schůze). 30% kvórum patrně neprojde, vláda k tomu dala zamítavé stanovisko. Ostatní věci snad projdou.

    Cas

    Vložil Anonymousx (bez ověření), 1. Prosinec 2009 - 22:17

    Tak jedna neprilis mila zprava pro nas optimisty:

    Poslankyně Zdeňka Horníková: Děkuji. Dobrý den, pane předsedající, dámy a pánové. Já mám – myslím, že milou – prosbu. Já bych požádala, aby sněmovní tisk 843, je to novela zákona o společenství vlastníků bytových jednotek, byl stažen z tohoto projednávání na této schůzi, a to proto, že tiskem se zabývá právě výbor a podvýbor. Takže jenom prosím o stažení sněmovního tisku 843 z této schůze. Děkuji.

    Zdroj: stenozáznam PSP, 1.12.2009

    Cas

    Vložil AnonymousX (bez ověření), 20. Leden 2010 - 17:21

    Pro ty co to sledují a zajímají se: http://www.psp.cz/…xt/tiskt.sqw?…

    Jak jsem to zběžně procházel, tak podstatnou změnou oproti původně navrhované novela je pouze to, že snížené kvorum půjde aplikovat pouze při opakovaném shromáždění, nikoliv ihned automaticky. To je asi rozumné vzhledem k výhradám LRV. Doufejme, že už to tak na lednové schůzi projde.

    “5. V § 11 odstavec 2 zní:

    “ (2) Shromáždění je schopné usnášení, jsou-li přítomni vlastníci jednotek, kteří mají většinu hlasů. K přijetí usnesení je zapotřebí nadpoloviční většiny přítomných hlasů. Není-li řádně svolané shromáždění způsobilé jednat a usnášet se, může se konat nejdříve po uplynutí 15 dnů, kdy mělo být zahájeno zasedání shromáždění podle pozvánky, náhradní shromáždění se stejným pořadem jednání, pokud je v pozvánce výslovně upozorněno na možnost konání náhradního shromáždění a uveden termín jeho konání. Náhradní shromáždění je schopné usnášení, jsou-li přítomni vlastníci jednotek, kteří mají alespoň jednu třetinu všech hlasů. K přijetí usnesení je zapotřebí nadpoloviční většiny přítomných hlasů. Náhradní shromáždění může být svoláno nejpozději do 3 měsíců od termínu původně svolaného řádného shromáždění.”.”.

    Zároveň i problematický paragraf vyvolávající nejasnosti hlas x hlava má nově navrhované znění, ve kterém navíc dochází patrně ke sladění terminologie se stavebním zákonem (?).

    “7. V § 11 odstavec 5 zní:

    “(5) K přijetí usnesení shromáždění k nástavbě nebo přístavbě společných částí domu nebo stavebním úpravám nebo udržovacím pracím společných částí domu je zapotřebí souhlas nadpoloviční většiny všech hlasů. K přijetí usnesení shromáždění ke změně účelu užívání společných částí domu na jiný účel užívání společných částí je zapotřebí souhlasu tříčtvrtinové většiny všech hlasů. K přijetí usnesení shromáždění ke změně společných částí domu na jednotku je zapotřebí souhlasu všech hlasů. Ustanovení zvláštních právních předpisů7) tím nejsou dotčena.”.”.

    Akorát teda nevím, jestli zákonodárce dobře pochopil, že společné části nejsou jen stavba a zdi, ale třeba i rozvody STA apod. To nyní asi jaksi pod novou definici nespadá.

    Cas

    Vložil AnonymousB (bez ověření), 20. Leden 2010 - 17:31

    Takže by nadále pro rozhodování o společné věci místo dosavadních 25,0001 % všech hlasů stačilo 16,6667 % všech hlasů, tj. více než 1/6 všech hlasů. Děkuji, nechci.

    Občanský zákoník přitom jasně stanoví, že o společné věci se rozhoduje 50,0001 % všech hlasů, což je poměrně rozumné.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".